automoto.ee foorumid

Täisversioon: '1961 Turist.. ei ole küll mootorratas
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
..aga 50 kuubiseid peedistab iga ilmaga.

Umbes kolm aastat tagasi pärandas isa mulle enda jalgratta. Ta oli selle ostnud 65. aastal kasutatuna 35. rubla eest. Selleks oli tol ajal küllaltki uhke "Turist". Viimased kaks aastat olen plaaninud kapitaal-remonti. Nüüd selle aasta alguses tekkis juhus: tagumine kumm lagunes ära ning otsustasin, et ennem ekspluatsiooni ratast ei pane, kuni remont tehtud. Ega ma vist niisama ei kirjutaks kui endal küsimusi ei oleks.

1. Nii umbes poolteise aasta eest kohtasin samasugust ratast. Tolle juht väitis kindlalt, et minu juhitav ratas on "Sputnik". Mina aga kindel, et "Turist". Isa ütles, et 61. ei toodetudki veel "Sputnikke". Kuda siis on?

2. Kas jalgratta velgi on võimalik kuskil taskukohase hinna eest kroomida? 28 tolliste velgede kabariidid võivad ju nii mõnelegi liiast olla.

3. Kuidas värvida? Kas vana värv tuleb tervikuna maha võtta ja siis uuesti kruntida, või piisab ainult lahtise rooste eemaldamisest? Kuidas saada ühtlane värv, kui ei ole kasutada pihustit?

4. Kust saada "Turistile" varuosi? Paljud jupid on ekspluatsooni käigus lõplikult amortiseerunud, ning iga rattapood nendega ei tegele.

Mõni pilt ka siis: http://pseudaholic.fotoalbum.ee/pictures...&id=116825

Ette tänades, Arno.
Esiteks:Tegu ikka Turistiga...endal samasugune..korda ka tehtud.Huvi korral saab piltti ka Big Grin
Teiseks:Tean et motopoodides kroomitakse kull aga naiteks Kloostrimetsa motopoes velgi kroomimisele ei voeta...oledakse et peab olema spets vann.
Kolmas:Kindlalt vota KOIK varv maha...seejarel tootle roostemuunduriga siis krunt ja siis varv ja kui vaja siis ka lakk.Kui pihustit ikka pole siis kas:variant A...spary varvid
variant B..pintsel ja viskoosne varv.
Neljas:Juppe saab naiteks www.soov.ee voi www.kuldnebors.ee ..sinna paned oma ostusoovi ja siis vaatad kellel mida pakkuda on.Trosse ja rehve saab tavalistest rattapoodidest kull.
Tere, Arno! Ei tea küll Turisti teemast midagi, aga igal juhul oled õigel teel! Selline vana Turist on uhke asi ka tänasel päeval! Kas ta äkki 60-nda aasta ratas pole (nr. 60-...)? Vaatasin, omal 70-nda aasta samasugune raam, number käiguvahetaja juures ja ka üks enam-vähem.... Sputnik. Osadest vast kõige olulisem asi käiguvahetaja, peaks olema vist veidi teistmoodi kui uuematel analoogidel mida on alles liikvel piisavalt ja rattad . Pole isegi selliseid kroomvelgedega isendeid mitte näinudki. Kroomimine on väga valus teema, taskukohane ei ole see asi mitte. Oleks ka omal unistus mitmeid velgi kroomida (lasta). Ehk on mingeid analooge kusagilt piiritagant võimalik hankida? Osa osi ilmselt võimalik ka uuemate (Sputnike) omi kasutada? KUi asja kallal oled ja tegeled, küll siis koguneb nii infot kui ka osi!
Edu ja kannatust!
Niisis. Tegutsesin nüüd juba natuke tõsisemalt rattaga. Võtsin jooksud lahti. Esimest ratast ei ole ma varem laiali võtnud ja vaevalt seda isagi kunagi tegi. Seetõttu tuli ilma kruustangide ja muude abinõudeta üsna vähe kodaraid maha: http://pseudaholic.fotoalbum.ee/pilt.php?id=5035223

Tagumine ratas oli hulga roosilisem, kuna aastat kolm tagasi olin selle korra pulkadeks võtnud, et tagumist rummu koos tirriga bensiini sees leotada. Ratast tagasi kokku pannes olin ära vahetanud osad kodaraniplid ja kõikide kodarate keermed enne kokkupanekud litooli sisse kastnud. Seetõttu suutsin pärast kodaravõtme kadumist viimased kodarad palja käega lahti keerata. Mõni tund tööd: http://pseudaholic.fotoalbum.ee/pilt.php?id=5035225

Velgedega on veel see jant, et neid pöörates on kuulda selline krabin, nagu jookseks lahtine rooste mööda õõnsuseid ringi.

