automoto.ee foorumid

Täisversioon: Raami keevitamine/remontimine
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Tere.

Sooviks natuke nõu saada.
Nimelt saan oma Citroen CX-ile doonorauto ning oleks vaja hakata raami remontima (raamil auto). Mitmest kohast on roosteaugud sees.
Küsimus olekski, et kuidas raami võib parandada? Kas võib lihtsalt need roosteakohad välja lõigata ja uus plekk asemele keevitada? Pleki peaks vaatama vist ikka sama paksu, kui raamiplekk on? Või peaks ikkagi samasugust karprauda ostma ja siis seda vahele tükeldama?
Ma lihtsalt pole kunagi raamiga tegelenud, mõtlesin, et prooviks ise korda teha selle.

Mõned kehvad pildid ka olukorrast, ehk saab mingit aimu. Küllap tööd oleks seal rohkem kui piltidelt paista.

http://www.plasticwhore.com/cx/raam.jpg
http://www.plasticwhore.com/cx/raam2.jpg
http://www.plasticwhore.com/cx/raam3.jpg
http://www.plasticwhore.com/cx/raam4.jpg
http://www.plasticwhore.com/cx/raam5.jpg
http://www.plasticwhore.com/cx/raam6.jpg
http://www.plasticwhore.com/cx/raam7.jpg

Ette tänades,

Jarmo.
mina kui keevitamisest väga kaugel asuv inimene pole küll mingi nõuandja, aga oma auto sarnast raami ja selle läbiroostetamise etappe ning paranduste ajalugu vaadates on mingi arvamus ikka tekkinud Smile

Kuna see pole otseselt kandevraam, siis vast väga kriitiline ei ole, kuidas lappida (ARK arvates ilmselt on kriitiline Wink ), võiks ka plekiga mässata. Kui raami tugevus oleks kriitiline, ei oleks see raam nii õhukesest plekist, mis nõnda lobedalt läbi roostetab.

Aga kindlasti saab tulemus parem, kui kasutada sama profiiliga karpi ja pista see vahele nö tappliitega, st. liitekoht ei oleks mitte risti profiiliga, vaid mingi horisontaalse sisselõikega. Piltide põhjal ütleks, et sisuliselt tähendaks see uue raami tegemist.

Kui keret raamilt maha ei võta tööde käigus, siis variant B ilmselt kõne alla ei tule, sest esiteks on raske ligi pääseda nii lõikamiseks kui keevitamiseks ja teiseks ei jää tulemus niikuinii kestma, kui raami täielikult seest ja väljast ära ei puhasta ja rooste vastu ei tõrju.
TeeTL Kirjutas:Aga kindlasti saab tulemus parem, kui kasutada sama profiiliga karpi ja pista see vahele nö tappliitega, st. liitekoht ei oleks mitte risti profiiliga, vaid mingi horisontaalse sisselõikega.
...või siis vähemasti diagonaalselt lõigutud vana (pool)raam ja uus profiil - et keevituseks jääks ikka pikem maa. Kusjuures huvitav - kumb annab parema tulemuse: ilmselt ikka "tapp"?

piltidelt paistab püris karm töö olevat. Kui võimalik (täisraam), siis ikka kere maha - altpoolt ning ühelt poolt ligi pääsedes on asjade remontimine kehv ning tulemus pole vaevale vastav.

Teet,
ise siiski vaid poolraamidel masinate "raamiosa" ravinud
Kas siis nii:
http://www.plasticwhore.com/cx/raamijoonis.JPG

Pilt pole küll suurem asi, aga annab vist info.
Niinii.
Kuna enesel seisab ees poolraamidega mässamine (piltidega praegu kohe jooksu pealt ei jõua), siis huvituks, kuidas nendega toimida?
Teet võttis siin sõna niiviisi nagu oskaks rääkida. Kuulaksin huvigaSmile
Raamiremont siis ikka kõik ühes pajas.

