automoto.ee foorumid

Täisversioon: M 400 süütelukuga jamad
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Nimelt mul almal on see gazi süütelukk, ja süüdet nagu ei ole kui keeran starti siis mootor käivitub ja käib senikaua kuni starteri tagant ära lasen, probleem kindlalt süütes sest bensu näidik peaks süüte sisse keerates näitama hakkama aga näitab elumärki ainult siis kui start keerata. Kas keegi oskab mulle lahtiseletada milline juhe mida seal taga tegema peab, et mida kontrollida, ma seal taga näppisin neid juhtmeid aga ei midagi ja mõtsin et küsin nõu targematelt.
Hmmm... kummaline?

Ei oska asja muuga seletada, kui keegi "kuldkäsi" on starteri lülitusahelas oleva süütepooli lisatakisti lühistusahela osanud ühendada niimoodi, et süüdet saab isend vaid siis, kui starter on taga.

Nimelt tavaolekus (starter-väljas olekus) toidetakse süüte madalpingeahelat läbi lisatakisti, käivitushetkel tugevama süütevoolu saamiseks see lisatakisti aga lühistatakse. Täiesti võimalik on juhtmed segi ajada nii, et süütepool saab voolu vaid siis, kui starteri vastavad listakisti-kontaktid on koos, muidu aga mitte...

Soovitan need ahelad kõik üle vaadata jupphaaval, mis kuhu ja mispidi on ühendatud.
Tere!
Mul oli analoogne juhtum, ainult et masinaks oli GAZ-53.
Probleem lahenes kui olin ära vahetanud takisti (võib-olla termin vale, kuid müüja tsekil on nii kirjas, karp kuhu läheb 3 juhet). Vanemad juhid soovitasid ühendada äärmised klemmid omavahel - ka nii jäi masin käima.
Võib-olla aitab.
Parimat
kurmokas Kirjutas:Tere!
Probleem lahenes kui olin ära vahetanud takisti...

Oma eelnevas arutluses unustasin ära variandi, et lisatakisti võib põhimõtteliselt ka lihtsaltläbi põlenud olla - sel juhu käitub auto ka täpselt niimoodi. Õnneks on selle kontrollimine testri olemasolul ülilihtne...
Jäi veel mainimata, et mõni aeg tagasi tegin mossega väikse ringi ja siis viskas armatuuri alt väikse pahmaka kärsahaisu ja tossu välja, kimasin käbe koju kuna kõik akulaadurid ja värgid oid normis, et mitte teepeal jamama hakata ja vaatasin kõik juhtmed üle ega mõni mustaks pole läinud ja kuna polnd ja auto ilusti käis ja kõik tundus korras olevat ei puutund rohkem seda asja kuni nüüd ükspääv ta enam ei käivitund. Seega täitsa võimalik et too takisti läbi kärssas.
Teiseks kust ma sellist takistit saada võiksin m 400 le sobivale süütepoolile?
Shander Kirjutas:Teiseks kust ma sellist takistit saada võiksin m 400 le sobivale süütepoolile?

Esiteks - kas Sul on algne 6V elektrisüsteem, või keegi on kunagi selle ümber teinud 12V peale (tavaliselt standardseid Vene GAZ-51 komponente - süütepool B1, relee RR-24 jne - kasutades). Almasid tehti 1960-80ndatel ülipalju 12V peale ringi.

Kui on 12V süsteem, siis saad kasutada ülilevinud GAZ-51 süütepooli koos selle küljes oleva lisatakistiga (või võtad lihtsalt takisti) - neid peaks liikuma veel lademes.

