automoto.ee foorumid

Täisversioon: Vanad bussid, osa 3
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
EdR Kirjutas:Hilinenud teade,aga reedel,4.mail,oli lõuna paiku üks PAZ buss Lasnamäe maksimarketi parklas parkimas. Seni,kui ma poes ära käisin,jõudis see minema sõita.
Huvitavad uksed on sellel,polegi volditavad,nagu tavaliselt!
Ju siis originaaluksed saba andnud,kohtasin seda bussi ka reedel Peterburi mnt sõitmas,oleks omal sellinegi..Samas Kadaka teel hoovis  seismas tumekollane korralik PAZ 672.
Üks eemalt vaadates päris korralik rohe-valge PAZ 672 on viimase kuu jooksul toodud Tartu lähedale ühte kohta.
PETSS Kirjutas:Samas Kadaka teel hoovis  seismas tumekollane korralik PAZ 672.

Nägin kah täna seda. Paistis päris korralik ja ilusa värviga aparaat olevat.
Muide..ühe 38AS-i kere oli kunagi Põltsamaa jõe ääres asunud Umbusi polügonil, selle nö "eluosas" tee ääres. Nõukogude sõjaväel oli kombeks sinna sohu inimesi sügiseti marjule lasta ja nii sattusin kahel korral sinna minagi.

Ajaliselt oli see 80-ndate lõpp. Mis seal praegu on, teab ehk mõni foorumlane paremini.

Asp

mrali Kirjutas:Vene tehnikafoorumist leitud lingid ühe kolmest maailmas teadaolevast 38AS-i tegemisest (tegu siis selle Rjazani kandi isendiga):
Vahepeal on "Gruzovik Pressi" veebilehel veel nähtavaks saanud mõnede "kolhoosibusside" tootjate ajaloost pajatavaid jutte (need ning varemrefereeritud PAG-i ja Kubani lood on eraldi rubriigis "Autogigantide varjus" nähtaval):

JeARZ (Jenakijevo autoremonditehas) Ukrainas Donetski lähedal tootis ideeliselt KAVZ-651 analooge, hiljem küll 52 ninadega ja indeksiga JeARZ-654 ning ka katafalke. Link siin

Krasnodaris tegutses peale Kubani ka ettevõte PKTI "Kulttehnika", kes 1970. ja 1980. aastatel tegi koostöös Kubani tehasega vähesel arvul GAZi baasil busse ja eriautosid KKT. Teine link

Ja Rodnikeid toodetakse siiani Ivanovo oblasti samanimelises linnas. Tehase looming sai alguse Tadžikkidest. Veidi on seal räägitud ka Tadžikistanide ajaloost: nimelt asus Tadžikistanis Leninabadi lähedal Tškalovskis mäekeemiakombinaat, mis allus NSVL Keskmise Masinaehituse ministeeriumile (lühend Minsredmaš, kureeris ka planeedikuuendiku aatomimajandust). Mäekeemiakombinaadil oli 1960tel vaja personali transpordiks busse ning neid tootis samas linnas asunud autoremonditehas (kuna Tškalovsk oli kinnine linn, siis tehasel oli ka vastav nimi - postkast G 4264). Esimesed Tadžikistanid valmisid 1962, minu teada veel KAG-3 eeskujul. Aja jooksul Tadžikistanid muutusid kaasaegsemateks ning 1980tel liikus Tadžikistane (mis mh ZiL-130 alusel) paljudes NL-i aatomilinnades (nagu siin foorumis varem mainitud, olla neid olnud ka Sillamäel ning Dvigateli ja Baltijetsi tehastel).
1991 muutus Tškalovski tehas Minsredmašist sõltumatuks ettevõtteks Hudžant-ZiL (Hudžant on Leninabadi ajalooline ja nüüdne nimi). Aga Venemaa aatomiettevõtetel oli ka busse vaja ning siis otsustati vanade Tadžikkide tootmine üle viia Rodnikisse, kus oli pooleldi välja ehitet autoremonditehas. Üle toodi ka senised Tadžikistanide peakonstruktorid Rudenko ja Bondarenko. Esimesed Rodnikid valmisid 1995, ettevõtte nimi on RMZ (Rodniki masinaehitustehas). Toodetakse sel siiani Tadžikkide edasiarendusi Rodnik-32301 ja ka liikurtöökodasid GAZ Sadko baasil.