Andres.
Liblikmutter Kirjutas:Kuna enesel seisab ees poolraamidega mässamine (piltidega praegu kohe jooksu pealt ei jõua), siis huvituks, kuidas nendega toimida?
Teet võttis siin sõna niiviisi nagu oskaks rääkida. Kuulaksin huvigaSmile
'tea kas nüüd kui oskab, aga oma mosul on tagumised poolraamid said möödunud talv "lapitud" (on praeguseni pelgalt kinni punktitud - ootavad aega ja korralikku keevitustehnikat) - ning targutan selle tegevuse juures mõeldu põhjal.
nende puhul läksin kergema vastupanu teed ja vahetasin vaid ussitanud osa, mis oli pagasniku all olev sirge osa. Igasugused silla kohal olevad kumerused oleks olnud liig karm töö... Asendusmaterjaliks sain Asvast 30x60mm 3mm seinapaksusega profiili (3mm on muidugi poolraamile ülepingutamine - aga mosul on lehtvedrud) ning lõikasin asjad kummastki otsast ca 45kraadise nurga alla - et keevituspind oleks pikem. Kui viitsida, võib ju nurga ka suuremaks ajada - maamehe mõistus ütleb, et teeb vaid head. "Chopperi" pildile joonistasin alla oma toimimise ning see pilt pluss mõned leitud poolraamipildikesed (lõpupilte ei leidnud) leiab:
http://teet.luarvik.org/v/joonised/
pagasnikupiltidel on plekiribad alles jäetud - need on pildi tegemise aegu vaid orientiiriks uuele plekile. Elu on õpetanud, et igasuguste orientiiride jätmine tuleb kasuks ning kohe kogu roostetanud osa eemaldamine tekitab hiljem peavalu esialgse kuju poole püüdlemiselWink

muudatus: näiteks M2140-le pakkus Volga pood ka uusi poolraame, aga mäletan, et ca aasta tagasi põlgasin nad ära liig kõrge hinna tõttu (1,4keek/tk kui õieti mäletan) ning tänu faktile, et sellest hinnast ilmselt 80% moodustav keeruline kumer osa (mosu tagumine poolraami-osa ulatub umbes B-piilari kauguseni) oleks mul prügikasti maandunud
Raami keevitamisel tuleb keevisõmblused teha raamiga pikisuunaliselt, sellega välditakse keevisliites sisepingete tekkimist. Raam ekspluatatsioonis töötab üles- alla jõududele. Ristisuunalisel keevitamisel tekivad keevisliite kohale algusperioodil mikropraod raami üles- alla väntsutamisel ja aja jooksul need järjest pikenevad. Kui on vaja teha ristisuunalist keevitamist, siis kasutada poolviltu tehtud õmblusi, sellega leevendatakse pingete konsentratsiooni keevisõmbluses.
Seega siis ikkagi oleks hea selline diagonaalne keevisjoon, nagu Teet (13piisab) oma pildil näitas?
Kas on mingi nö "reegel" ka ehk, et mis kraadi all see joon olema peaks? Et kust maalt on piisava tugevusega ja kust maalt jälle nõrgaks läheb

Mõtlesin siis seda, et see liitejoon peaks olema piisavalt diagonaalis, et ei tekiks neid jamadid ristiolemisest ning samas täitsa pikkupidi mööda raami ka ei saa ju lasa, kuna mida rohkem õmmeldud, seda nõrgem?
Huh....jõle segaselt sai nüüd kirjutatud, loodan, et on midagi aru saada võimalik.
Keevitamisel keevitatavast metallist keevise tsoonis põleb välja süsinikku ja seega materjal muudab oma endisi omadusi. Keevisõmbluses tekivad pinged, et keevituse kohal on temp. metalli sulamistemperatuuril ja teisal hakkab alanema. Normaalseks loetakse juba 45 kraadi all keevitamist. Parem saab, kui seda nurka vähendada. Teostage nii nagu olud võimaldavad. Igal juhul tuleb vältida ristisuunalist õmblust.
Võibolla nägite telekas avarii pilti, kus Tallinnas oli üks auto küljega vastu puud sõites pooleks murdunud keskkohast. See auto oli kahest avariilisest autost kokku keevitatud. Keevisõmblused olid ju ainult ristisuunalised ja seega nõrgad. Sellist remondi meetodit harrastatakse Leedus ja meie ärikad veavad neid sealt meile müüki.
Mul nüüd tuli veel seline asi meelde, et mul on ju ometi kaks komplekti raame. Kas oleks ehk kõige parem kasutada lappimisel üldse samasuguse raami tükke? St, asendusmaterjali lõikaks välja teisest raamist, saaks ideeliselt ühesuguse profiiliga jne kokku ju? Või pole see ehk hea idee?
chopper Kirjutas:Mul nüüd tuli veel seline asi meelde, et mul on ju ometi kaks komplekti raame. Kas oleks ehk kõige parem kasutada lappimisel üldse samasuguse raami tükke? St, asendusmaterjali lõikaks välja teisest raamist, saaks ideeliselt ühesuguse profiiliga jne kokku ju? Või pole see ehk hea idee?

tappliite pakkumisega juba panin natuke puusse (pikisuunalise keevitamise idee oli siiski õige Smile ), aga riskiks veel kord targutada.

