automoto.ee foorumid

Täisversioon: Gaz 52 mootor ja 21 sidurikoda
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Kas Gaz 52 mootrile sobib 21 sidurikoda ?
Tahtmine Pobile panna 52 mootor aga jätta 20-e kast. Seega sobitamisse lähevad kõik variandid nende kahe vahele , (hooratas, sidurikorv, koda).
Ain
5033576
Kas Sa oled võrrelnud 51/52 mootori kaalu ja Pobeda originaalmootori kaalu? Äkki sünnib sellest kombinatsioonist sõiduk, mille nina igas kurvis ennast raskusjõu mõjul väljapoole tirib? Mida ütleb Pobeda käigukast kuuese mootori pöördemomendile?

Ma mõtleks umbes üheksa korda enne, kui sellise kombinatsiooni loomisele läheks. Ja kui Sa mõtled luua selle kuuesilindrilse prototüüp-Pobeda replicat, siis teadaolevalt oli see jõuallikas midagi muud kui GAZ-51/52 oma.

Asp
Aspelund Kirjutas:Mida ütleb Pobeda käigukast kuuese mootori pöördemomendile?

Kast vast küll ei ütle midagi, sest see oli algselt Ford-V8 kast (1933), millel nii hobuseid kui ka momenti palju rohkem. Ning ZIMil pidas ka sama kast vastu üsna kenasti.

Tegelikult - peaaegu sama kast, sest 1950. aastal lisandusid kastile ZIMi projekteerimise käigus sünkronisaatorid (laagrite mõõdud ja hammasrataste mõõtmed jäid samaks).
Mootori kaalud:
(Soovidele vastutulles kaalusin üle, täpsusega 0,5 kg)
M-20:
Mootor+sidur+käigukast+õlid sees-generaator-karburaator-õhufilter=240 kg
Gaz52:
Mootor+sidur-generaator-karburaator=240 kg

Õlid ja käigukast nüüd ka niipalju ei kaalu, et Pobi kurvis otse sõidaks.

Küsimus endine, 52 mootor ja 20 kasti kokkusobitamisest.
Aspelund Kirjutas:Kas Sa oled võrrelnud 51/52 mootori kaalu ja Pobeda originaalmootori kaalu? Äkki sünnib sellest kombinatsioonist sõiduk, mille nina igas kurvis ennast raskusjõu mõjul väljapoole tirib? Mida ütleb Pobeda käigukast kuuese mootori pöördemomendile?

Ometi sellised masinad olid! Mind huvitaks kuidas oli mootori ja käigukasti küsimus lahendatud jälitus-Pobedadel? Neile paigaldati ju ikkagi Gaz 51 forsseeritud mootorit koos sidurikoja ja käigukastiga. Või äkki kasutati Pobi käigukasti kinnitamiseks mingit vaheflantsi?
Kõige lihtsam viis on Gaz51-52 sidurikojale keevitada külge Gaz 20,21,24,2410 sidurikoja taga ots.Teine viis on selline et teed shablooni ja keerat Gaz 51-52 siduri koja sisse tikkpoldid,nii,et käigukast otsa sobib.Samas soovitan teha seda Gaz51 sidurikorviga kuna siis sobib sisse Gaz 21 siduriketas (vastuväited on teretulnud).Selle kogemuse sain kui proovisin Nõuka ajal iseehitatud traktorile sobitada külge rihmülekandega käigukasti.Segane jutt aga kuna teadsin ,et tegu antud masinal 52 käigukasti jms. siis läksin poodi ostsin kõik ära aga ... vola siduriketas ei sobinud kaasasolnud korviga.
Võtsin just 20-e mootoril käigukasti maha ning siis ka sidurikorvi.
Ning jõudsin sama järelduseni: 52 kojale tükk külge ning saabki 20 kasti otsa panna. 21 (469) koda ja ketas juba küljes.
56-ndal kui seda Pobi tehti, polnud ju 21 ollagi. Kuna igasugune info puudub, siis olemasolevate detailide põhjal võiks järeldada, et need masinad olid Zim-i mootoriga koos hüdromuhviga või siis manuaalkasti puhul 51-e kastiga.
AinP Kirjutas:56-ndal kui seda Pobi tehti, polnud ju 21 ollagi. Kuna igasugune info puudub, siis olemasolevate detailide põhjal võiks järeldada, et need masinad olid Zim-i mootoriga koos hüdromuhviga või siis manuaalkasti puhul 51-e kastiga.

21 pold olla, aga see kast on ju palju vanem.

21 kast = uuemat tüüpi (peale-1950) Pobi kast. Välja arvatud üks külgkaane hoova kinnitus, aga see pole enam ju kast, vaid häiguvahetusmehhanism. Muu on identne.

Uuemat tüüpi Pobi kast (ehk 21 kast) erineb ZIMi kastist vaid vedava võlli pikkuse poolest - ZIMi hüdrumuhv nõuab pikemat võlli. Muu on identne.

