automoto.ee foorumid

Täisversioon: Vanade kaherattaliste elluäratamine.
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Tere!

Olen siin foorumis suhteliselt uus, aga arvan, et see on just õige koht abi otsimiseks.
Nimelt on vanaisalt päranduseks saadud kolm kaherattalist sõidukit. Pole neid eriti uurida saanud, seega ei tea, mida sealt oodata. Kuna saan lähinädalatel 16, mõtlesin et oleks tore vähemalt üks viiekümnekuubikulistest sõidukorda seada.

Nii, nüüd taustainfo: on olemas 3 masinat, üks on suur ja külgkorviga IŽ 350, siis on väike mopeed ja veel üks sääreväristaja. Seisnud on nad vähemalt 10 aastat, IŽ pukkidel, teiste kohta ei mäleta. Tehniliselt peaksid nad kõik olema komplektsed. Kahjuks ma ei tunne vanu Vene mootorrattamarke, seega ei tea ma kahe väiksema kohta midagi tarka öelda, aga just ühe neist tahaks esialgu korda teha.

Seega, minu küsimus oleks, et mida nende juures uurida ja kontrollida, enne kui käivitada (üritada) jne. Kas on vaja teha mingeid õlitamisi-määrimisi, vahetada välja vana bensiin (mis bensiini sellised üldse tarbivad?). Kui käivitamine ei õnnestu, mida siis teha tuleks? Kuidas kummidega on? On üldse uusi kumme saadaval sellistele? Äkki keegi oskab täiendavate küsimustega kindlaks teha, mis mudelitega on tegu ja siis täpsemat infot anda? Ühesõnaga kõike, mis võiks aidata.

Mootorit laiali lammutama ma esialgu ei hakkaks, seni kuni pole piisavalt kindel, mida teen. Keegi võiks ka lühidalt selgitada, mis on kahetaktilise mootori tööpõhimõte, sest teades neljataktilise oma, ei õnnestu seda siiski kuidagi tuletada Toungue

Ette tänades kõikvõimaliku abi eest,
Matu07
Alustuseks oleks kasulik uurida Arseni Palu loomingut, seal on palju vajalikku infot (muuhulgas on selgitatud ka kahetaktilise mootori tööpõhimõtet).
On see midagi sellist, mida võiks kätte saada Tartu Linnaraamatukogu tehnikaosakonnast? Mis raamat täpsemalt?
Oled sattunud üsna õigesse kohta ja sinu postitust lugedes on hea tunne,et need omaaegsed riistad saavad uue elu.Muidugi iga asi omal ajal(loodan südamest et neid ei oota ees \"tuuning\").Esmalt soovitaks kasutada otsingut--siin on palju postitusi nii 50 kuubikuliste ja ka ka suurema töömahuga rataste kohta.Vana kuid komplektse riista töölepanek ei erine väga talv läbi \"puhkusel \"olnud ratastest ja ei ole ju seal vahet ,kui suur mootor vahel on-põhitõed ju kõik samad.Samuti aitaks su väiksemate rataste nime leidmisel mõni pilt või siis põhjalikum kirjeldus rattast.Sai nüüd veidi ümmargune jutt ,aga nüüd ka veidi asjast.
Esmalt puhasta nad ära,siis kui võimalik(ja võimalik see on)vaheta kõik vedelikud(õlid) ära--aastaid seisnud õli ei ole enam õli oma otseses tähenduses.Kontrolli kas liikuvad osad töötavad nii kuis peavad(ei ole kinni roostetanud) jne.Aga nagu vanarahva tarkus ütleb-9 korda mõõda ,1 kord lõika,st esmalt unusta kõik mutrivõtmed ära ja uuri siit foorumist ,küll abi leiad.

Nonii, ühe neist leidsin siit foorumist üles.

Nimi vist siis Vjatka VP-150

http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=9057
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=565

Teine on selline maakohtades suhteliselt tavaliselt nähtav \"võrr\", kitsa raamiga, suurte ratastega jne.


Veel selline asi, et autode puhul on väga tähtis, millist õli tuleb kasutada, kas see kehtib ka vanade võrride puhul? Kui jah, siis mis oleks soovitatav?

Heh, nii palju küsimusi on siia kokku saanud...Smile

Loodan, et keegi neile ka vastata viitsib.

