automoto.ee foorumid

Täisversioon: Jawa 353 - 250 cm3 1961
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Tervist!
Kuna suvel õnnestus saada üks väga hästi säilinud 353 (kunagi panen päris pildid ka üles ja seletan ära ka endale üllatusena tulnud olulised raami erinevused 559 ja 360 omadega) raam ja nüüd läbi õnneliku juhuse ka töökorras 250 cm3 mootor sinna peale + muidugi mõista ka muu "nänn" siis oleks paslik moment esitada teadmameestele mõned küsimused (millele google pildiotsing vastust ei pakkunud)
1) millised küljekarbid 61 aastal õigemad on, kas lukkudega või kroomitud nuppudega?
2) kas bensupaagil on keskel sellel aastal veel see kolakas ampermeetriga või on sile paak. guugeldamine andis vastakaid näiteid..
3) kas on võimalik, et istuvad külge 360 küljeplekid? vasak plekk olemas samast prügilast, kannab sisselöödud numbrit 350 ja sobib. Seda ma tean, et sellel aastal sadula lukku polnud- auk on väiksem kus siis lukustus paikneb. Aga parem, kas parem plekk on mõõtmetelt sama- 360-l ainult siis selle külgkorvi auguga? augu saab ju sulgeda viisakalt.
4)piduripedaal peaks olema vist "kärniline" mitte "triipudega"?

Ühesõnaga: plaanis on siis kuskil järgmise aasta juuniks kokku saada Jawa 353-250cm3. Nii, et kui kellegil on mingeid häid linke piltidest, tehnilisest kirjandusest ja nii siis palun siia ka need! Smile
P.S. kui kellegil on säänne karburaatori kate üle siis võiks märku anda. äkki saab kaupa. see on mul puudu ilmselt ühena vähestest asjadest. Neid juppe saanud kokku vedada nüüd suvega ikka juba kuskil 3-4 ratta jagu. Kunagi oleks plaanis kokku panna kõik mudelipõlvkonnad nendest 353 ja 354 kuni siis 559 ja 360ni. Alustaks aga sellest.
Järgmine aasta tahaks Saaremaa tripi teha 250cm3-sega. see aasta tegin tuuri ära 360-ga aastast 68Smile
Tere

Sellelt lehelt peaks leidma nii mõndagi. Raamatute sektsioonis olemas raamat 353 kohta.

http://www.jawaold.su/main.php?sec=__books
Ma ilmselt midagi eriti tarka ütelda ei oska, aga
1) Millised need kroomitud nuppudega karbid veel on? minuteada seal oli ikka mingi lukutaoline moodustis enne 62. aastat.
2) 61. aastal oli juba kindlalt nö. sile paak.
3) 360 plekkide sobivus on suhteliselt kahtlane, samas pead ei julge anda.
4) Millest see veel järeldub?


Ma nii väikestviisi isikliku soovitusena ütleks, et mis Sa ikka nende üldlevinud mudelitega jamad, need on nagunii ju kõigil juba olemasSmile Proovi parem leida näiteks mõni Bizon (eriti see esimene variant 67. aastast), mis oleks ikka tunduvalt tegijam püss...
Aitäh juba vastanutele!
ja jätkuksSmile
1)http://www.motokuur.ee/modules.php?name=...pic&t=7096 vaata viimast postitust seal mõlemad karbid. Netist leidsin pilte kus väidetavalt 61 aasta ratastel oli nii lukku kui nupuga versioone. mine võta nüüd kinni. samas elus on need esimesed karbid nuppudega mida näinud olen.
2)väga hää, siis on paagi mured kindlalt lahendatud.
3) vasak tundub nagu sobiks. selle 353 mootori karterid ju hoopis teistsugused kui 559-l. 559-le küll kindlasti ei sobi. eks ma riputan mootori külge ja katsetan kuidas see värk joondub... nii kõige lihtsam.
4)sugulase küünist koos nuppudega karpide ja 353 silindri ja muude vidinatega leidsin pedaali mis on just nimelt nupuline aga mitte pikuti soontega. peaaegu nagu 175 cþ-il aga ikka ovaalne pedaal mitte kuusnurkne.

ja soovituse eest tänan aga siinkandis pole ühtegi 353 säilinud. on küll kaks 559-t ja mõned rondid 360-d aga nendest vanemaid ei ole ühtegi.