Kui on 6V süsteem, siis vast tuleb uurida kirjandust; täpsemalt lisatakisti takistust. Äkki on sama kui GAZ 51 poolil? Kui on, siis saad otse üle võtta. Kui ei ole, siis pakun, et võibolla annab peale või maha mähkida?
Ma pole küll alma elektriskeemi mittekunagai näinud aga kui seal just kõrgemat keemiat tehtud pole jätaks mina sinu asemel uue takisti otsimise viimaseks asjaks mida teha. Tegelikult oled sa juba selle takisti ära kontrollinud ja see töötab.
Kui korras autol süüde sees on jookseb vool aku + klemmilt süütelukku, sealt läbi(teiselpool süütelukku on lisatud samale ahelale bensunäidik ja muud kellad/viled mis süüte sisse keerates töötama peavad), siis läbi takisti mis pinget natuke maha võtab edasi süütepooli.Süütepoolist edasi läbi jagaja kontaktide massi, aga see pole praegu enam eriti oluline.
Starteri andmise ajal aku pinge langeb, koos sellega muutuks nõrgemaks ka säde mida süütepool teeb aga venelased on olnud kavalad- kui normaalse töötava auto korral võetakse süütepooli minevat pinget takistiga vähemaks siis starteri andmise ajal saadetakse kogu akupinge takisti teise otsa peale ehk otse süütepoolile.
Sinu autol on kindlasti terve see juhe millega tugevam säde tehakse ehk siis mis starteri ahelast süütepooli ja takisti vahelisele klemmile läheb(sest starterit andes on ka säde olemas ja auto käivitub).
Samamoodi on terve ka takisti ise (kuna starteri andmise ajal lisaks süütepoolile töötab ka bensiiniseier mis nüüd teistpidi läbi takisti voolu peale saab)
Järgi jääb ainult süütelukk ja ahel kust süütelukk voolu peale peaks saama.See et sa ise ütled et kui keerad starti siis mootor käivitub näitab et süütelukuni aku + klemmilt pinge jõuab(vähemalt starteri andmise klemmideni), polegi vist muud kui süütelukku ennast uurima hakata. Kõigepealt kas klemmid taga on puhtad-korras-küljes. Edasi kas otse, ilma süütelukuta kui klemmid tagant ära võtta saad mingist asendist bensunäitaja käima ja kui saad siis tuleb vist uut süütelukku otsima hakata.......... vist. Igaksjuhuks kordan veel üle et ma ausõna ei ole almat lähedalt näinud ja kogu see minu jutt siin võib olla kahtlase väärtusega
metsamees Kirjutas:Ma pole küll alma elektriskeemi mittekunagai näinud aga kui seal just kõrgemat keemiat tehtud pole jätaks  mina sinu asemel uue takisti otsimise viimaseks asjaks mida teha.

Kui Sa vajutad starteri pedaali, siis ju muudad elektriskeemis vaid kahte asja:
a) lühistad süüteahela lisatakisti;
b) lased aku voolul läbi stargteri mootori kulgeda.

Asjaolu b) ei saa mitte kuidagi ülejäänud tarvikuid tööle panna. Küll aga saab asjaolu a), kui selle kontaktid on valesti ühendatud või takistiga pahad lood juhtunud.

Juhin tähelepanu sellele, et starteri andmise ajal Sa ju süütelukku ei puudu - vanematel masinatel on starter reeglina eraldi pedaali või nupu all. Almal käivitub starter nagu 51lgi pedaalist.

Seega on süütelukk viimane koht, kust viga otsida. Tolle ajastu süütelukku on ka imelihtne kontrollida - sellel on taga kolm klemmi (AM, PR ja KZ): kui lukk on väljas, peavad kõik klemmid olema üksteisest lahutatud, luku sees olles on need 3 klemmi üksteisega ühendatud. Kõik.

Muide - Alma, Pobi ja GAZ-51 süütelukud on täiesti identsed.

metsamees Kirjutas:... kuii keerad starti siis mootor käivitub...

Vanematel autodel ei keerata starterit, kuna see ei käi süütelukust, vaid eraldi nupust/pedaalist (Almal pedaalist). Võtme alt käiv starter on üsna hilise aja autode (1960ndad ja edaspidi) leiutis.

Soovitan endiselt auto juures näpuga järge ajades teha kindlaks elektrisüsteemi olemus (kas on algne 6V või ümberehitatud 12 V ning millised on komponendid) ning hakata testriga kõiki aheldaid jupphaaval lahti ühendatuna läbi kontrollima. Skeemid on ju imelihtsad ja niiviisi kontrollides peaks viga üsna kergesti enda asukohast märku andma.
Vaatasin targast saidist http://m400.km.ru/ järele. Alma-Mosse süütesüsteemi põhjalik kirjeldus on toodud failis http://m400.km.ru/book/401-1950-2.pdf lehekülgedel 2 ja 3. Auto tehasekomplektsuses mingit süütepooli lisatakistit ei ole. Soovitan sealolev jutt korralikult läbi lugeda.

Samas tuleks enne siiski veenduda, kas ja millisel määral on elektrisüsteemi ümber ehitatud. Kaldun seda vargsi arvama Sinuesitatud veakirjelduse põhjal, et starteri andmine/väljalülitamine mõjutab muude elektritarvikute tööd. Alma algse elektriskeemi kohaselt (vt minutoodud viide) ei saa see ju võimalik olla.

Kui süsteem on ehitatud 12V peale ümber ja on paigaldet 51 süütepool B1, siis usun, et B1 konstruktsiooni juurde käiva lisatakisti toimimiseks on starteri peale paigaldatud takistit lühistavad kontaktid, nt 51-l/Pobil masslevinud klemmikarp BK-01. Seda kõike saab ju imelihtsalt visuaalselt tuvastada. Ma olen näinud elus mitmeid 51 elektrile ümberehitet Almasid, mille starterile oli aretatud ülimass-levinud BK-01 klemmikarp.