Ette tänades,
Matu07

EDIT: oh üllatust, ma alahindasin seda masinat töömahu osas Toungue Tuleb vist ikka sellest võrrist alustada, siis saab legaalselt sõita ka.

Roono

kui nad on oma 10a seisnud siis mina soovitaksn õli ja pensu kindlasti ära vahetada. ning siis veel küünlaaugust vähe õli või naftat sisse kallata ning siis mootorit algul õrnalt ringi ajada. ning juhtmeid kontrollida.
matu07 Kirjutas:On see midagi sellist, mida võiks kätte saada Tartu Linnaraamatukogu tehnikaosakonnast? Mis raamat täpsemalt?
Ei ole küll täpselt kursis Tartu Linnaraamatukogu tehnikaosakonnas leiduva lektüüriga, kuid mõni Palu raamat neil ehk ikka on. Täpsemalt näiteks sellised pealkirjad: \"Mootorratta juhi õpik\", 1953; \"Mootorratturi õpik-käsiraamat\", 1959; \"Mootorrattad ja motorollerid\", 1965.
Nii, natuke foorumit uurides sai leitud päris sarnane pilt ühest masinast:

[Pilt: riga20old.jpg]

Tegu siis vist Riga 13-ga.

On see võimalik, et tegu võib olla sellega?

Nüüd huvitab, kas kellegil on näpunäiteid konkreetse mudeli kohta?

Mõne Palu raamatu proovin ka hankida ja läbi lugeda...on seal juttu ka konkreetsetest mudelitest?

EDIT:

Tegelikult mind huvitaks üldse kõik võimalik selle masina kohta. Tehnilised andmed näiteks. Kuna olen praktika mõttes suhteliselt tehnikakauge inimene (teoorias olen samas üsna tugevSmile), siis huvitaks üldse, et kas antud masinal on käigukast, mitmekäiguline? Kuidas sellisega üldse sõita tuleb, kust käib sidur, kust käib gaas...tõesti, varasemad kokkupuuted mootoriga kaherattalistega puuduvad. Teemasid uurides olen tähele pannud, et sellistel tuleb tihti süüdet reguleerida...kuidas seda teha saab? Ühesõnaga kõike, mida võiks vajada inimene, kellel pole palju teadmisi aga see-eest kuhjaga motivatsiooni ja huvi, esmakordsel tutvumisel VõrrigaToungue

Ette tänades,
Matu07
EDIT:

Tegelikult mind huvitaks üldse kõik võimalik selle masina kohta. Tehnilised andmed näiteks. Kuna olen praktika mõttes suhteliselt tehnikakauge inimene (teoorias olen samas üsna tugev), siis huvitaks üldse, et kas antud masinal on käigukast, mitmekäiguline? Kuidas sellisega üldse sõita tuleb, kust käib sidur, kust käib gaas

___________________________________________________________
kupatuur on masinal 45cm3, käigukasti antud masinal ei ole, gaas on paremal pool helekollane rullik, sidur on vasakul pool olev link. Sõitmise halustamiseks tuleb masinal bensiinikraan avada, karburaatoris üleujutus nuppu vajutada, ei pea ilm tingimata vajutama, aga siis saab kiiremini bensiini kätte. Siis väntad, või lükad masina käima, andes õrnalt gaasi (keerates rullikukut mis asub paremal pool lenksa kyljes) ja kui masin käima läheb hyppad selga väntad hoo sisse ja ongi korras. Proovisin umbkaudu kirjeldada seda sõitmise alustamise protsessi. Võib olla mõni targem täpsustab!Wink

exit0

sa oled nii naljakasBig Grinkutsu möni targem inimene körvaleToungue
m2rtu Kirjutas:EDIT:

Tegelikult mind huvitaks üldse kõik võimalik selle masina kohta. Tehnilised andmed näiteks. Kuna olen praktika mõttes suhteliselt tehnikakauge inimene (teoorias olen samas üsna tugev), siis huvitaks üldse, et kas antud masinal on käigukast, mitmekäiguline? Kuidas sellisega üldse sõita tuleb, kust käib sidur, kust käib gaas