Vastan siis ka nagu oskan:
1) Kindel ei ole, kumb versioon õige on sellel aastakäigul, kuid ise paneks kroomnuppudega (sisetunde järgi)
2) Paak on sile - seda juba tead
3) Plekid ei tohiks istuda, 350 mootor on laiem - kuigi omal pole vajadust olnud neid vahetada omavahel
4) nuppudega pedaal õige, vahe on ka pedaali võlli pikkuses - 250 lühem, 350 pikem
Nii näppisin nüüd nädalavahetusel natuke erinevaid detaile. S.o. riputasin mootori raami vahele ja proovisin kooslust: küljeplekid, küljekarbid, mootor. Vasak küljeplekk nagu lähemalt uurides selgus, kannab siiski sisselöödud numbrit 250 ja mitte 350 nagu varem kirjeldatud. On identne mudeli 360 vasaku plekiga (v.a. siis sadula lukustus süsteemi avavus). Kuna paremat plekki mul õiget sellest ajast (veel) ei ole siis riputasin külge jällegi mudeli 360 oma. Ja nagu istus küll nii nagu interneti piltidel näha on olnud. Järelikult 353 ja 360 mudeli plekid on vahetatavad omavahel põhimõtteliselt. Piduripedaali vaatasin ka üle ja jäi mulje, et see pole kunagi kroomitud olnudki... internetist tundus ka, et enamus kordadel ei ole seal teps mitte kroom. Ilmselt siis originaalne oleks alumiiniumvärviga üle värvida??
Ja kus kohast saaks selle viiulikasti kujulise sadula (kasvõi jäänuseid)? Kas on loota, et Kurtnast võiks näkata?
Asjad on vahepeal mõneti muutunud ja täiesti ilmselge on ka, et see suvi rattaga sõitmist eriti ei toimu. Vahepeal hankisin ka juppideks juurde ühe 353 jäänused, kuid pärast pesuriga puhtaks pesemist otsustasin hoopis seda ehitama hakata. Pealegi on veel numbrilline ratas. Ostes puudusid rattad, lenksud, bensiinipaak, silindripea ja esituli koos tagatule korpusega. Tõsi küll - aastaks on 1962 ja mitte 1961 nagu teisel raamil. Sellest ei lase ennast eriti morjendadaWink
Pilt sildist:
[Pilt: IMG_4407.jpg]
Ühesõnaga kruttisin toorikule alla rattad, vahetasin ühe esiamordi (vahetusse lähevad küll hiljem mõlemad- originaalsete vastu, praegu küljes uuema tüübi amordid), paigaldasin uuema tüübi bensiinipaagi (momendil juba õige paak peal) ja lenksud koos tuledega ning ajasin masina käima. Pilt sellest siin:
[Pilt: IMG_4402.jpg]
[Pilt: IMG_4405.jpg]
Praeguseks on küljes ka juba originaal pidurmängud mis ka töötavad. Peal olnud mootor töötab väga mahedalt ja ilusti, kuid vajab ilmselt siiski korra lahtivõtmist - nimelt muutub mootor pikapeale alt kergelt õliseks. Sidur ja käigukast töötavad väga viielt. Käivituminegi on super. Parem igaljuhul kui 559 ja 360. Esimese matsu pill kui nii saab öeldaCool
Juuresoleval pildil on peal juba nn. varumootor mis aga tahab pikemat töötamist. Nimelt uputasin mootori talveks õli sisse ja praegusel juhul ajab ta ikka õlisuitsu leegitorudest välja. Kui saaks originaal torud siis saaks summutid otsa kruttida ja pikemalt vaadata kas see suits kaob ära või kaob see koos käigukasti õliga ära. Peale läheb ikkagi pärast numbriline mootor. Raam on praeguseks keevitatud ja ootab tegelikult uusi amordipukse. Raamilt eraldan värvi ilmselt käsitsi - tundub parem versioon kui hakata pärast numbreid üle lööma vms. Tagumine porilaud tuleb tervelt metsa visata sest on läbiroostetanud topeltpleki kohalt. Akukarbi kaas läheb tervelt vahetusse sest sinna on vist epopahtlit vms peale tõmmatud ja esindusliku välimuse taastamise asemel on lihtsam teine kaas või terve karp panna. Sadula pehme osa lasin sadulsepal ära remontida ja peale põhja keevitamist on see valmis ka oma kohta sisse võtma. Esiporitiib tahab keevitamist kuna see on mul ainuke millel on keskmisel kinnitusel kaks poldiauku. Muidu viskaks asemele korralikuma - uuema pesuvanni. Ära tuleb ka vahetada esihargi kinnitus, tõsi ülemised prillid on originaalsed ja jäävad külge - alumine osa on aga pandud lennukiga mudelite oma. Vot nii on lood. Loovust arendavaid küsimusi tekitan siia kunagi hiljem - ehk siis kui aega ratta kallal nokitseda. Väga lähitulevikku see kahjuks vist ei jääSad
Mõned küsimused siis:
Kas konkreetsel mudelil (353) ja aastakäigul (1962.a.) on trossikõrid valged-kreemikad ning kas kõik trossikõrid on sellised (sidur, gaas, esi- ja tagapidur) või ainult sidur, gaas, esipidur? Mina pakuks, et peale tagapiduri kõik kreemikad.
