automoto.ee foorumid

Täisversioon: BMW E32 730 ehk vana luksuse taastamine.
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
Tervitus!
Alustan ka siis oma teemaga. Kahjuks hetkel ja eriti algusest pildimaterjali ei ole, aga paari sõnaga, mis tehtud on.

Toodud sai BMW E32 730 1988 2007 aasta sügisel Tartust. Seega on taastamistööd kestnud juba üle poole aasta. Kuna kahjuks garaazis oli täielik ruumipuudus, siis esimesed pool aastat tööd sai tehtud väljas, ilma meelevallas. Loodan lähiajal tollest ajast ka pildid leida. Siis on näha, kuidas huvi korral ei takista ei lumetuisk mootorivahetust, ega pladisev vihm pidurite õhutamist...

Esimene töö, mis sai ette võetud, oligi mootorivahetus. Eelmisel mootoril olid mahlad segamini, ja ei näinud mõtekaks mootoriremonti.
Kõigepealt siis auto esiosa tühjaks, stanged, tuled, udutuled, suunatuled, iluvõred, kapott, liistud küljest võetud.
Järgmiseks võtsin eest ära radika koos lõdvikutega.
Edasine töö seisnes roolivõimu voolikute ja roolivõimu radika, massjuhtmete, kõiksugu erinevate vaakumvoolikute lahtiühendamiseks. Sellele järgnes siis küünlajuhtmete, tühikäigu mootori, õhufiltri, õhulugeja, gaasitrossi, termostaatide, väntvõlli anduri juhtme, starteri juhtmete jms lahtiühendamine. Ühesõnaga aega läks ca kuu aega ja uus mootor oli peal.

Mootorivahetamise käigus vahetasin veel päris palju kulunud ja katkisi detaile (mitte ainult mootoridetaile) välja uute vastu:
Siduriketas
Sidurikorv
Sidurisilinder
Siduripedaali vedrusüsteem (Seal oli vedru sees mingi plastmass silinder, mille suutsin ära lõhkuda. Ostsin uue ja lõhkusin tolle ka ära. Siis püha viha täis, ja lasin treida metallist jupi.
Väljalaske kollektori tihendid (2 tk)
Küünlad (6 tk)
Esituled (Vanadel tuledel olid mõrad sees)
Suunatuled (Oranzid valgete vastu)
Vasakpoolne udutuli
Iluvõred (prillid+neerud) Vanadel osad kinnitused katki.
Kõrvalistuja poolse tiiva (eelmisel alt läbiv rooste)
Paigaldasin nahksisu
Paigaldasin suure kompuutri, koos raamiga, eemaldasin analoogkella

Hind kokku: ei julge arvutada, summa liiga suur

Selle esimese posti lõpetan ära, püüan siia varsti lisada ka need mõned pildid, mis tehtud sai.

Peale mootorivahetust on auto sõitnud ca 40 km korraliku garaazi alla, saamaks endale uue kuue.
Keretööd.

Välisel vaatlusel esialgu midagi väga hullu silma ei jäänud. Katusel ja tagumisel juhipoolsel tiival natuke lahtist pahtlit. Aga eks üllatusi tuli ikka.
Alustasin tagumisest poolest. Eemaldasin tuled, stange.
Sellega veel seoses: stange kinnitus oli mingi idioodi poolt kinni keevitatud, stanget kätte ei saanud, ligi ei pääse. Lõpuks õnnestus stange ikkagi kätte saada. Tulemus: Stange kinnituse poldid pidi läbi puurima, stanges 2 auku sees. Kinnitus kõveraks väänatud. Stange kahest amordist ühe lõhkusin ära.