___________________________________________________________
kupatuur on masinal 45cm3, käigukasti antud masinal ei ole, gaas on paremal pool helekollane rullik, sidur on vasakul pool olev link. Sõitmise halustamiseks tuleb masinal bensiinikraan avada, karburaatoris üleujutus nuppu vajutada, ei pea ilm tingimata vajutama, aga siis saab kiiremini bensiini kätte. Siis väntad, või lükad masina käima, andes õrnalt gaasi (keerates rullikukut mis asub paremal pool lenksa kyljes) ja kui masin käima läheb hyppad selga väntad hoo sisse ja ongi korras. Proovisin umbkaudu kirjeldada seda sõitmise alustamise protsessi. Võib olla mõni targem täpsustab!Wink

Tänan, väga põhjalik õpetusSmile

Paar asja jäi veel ebaselgeks:
1) Kus asub bensiinikraan?
2) Kus asub üleujutusnupp?
3) Kuna sidurit kasutada tuleb, praegu jäi mulje, et ei peagi kasutama.

Veel lisaküsimused:
1) Mis sorti bensiini tarbib? Või pole vahet?
2) Mis sorti õli tarbib? -||-
3) Kas õli tuleb segada bensiini sisse, kui jah, siis mis vahekorras?
4) Enne soovitati mul \"vaikselt mootorit ringi lasta\", mida selle all on mõeldud? Väntan käima ja siis lasen tühikäigul plöristada veidi?
5) Tehniline küsimus: kuidas bensupaagist vana sodibensiini kätte saab? Kas tuleb kasutada mingit imemistehnikat? (Masinat ülespidi vist küll keerama ei hakka...)
6) Soovitati ka küünal ära võtta ja sealt august silindrisse veidi bensiini sisse valada. Eeldan, et küünal asub kuskil silindri põhjas (keskel nagu HEMI neljataktilisel? Big Grin) ja siis on see sealt suhteliselt lihtsalt välja keeratav? Äkki on nii vanal masinal vaja ka uus küünal panna, mis sinna sobiks?

Kokkuvõttes väga palju küsimusi, loodan et keegi neile vähemalt jaokaupa vastata viitsib. Tõesti, huvi ja motivatsioon on mul suured ja kui keegi kardab, et ma hakkan nende masinate peal mingit \"tjuuningut\" katsetama, siis on hirm alusetu. Eelistaks pigem masina seada originaalkorda, katta ilusa värviga ja siis suvel linna peal cruisata Cool

Ahjaa, siit veel selline küsimus, et kas sellise sõidukiga linna peal sõites on vaja ka mingeid dokumente omada, kus on kirjas tehn. andmed jne? Äkki kallis politseionu näiteks ei usu, et töömaht tõesti lubatud piiridesse mahub?Big Grin

Igasuguse abi eest tänulik,
Matu07

EDIT:

Tsitaat:sa oled nii naljakasBig Grinkutsu möni targem inimene körvaleToungue

Ma saan aru, mida sa silmas pead, aga midagi pole teha, vanaisa on surnud ja kõik mu sõbradki on tüüpilised linnainimesed, kes ei tea vanadest mopeedidest midagi. Seega ongi ainuke võimalus foorumist nõu otsida. Ma saan ka aru, et ega raamatu järgi lennukit juhtima ei õpi, aga kui mul on tugev teooriatugi all, siis maale minnes saan loodetavasti ülejäänu ise leiutadaWink

Veelkord mõistvale suhtumisele lootma jäädes,
Matu07
1)bensiinikraan asub paagi all, sellest tuleb välja ainukene voolik mida bensiiniopaagi küljes näed, selle kaudu jõuab bensiin karburaatorisse..
2)üleujutusnupp asub karburaatori korpusel ujukikambri peal
3)sidurit kasuta võrri käivitamisel ja hiljem seisma jäädes või sõites nagu autolgi. käima joostes vajuta sidur alla, jookse võrr käekõrval kuni hoog sees ja hakka sidurit vabastama, kuni mootor ringi käib ja lõpuks loodetavasti käivitub
lisaküsimuste vastused
1)praegu kättesaadavatest kütustest kõige mõtekam kasutada 95\'te, mida segatakse õliga enne paaki valamist (1:50 kuni 1:25 olenevalt masinast, mõnikord on õige vahekord kirjas bensiinikorgi peal)
2)õli olenevalt sellele kus õli kasutada(mootoris või bensiini sisse segades)
3)vastus on esimeses punktis
4)vaikselt mootorit ringi ajada tähendab siinkohal ilmselt kerget väntamist, kuid mitte mootori käivitamist
5)võta bensiinipaak raamilt maha ja vala tühjaks, loputa bensiini või naftaga
6)küünal asub silindripea peal, on kergesti mahakeeratav küünlavõtmega. uue küünla kohta küsi motopoest või kasuta otsingut, siis foorumis peaks pikalt küünlajuttu olema