Kui sa keevitaksid vanale raamile uut profiili juurde, eeldab see ju niikuinii, et vanast raamist allesjääv osa on piisavalt tugev. Seega, kui sa leiad mõlemast raamist küllaldaselt kõvasid tükke ja saad neist ühe kokku, siis pole vast vahet, kas kombinatsioon vanadest tükkidest või natuke uut ja natuke vana.
Kõige rohkem sõltuvad võimalused ikka sellest, kas seal reaalselt on üldse millegi külge keevitada...
Jannik & Olli autopark hoiatab:
Poolraame ja muid salongist väljapoole jäävaid kere kandevkonstruktsiooni detaile ei tohi mitte mingil juhul parandada/vahetada originiaalist tugevama või paksema materjaliga.

Andres & Jaanus
Liblikmutter Kirjutas:Jannik & Olli autopark hoiatab:
Poolraame ja muid salongist väljapoole jäävaid kere kandevkonstruktsiooni detaile ei tohi mitte mingil juhul parandada/vahetada originiaalist tugevama või paksema materjaliga.

Andres & Jaanus
Eeeemmm... Hmm...
Tingituna oma vähesest haridusest ja veel vähesemast praktikas (eriti selles valdkonnas) ei saanud mina küll hästi(!) aru, miks nii. Samas siiski tahaks teada, sest ma ise ka ikkagi aeg-ajalt näppudega auto kallal. Ehk selgitad lähemalt?
41Degree Kirjutas:Tingituna oma vähesest haridusest ja veel vähesemast praktikas (eriti selles valdkonnas) ei saanud mina küll hästi(!) aru, miks nii. Samas siiski tahaks teada, sest ma ise ka ikkagi aeg-ajalt näppudega auto kallal. Ehk selgitad lähemalt?
spekuleerin:
ilmselt on põhjuseks see, mis võib liiklusõnnetuse korral juhtuda - tugevamast metallist osad võivad näiteks läbi põhjapleki salongi trügida.
13piisab Kirjutas:muudatus: näiteks M2140-le pakkus Volga pood ka uusi poolraame, aga mäletan, et ca aasta tagasi põlgasin nad ära liig kõrge hinna tõttu (1,4keek/tk kui õieti mäletan) ning tänu faktile, et sellest hinnast ilmselt 80% moodustav keeruline kumer osa (mosu tagumine poolraami-osa ulatub umbes B-piilari kauguseni) oleks mul prügikasti maandunud

Poolraamide kvaliteetseks asendamiseks soovitavad mõned autorid, näiteks Katz, oma raamatus "Avtomobilnõje kuzova" ehitada vastavalt raamatus toodud joonisele spetsiaalse torudest stendi-rakise ja teostada (konkreetsel juhul oli vist m412) keret ja uut poolraami ühendavad keevitustööd selles stendis. Mõte sis selles, et poolraamid kinnitatakse esmalt poltidega stendi külge, et nende asend keevitusel ei muutuks ja siis tõstetakse poolraamidele vanadest poolraamidest vabastataud kere kinnikeevitamiseks peale.
Kere remont läheb küll stendi ehitamise jagu töömahukamaks, aga tulemus on igaljuhul täpsem.
Mida sellest meetodist arvatakse ja kas on keegi foorumlastest selliseid stende kohanud?
to:eberhard;selline meetod on väga levinud mehhaanikatehastes ja kohtades,kus valmistatakse keeruka kujuga ruumilisi keevistooteid,mille puhul kujuhälbeid ei lubata.samuti kasutatakse neid(stende,rakiseid,konduktoreid ja muud taolist) toodete termotöötlemisel(näit metalli ketassaagide karastus).Ise kokku puutunud 8mm kuumvaltsterasest detailide(veoautode raamid ja pikitalad) õgvendamise ja keevitusega suurtootmise tingimustes.
Siin on minu arvates üks päris huvitav fotoseeria Volga gaz 22 põhja ja poolraamide taastamisest http://race-custom.narod.ru/GAZ/article/22.html Kellel veel midagi kandevkerede taastamise temaatikast silma jäänud võiks lahkesti siia postitada.
Chopperi esimeses postis olevaid pilte vaadates tundub mulle, et seal ei olegi midagi lappida. Kui need raamid liivapritsiga puhtaks lased, ei tohiks sealt palju enam alles jääda, kuhu külge mingeid lappe saaks keevitada Sad