automoto.ee foorumid

Täisversioon: jahutussüsteemist
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.

kaiko

Alustan sellest, et olen autode koha pealt suht võhik. Umbes septembris ostsin endale auto. Nüüd on talv. Ühel korral läks radiaator suhteliselt lühikese sõidu peale keema. Väljas oli ma arvan mingi -10 kuni -15. Nüüd jälgin pidevalt seierit ja tundub, et jahutusvedelik kipub küllalt kiiresti üle kuumenema. Õnneks on sõidud lühikesed.
Kuna auto on värskelt ostetud(92. aasta mazda 323 muide), siis pole aimugi mis seal sees on. Tean et õli on vahetatud. Statokast ostsin etüleenglükooli ja tahtsin vana vedeliku välja võtta aga ei leidnud kust seda teha. Kuna eelnevalt olin vana asja näppinud ja see oli sinakasroheline, mitte punane, siis lootsin, et uus seguneb vanaga ja kallasin liitri sisse(see oli valmistehtud segu ja -36). Nüüd olen natuke sõitnud ja selle kogemuse põhjal tundub, et asi on ainult natuke paremaks läinud(seier sõidab siia-sinna, aga kuna sõidud on endiselt lühikesed, siis ei tea mis pika aja peale juhtub).
Igatahes minu küsimus on selline: uurisin foorumit ja sellest tuli mõte mis viga võib olla. Vana vedelik ei olnud nii suure külmapidavusega ja läks mingil määral pudruks, mis tingis mitte-nii-hea jahutuse ja keemamineku. Nüüd panin uut asja sisse, need segunesid ja asi läks sutsu paremaks, aga täpselt ei tea mis määral. Mida peaks edasi tegema? Tulevikus vaja kindlasti ka mõni pikem sõit teha(tallinn-tartu ots näiteks) ja siis ei taha küll tee peale jääda. Kas mu järeldus oli üldse õige või on asi milleski muus?
Kas keeb radiaator või keeb jahutusvedelik süsteemis (nt paisupaagis)?

Kui keeb vedelik paisupaagis (ja ka mootoriplokis), viitab see sellisele veale, et termostaat ei lülita ümber suurele ringile läbi radiaatori, kui vedelik on saavutanud oma max temperatuuri (olenevalt termostaadist kas 80 või 90 C). Ehk siis termostaat vajab seadistamist/vahetamist.

Teine variant on, et Sul oli sees jahustusvedeliku lahja lahus, mistõttu see radiaatoris või selle toitetorudes ära külmus ja tekkis jääkork. Ehk siis kui termostaat ringvoolu suurele ringile lülitas, ei saanud suur ring toimida ning tulemuseks oli ringvoolu katkemine ja keemaminek. Praeguste külmade ilmadega võib see olla tõenäoline.

Oma jahutusvedeliku testimiseks soovitan soetada areomeetri, siis saad olla rahuliku südamega kindel temperatuuris, millele see vdelik vastu peab.

Kui keeb vedelik radiaatoris, siis ei oska paugult nõu anda, peab mõtlema ja kaalutlema.

(Eeldan, et Sul olluse tase on ikka normaalne - st ringkäik olemas - ja veepump käib ringi. Kui ei, siis peabki keema.)

Muide, keeva jahutusvedelikuga sõitmine (mootori ülekuumendamine)rikub üsna kiiresti plokikaane, mis kõveraks läheb... ning remont on VÄGA kallis-kallis...
Lase ikka vana läga välja ja pane ikka uus jahutusvedelik asemele,siis endal ka rahulikum ja termostaadi võiks jah ka ära kontrollida.Pole küll ühtki riisikat omanud,aga kui pole jahutusvedeliku väljalaskmiseks mingit korki,siis ajab asja ära ka lõdviku lahti laskmine(saad enamuse vedelikust välja).Pole hullu,et võhik oled,küll ajapikku õpidWink
Jaapanlastel vedelik paisupaagist suurt läbi ei käi: kas surub sinna ülerõhuga korgi alt sisse või imeb paisupaagist välja, kui süsteemis tühjus. Seega paisupaagis miskit keema ei hakka.
Aga teemast, jah, arvatavasti on sees väga lahja segu (või hoopiski klaasipesu Smile ), mis kipub jäätuma. Lahenduseks on ikka täielikult vedelik välja vahetada.
Kui juba kallale mineks, siis tasuks hammasrihm jne. kah üle vaadata.
Lase mingis töökojas ära mõõta, palju su vedelik külma kannatab. Mõõtmisevahendit müüakse tarvikupoodides ka ja pole kallis, aga reaalselt ei lähe teda peale esimest tarvitamist enam vaja.
Kui mõõtmine näitab, et eriti ei kannata külma, siis lased aga sortsu välja (paarist liitrist peaks piisama) ja kontsentraati peale (mitte seda valmis segu). Kui radikal kraani pole, lased alumisest lõdvikust.
Termostaat ei maksa ka reeglina midagi (sott vast), mistõttu profülaktika mõttes võiks selle ka juba vahetada. Halvemaks kindlasti ei lähe.

Kui ise külmetada ja end määrida ei taha, siis iga nurgatagunegi töökoda teeb need kaks liigutust vaevata ära. Kokku kulutad ehk viis sotti.
Jansa Kirjutas:Termostaat ei maksa ka reeglina midagi (sott vast), mistõttu profülaktika mõttes võiks selle ka juba vahetada. Halvemaks kindlasti ei lähe.

Niipalju veel enda ja kaasfoorumlase Jansa kommentaaridele täienduseks, et tavaliselt läheb termostaat tuksi niiviisi, et ta enam suurt ringvoolu ei sulge; seda, et ta seda ei ava, tuleb ette harvemini.

Ehk siis tavaliselt on riknenud termostaadiga mootori temperatuur pigem liiga madal kui liiga kõrge. Aga noh... üks autojuht peab nagunii pidevalt sõidu ajal seda näidikut vaatama...
Jaapanlasel tavaliselt radikaallservas kraan lase vana välja ja uus sisse vaata et läheks enamvähem sama palju sisse kui tuli välja peale sõitu,kui on mootor väheke jahtunud kontrolli tasapinda
Jahutusvedelikku tuleb vahetada iga kahe aasta tagant ,mõned kallimad pidavat kestma ka kuni viis aastat. Aja jooksul kaotab vedelik külmakindlust ja korrosioonikaitse manused lõpetavad tegevuse ,mille tagajärjel süsteem hakkab roostetama. Rooste ladestub radikatesse ja mootoriplokki ,lõdvikute sisepinnad kattuvad pruuni kihiga võib rikkuda ka termostaadi. Samuti halvenevad vedeliku määrdeomadused ,mõjub halvasti veepumba pöörlevale tihendile. Viimane ei kehti vanade vene autode kohta (ZIL ,GAZ ,Moskvits ,jne) ,milles võis kasutada ka vett.

kaiko

Style Kirjutas:Jaapanlastel vedelik paisupaagist suurt läbi ei käi: kas surub sinna ülerõhuga korgi alt sisse või imeb paisupaagist välja, kui süsteemis tühjus. Seega paisupaagis miskit keema ei hakka.

Ta hakkas jah radikas keema.

Igatahes tänud heade nõuannete eest. Vahetan vedeliku täiesti ära ja kui siis probleem säilib, lähen termostaadi ja muude asjade kallale.