automoto.ee foorumid

Täisversioon: Dnepri jahutus
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Õpin siis nüüd tundma vene neljataktiliste mootorrataste hingeelu oma dnepri näite varal. Olen lapanud siinset foorumit mitu korda ja proovinud leida teiste kogemusi/ õpetusi selle kohta, kuidas saaks ilma mootorit ohtu seadmata pikemaid distantse läbida tavapärase maantee kiirusega- s.o. 90-100km/h. Pakutakse kiireid- ja ülikiireid difreid, kuid korviga sõiduks jääb viimane nõrgaks ja esimene lubab hoida püsikiirust ca 70-75 juures. Kui olen asjast õieti aru saanud, siis põhiline kurjategija on kuumus- jahutus on vilets, õli kuumeneb üle, voolavus suureneb ja õlirõhk langeb, lisaks määrimisomaduste muutumine. Lähim analoog, millega kogemust oman, on sapaka mootor, mis kuumade ilmadega kippus samuti õlirõhku kaotama. Sapparisse sai suveks paksem õli sisse kupatatud ja rõhumure võis unustada. Samas- paksem õli ei poe kaugeltki nii hästi peenikestesse kohtadesse, mis õlitamist vajaksid.... Hoopis teistpidine lähenemine oleks see, kui kasutada dnepri mootoris MoS2 lisandiga õli (paraku saadaval olevad üsna vedelad), hõõrdumine väheneb, sellest tulenevalt ka kuumenemine. Kuid- kui palju (protsentuaalselt) toidavad mootori üldist kuumenemist silindris käivad paugud ja kui palju hõõrdumisest tingitud soojenemine, kas on mõtet proovima hakatagi? Samas MoS2 lisand lubab ilma mootorit kokku jooksutamata teha igasuguseid sigadusi- ehk aitab ka saaledel suurematel kiirustel tervist säilitada?
Jahutust peaks parandama ka see, kui karteri plekkpõhi tihedalt 1-1,5cm ribisid täis keevitada, aga taas- kas saadav tulemus väärib mängimist?
Kindla tulemuse annaks õliradika paigutamine, aga mis jõud peaks sundima seda õli läbi radika ronima- vot seda ei ole ma suutnud välja mõelda... mehaanilisele pumbale ülekannet kombineerida on (vist?) kõrgem pilotaash ja elektritoitel pumpa, mis kestaks sellist kuumust ja suudaks õli läbi radika suruda/ imeda, pole ka kohanud

Vot selline jutt tuli välja. Usun, et sarnaseid mõtteid on pea iga emmilise omanik mõlgutanud, tore oleks kui teadmised / kogemused saaksid siin jagatud ning võimalikud apsakad tänu sellele välditud Wink MoS2 imemõju kavatsen kindlasti kevadel, kui ratas jälle koos on, ära proovida.



Ishijupp Kirjutas:Jahutust peaks parandama ka see, kui karteri plekkpõhi tihedalt 1-1,5cm ribisid täis keevitada, aga taas- kas saadav tulemus väärib mängimist?
Kindla tulemuse annaks õliradika paigutamine, aga mis jõud peaks sundima seda õli läbi radika ronima- vot seda ei ole ma suutnud välja mõelda... mehaanilisele pumbale ülekannet kombineerida on (vist?) kõrgem pilotaash ja elektritoitel pumpa, mis kestaks sellist kuumust ja suudaks õli läbi radika suruda/ imeda, pole ka kohanud

Vot selline jutt tuli välja. Usun, et sarnaseid mõtteid on pea iga emmilise omanik mõlgutanud, tore oleks kui teadmised / kogemused saaksid siin jagatud ning võimalikud apsakad tänu sellele välditud Wink MoS2 imemõju kavatsen kindlasti kevadel, kui ratas jälle koos on, ära proovida.

Mõlgutasin ise ka just seda ribide keevitamise värki ja ette saaks veel sellise õhukoguja ka ehitada.

