automoto.ee foorumid

Täisversioon: Mootorratas "HENDERSON"
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
See suvi oli Kurtna kokkutulekul fantastiline tsikkel! Pildid räägivad enda eest ise aga kas keegi oskab täpsustada selle tsikli andmeid:

valmistusaasta:
mudel:
kubatuur:
jne...

Kas Eestis ka on/on olnud mõni HENDERSON'i nime kandev mootorratas?

[Pilt: imgp0901qo2.jpg]

[Pilt: imgp0902th9.jpg]

[Pilt: imgp0903rr9.jpg]

[Pilt: imgp0904mw1.jpg]

[Pilt: imgp0905wr0.jpg]

[Pilt: imgp0906tb7.jpg]
USA firma Henderson valmistas tsikleid aastast 1912 kuni 1931, kõik 4-silindrilise mootoriga. Esimesed 965 cm3 ja 7 hj. See soomlase (oli vist) masin peaks olema 1920-nda aasta mudel K, 1310 cm3, 18 hj. Kas oli äkki 25-nda aasta väljalase?(ei mäleta Täpselt!) 1929 ilmus viimane mudel KJ, 40 hj, max 160 km/h. Selle forseeritud variant KL oli 45 hj.
Märt Karu andmetel on Eestisse ostetud Hendersoni masin mingi balti mõisniku poolt. Masinad olid täiuslikud ja kallid ning majanduskriis pani Hendersoni tsiklite tootmisele paugu!
Küllaltki sarnase välimusega on 1927 aasta Henderson Deluxe http://www.socalamca.org/2k2mc-show/006.jpg.
Samuti 1924 a. Deluxe, kuid viimasel olid vist natuke teistsugused silindripead. Võin ka täiesti mööda panna.
Meenus, et 1929-nda aasta Põllumajandus-Tehnilises Käsiraamatus on toodud mootorrataste andmetega tabel, andmed ja umbkaudne hind. Hendersoni 1300 max kiirus 120 km/h, hinda kahjuks pole. H-D 1000 max 120 k/m, hind 1280.- USA Cleveland 1000 cm3, 4 silindrit, hind 1750.- Näit. DKW 200 cm3 maksis 750.-
kass Kirjutas:...
Märt Karu andmetel on Eestisse ostetud Hendersoni masin mingi balti mõisniku poolt. Masinad olid täiuslikud ja kallid ning majanduskriis pani Hendersoni tsiklite tootmisele paugu!

Nendele andmetele tuginedes võiks siis järeldada et kunagi on ikka vähemalt üks omaaegne mootorrattatööstuse lipulaev Eestis olnud. Jube huvitav oleks teada saada mis sellest tsiklist lõpuks sai.
kass Kirjutas:USA firma Henderson valmistas tsikleid aastast 1912 kuni 1931

1917 aasta lõpust ostis kompanii ära jalgrattatootja Shwinn ja liidetuna tema ennemomandatud Excelsior algselt jalgratta- selleks ajaks mootorratatehasega on peale seda toodetud masinad "Excelsior-Henderson"

Nagu viimasel ajal on mootorrattatööstuses kombeks, on ka seda kaubamärki hiljem elustatud ja selle märgi all rattaid toodetud ka üsna hiljuti (1992-2002).
Eesti Statistika tabelite järgi oli Eestis registreeritud ehk liiklemisloaga Hendersone
1926: 1, 1930: 2, 1932: 2, 1934: 0, 1940: 1 (korviga, ilmselt üks uuesti arvele võetud ratas).
Nii et vähemasti 2 Hendersoni on Eestis olnud (lisaks 1930: 2 Super, 1934: 1 Super X ja 1940: 1 Super (korviga)).
Võib-olla oli 1930 aga juba arvel 2 uut ratast ja 1926. a. masin oli arvelt maas?

1930. aastal oli Hendersoni tootjafirmal Excelsioril Eestis ka esindaja, Richard Schmidt. Müüs Super X-e ja Hendersone.

2 reklaami 1930. aasta Päevalehest (http://dea.nlib.ee):

[Pilt: paevaleht18-05-1930.jpg]
18.05.1930

[Pilt: paevaleht19-04-1930.jpg]
19.04.1930

Paistab, et ta rõhus rohkem Super X-ile (odavamad?), aga nähtavasti ei suutnudki ta majanduskriisi tõttu selle lühikese ajaga, mis Hendersoni ja Super X-i tootmise lõpetamiseni 1931 oli jäänud, siin eriti midagi müüa.

Hendersoni mudelid:
http://www.hendersonmotorcycle.com/Models.htm