Alljärgneval pildil näha üks suur üllatus, mis avanes numbrimärgi taga ja ka katkine kundepoolne stangeamort. Vana värv ja pahtel sai lamellliivapaberi kettaga eemaldatud.
[Pilt: 1001145sk6.th.jpg]

Juhipoolsel tagumisel tiival sai eemaldatud lahtine pahtel, jällegi lamellkettaga üle:
[Pilt: 59336634xn0.th.jpg]

Sama tagumine tiib ehk siis väike üllatus (enne ja pärast):
[Pilt: 1001148mb6.th.jpg]
[Pilt: 1001153lk7.th.jpg]

Esimene juhipoolne tiib: peal oli värv natuke üles kobrutanud. Pindmist roostet oli, läbivat mitte:
[Pilt: 1001150qc6.th.jpg]
[Pilt: 1001151jf2.th.jpg]

Kundepoolne tagatiib: Kartsin, et asi on hull, aga mitte nii hull. August tuli välja huvitavat materjali, mis sinna üldse käija ei tohiks. Lisaks pahtlile ka riiet:
[Pilt: 1001158bv8.th.jpg]
[Pilt: 1001233ny8.th.jpg]
[Pilt: 1001234ml7.th.jpg]
Tubli töö!
Aga kas see töö ka mõttekas on? Eriti kui toorikuks "tavaline" r6 730i, neid ju suht talutavas korras (mõned isegi heas korras) ka lihtsalt võimalik osta. Highline'i vms haruldasema mudeli taastamine on teine asi.

Endal ka e32 730i r6, küll natuke uuem variant. Roostega pean minagi sõda alustama, aga mingil kapitaalsel taastamistööl mõtet ei näe. Loodetavasti pole väga suurt vajadust ka.
Järgmiseks etapiks oli matistamine. Matistatud sai 400 liivapaberiga. Kasutusel veel käsn ja pang vett:
[Pilt: 92419065sk7.th.jpg]
Pärast matistamist sai lastud tal kuivada. Peale kuivamist lapiga ja kompressoriga tolm eemaldatud. Markeriga peale märgitud kohad, mida vaja üle lihvida. Teravamad silmad näevad paremal ka välja tulnud pahtlitäppe, äärt näevad ilmselt kõik.
[Pilt: 1001170qc4.th.jpg]

Ja siis muudkui uuesti ja uuesti lihvida. Seekord jäin siis ise ka pildile Big Grin
[Pilt: 1001175nn4.th.jpg]

Seni kuni mina lihvisin, siis teine selle projekti peasüüdlane Koit lõikas tagapaneelilt roostetanud koha välja:
[Pilt: 1001178vj9.th.jpg]
Ja keevitas 3 mm plekist uue jupi asemele:
[Pilt: 1001182xh0.th.jpg]

Siis sai haljas metall töödeldud roostesurmaga ja kinni pahteldatud:
[Pilt: 1001184eb8.th.jpg]

Katusel oli ka lahtist pahtlit. Tollelt poolelt sai jällegi lamellkettaga kõik lahtine eemaldatud, kinni pahteldatud suure labidaga, ja krunt selga. Ülejäänud pool jällegi matistatud:
[Pilt: 1001185st2.th.jpg]
Auto matistatud. Järgmine samm auto ülepesemine, et eemaldada vahelduseks nii palju tolmu, kui võimalik. Juhin ka tähelepanu pildi paremale küljele. Seal näha üks aparaat, millega lihvimisest tulenevat stressi maandame =)
[Pilt: 1001196vc4.th.jpg]
Peale kuivamist valge pliiatsiga halvasti tehtud kohad ära märgistatud, ja siis paberiga üle. Ja siis uuesti ära märgistada. Seda selleks, et oleks hästi näha lohukesed, kuhu kanda pahtlit.
[Pilt: 1001199ln9.th.jpg]
Juhipoolne tagumine tiib oli mäletatavasti selline:
[Pilt: 1001221uf1.th.jpg]
Seega sai mäda tükk välja ära lõigatud:
[Pilt: 1001247ho9.th.jpg]
Välja lõigatud tükiga koos kukkus välja ka midagi huvitavat… Kiri oli peal KAMASUTRA… Huvitav, mis ajast ta seal on? =)
[Pilt: 1001248pm1.th.jpg]
Ja doonori küljest vastav tükk välja lõigatud ja paika sobitatud ja kinni keevitatud:
[Pilt: 1001250wm4.th.jpg]
Peale mitut pahtli ja lihvimise ringi sai esimene juhipoolne tiib ka ära krunditud…
[Pilt: 1001231yg5.th.jpg]
…ja ka tagumine…
[Pilt: 1001232hn8.th.jpg]

