automoto.ee foorumid

Täisversioon: Abimootoriga jalgratas.
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
Tervist, sain siis täna nö "abimootoriga" jalgratta omanikuks. Peal ei ole D4, vaid D5 ning tõõd on väga palju. Kaks pilti ka siis, milline ta nägi välja enne minu kätte jõudmist:

- http://fotoalbum.ee/photos/Kevin68/37933117

Masin eriliselt pole muutunud, kuna täna pole jõudnud midagi teha, pildil on D4 peal. Muidu on mul veel rullik ja esituli ka olemas, mis samuti pildil puuduvad. Vahetamist tahaksid saada :

- Lenks. ( olemas )
- Tagumine porilaud. ( olemas )
- Vändad. ( olemas )
- Ketikaitse. ( olemas )
- D4 silindrit oleks ka vaja.

Kui homme veab, siis saan kõik need asjad,(väljaarvatud silinder) kuna täna käisin ühel onul külas kellel terve õue vanasi jalgrattaid täis, sealt saab vist homme paar tükki kodu toodud. Big Grin

Parimat,
Kevin.Smile
Mul endal gauja projekt juba mitmeid kuid.Ja tasapidi ikka teen.Eile sain ma ise ka endale d4silindri ja teine suht heas korras veelSmile sees ei ole yhtegi kriipsu roostet ei ole kusagil summuti keerme osa kõik ilus küünla keere ilusSmile ja ka hind ilusSmile

Aga nende ketikaitmetega küll siuke jama,et neid pole küll kusagilt enam eriti saada:S aga osta.ee seal on praegust muidu müüa.

VB varsti saan ma samasuguse omale.
Mul kunagi pakuti komplekset Gaujat 500 krooni eest, aga siis ei olnud erilist soovi ja raha ka polnud. Palju selle D4 silindri eest soovi oleks? Muidu täna sai seal nõmmekülas tagasi käidud ning ega sealt eriti võtta midagi polnud.. Sad See ratas oli suhteliselt nigelas korras, üks päris hea mõlk oli raamis, ja veel toru oli pooleks ka. Aga anti siis üks roostetav pakiraam ja see kott, mis sinna ratta raami külge käib. See pakiraam tundub mingi vanema asja pealt olevat, õnneks naaber lubas enda keldris seisvat ratast lammutada, niiet sealt saab uue lenksu ja ehk vändad ka. Big Grin

Parimat,
Kevin.Smile
Kahjuks ma ei müü seda silindrit.Ma is eotsisin ka seda taga.Mul omal vaja seda.
Mõistan.
Täna sai vaikselt siis alustatud, kõik laiali lammutatud ning uus esihark ka olemas. Jäänud veel siis värvi maha võtmine ja siis uus värv peale panna. Wink

Parimat,
Kevin.Smile
mul oleks ka vaja kruntida...ja värvida...aga kahjuks ilmad ei luba seda.alla15c pole soovitav.ja sooja ruumi ka ei oleSad
Tahaks siis küsida, et kuidas selle hammasratta sinna velje külge saab? Kas sinna tavalist võrri või mõne muu masina oma külge ei anna panna kuidagi? Rolleyes

Parimat,
Kevin.
Kevin68 Kirjutas:Tahaks siis küsida, et kuidas selle hammasratta sinna velje külge saab? Kas sinna tavalist võrri või mõne muu masina oma külge ei anna panna kuidagi? Rolleyes

Parimat,
Kevin.


vaata kuida valdol onSmile
bad-5 Kirjutas:
Kevin68 Kirjutas:Tahaks siis küsida, et kuidas selle hammasratta sinna velje külge saab? Kas sinna tavalist võrri või mõne muu masina oma külge ei anna panna kuidagi?

vaata kuida valdol onSmile

Oleneb, mida Sa nimetad "tavaliseks" hammasrattaks. Kui Sa nimetad selleks D4/D5 abimootorite ning Gaujade ajastute viisnurkmustriga hammasratast, mille augu siseläbimõõt istub täpselt Torpedo-tüüpi jalgratta tagarummu otsale, siis see kinnitub rummule (täpsemalt: rummule ja kodaratele) kuue M6 poldiga, millele seestpoolt käib vastu kolm kaarsektorit, mis kolme poldi kohast ulatuvad üksteisega ülekate.

Neist kuuest poldist kolm asuvad 120-kraadi tagant sellisel ringjoonel, et poldid asuvad täpselt rummu kodaraääriku peal, ülejäänud kolm aga ca 3-4 mm väiksema raadiusega ringjoonel, mistõttu nende poltidele teekonnale tuleb Torpedo-tüüpi rummu kodaraääriku serva käiata väikesed lohukesed.

