rallitaja Kirjutas:Kas oskab keegi mulle, lollile, rääkida, miks vene võimule NSU tsiklid ei meeldinud ja mis otstarbel neid rattaid kasutati?
Pole nagu NSUga kokku puutunud, sellest ka huvi asja vastu.
Paistab, et Sa oled noor inimene, kes ei ole meie lähiajalooga eriti kursis.
Nimelt ajastu 1944. aasta sügisest (Eesti taasokupeerimisest punaste poolt) kuni Stalini surmani 1953. aasta kevadel valitses Eestis üsna kummaline periood, mis sarnanes suuresti sellega, mida George Orwell kirjutab oma kuulsas teoses "1984".
Ametlikult ei olnud toona millegi omamine ja hoidmine otseselt keelatud, aga mida vähem Sul seda maist varandust oli (mis veel pealegi kahtlasest kohast pärit, nt endine Saksa sõjatehnika), seda suurem tõenäosus oli Sul jääda puutumata igasugustest rekvireerimistest, küüditamistest, musta nimekirja sattumistest jms. Esines ju toona palju juhuseid, kus just niisugused pisiasjad ja/või pisiasjade omamine otsustasid Su saatuse - halvemal juhul elu või küüditamisnimekirja sattumise, paremal juhul üli- või kutsekooli poliitilise sisseastumis-mandaatkomisjoni mitteläbimise, mis tõmbas Su erialasele tulevikule kriipsu peale (rikaste võsukesi ja "fašistide käsilasi" toona koolidesse ei lastud reeglina) vms. Loomulikult ei olnud sellistes asjades otseselt pärit ida poolt tulijate käed, vaid kohalike sabarakkude kadedus ja pealekaebamine - näe, tegin teisele ära! Kahjuks.
Teiseks - väga palju loodeti lääneliitlaste peale ehk arvati, et 1944 alanud okupatsioon on siiski ajutine nähtus ning lääneriigid nagunii päästavad Eesti. Ehk siis suur osa inimesi jäi nn Valget Laeva ootama ning pahatihti elasid nõukogude võimu all, nagu oleks see ajutine ja kohekohe lõppeks. Kogu elu plaaniti seda hetke oodates, mis Lääneriigid Eesti päästavad.
Alles 1956. aastal, peale Stalini režiimi pehmenemist ja Ungari sündmusi, mis ei toonud endaga kaasa Eesti iseseisvuse taastamist, hakati tasapisi Valge Laeva lootust kaotama. Vähesed arvasid, et peab veel 35 aastat ootama... Oi kui palju maju lagunes seetõttu maha, et "... selle kirutud punaste võimu ajal ma katust ei paranda, ei remondi, las tuleb õige võim...". Et mõni sõiduk jäi samal põhjusel aastakümneteks oma aega ootama kusagile koli alla, oli sellega võrreldes pisiasi...
Ning kolmandaks - 1941. aasta sündmused näitasid kujukalt, et sõja puhkedes järgneb sellele (vähemalt nõukogude võimu all) autode, mootorrataste ning sageli koguni jalgrataste ja raadioaparaatide sundrekvireerimine. Mida aasta nõukogude taasokupatsiooni algusest ja Teise Maailmasõja lõpust 1945 edasi, seda enam arvati, et ega Valge Laev rahumeelselt ei tule, küllap tuleb kiire ja otsustav sõda Lääneriikide ja N.Liidu vahel, mil Eesti päästetakse. Ja loomulikult teati, et kui oma sõidukit mõned aastad veel peita ning mitte seda registreerida, siis jääb see uue elu alustamise ajaks (loe: Valge Laeva saabumise ajaks) alles, muidu aga mitte.
Muide - isegi uute ratastega talitati niiviisi vahel. Minu kätte sattus 1995.a. Nõval 1948. aasta lahtivõetud mootorratas Moskva M-1-A, mis oli ostetud, kuid registreerimata jäetud, et oodata "õiget" aega. Seda aga ei tulknud... vähemalt mitte enne 1991. aastat.