[Pilt: olijahutus.jpg]

Muuseas osadel uraalidel ja K-750-tel olla juba tehasest tulles selline ribidega karteripõhi

[Pilt: olijahutus01.jpg]

Ilmselt on see mootori oma pump mis ikka seda õli läbi ajab.
Siin mingi jutt ka: http://alexeyz2.nm.ru/oil.html
Viimasel pildil näha olev karteri põhi on poest saadaval aga kas eestist ka seda ei tea. Õhukoguja tegemine on ka muidugi hea mõte. Piisavalt kiireks kulgemiseks pane ikka 3,89 peaülekanne. Masina normaalse kulgemise alus on enne kõike ikka korralik mootor. Karpad võiks ka uuemate vastu vahetada, sest pideva korviga sõitmisel ei tohi jõust puudu jääda, kuna siis on jälle kõva kuumenemise oht. Kui ise hakkad seda karterit muutma siis soovitaks suurendada õli mahutavust karteris suurema põhja valmistamisega ja lisada veel jahutus ribid siis peaks õli temperatuur täitsa normaalseks jääma SAE 30 - 40 õli pead suvel nagunii sisse kallama, isegi see SAE 30 läheb normaalselt sooja mootori juures tunduvalt vedelamaks kui jahtunult ja seda muret nagu dnepri mootori juures eriti ei ole, et SAE 30 - 50 õli vajalikesse kohtadesse kohale ei jõuaks, pigem on selline jama liiga vedela õliga kuna pump ei suuda seda lurri kaasa haarata ja surve jääb nadiks isegi külma õliga. Kui kardad kokku jooksmist siis soovitan sull mootor Xado imepastaga läbi töödelda, katsetused näitasid, et see töötab nii nagu lubatud. Ning muidugi ära unusta lisamast korralikku õlirõhu kontroll süsteemi, manomeeter või tuluke, tulukese puhul soovitan kontrollida selle töötamist.
Fotol olev konstruktsioon on pelgalt õli jahutamiseks põhja kaudu. Mis aga juhtuks, kui õliradika sissevoolu toru panna karteri põhjast õli imema ja radika väljund ühendada torusse, mis läheb pumpa? Ehk lihtsamalt väljendudes- lõigata toru, mis karteri põhjast õli pumpa imeb, läbi ja ühendada jadamisi vahele õliradikas. Kas olemasolev pump saaks lisakoormusega (õli imemine läbi radika) hakkama?
Olaf- muidugi on eeldus korras mootor, aga siinsetest postitustest olen aru saanud, et ka kiire difriga (selle keskmisega) ei maksa muus osas tehasekonditsioonis oleva rattaga üle 70-80 pikalt vurada, seepäras mõlgutangi siin täiendava jahutamise võimalustest. Käigukasti kallale pole ka mõtet minna- pikk 4 käik korviga sõitmisel on jälle kuumenemise allikaks linnasõidul.
Selle 3,89 ülekande ja originaal kastiga saab 90-ga täiesti vabalt kulgeda ja ega ma ei soovitaks eriti kiiremini originaal vedrustusega üldse sõita kui sa just ei taha ennast leida kuskilt kraavist. Mina ise selle õliradikaga mässama ei hakkas kuna see võtab täitsa kindlalt survet maha ükskõik mis pidi ta sinna süsteemi ühendatud ka oleks, kõige targem oleks karteri suurendamine ja selle jahutuse parandamisega mängida.
Olaf- kas mõtled 90-ga kulgemist soolona või korviga?
Karteripõhja suurendamine ja ribistamine on muidugi kõige vaevatum, ehk ongi mõistlik sealt alustada ja vaadata kas piisas või mitte.
Mina kulgen külgvanker-Dnepraaliga maanteel tavaliselt spido järgi u. 85km/h. Sõber sõitis autoga järel ning ütles, et kiirus oli 90 (mul olid omal juba enne kahtlused, et spido vähem näitab). Taga on aeglane sild ning kastis kiire neljas käik. Peaks olema suht hea kooslus, kuna esimene-kolmas käik on jätkuvalt aeglased, mis võimaldavad maastikul igati hästi kulgeda. Maksimumkiirus jääb kuskil 110 kanti, rohkem masinal jaksu pole. Karteripõhi on suuremaks tehtud. Väga palju jahutust juurde ei anna, tahaks lisada elektrilt käitatava pumba ning õliradika.
Oli mõte järgmine, et pump võtab karteripõhjast õli, ajab selle läbi radika ning laseb mulinal kuhugi nukkvõlli peale, kust see peaks igasugu loomulikke teid pidi nii nukale/nookuritele/vändale ja muudele vajalikele pindadele jõudma nii määrima kui jahutama. Süsteemi oli plaanis lisada ka auto õlifilter. Radika tahaks leida sellise, et seda saaks paigaldada suvel korvi kõrvale ning talvel korvi (kallutajale soendus). Asi peaks olema väga lihtne ehitada, töö seisab \"ainult\" pumba ja radika puudumise tõttu. Kellel on ideid pumba või u. 10x30cm radika osas, andke märku.