Et ketiratas ja nimetet sektorid kodaraid "puruks ei sööks", käib mõlemale poole kodaraid vahele ca 5 mm paksusest kummist tihend. Sisemine (rummu sisekülje) tihend on paigaldamise võimaldamiseks lõigatud ühest kohast läbi.

Vt samal teemal minu poolt skaneeritud 1958. aasta D4 manuaalist http://www.mois.ee/d4 leheküljed 72, 73 (jutt koos paigaldamisõpetusega) ning 78 ja 79 (mõned pildid).
valdo Kirjutas:
bad-5 Kirjutas:
Kevin68 Kirjutas:Tahaks siis küsida, et kuidas selle hammasratta sinna velje külge saab? Kas sinna tavalist võrri või mõne muu masina oma külge ei anna panna kuidagi?

vaata kuida valdol onSmile

Oleneb, mida Sa nimetad "tavaliseks" hammasrattaks. Kui Sa nimetad selleks D4/D5 abimootorite ning Gaujade ajastute viisnurkmustriga hammasratast, mille augu siseläbimõõt istub täpselt Torpedo-tüüpi jalgratta tagarummu otsale, siis see kinnitub rummule (täpsemalt: rummule ja kodaratele) kuue M6 poldiga, millele seestpoolt käib vastu kolm kaarsektorit, mis kolme poldi kohast ulatuvad üksteisega ülekate.

Neist kuuest poldist kolm asuvad 120-kraadi tagant sellisel ringjoonel, et poldid asuvad täpselt rummu kodaraääriku peal, ülejäänud kolm aga ca 3-4 mm väiksema raadiusega ringjoonel, mistõttu nende poltidele teekonnale tuleb Torpedo-tüüpi rummu kodaraääriku serva käiata väikesed lohukesed.

Et ketiratas ja nimetet sektorid kodaraid "puruks ei sööks", käib mõlemale poole kodaraid vahele ca 5 mm paksusest kummist tihend. Sisemine (rummu sisekülje) tihend on paigaldamise võimaldamiseks lõigatud ühest kohast läbi.

Vt samal teemal minu poolt skaneeritud 1958. aasta D4 manuaalist http://www.mois.ee/d4 leheküljed 72, 73 (jutt koos paigaldamisõpetusega) ning 78 ja 79 (mõned pildid).

Ma olen vene keeles päris algaja, kaks aastat alles õppinud ja eriti ei tõlgi ära seda lehte. Sad Nagu ma aru olen muidu saanud, siis neid hammasrattaid eriti ei liigu, ma mõtlen selliseid nagu on kasutajal. Valdo, kas sinna ei oleks võimalik mingit teist hammasratast peale aretada? Väga pornot ka teha ei tahaks. Rolleyes
Kevin68 Kirjutas:Nagu ma aru olen muidu saanud, siis neid hammasrattaid eriti ei liigu, ma mõtlen selliseid nagu on kasutajal.

Äsjasel Kurtnal nägin mina umbes kümmet sellist hammasratast. Nende saadavusega seega probleemi ei ole.
Kevin68 Kirjutas:... neid hammasrattaid eriti ei liigu, ma mõtlen selliseid nagu on kasutajal.

Liigub üsna palju, omal ajal olid nad ju ülimasskasutuses. Paljudel on aga hambad pikast kasutamisest viltu kulunud, nendest soovitan hoiduda.

Nii viimasel Kurtna kui ka Üksküla laatadel oli selliseid ikka paljudel müüjatel.

Kevin68 Kirjutas:Valdo, kas sinna ei oleks võimalik mingit teist hammasratast peale aretada? Väga pornot ka teha ei tahaks.

Põhimõtteliselt on võimalik seda ise valmistada, aga kas sellel on mõtet? D-mootori ketirattaid peaks seni olema üsna probleemivabalt saada.

Kui siiski otsustad isevalmistamise kasuks, siis kergeim variant seda teha on suvalise jalgratta keskmise (väntade) ketiratta põhjal. Minugi kätte on kunagi üks selline isevalmistatu sattunud, kus arvatavasti 1960ndatel on jalgratta vändaketirattast valmistet hammasratas 74-kuubise 1930ndate Sachs'i abimootori jaoks.

Hammasratta isevalmistamiseks pead:

a) tegema plekkseibi, mille siseläbimõõt oleks mõni murdosa-millimeeter Torpedo-tüüpi rummust suurem, et sinna otsa istuks;

b) lõikama jalgratta ketirattal sisemuse selle plekkseibi kohalt "välja"

c) keevitama selle plekkseibi hammasratta külge (hoolikalt tuleb jälgida hammasratta tsentreeritust, et ta "viskama" ei hakkaks; keevitusel on vahel omadus "ära tõmmata");

d) valmistama rummu sisekülje jaoks kaks või kolm plekksektorit, mille abil saad poltidega hammasratta rummule kinnitada (kui D-mootoritel ja MAWil oli kolm sektorit, siis mõnedel JLO, AWO ja RUPPE variantidel minuteada kaks, üks kahesektoriline on tegelikult ka minu erakogusse sattunud).