Ja jälle lihvimine ja pahteldamine:
[Pilt: 1001242vi3.th.jpg]
Sai ka tagumine juhipoolne tiib, kuhu sai keevitatud doonorjupp üle pahteldatud ja esimene lihv tehtud:
[Pilt: 1001253po4.th.jpg]

Käsile sai võetud uste matistamine…
[Pilt: 1001255ei5.th.jpg]
Kõrvalistujapoolse esimese ukse ostsin uue (kasutatud), kuna enda oma oli natuke õnnetu… Pahtlit mõnes kohas juba kusagil 5mm. Siuke asi mulle ei meeldi. Sai ostetud uus sirge uks:
[Pilt: 1001256ib6.th.jpg]
Viimane, mis täna tegin oli see, et lasin tagumise paneeli krundiga üle:
[Pilt: 1001258wa9.th.jpg]

Las kuivab nüüd jälle 24h, siis saab uue lihvi kaela, kui vaja on…
Siiamaani nüüd, võib-olla küll üldsõnaliselt aga peaaegu kõik kajastatud.

Praeguse seisuga ostetud ja vahetatud jupid:
Siduriketas
Sidurikorv
Sidurisilinder
Siduripedaali vedrusüsteem (Seal oli vedru sees mingi plastmass silinder, mille suutsin ära lõhkuda. Ostsin uue ja lõhkusin tolle ka ära. Siis püha viha täis, ja lasin treida metallist jupi.
Väljalaske kollektori tihendid (2 tk)
Küünlad (kõik kuus)
Esituled (Vanadel tuledel olid mõrad sees)
Suunatuled (Oranzid valgete vastu)
Vasakpoolne udutuli
Iluvõred (prillid+neerud) Vanadel osad kinnitused katki.
Kõrvalistuja poolse esitiiva (eelmisel alt läbiv rooste)
Paigaldasin nahksisu
Paigaldasin suure kompuutri, koos raamiga
Kundepoolne esiuks
Piduri ja siduri vedelik
Klaasipesu vedeliku paak
Klaasipesu vedeliku mootor
Tosool

Tänan tähelepanu eest!
Tambets Kirjutas:Välja lõigatud tükiga koos kukkus välja ka midagi huvitavat… Kiri oli peal KAMASUTRA… Huvitav, mis ajast ta seal on? =)
[Pilt: 1001248pm1.th.jpg]
Big Grin Vot sellist asja ei ole vist igaüks oma auto küljest pahtli seest leidnud. Ju vist oligi sinna pandud spetsiaalselt järgmise omaniku üle irvitamiseks Wink Aga leidlik sellegipoolest. Hea on, et kasutamata veel pandi Big Grin

Aga projekti pärast rispekt, minu meelest asjalik ettevõtmine sama asjaliku kajastusega Smile Lase edasi ja ootaks ka edaspidi sama head ülevaadet tehtud töödest. Ja kannatust lihvimisel ka.

Muide, Sa nii lihvidki, ilma elementaarsegi respiraatorita? Kaalu seda asja natuke veel Wink
Tambets Kirjutas:Miks pole mõtekas? Viimase aasta jooksul pole leidnud ühtegi semjorkat müügis, mis vastaks minu nõuetele rahuldavalt. Midagi on ikka alati viga. Kuna see pole esimene seitsmene, siis tean ka kust ja mida vaadata.
Selle taastamise mõte on see, et auto oleks pärast nagu uus, et ei peaks midagi (suurt) remontima, ja saaks tükk aega (loe:aastaid) rahulikult sõita.
Sorry, minu mõttemaailm.