Spidomeetritrossi mutrid on täpselt millised? Valatud (tsink?) mutrid või plastmassist? Laupäeval, Pärnus, oli ka ühel 559-l samane valatud mutter küljes spidomeetri trossil.
Igastahes tahan anda virtuaalset tunnistust, et suvel ma ei maganud rannas hambad laiali vaid tegelesin millegi asisemaga.
353 sõidab. Mootor käis korra lahti ning sai uue ja korraliku hermeetiku vahele, üks käigukahvel vahetus ka selle käigus, oli teine kulunud. Eks on vähe õli olnud. Nimetatud kraami väljalaskekorgi keere sai ka taastatud sest seda enam eriti ei olnud. Vasaku leegitoru eest soovin tänada kasutajat Stretch, kelle käest ma selle sain. Parempoolne on aga siiani puudu, külge sai pandud 559 torust ümber tehtud leegikas. Esitulega oligi kõige suurem probleem, pirnipesa sain, kuid vahetükki mitte. Lõpuks ei jäänudki muud üle, kui see ise valmistada. Originaaljuhtmestiku ühendasin puuduolevate asjadega. Muuseas pean väga kiitma generaatoripoolset juhtmestikku, igal kaablil kummkijulla juhtmenumbriga küljes, ainult kruvi külge midagi otsima ei pea. Esilambikorpuses tegin teadmatusest natukene jama aga see on õnneks lihtsalt parandatav. Nimelt kui lennukiga Jawadel käib juhtmekimp üles süütelukku eestpoolt ülemist prilli, siis 353 suurem spidomeeter nullib selle variandi praktiliselt ära ja nagu ühe originaalina säilinud ratta pealt nägin siis ongi tehase poolt viidud juhtmekimp süütelukku ülemise prilli ja lambikorpuse vahelt, süüteluku kõrvalt. Sellisel viisil ei jää juhtme spidomeetri ja prilli vahele kinni. Praegu ma seda lahti kiskuma ei hakka, ilmselt siis kui värvi eeltöödeks läheb. Armatuurivalgustusele ei ole siiani eriti pihta saanud, sellest pilus mis on peegeldis eriti mdiagi spidomeetri mõõtelauale küll ei jõua, ilmselt peab paigaldama ühes kasutusjuhendis näidatud tuuningkomplekti lisa pirnipesa näol. No kui on plaan öösiti ringi sõitaRolleyes . Akukarbi vahetasin tervelt ringi sest küljesolev oli vist epopahtli või päris epoliimiga silendatud. Originaal õhufiltri sisu viskasin ka minema sest olgem ausad - see metallsõel ei ole eriti usaldusväärne.
Igaljuhul ratas sõidab, käivitub ilusti edasi läheb ka täitsa normaalselt enda väljalaskeaasta ja kubatuuri kohta. Oma koer kes muidu naudib mootorrataste jälitamist (koera kiiruseks on mõõdetud 75 km/h mida ta suudab ka paarkümmend meetrit hoida), oleks esimesel katsesõidul peaaegu ette hüpates alla jäänud, nagu koer nii ka mina ei osanud arvata, et see ratas nii kergelt edasi käib. Koer jäi igastahes terveks ja ratas ka. 353 ta enam jälitada ka ei taha, 360 aga küllBig Grin
Ennem edasisi töid sooviks veel kuskilt leida parempoolse leegitoru 353-le aga see tundub üpris võimatuSad Pilte lisan nädalalõpul.