Nimetet kast konstrueeriti ZIMi jaoks Pobi vanatüüpi kastist, asendades viimase algsed kerglülitusmuhvid sünkronisaatoritega. 1950.a. oktoober (ZIMi esmailmumise aeg) oli ka aeg, mil kõik Pobid varustati uut tüüpi kastiga. Samaks jäid kõik laagrid, võllipikkused jms, nii et vana sisu saab panna uude kasti ja vastupidi.

Vanatüübiline Pobi kast (see ilma sünkronisaatoriteta isend siis) = "emka" (GAZ-M-1, GAZ-11) kast = 1933. aasta Ford V8-40 kast. Ma ei anna just pead, aga arvata on, et ka GAZ-21 kasti ning 1933.a. Ford-V8-40 kasti laagrid ja võllipikkused on samad (või peaaegu samad).
AinP Kirjutas:Kuna igasugune info puudub, siis olemasolevate detailide põhjal võiks järeldada, et need masinad olid Zim-i mootoriga koos hüdromuhviga või siis manuaalkasti puhul 51-e kastiga.
Ilmselt ikka hüdromuhvi ei kasutatud-Sa vaata pildil Gaz 12 mootorit koos kojaga- kogu "kupatuse" Pobedasse mahutamine, kui lisada "pikkusele" ka käigukast ja radiaator, tundub ületamatu ettevõtmisena.
Leidsin pildimaterjali Vene off-road lehelt. Sama probleem kui Gaz V8 Uaz-i peale upitada.
Kaasfoorumlase Agaa pakutud variant shabloon ja tikkpoldid ning ei mingeid vaheplaate. Uaz sidurikorv ja ka ketas.
Tikkpoldi aukude tegemiseks vaja täpne shabloon teha ja puurimiseks sidurikoda maaha võtta (eelnevalt siis korv ja hooratas, starter).
Annan tulemusest teada.
Muideks, vbl on seda ka eelnevalt kusagil lahatud, aga olen lugenud, et ühele Pobi prototüüpidest (kui mitte koguni esialgsele) orgunniski sm Liphart (mitte Lipgart vaid Liphart! :-) ) " Molotovi " mootori peale. Auto oli vist ka pikem hilisemast seeriatoodangust mõni toll - nina olla olnud tuleseina ja esirataste vahelises tsoonis pikem. Huvitav oleks teada, mis k.kast sel peal oli? äkki oligi hilisema seeria-Pobi kast?

(Ja see on ka veel huvitav, et Liphart ju ka Eestiga seotud baltisaksa liini kaudu :-)  )
Minu teada oli prototüübi mootor 2700 cm3. Seega pole tegu Molotovi mootoriga. Jah, hiljem väidetavalt kasutati GAZ-51/ZIM-i jõuallikat. Samas pole keegi suutnud näidata ühtegi elusat eksemplari.

Asp
rainer Kirjutas:Muideks, vbl on seda ka eelnevalt kusagil lahatud, aga olen lugenud, et ühele Pobi prototüüpidest (kui mitte koguni esialgsele) orgunniski sm Liphart (mitte Lipgart vaid Liphart! :-) ) " Molotovi " mootori peale. Auto oli vist ka pikem hilisemast seeriatoodangust mõni toll - nina olla olnud tuleseina ja esirataste vahelises tsoonis pikem. Huvitav oleks teada, mis k.kast sel peal oli? äkki oligi hilisema seeria-Pobi kast?

99% oli selleks Emka kast, mis "teenis" Pobisid ju kuni 1950. aastani. Teine alternatiiv oleks ju vast olnud väga lärmakas ja "veoautolik" 51 kast (mis on sisu osas pea 100% identne GAZ-AA/Ford-AA käigukastiga) - ma ei usu, et keegi seda sõiduautole aretas.

Prorotüübi R6 mootori osas ei ole täpselt teada - kas selleks oli Dodge D5 (GAZ-11) edasiarendus (Molotovi mootor on ka muide sama liini edasiarendus) või miski ahtapütisem kuuene. Pole ju autosid säilinud.

Nina pikkuse kohta ei oska kosta... see vertikaalpilu veidi enne esiuksi ei pruukinud veel pikemat nina tähendada...
AinP Kirjutas:Mootori kaalud:
(Soovidele vastutulles kaalusin üle, täpsusega 0,5 kg)
M-20:
Mootor+sidur+käigukast+õlid sees-generaator-karburaator-õhufilter=240 kg
Gaz52:
Mootor+sidur-generaator-karburaator=240 kg

Õlid ja käigukast nüüd ka niipalju ei kaalu, et Pobi kurvis otse sõidaks.

Küsimus endine, 52 mootor ja 20 kasti kokkusobitamisest.

"Atlas konstruktsii sov. avtomobilei" annab tõesti Gaz 20 mootori "suhaja massa" 240 kg, Gaz 51 mootori kaaluks 310 kg.
Atlase jooniseid  lehitsedes jõudsin järeldusele, et tollastest 6-silindrilistest mootoritest võis jälistuspobedale külge minna ka Gaz 11 mootor, mille sidurikojale  kinnitub  "emka " käigukast-kaal kokku 290 kg.
Pobi käigukasti kinnitusavade vahekauguse mõõdud on tulnud toll-mõõtudest: horisontaalvahe 152,4 mm= 6", vertikaalvahe 108 mm=4 1/4".