+ praktiline kogemus. Seda ei saa minu meelest kunagi sõnaga "mõttetu" iseloomustada.
Juu siis mõne kasutaja arvates saab. Täna siis sai ka üht koma teist tehtud. Pildid tulevad koos jutuga mõne päevase hilinemisega. Täna siis leitud veel kolm vahetamist vajavat detaili. Nimelt mõlemad tagumised amordid hakkavad oma elupäevi lõpetama ja tagumine juhipoolne piduriketas samuti. Eks see ole hiljem näha, kas pidurikettad lähevad mõlemad vahetamisse või ainult üks (ise kaldun arvama, et mõlemad). Jõudu teile unetud!
Töö mõttekuses pole ma kahelnud, küll aga tooriku valikus. Soovin Sulle igakülgset edu ja jaksu, loodan et tulemus saab olema samaväärne Tartu meeste omaga (Sysi, Nuga jt.).

Pidurikettad ja amordid tuleks kindlasti paarikaupa vahetada, isegi kui üks on selgelt rohkem kulunud.
Lõpuks siis kogu auto tehtud… Matistatud, pahteldatud, lihvitud, pahteldatud, lihvitud krunditud, pahteldatud, lihvitud, krunditud jnejne…
[Pilt: aV2vD5Xi.jpg]

[Pilt: Pq2dHSZr.jpg]

[Pilt: Pq2dIjq0.jpg]

Järgmiseks sammuks sai kogu auto lahustilapiga üle tõmmatud. Tehtud!

Ja siis algas jällegi loominguline osa: Teipimine
[Pilt: aV2vG90i.jpg]

[Pilt: aV2vHENJ.jpg]

[Pilt: aV2vI2K9.jpg]

[Pilt: Pq2dJMIi.jpg]

Ja siis värvkate peale (värvitud sai 3 kihti) Värvi peen nimetus: teemantmustmetallik =)

[Pilt: aV2vKiVi.jpg]

[Pilt: aV2vL0OS.jpg]

[Pilt: Pq2dKuBS.jpg]

[Pilt: aV2vLYGi.jpg]

[Pilt: aV2vNb_J.jpg]
Ja sellelt pildilt näeb hästi ära, misjaoks on lakk. Läige missugune =)
[Pilt: aV2vPdd0.jpg]

Ja nüüd siis pildid, kui auto on laki all:

[Pilt: aV2vPR7i.jpg]

[Pilt: aV2vQz0S.jpg]

[Pilt: aV2vRIm0.jpg]

[Pilt: aV2vT899.jpg]

[Pilt: aV2vU2wr.jpg]

Ja kui see musike mul nüüd paar päeva kuivab, siis läheb selga ka teine kiht lakki.

Seega esialgu, ennem, kui seda tänavapildis näha saab, tuleb teha veel:
Üle lakkida
Tagumised pidurikettad vahetada
Tagumised piduriklotsid vahetada
Tagumised amordid vahetada
Tuled, võred, viled külge
Summuti keevitada (töriseb natuke tagant)
Sisse installeerida autotelefon, mis õnnestus hankida
Ma siin vaatan seda teemat ja selline küsimus tekkis, et mispärast see kahe lakikihi vaheline kuivamisaeg nii pikk on ? Kes see sellise idee peale tuli ?
Seda ohtu ei ole karta, et mõne aasta pärast hakkab pealmine lakikiht alumise küljest tükkide kaupa lahti lenduma?
Ja kas kusagilt värvimise-lakkimise ajaks mõnda lihtsamat sorti värvikambrit ei oleks saanud rentida ?

P.S. Auto taastamiseks, nagu teema alguses kirjas, sellist tegevust nüüd küll nimetada ei saa. Pigem on tegu hädapärase kiirremondiga.
Tambets, kui Sul oleks võimalus samalaadset protsessi korrata (mingi adekvaatse summa eest) siis võta minuga ühendust palun.

Minu eelnev jutt siin teemas oligi just sellest ajendatud, nagu sa hakkaksid põhjalikku taastamistööd tegema lihtsa 730i kallal, aga antud juhul on ju läbitud lihtne "rebasejaht". Täpselt sama asi on ka minu autol vaja läbi viia.