Mis puudutab hammasratta "südamiku" (plekkseibi) ja sektorite valmistamisse, siis saab neid lasta teha nt trepingis. Kui selline võimalus puudub, saab kasutada ka tavalist tikksaagi koos kitsaste metallilõiketeradega.

Mõtlesin ka ise sellise hammasratta tegemise aastake tagasi veel ette võtta, sest mul MAW-mootori jämedakodaraline hammasratas tollal puudus (D-mootori hammasratta mustel on välimuse osas erinev). Kuna aga eelmisel Kurtna laadal sain MAWi komplektsusesse kuuluva originaal-hammasratta siiski sümboolse hinna eest (paarkümmend krooni), siis jäi isevalmistamise vajadus ära. Kuigi jah, tegelikult vajavad lisaks MAWle ka minu JLO ja 74ne Sachsi mootor ka selliseid hammasrattaid, mistõttu kunagi tuleb mul neid ikka vast valmistada...
Panen ketiratta illustreerimiseks veel ühe pildilingi - http://www.fahrradhilfsmotorenfreunde.de...dia/d4.jpg

Keegi on minu erakogusse ja minu poolt restaureeritud D4/Riga-20 (1958/1958) aparaadist minu poolt tehtud fotosid levitanud rahvusvaheliselt... Wink
indrek Kirjutas:Äsjasel Kurtnal nägin mina umbes kümmet sellist hammasratast. Nende saadavusega seega probleemi ei ole.

Hammasrattaid jäi Kurtnal tõesti kõvasti silma, kuid kolme plekist vastet ei pakutud väga laialt. Platsilt leidsin vaid ühe sellise, mida müüdi koos hirmsalt kulunud hammasrattaga, sellelgi olid need vasted tugevasti korrodeerunud.

Ahjaa, ühel Gauja vrakil olid need ka traadiga lenksu külge seotud, kuid siis pidi ostma juba terve ratta. Kindlasti olid need vasted ka kuskil olemas, kuid kõiki kola kaste ei jõudnud läbi sorida.

Aga Kevin, mulle tundub, et see "meestekas" on sellele projektile liiga uus. Otsige ikka pisut vanem raam, nii 60-70ndtatest. Vanasti oli suureks leiukohaks sealne "Kureturg", aga ma ei tea, kas see veel toimib või on seoses euronõuetega juba ehk suletud...
Kevin68 Kirjutas:... sain siis täna nö "abimootoriga" jalgratta omanikuks. Peal ei ole D4, vaid D5 ning tõõd on väga palju. Kaks pilti ka siis, milline ta nägi välja enne minu kätte jõudmist:

- http://fotoalbum.ee/photos/Kevin68/37933117

Masin eriliselt pole muutunud, kuna täna pole jõudnud midagi teha, pildil on D4 peal

Pildil on peal vanematüübiline, muldvalu-karteriga D4, mida toodeti aastail 1957-59 (väidetavalt ka 1956 ja 1960 mõned isendid, aga oma ihusilmaga pole neid aastakäike näinud). Täpse aastaarvu leiad sildilt, mis sellise karteriga mootori korral peaks olema needitud peaülekande tagaküljele ja kus arvud "195" on (olid) värvitud, viimane arv (üksik 7, 8 või 9) aga pressitud.

Ning lisaks on pildil näha vanatüüpiline, ilma randita tilkpaak, mis vahetus randiga paagi vastu välja 1958. aastal. Kui see mootorijäänus ja paak pärinevad samast komplektist, on tegu 1958. või 1959. aasta isendiga.

Kevin68 Kirjutas:...käisin ühel onul külas kellel terve õue vanasi jalgrattaid täis, sealt saab vist homme paar tükki kodu toodud. Big Grin



krister Kirjutas:...mulle tundub, et see "meestekas" on sellele projektile liiga uus. Otsige ikka pisut vanem raam, nii 60-70ndtatest.

Kui seda isendit nüüd korralikult taastada (pildil oleva mootorijäänuse ja paagi põhjal), siis ei ole mõistlik kasutada jalgrattaraami, mis oleks toodetud mootorist hiljem. Sest kui mootorikomplekt tollal poest osteti, paigaldati ta reeglina kas uue või juba mõnevõrra kasutatud jalgrattaraami peale.

Seda varianti, et uut mootorikomplekti hoiti kusagil kapi all või garaaþinurgas pikki aastaid ning alles siis monteeriti see mingile hiljem ostetud jalgrattale, ei tule pidada reaalseks - reeglina oli tegu siiski tarbeesemega, mis võeti soetamise järel kohe kasutusse (või müüdi-vahetati edasi).