Igatehes mulle meeldivad Turisti rummud. Peale puhastamise ja uue määrde ei taha nad peale üle 40 aastast kasutamist ikka mitte midagi.

Küll aga pani mind hämmastama väike loks tagaratta rummus:
http://pseudaholic.fotoalbum.ee/pilt.php?id=5035226 - 1. asend
http://pseudaholic.fotoalbum.ee/pilt.php?id=5035228 - 2. asend
Kas keegi teab, on's see normaalne?

Ratta valmistamisaastaga on nii, et mul on kusagilt meelde jäänd see 61. aasta. Kusagil on vist üks raaminumber veel, mis hakkab tähtedega: GOST 61.. (slaavi tähed muidugi).
Võimaluse korral oleks väga palju abi pildist, mis kajastab tagumist ratast koos käiguvaheti ja porilauaga. Ma tean, et eelmine omanik ennem isa oli väga räige avarii üle elanud selle rattaga nii et tagumise ratta ümbrus ei pruugi 100% originaalsetest osadest olla.

Olles metallitööde puhul võhiks, ei tea ma mida ette võtta raamiga. Selles raamis seisnebki ratta väärtus. Jäikus on vaatamata eale täiesti hämmastav. Ise mõtlesin et äkki oleks sobiv lahendus liivaprits? Kataks keskjooksu ja lenkstangi laagrite pinnad ära ning annaks kellelegi teha selle.
Täna nägin üht raami aastast 80 või üle selle, juba unustasin, sellel ka kirjad TURIST vene tähtedega ja TOURIST ladina omadega, nii et kuidas nende turistide ja nimedega on, ei tea.
Kui raami tervenisti soovid üle värvida, siis ikka pritsi jah, kuulikausid võta ära ja võid toruaugud kinni toppida, et liiv raami sisse ei roniks. Vähemalt kui vändakausid välja keerad siis raamil need keermed võiks pritsi ajaks kinni katta. Originaalvärv oleks sobilik meelde jätta ja kui on säilinud kirju raamil. Näit. sellel 70-nda raamil jäänus vesikleepsust sdelano v sssr...Rataste sees kindlasti krabiseb mõndagi...Loksu kohapealt ei oska midagi kosta. Kodaraniplid tulevad ludinal lahti kui kuuma anda. Foorumlane Soobel vist oli see kes taastas mingi analoogse sõiduriista segades isegi metallik-oranshi värvi punasest-kollasest nitrost ja al. pulbrist!
Kuna ratas on jälle päevakorda tõusnud, siis küsin, ega keegi ei tea mõnd firmat või kohta, kus saaks lasta teha liivapritsi ja võimalusel ka värvimise. Ise olen võhik sel teemal ja vastavad vahendid on ka puudu.
vedasin täna koju "start sosee" kroomitud poritiibadega ,ja heas korras 75a poest ostetud "ukraina" ratta millel isegi rattakott koos vötmetega küljes!!
http://www.foto24.ee/album/28495 pilte ka nendest väntlaudadest
Hästi hoitud, vähe sõitnud! Jah, on veel selliseid alles. Tõin igaks-juhuks omalegi vanarauast see nädal naiste Pensa, heas seisus olnud aga raam pooleks lõigatud.
Kui on kus hoida, tasuks konserveerida , hoida või kasutada ja hästi hoida nagu eelmised omanikud!
Ka minul seisab kuuri all vana "Turist" ... kui äi maja maha müüs siis polnud ratast kusagil enam hoida ja pakkus seda mulle . Ratas on täiesti korras kui ainult rehvid täis pumbata . Sõidetud sai küll viimati 2-3 aastat tagasi . Huvi pärast peaks järgi tsekkama mis aasta väljalaskega tegemist ... Rolleyes