Kaheteistvoldine B1 lihtsalt põleb ilma lisatakistita üsna ruttu läbi, samal ajal kui käivitamise ajal lisatakisti ahelas hoidmine raskendab kävitamist. Samal ajal kui kuuevoldiline "Alma enda" süütepool B28 sellist takistit ei oma ega ka vaja.
Natuke OT küsimus, aga ega keegi ei ole sellelt samalt "targalt saidilt" kõike seda head kirjandust omale arvutisse laadinud? Literatura lehel http://m400.km.ru/lit.html esimese raamatu esimene osa "400-1949-1.pdf" on sealt serverist kadunud juba mõnda aega. Kui see kellelgi juhtub olemas olema, võiks märku anda.
onuaugust Kirjutas:Natuke OT küsimus, aga ega keegi ei ole sellelt samalt "targalt saidilt" kõike seda head kirjandust omale arvutisse laadinud? Literatura lehel http://m400.km.ru/lit.html esimese raamatu esimene osa "400-1949-1.pdf" on sealt serverist kadunud juba mõnda aega. Kui see kellelgi juhtub olemas olema, võiks märku anda.

Vastus, mis ka OT: endal kõik kõvakettal olemas, vahel on ehk vaja vaadata.
Minu konkreetne alma on ümberehitatud 12 voldisele süsteemile ja 51 süütepoolide ja süütelukkudega, vanast süsteemist on alles ainult starteri andmise pedaal gaasi pedaali kohal, millest on mudugi kahju, sest täitsa originaal 6 v süsteem oleks parem aga arvan et seda enam ümber ehitama ei hakka tagasi.
Mina otsiksin viga ikka süütelukust. Kuna Sul ümberehitatud auto, siis ei ole Sul mitte GaZ-51 sarnane lukk, millisel puudub hoopiski käivitusasend, kuna käivitamine toimub mehhaaniliselt jalaga.
Täiselektrilise starteriga autole on paigaldatud süütelukk, millel on 4 klemmi: 1) keskel asub peavoolu klemm AM ehk juhe tuleb otse ampermeetrist (akult). 2)veel on seal klemm PR ehk prijomnik ehk raadiovastuvõtja- võtme asend lukus neutraalasendist pööratuna vasakule (ei pruugi olla kasutuselevõetud). 3) klemm KZ- katuška zažiganija- süütepool. 4) ST- starter
Väga võimalik, et puudub kontakt klemmide AM ja KZ vahel. Kontrollimiseks lühista klemmid omavahel näiteks lisa juhtmejupiga. Nüüd peaksid toimima kõik näidikud, samuti voolu saab süütepool. Kui nüüd ka veel käivitada, peakski mootor  käima minema ja ka jääma.
Tihtipeale ongi viga lõtvunud klemmliidetes. Kõigepealt pinguta alusmutreid lukul, seejärel kinnita alles omakorda juhtmed korralikult. Kui see ei aidanud tuleb lukk vahetada.
Süütepooli variaatori katkestuse korral on käivitussümptonid samad (käib ainult niikaua kui starter järgi on), kuid sel juhul süüte sisselülimisel peaksid näidikud ka kohe toimima.
Variaatori (lisatakisti) rikke korral võib jällegi lühistada selle mõlemad klemmid ja asi töötab. Lühikestel sõitudel süütepool ei jõua üle kuumeneda ja võib töötada isegi väga kaua. Vene ajal talvisel perioodil tugevama sädeme saavutamiseks ka pärast käivitamist lühistati lisatakistit meelega, pärast ununeski jäävalt külge, midagi ei juhtunud.
Foorumlase Kurmokas poolt kirjeldatud kolme klemmiga variaator kuulub GAZ- 53 transistorsüütesüsteemi juurde ja ei kuulu süütepooli kooslusesse vaid on eraldiasetsev. Sel variaatoril on kaks takistusspiraali, millest üks on pidevalt järgi , teine lahutatakse käivitamisel tööst. Ka seda variaatorit lühistati tugevama sädeme saamiseks otseks, ka ei juhtunud midagi.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
Viga leitud, ja sain auto nädalavahetusel nokitsedes tööle. Viga oli palju lihtsam kui ma eales oleks arvand, sai küll vea ilmnedes juhtmeid uuritud ja puuritud igatpidi aga nüüd kui kolme klemmiga zili süüteluku gazi oma vastu vahetasin mis mul riiulil vedeles et kontrolliga kas viga süütelukus ja ikka sama jama oli siis sattus poolkogemata kätte juhe mis katki oli sai see ära parandatud ja auto käivitus nagu nõiaväel Toungue. Tänud kõigile abi eest.