Mõned pildid siis. Rattal on peal uuema tüübi sadul - vana pole ikka veel kokkupannud.
[Pilt: gaz094.jpg]
[Pilt: gaz095.jpg]
[Pilt: gaz099.jpg]
[Pilt: gaz105.jpg]
Nähtav ka hädapärane leegitoru. Piduripedaal vajab veel sirgendamist - seepärast küljes uuema tüübi pedaal.
Mõtlesin, et toon siin välja natuke erinevusi mis 35* generatsioonil on teisiti kui ovaalse spidomeetriga ratastel.
Alloleval pildil on näha alumised prillid mis erinevalt järgnevatest 559 ja 360 mudelitest ei ole kahest poolest kokku keevitatud, vaid on üks terviklik plaat. Samuti on näha roolisamba luku auk. Siin on veel erinevus 1959- 1962 toodetud 353/354 ning alates 1963 toodetud ratastel. Kui viimati nimetatutel (s.o vähemalt 354 ovaalse spidoga) on küll samasugune ühes tükis alumine prill, kuid selle erinevusega, et roolisambaluku auk püstivõllis puudub. Loogilise jätkuna puudub ka selle luku koht peale 1962.a.
[Pilt: jawa1010.jpg]
Alljärgneval pildil on näha küljekarp, mille lukustus toimub kroomitud nupuga. Alates 1963 aga kasutati juba lukustust mis oli avatav ainult sadula alt. Siin peab veel välja tooma, et sellised kroomitud nupud olid kasutusel mudelitel 353 (vähemalt perioodil 1959 kuni 1962) ja mudelitel 354 samas ajavahemikus oli kasutusel sneppervõtmega lukud. Tõenäoliselt on karbid samad ja lukustussüsteeme on võimalik omavahel vahetada.
[Pilt: jawa1008.jpg]
Alljärgnevalt akukarbi sisevaade mis ennem 1963 aastat toodetud masinatel on teistsugune. Nagu pildilt näha siis aku ei kinnitu painutatava plekivitsaga, vaid plekist klamber kinnitub alumisest osast tihvti abil pesasse ja ülevalt saab siis M6 mutri abil selle klambri vastu akut kinni pingutada. Pildil on näha ka kaitse mis oli olemas kõigil ratastel.
[Pilt: jawa1029.jpg]
Siin siis vaade sadula alla, näha on väikene õhupuhasti (kuni 1963 oli 250 ja 350 cm3 mudelitel sama õhupuhastaja korpus) selle kõrval aga õhupumba hoidik. Peale 1962 aastat paigutati õhupump küljepleki külge, ennem seda oli kinnitused aga raami küljes. Pildilt on näha ka natukene sadula eest kinnitust mis ei ole snepriga nagu peale 1962. Pildilt ei ole küll hästi aru saada, et raami ülemine toru on ennem 1963 a. toodangut väiksema ristlõikega. Väikene erinevus eksisteerib ka veel parema küljekarbi eesmises kinnituses. Nimelt mitmel 1962 a. 353-l on see kinnitus samamoodi asendis keevitatud nagu juuresoleval pildil akukarbi esimene kinnitus. 1961 a 353-l on aga tööriistakarbi esimene kinnitus maaga rööbiti ning toestatud altpoolt veel samasuguse, stantsitud toega. Pilti kahjuks momendil võrdluseks pole.
[Pilt: jawa1026.jpg]
Järgnevalt näha siis trosside hoidik ennem 1963 aastat. Alates 1963 tuli uut tüüpi trossihoidik mis kinnitus eesmise ülemise mootorikinnituse poldi alla. See aga ülevalt ja alt kahe M6 mutriga kinni. Ühtlasti on ka enamuselt 353-del 61-62 aasta raaminumber löödud vasakule püsttorule ja mitte paremale nagu peale 63 väljalastud 559 ja 354/06 mudelil.
[Pilt: jawa1012.jpg]
Siin siis näha aga trosside pingutid, pildil olevaga saab muuta esipiduri trossi pikkust. Standard lahendus ümmarguse spidomeetriga ratastel. Tundub, et originaaltrossid olid valgete kõridega. Absoluutselt kõigil komplektsetel ja retsimata ratastel on esipiduri ja gaasi tross olnud valkjate kõridega. Siduritrossi kohapealt ei oska täpselt öelda.