võrri tunnevad politseionud ära ja teavad ka kubatuuri, ratas peab olema tehniliselt korras ja vastama tehasenõuetele, tuled, pidurid jne. kui saad 16 pole sul vaja võrri juhtimiseks lube.
mopeedur Kirjutas:1)praegu kättesaadavatest kütustest kõige mõtekam kasutada 95\'te, mida segatakse õliga enne paaki valamist (1:50 kuni 1:25 olenevalt masinast, mõnikord on õige vahekord kirjas bensiinikorgi peal)


Mina soovitaks bensiinist 91´te, oktaan arv on väiksem ja ei kuumene nii kiiresti üle. Aga see selleks. Põhimõteliselt ega siiski suurt vahet ei ole 95, ja 91-el Smile
See kah veel et kui veel kysimusi ja miskit painab anna kohe teadaWink usun, et siin on paljud teised kasutajad nõus sind aitma, et kysi julgeltWink Kunagi peab ju millestki alustama kahSmile
Väga suur tänu teile kõigile!

Kõigepealt töötan läbi need raamatud ja siis kui veel midagi ebaselgeks jääb, siis tulen ja küsin.

Väga meeldib on kohata nii sõbralikku vastuvõttu täielikule võhikuleSmile
Tere jälle!

Eelmisel aastal tegudeni ei jõudnudki, aga nüüd võib öelda, et käisin, nägin ja võitsinToungue
Garaaži ukse lahti saamiseks oli vaja kõigepealt ära tõsta paras hunnik eterniitplaate ja kui siis lõpuks ukse lahti sain ja võrri nägin, oli küll hea tunne. Vedasin ta siis päevavalguse kätte ja hakkasin uurima. Kummid olid kenad, tumedad, küll taga väikeste pragudega, "made in USSR" kirjadega. Pumpasin täis ja pidasid...kena. Kõik tundus komplektne, tegin veel kiire ülevaatuse, et meelde tuletada juhtimisseadmed ja vaadata, kas kõik on korras. Paagis oli vana kütus sees, esialgu mõtlesin, et proovib sellega. Kiire juhtmete kontroll, bensukraan lahti ja start...peale väntamist podiseb veidi ja jääb vait. Niisiis, vana plöga paagist välja ja uus kokteil (1/25-le õli ja 98 euro ultima seguBig Grin) sisse. Seekord pumpan kütust peale ka, kontrollin küünlajuhet ja uus katse...käima ei lähe. Naljapärast võtan ühe stardi ajaks küünlajuhtme lahti, teeb ikka samasugust häält, seega selge: sädet vist pole. Sadula alt leian 4 tagavaraküünalt ja tööriistakomplekti, tänan mõttes vanaisa leidlikkuse eest. Vana küünal välja, sorts kütust otse silindrisse ja uus küünal külge. Veel kiire juhtmete kontroll, lisaks üritan sidurilinki natuke kõvemini kinni keerata. Startides teeb korraks veidi teistsugust häält, sellist nagu peaks...aga ikka ei tööta. Sügan kukalt ja üritan meelde tuletada A.Palu tarkusesõnu segukruvi ja süüte sättimise kohta, aga meelde ei tule suurt midagi...igatahes katsetan kahe kruvi erinevaid asendeid (seal, kuhu bensujuhe läheb, vist karburaatorToungue) ja lõpuks lähebki tööle!!!

