Kuna tegemist Eesti tehnikaajalooga, siis algataks sellise meenutusteteema loetlemaks neid varuosi, mida on Eesti pinnal läbi aegade Nõukogude autodele toodetud:
Vaz 2106: esipõll e. prillid, valmistaja kooperatiiv "Iris" 80-date lõpp 90-date algus;
Vaz 2101-2106:lävekarbi sisemine plekk, varuratta alune plekk, kere tõstekronsteinid tungrauale-valmistaja kooperatiiv "Iris" 80-date lõpp 90-date algus;
Moskvitš 400/401,402,403, 407; Gaz 12,20,21 kere ja tiiva vaheline tihend plastist, valmistaja Tarbekeemia kombinaat "Orto": ca 1960-1980.
Täiendaksin nimekirja:
- Kohilas toodetud puitkastid GAZ-tüüpi veoautodele
- Normas toodetud turvavööd VAZidele (ja vist ja Moskvitšidele ja Volgadele)
valdo Kirjutas:- Kohilas toodetud puitkastid GAZ-tüüpi veoautodele
Mina kuulnud ka Põltsamaa kastist GAZ-tüüpi veoautodele.
Kas mitte Türil ei valatud rooli-käigukangiga Moskvitšidele teisi käigukastikaasi, mis võimaldasid käigukandi põrandale panna? Olen kusagilt poole kõrvaga kuulnud...
Koperatiiv Iirise poolt on ka toodetud Žiguli süütevõtme toorikuid ja kas
Kohtla-Nõmmel ei tehtud kojameeste kummiluudasi.
Elvex-is valminud ja ka edaspidi valmivad esiklaasid oma nooruse tõttu siia nimistusse vist häste ei sobi. Nüüd asutusel pikk ja keeruline nimi Saint ja Gobain ja midagi veel edasi.
Terv.Jaanus
Romka Kirjutas:valdo Kirjutas:- Kohilas toodetud puitkastid GAZ-tüüpi veoautodele
Mina kuulnud ka Põltsamaa kastist GAZ-tüüpi veoautodele.
Põltsamaal valmisid metall kallurkastid Gaz-53-ele.
ГАЗ 21-le valmistati plastiktiibu Narvas, täpset koperatiivi nime öelda ei oska. Kuigi kui aega saan siis vaatan ehk on mõnel garaažis oleval tiival mingisugune paber sisse kleebitud.
Kas mitte Koerus ei toodetud plastiktiibu Mossedele?
L.eestis kuskil valmisid villise presendid ja kuusalu tehases valmisid ka igasugu plastik tiivad(lisaks kap. rem. mootoritele)
Kuusalus valmisid klaasplastist logarid GAZ 24, M-412 ja VAZ. Need olid muidugi lisavarustuse detailid.
Eestis valmisid ka generaatoritest sireenid nõukogude operatiivautodele, kui mälu ei peta siis vist Voltas.
Ei tea, kas rehvide protekteerimist ka selle teema alla võiks mainida.
Kusagilt nagu meenub, et isa vedas vanu kumminahku Narva või Kohtla Järve kanti protti.
Terv.Jaanus
Jaanus Kirjutas:Kusagilt nagu meenub, et isa vedas vanu kumminahku Narva või Kohtla Järve kanti protti.
Terv.Jaanus
Iisaku kandis oli jah prottimistehas, sinna veeti üle Eesti rehve kokku.
Iisakus küll minuteada protitehast ei olnud. Arvatavasti mõtled sa Kohtla-Nõmme kummiremondi tehast. Sinna veeti küll kumme kokku igast Eestimaa otsast.
Veerenni tänaval, ,,Baltika ,,kõrval valmistati pidurimansette.
klaasikraabits veel praegugi alles. erineva tihedusega hambad 3 küljel ja kummiriba neljandal. Start akulaadija töötab ka veel - 45 rubla vist maksis kunagi...eks Eestis rohkem lisastuffi valmistatigi - intervallid kojameestele jms. autode koostesse ei läinud vist peale turvavööde midagi.
Olen kuulnud sellist juttu, et Vazide plekid(tiivad,uksed,luugid) valmistati Viimsis Lubja mäe peal olevas tsehhis. Jutu rääkis kolmas isik, kelle vend oli endale "uue" auto samasest asutusest "sebinud"-kümnenäpuallahindlus!
90-ndatel tekkis sinna romula, mida keegi Robi-nimeline vedas.
Ehk teab keegi veel midagi sellest või kummutab ümber?
E: külajutt kinnitatud tõeks
Endises "Kalevipoja" kolhoosis Pärnumaal Ahastes vorbiti teha sirge klaasiga veoautode tahavaate peegleid. Suurem osa "eksporditi" Venemaa avarustesse ja vennalikkesse liiduvabariikidesse.
"Talleks" või mõni muu Eesti käitis tootis Žigulidele ja Moskvitšidele karterikaitseid ning "Põhjala/Tegur" autode salongi kummimatte.
50-datel tootis Tartu Kontrollaparatuuri Tehas taksomeetreid.
Kooperatiivide ajastul tootis üks Tartu mees väga professionaalse väljanägemisega seisupiduri trosse Vaz 2101-2106.
70-date alguses alustas Pöögelmanni nim. tehas Tondil sõiduauto tahhomeetrite tootmist.