automoto.ee foorumid

Täisversioon: Silindri rikutud sisepinna taastamine
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Hei!

Oskab keegi soovitada mõnd head metoodikat, millega annaks taastada sisepõlemismootorite silindrite rikutud sisepindu?

Konkreetselt puutusin eile kokku ühe vanemat sorti boksermootori silindritega, milledest ühel on kunagi kolvisõrme hoidnud stopperrõngas lahti tulnud ja silindri sisepinnale vao teinud.

Üks variant oleks loomulikult vigane silinder hülssida. Teisalt: konkreetne silinder on originaalmõõdus ja praktiliselt kulumata, seega tundub mõistlik alternatiive otsida.

Vanade autojuhtide trikkide pagasisse kuulus selliste jälgede täitmine inglistinaga. Aeglase käiguga jõuallikate puhul aitas ja sõita sai. Õhkjahutusega mootorrattamootor on aga veidi teise soojusrežiimiga ja tina ei taha seal hästi püsida (proovitud).

Äkki on keegi kuulnud muudest (alternatiivsetest) remondimeetoditest? Muidugi, teatud piirist muutub "kondoomilappimine" mõttetuks, aga praegu tehakse remonditöid, millest 20 aastat tagasi unistadagi ei osatud. Ehk leidub ka mingi aktsepteeritud meetod selliste detailide elluäratamiseks?

A.
Nikasiilpastaga saab Soomemaal soveldada uued hülsi pinnad. Tehakse seda siis alumiiniumplokkidele, kus malmhülsse pelegi (Porsche mootorid). Kvaliteet pidi olema selline , et kasutatakse ka garantii remondiks.
Hinnaklass - soodsam otsida uus mootor.
aga kui proovida tina asemel vasega?
Ega tegelikult silindri (hallmalmist) peegelpinna jootmisele hetkel alternatiivi polegi ... ja karta on, et lihtsate lahenduste osas võib vabalt 20 aastat edasi unistada ...
Joota võib proovida messingjoodistega, sulamistemp. 800 kraadi ligi. Tulemus on ausalt öeldes õnnemäng, sest temp. peab suht täpselt paigas olema - liiga "külma" korral ei saa joodist sulama ja liiga kuuma korral põleb joodisesse lisatud tsink välja ...
Lisaks eelnevale on malm suhteliselt poorne materjal, mis meelsasti õli salvestab ning joodis ei pruugi seetõttu nakkuda.
Rääkimata malmi problemaatilisest kuumutamis- ja jahutamisprotseduurist ...
Aga mis probleemid tekiks puht lihtlabase gaasiga eelkuumutamise ja migi/tigiga keeviamise juures ning pärast õrnalt üle "puurides" ja hoonides? Tina ja vask ju väga nõrgad materjalid sellisesse kohta ja ikka toimivad vanade külmalt töötavate mootorite juures...
Iseenesest üks variant. Küsimus vaid selles, kas selline keevis ei osutu mitte oluliselt kõvemaks kui ülejäänud silinder.

Asp
Keevitamine pole üldse probleem (nt. malmielektroodiga), küll aga hilisem töötlemine. Esiteks langeb pind vahetult keevitusõmbluse kõrvalt sulamise tõttu paar kümnendikku sisse ja õmbluse nõutava täpsusega mahalihvimine on pea võimatu. Puurida nii õhukeselt nagunii ei kannata, hoon kannab maha ainult sajandikke, st. originaalmõõtu vaevalt säilitada saab.
Pigem siis juba keevitada ja remontmõõtu puurida.
nojah. Tigiga võib mõni mees päris täpselt isegi töö ära teha (ilma liigset kuhja kasvatamatta). Probleem on aga kardetavasti selles, et ei mahu käpaga silindrisse sisse askeldama. Kuid kõige mõtekam oleks lasta uued hülsid pressida sisse.
Algul tuleks kindlaks teha kas silinder on hülsitud või on kasutatud peegelpinna keemilist töötlust,samuti oleks hea teada saada milline on silindri(hülsi) sisepinna struktuur.Kui on tegemist(malmi puhul) perliitse struktuuriga siis keevitamise korral isegi õige elektroodi ja voolusuuna korral toimuvad termilised muutused muudavad pinna kõlbmatuks.Malmdetailide keevitamise teeb keerukaks ebaühtlasest jahtumisest tingitud termilised pinged:seepärast tuleb detail enne ette soojendada ja pärast kindla kiirusega jahutada(3-8 korda aeglasemalt kui muidu ja jahutuskõver peaks olema veidi nõgus).Kui on tegemist eraldi silindri või äravõetava hülsiga saab teda taastada 1)elektrokeemiliselt (selliselt taastatakse kolvisõrme otsa laia ja madalat jälge) 2)mitmeastmelisel multikomponentse kõvajootmise teel(selliselt joodetakse kitsaid ja sügavaid vagusi).Pehmejoodiseid mitte kasutada.Nimetatud meetod on ennast õigustanud peale vene mootorite ka Lycoming(320-720) ,Jabiru suurematele mootoritele kuid ei sobi Rotax tüübile.Konkreetsemaks jutuks peaks teadma rohkem.