Aga vähemalt ühele e32-le tublisti eluaastaid juurde antud!Smile
Sm. Volgahuviline Kirjutas:P.S. Auto taastamiseks, nagu teema alguses kirjas, sellist tegevust nüüd küll nimetada ei saa. Pigem on tegu hädapärase kiirremondiga.

Seda ütled Sa millele toetudes?
Et see ei ole aega võtnud mitu aastat?
Et pole pidanud kusagilt tikutulega mõnda juppi taga otsima?
Tambets Kirjutas:
Sm. Volgahuviline Kirjutas:P.S. Auto taastamiseks, nagu teema alguses kirjas, sellist tegevust nüüd küll nimetada ei saa. Pigem on tegu hädapärase kiirremondiga.

Seda ütled Sa millele toetudes?
Et see ei ole aega võtnud mitu aastat?
Et pole pidanud kusagilt tikutulega mõnda juppi taga otsima?

Ma pidasin keretöid oma eelmise jutuga silmas.
Ehk mis ma oleks pidanud seal siis teisiti tegema?
Oleks sa näinud selle auto algkonditsiooni, siis usun, et su arvamus oleks veidi teine.
Kui tahta sest autost pikemaks ajaks asja saada, siis mõningaid töövõtteid oleks pidanud teistmoodi tegema, aga see selleks.
Autode taastamine ehk restaureerimine on hoopis midagi muud. Antud sõiduki kallal tehtut võiks pigem renoveerimiseks nimetada.
Aga kuna lõppkokkuvõttes on tegu suht levinud sõidukiga ja pealekauba isikliku autoga, siis on see igaühe enda otsustada, kuidas, mis vahenditega ja mil moel ta oma masinat korda teeb.
Kui omanik ise on rahul, siis on järelikult kõik korras.
Olgu. Nüüd on kõik osapooled saanud öelda, mis arvavad =). Edaspidi võiks siukesi asju ajada privaatteadete all. Need postid lähevad kustutamisele, kuna midagi asjalikku neis tegelikult pole. See kaasa arvatud. Tänan tähelepanu eest!
Minu poolest ära kustuta: las kõik loevad, milliseid tõelisi autotaastajaid meil Maarjamaal esineb...
Hea ju, kui on keegi, kes "täpselt teab", kuidas asju peab tegema.
Jutumärkides "teadjaid" või ilma.

Kuigi antud juhtumi juhul tundub mulle, et sapisuse põhjuseks pole mitte valestitegemine ega õpetamissoov, vaid tavaline inimlik kadedus.

Tegelikult on ju positiivne üksiti see, kui inimene üldse sellise suht raske projekti ette on võtnud ja ka väga tublilt seda edasi viib.
To Tambets: Kui nii edasi selle masinaga tegeled, on ju varsti tulemuseks väga ilus ja ülimugav sõita igapäevakruiiser.
Ainult tuld.
Aitüma Stihl!
Enesetunne muutus jällegi veits paremaks.
Aga mis sai siis täna tehtud:
Kuna täna sai auto korralikult üle vaadatud, siis leidsin mõned kohad, kus lakk oli millegipärast jooksma hakanud (ju siis profivärvijat must veel ei saa =)).
Täna sai siis üle matistatud mõlemad esimesed tiivad, kundepoolne tagumine uks ja kunde poolne tagumine tiib. Ülejäänud olid bro. Homme saavad ka nemad endale siis uuesti värvi ja lakikuue selga.
Täna said siis külge monteeritud uued tagumisestange amordid (eelmistest üks ju murdus), juhipoolne tagatuli, pagasnikutuled ja klaasipesuvedeliku otsikud (need, mis siis kapoti peal).
Täna sain kätte ka uue piduriketta ja uued klotsid. Homse seisuga loodan need siis ka külge monteerida.

Tänan tähelepanu eest!

Ja kui siis kõik hästi läheb, siis homme õhtu poole vuran selle aparaadiga ÜV punkti ja vaatan, mis mulle öeldakse =)
Lehti: 1 2