Suuremaid põhju on saada kloostrimetsa poes, mina oma masinale seal pakutavat ei taha panna, kuna see läbinisti alumiiniumist ning minu dnepraal peab liikuma ka üle kivide/kändude kasvõi põhja peal.
Isandpauk- mida oskad arvata sama mahuga karteripõhjast, kuid lisaks keevitatud jahutusribidest ja õhukogujast?
Tore oleks leida el-mootor, mis õli ringi ajab, aga ei oska isegi kusagilt otsima hakata... Radika osas mõtlesin tsekata näiteks automaatkäigukasti jahutusradikaid- pole torustiku eripära ja mõõtusid tsekanud, aga teoreetiliselt võiks ju sobida...
Ishijupp Kirjutas:Isandpauk- mida oskad arvata sama mahuga karteripõhjast, kuid lisaks keevitatud jahutusribidest ja õhukogujast?

Suurem õli mahutavus tagab selle, et õli tsirkulatsioon on aeglasem ning õli jõuab rohkem jahtuda. pealegi on suurema põhja jahutuspind suurem. Asja miinused jälle sellised, et kõik karteripõhja alla tehtavad aretused kattuvad igasugu pasaga (õhukoguja/ribide efekt on ajutine nähtus), lähevad mõlki jne. Jahutus väheneb ning ümberehituste tõttu lekete oht suureneb.
Kuna mootoris asuvat pumpa ei ole hea rakendada õlijahutuseks (surve väheneb, lekke puhul surve 0 jne), siis oleks ikkagi parim eraldi pump koos radikaga.
See küll suhteliselt keeruline lahendus, aga vähemalt mina olen kindel, et see on parim. Õlijahutuse saad iga hetk kinni panna kui vaja, lekke puhul võid kaotada ainult õli, mis on radikas/filtris jne (õige paigalduse puhul loomulikult). Detailide määrimine paraneb, korraliku õlifiltri kasutamise puhul tööiga pikeneb.
Tekkis selline võibolla loll idee,et miks mitte panna õli lihtsalt karteris ringlema läbi radika? Karter teha natukene suuremaks ka. Et teoreetiline skeem oleks nii umbes: karter > mingi pump mis õli ringi hakkaks ajama > radikas > karter. Ehk siis lihtsalt õli jahutus.Nii minuarust ju kõige lihtsam õli jahutada?!?! Või tekivad sellise ideega mingid probleemid? Rõhu kaod?
See on üks võimalustest, õigesti valitud välja- ja sisseviigu asukohtade korral peaks toimima ilusti, küsimus on see, et kust leida pump mis seda kaadervärki töös hoiaks?
Kuskilt muretsema mingi väikse hüdraulika seadmete pumba aga need rsk vist liiga kallid sellise lõbu jaoks....aga targemad isikud ei tea kas mõnel autol tõesti siis pole mingit sellist pumbakest mis õli ringi ajab?
suurel Kirovetshi (700 ja 701) traktoril peaks vist olema kütuse etteandepump elektriline, aga seal on vist vaja 24V.Täpselt ei mäleta ka.
Aga selline loll küsimus võibolla.Kas mingil sõiduautol pole disla etteande pumpa?Ja kas disla pump suudab sellist suppi nagu Dnepri karteris on edasi liigutada....suht tume maa mulle disla mootorid ja sellega seonduv.
Muidugi see 24V pole probleem tegelikult....alati saab ehitada pingekordisti sinna ette(ehk 12V>24V)
Mingitel mersudel peaks olema elektriline diisli pump.See mida mina nägin, töötas 12V pealt,seda ei tea ainult, kas ta ka õli ringi ajada suudab (diisli imemisega paagist polnud sellel probleeme)

veel võiks seda ribidega karteripõhja täiustada eelpool mainitud õhusuunajaga ja sellele ette lisada ventilaator koos mingi võrega,mis suure sodi kinni võtab.

Ribid ja õhusuunaja on hea mõte ja sinna ette pandav võrk aga kaldun arvama et ventikas hakkab seal ribide ees rohkem takistama kui kaasa aitama.Väiksematel kiirustel ja kohapeal kindlasti aitab aga normaalselt sõites arvan,et hakkab õhuvoolu takistama.
Aga kui kellegil on käepärast mõni diisli pump äkki saab katsetada kas veab õli ringi.