Seega - ei tule selle mootori all 1960-70ndate rattad eriti arvesse, vaid siiski 1958 ja varasem. Valdav enamik Eestis 1950ndate teisel poolel müüdud ratastest oli Riia tehase toodang, kuni 1958. aastani Riga-10, sealt edasi veidi moderniseeritud Riga-20. Mõlemaid peaks hetkel veel siinseal liikuma (külapapide kuurides, vahel tükkidena vanarauas, prügimäel jms), kui korralikult otsida. Seda nüüd küll, et perfektset ja taastamist mittevajavat Riga jalgratast enam eriti tihti ei kohta, kuid Riga rataste tükke ja osalt peetud, kuid taastamiskõlbulikke isendeid ning nende osi ajab veel kokku küll. Neid oli 1950ndate lõpul siin ju lausa lademes.

Loomulikult võib 1957.-58. aasta abimootori paigaldada ka mõnele muule ajastu jalgrattaraamile. Nt mingil määral levisid siinses kaubandusvõrgus (küll Riia tehase omadest vähem) ka Harkovi, GAZi, Pensa ja ZISi tehase jalgrattad B-110 (V-110) "Progress". Aeg-ajalt tuleb neid, sh ka nende jäänuseid ja osi välja siit-seal praeguseni.

Väga vale ei ole 1957.-58. aasta mootorile otsida alla ka Saksa päritolu reparatsioonijalgratas "Diamant" - sõjakahjude korvamiseks tuli neid siia (tervesse N.Liitu) aastail 1947 kuni 1953 (mõnede andmete kohaselt kuni 1954) massiliselt sisse. Neid müüdi poes ning 1950ndate aastate esimesel poolel olid sellised Diamandid tänavapildis sama tavalised kui 1960ndatel Riia tehase jalgrattad. Ka Diamantide raame-tükke veel aegajalt siit-sealt leiab. Lõpuks ei ole ka väga vale paigutada 1957.-58. aasta mootor mingile veel vanemale, nt 1930ndate aastate jalgrattale - sõjaeelsed jalgrattad andsid tänavapildis olulist tooni tegelikult kuni 1970ndate, osalt aga ka kuni 1980ndate aastateni.

Sellise mootori paigaldamisele 1960-70ndate jalgrattaraamile räägib väga vastu veel see asjaolu, et kusagil 1965.-70. aastaks olid tavalisele jalgrattaraamile paigaldet abimootorid Eestis juba ajalugu. Põhjus peitus asjaolus, et siinsetel halbadel teedel lõhkus sellise kooslusega sõitmine üsna kiiresti tagaratta velje, tagaratta peened kodarad ning esiratta kahvli, tihti ka muid raamiosi. Seetõttu hakati üsna pea eelistama jämedamate kodaratega tagaratast, laiemaid rehve (spetsiaalseid 26x2" rattaid), vedrustusega esirattaid jms. Kui 1960.a. paiku ilmusid suuremas koguses Eesti kaubandusvõrku Gaujad ja B-902-d (viimase eellast B-901 jõudsid Eestisse üksikud), siis ei tahtnud enam keegi kasutada mootori all tavalist jalgrattaraami. Ehk siis vanad jalgrattaraamil olevad "punnvõrrid" hüljati.
Ma ei ürita sellest teha mingit igapäevasõidukit millega kuskil kruusal ratast all ringi lasta, lootsin orginaal püssi teha mida siis nö. pühapäeva sõitudeks kasutada, aga praegusel hetkel on see praktiliselt võimatu.. seda mootorit ei antud mulle kaasa mis pildil, selle asemel sain D5'e, millel D4 silinder otsa krutitud. Nüüd aga jääme mõtele, et kas mul on seda ültse mõtet ehitada? Samas, ehitamisrõõm pole mul kuskile kadunud, aga niisama tühja pole mõtet ka ehitada.. õelge oma arvamus, mis te tegelikult arvate sellest.
Ärge nüüd püssi kohe põõsasse visake! D5 sobib "abimootoriga jalgrattale" suurepäraselt!
Vaadake näiteks foorumlase oldmopedi tööd:
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=18125, tema kasutas hoopis d8 mootorit.

Endale tehes võid ju selle sama jalgratta raami ka esialgu jätta. Kui saad vanema meesteka, siis ei ole raske ümberkolida.

Edu igaljuhul.
Kevin68 Kirjutas:sain D5'e, millel D4 silinder otsa krutitud.

Väike viktoriiniküsimus Kevinile - mille järgi ta d4 ja d5 silindreid omavahel eristatakse?
Mõistus jõudis koju tagasi, ja ei viska kuskile võssa, teen lõpuni ära. Smile
Lehti: 1 2