Pärast proovisõite erinevate maastike peal on järgmised tähelepanekud:
* Vabagaasiga (rullik algasendis) sõidab võrr umbes 20 km/h...kas normaalne?
* Eelnevast tulenevalt, gaasitross on seal, kus ta mootorisse suundub mingi traadiga fikseeritud, äkki selleks, et kõrgemaid pöördeid hoiaks?
* Töötava mootoriga sidurit tõmmates viskab pöörded ülikõrgele. Kas normaalne? Kahjulik mootorile? Piiraja on sellisel mootoril? Kas sellisel masinal on üldse sidur kasutamiseks mõeldud peatuste ajal mootori töös hoidmiseks või on mõttekas välja suretada iga peatuse ajal?
* Kiirust kogub kenasti, aga mäest üles sõites on jõudu vähe (vist normaalne sellise mootoriga)
* Kuskil 40 km/h juures kostab esirattast mingit kõrinat/raginat, rohkem ei julge seega ka täisgaasiga lasta
* Tuled ei tööta, seda peab uurima.
* Esipidur väga nõrk, peaaegu olematu

Tulevikuplaanides on siis üritada võrr seada heasse (ideaal-?)korda ja üle värvida. Kui kellelgi on mingeid soovitusi/nõuandeid, oleks nende eest väga tänulik.

EDIT: Eriti vahva, kui keegi seletaks nende kruvide abil mootori töö reguleerimise põhimõtteid.Wink

Ilusat suve,
Martin
Hei matu!

Ilus lugeda kohe, su jutuksest.
Kiire soovitus 98 ultima asenda 95-ga bensiiniga ning selle sisse sega kahetaktilise õli.(võibolla segasidki, aga ei lugenud seda välja praegu)
Esipidurit saad piduritrumli juurest peale keerata.(seal on selline pinguti)
Kindlasti sooviks sinu ratastest PILTE. Värvima ära enne hakka kui võrr sõidukorras, muidu saad rohkem värvida kui sõita. Mööngem tõika, et need rattad on siiski sõitmiseks.
Ragin esirattast võib tähendada seda, et laagrid hakkad omadega õhtale minema(see on ohtlik). Bensu juhet pole olemas on bensiini voolik(mööda juhet liiguvad harilikult elektri impuls(id).
Tühikäigu pöördeid(see on see kui sidur on lahutatud, link põhja vajutatudja gaas maas) saab reguleerida segukruvi peal oleva poolviltuse kruviga, mida rohkem väljas, seda madalamad pöörded. Praeguse jutu järgi tunduvad liiga kõrged olevat. Samas on seal just kus gaasitross karburaatorisse läheb kah pinguti, mida sa vist juba märkasid. Selle abil ka vahest võimalik tühikäiku regullida.
Võrri mootoril piirajat pole, siduri "tõmbamine töötava mootoriga ja gaas põhjas tõmbab tõesti tuurid ülesse ja pikalt nii tehes on see kahjulik!!
Vaata mis marki mootor sul seal peal on. silindri taga paremal pool on venekeele täht D ja number 4,5,6,8e(m).
Aga kangesti tahaks pilte kuna oma silm on kuningas. Mida rohkem seda parem. (eest tagant vasakult paremalt+ detalised plaanid)

Edu

Ermo

(omab ka paari võrri ja Izhi, ning kunagi oli ka Vjaka)
matu07 Kirjutas:Nii, natuke foorumit uurides sai leitud päris sarnane pilt ühest masinast:

[Pilt: riga20old.jpg]

Tegu siis vist Riga 13-ga.

On see võimalik, et tegu võib olla sellega?

Nüüd huvitab, kas kellegil on näpunäiteid konkreetse mudeli kohta?

Mõne Palu raamatu proovin ka hankida ja läbi lugeda...on seal juttu ka konkreetsetest mudelitest?

EDIT:

Tegelikult mind huvitaks üldse kõik võimalik selle masina kohta. Tehnilised andmed näiteks. Kuna olen praktika mõttes suhteliselt tehnikakauge inimene (teoorias olen samas üsna tugevSmile), siis huvitaks üldse, et kas antud masinal on käigukast, mitmekäiguline? Kuidas sellisega üldse sõita tuleb, kust käib sidur, kust käib gaas...tõesti, varasemad kokkupuuted mootoriga kaherattalistega puuduvad. Teemasid uurides olen tähele pannud, et sellistel tuleb tihti süüdet reguleerida...kuidas seda teha saab? Ühesõnaga kõike, mida võiks vajada inimene, kellel pole palju teadmisi aga see-eest kuhjaga motivatsiooni ja huvi, esmakordsel tutvumisel VõrrigaToungue

Ette tänades,
Matu07
mul endalgi on kaks sellist isendit kuuri all, kuskilt üks tuttav lammutas kuuri maha ja siis küsis, et kas sul on vaja ja siis järgmine päev tõi ära, muuseas see mis pildil on hästi säilinud isend