Link Rodnikeist
Endisel vagunitehas Dvigateli tehasel oli minu teada vähemalt 2 sellist bussi nagu 2 pildil.Olid vaid helesiniste triipudega.Aastad 89-90.Ja neid GaZile ja Kamaz le aretatud kuutidega asju sõitsid Harku karjaari ja Õismäe vahet ringi veel 10 aastat tagasi.Kongidel veel wenekeelne kiri BAXTA.
Üks huvitav kuulutus Kuldsest Börsist: http://www.kuldnebors.ee/kuulutused/kuul...t_id=10700
Veel paar bussiteemalist artiklit "Gruzovik Pressi" veebivaramust:

ZiL-118 "Junosti" avamudeli saatus oli kurb: hoolimata mitmetest auhindadest ning isegi Henry Ford II lausutud headest sõnadest jäi selle mudeli saatuseks tšinovnikele tehtud minipartiid. Põhjus - taaskord tiblastanile omane plaanimajandus...

Ning PAG-ide, Kubanide, Rodnikite, KKT-de ja JeARZide järel on väikestest bussitootjaist jõutud Volga agregaatidel toodetud plastkerega minibussideni "Start". Tuntust kogus see buss ka osalusega "Kaukaasia vangi" mängufilmis. Toodeti neid busse Ukrainas Severodonetski autoremondibaasis (SARB) kokku ca 100 eksemplaris aastatel 1964-67. Esimesed ca 50 eksemplari koostati otse GAZist saadud uutest juppidest, ülejäänud enamasti mahakantud taksode kapitud detailidest. Lisaks toodeti, kasutades Startide kerevorme ca 20 autobussi "Donbass" Luganski autokoostetehases samuti ca 1967. aasta paiku.
Tänases Autolehes lk 14 lugejamängu pilt 1960ndatest, kus järvest tõmmatakse välja vana LAZi (garaažinumber 214). Pildi autor A. Steinberg. On ikka fotosid tehtud vanal ajal... Oleks selliseid veelRolleyes
Tsitaat varjupaiga lehelt PAZ tehase kohta:
"Tehasele antud autasudest väärivad mainimist Tööpunalipu orden aastast 1971, orden "Au märk" 1982. aastast ning 1969. aasta Nizza rahvusvahelisel autobusside messil saadud kuldkarikas ja esimene auhind bussi PAZ-Turist Lux eest."

Mis imeloom see viimati mainitu oli? PAZ-turist LUX???
http://autowp.ru/pictures/paz/turist_lyu...yuks_1.jpg

PAZ Turist Lux aastast 1968. Jäi katsemudeliks, muu info sest minult hetkel puudub.
Osta.ee-s jäi silma ühe müüdava haagise taustal olev PAZ, ei tea kas seda on kasutatud õppusteks või lihtsalt pikalt seisnud ja selle tulemusel lagunenud?
http://www.osta.ee/index.php?fuseaction=...id=1570416
Ütleb keegi, mis buss see on? Pilt leitud ühest fotode pakist. Suurendusega nime välja ei loe, küll on selgelt number eesti oma.

[Pilt: busscopygp7.th.jpg]

Asp
Kas mitte Türil tehtud pilt?Sellest bussimargist kindlasti juttu olnud nagu alati vajalikul hetkel mömm mömm.Ehk siis RAF?
Nimi näib algavat K-tähega ja on suhteliselt pikk. Kubanets? Raf-251 ei tundu olevat.

Asp
Varane Tšernigov?
Kuradi KAGi moodi on.
Lehti: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43