[Pilt: jawa1023.jpg]
Siin aga näha kitsaste ribidega signaal. Signaali keskmes oli ilmselt 1959 aastani ka plekist silt tootja andmetega, hiljem oli lihtsalt ava signaali reguleerimiseks. Signaalihoidik ka natukene teistsugune kui peale 1962 valmistatutel.
[Pilt: jawa1042.jpg]
Siin näha esituli, tule keskmest natuke kõrgemalt mustendav triip on ava peegeldis mille kaudu valgustatakse spidomeetrit. Tuleklaas, reflektor, pirnipesa ja muu sellega seonduv on teistsugused kui peale 1962. aastat valmistatud ratastel. Ise-enesest terve komplekt on võimalik ringi vahetada.
[Pilt: jawa1043.jpg]
Spidomeetri valgustus on siis mõtteliselt numbrite 60 ja 80 vahel, samast on näha ka kontrolllampide tulukesed. Mida praegu ei ole näha sest akut pole pealWink
[Pilt: jawa1022.jpg]
Tagatuli on plekist korpusega, mille sees on värvitud? klaasist klaas. Tule enda alus on ka tegelikult teistsugune kui peale 1962 mudelitel.
[Pilt: jawa1035.jpg]
Edaspidi täiendan isiklikult aga ka kõik teised teadjamad on oodatud täiendama seda loetelu ennem ja pärast 1963 toodetud rataste erinevustest.
Sai ka täna üks 353 koju toodud, aastaks ´62. Küsimus selline, et kas selle aasta rattal võisid juba ilma nuputa st. sadula alt avatavad küljekarbid olla?
Minu hinnangul mitte. Jaga pilti ka, kasvõi privaski. Järsku oskan miskit tarka/abistavat veel kosta.
Pildid siis siin http://album.ee/node/25555349/50283845
Kunagi teen ka oma teema, seni aga vabandan teise mehe teema risustamise eest Rolleyes
ää vabanda midagi. see rohkem mitte ühe ratta teema, vaid laiem ülevaadeWink
Mõned mõtted:
Lenksumajandus; helisignaal; küljekarbid, bensiinipaak on uuemad.
Akuklamber on vastav karbile endale, kuid ülemine kinnitus on lahendatud nupuga karbi stiilis. S.t. nupuga karbil käib klamber alt hinge otsa ja ülevalt keeratakse M6 mutri abil klamber kinni.
Põlveplekkide klamber ka veel raami ümber näha.
Must paak originaal.
Ketikaitsmed ka puudu, või said sa need kaasa? Igaljuhul, kui võimalik küsi neid eelmise omaniku käest. Rasked leidaSad
Oled siduripoolse mootori kaane maha võtnud? Palju sealt seest puudu on? Kas ainult võll või käivitussektor ka plaadiga? Ilma vaheplaadita kinnituva uuema sordi käivitussektori saab tervelt koos pedaalivõlliga sisse panna vajadusel. Seda siis 350 cm3 mudeli oma. S.t. käivitusvõll peaks olema sama viimase otsa 354 ja sealt edasi 360 mudelitega. 250cm3, mudel 559 pedaalivõll on jälle sama mudel 634 pedaalivõlliga (nii remargi korras).
Muidu ma õnnitlen toreda ratta saamise puhul!! ja pärast pedaalivõlli lisamist ja kontaktide-karburaatori puhastamist.. ehk väike käivitaminegi ilmarahva rõõmuksToungue
Lenksumajandus on Iz oma, karbid, signaal ja peal olev paak tõesti uuemate markide omad. Mustaks võõbatud paak on jah originaal.
Klamber raami küljes on arvatavasti jah pölveplekkide oma.
Ketikaitsed kahjuks puudu. Eelmisel omanikul neid vist ka pole Sad
Võll ja sektor olemas aga vaja korralikumad otsida.
Kuna akuga proovides tuled-viled töötasid siis kui käiguvahetus ja käimalöömis sistem korda saada on lootust isegi häält kuulda Wink
Hetkel on puudu veel tagatule klaas ja bensu kraan aga need peaks ka leidma. Cool