automoto.ee foorumid

Täisversioon: Karpaadid - Minsk M1M, 1957
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
Juba jupp aega internetis antud mootorratta kohta infot otsides, jõudsin ikka otsapidi siia tagasi. Hilise M1M kohta leidub infot lademetes, kuid kas keegi teab midagi rääkida ka I-seeria Minsk M1M kohta, u 1956 a.?
I-põlvkonnaks loen neid isendeid, millel paagi peal embleemi asemel on sissepressitud kiri "Minsk", Pealüliti asub esilaterna küljes ning spidomeeter kinnitatud vahetükiga esikahvli külge, lapik tuledelüliti ning kalasaba summuti. Minule küsimärgiks on veel küsimus, kas kõik I-põlvkonna M1M-id evisid ka akupatareid?
Minu 1956 aasta M1M kannab G-38 vahelduvvoolu generaatorit, mis selle aasta mudelile ka õige on, kuid samas pole säilinud akukasti.
Kui keegi teab midagi varajase M1M kohta, on see info väga oodatud.
Varajase M1M kohta eriti ei tea. Aga kui 1954 võeti minski M1A-l kasutusele vahelduvvoolu generaator, siis loogiline oleks, et M1M juures enam alalispinge juurde tagasi ei pöördutud, vähemalt teoorias. St. uuema mudelil kasutati "progressivsemat", lihtsamat ja töökindlamat lahendust, mis lisaks lubas ära jätta aku, mis nõukogude majanduses alaliselt valitseva defitsiidi tingimustes oli samuti väga progressiivne näheToungue
kass Kirjutas:Varajase M1M kohta eriti ei tea. Aga kui 1954 võeti minski M1A-l kasutusele vahelduvvoolu generaator, siis loogiline oleks, et M1M juures enam alalispinge juurde tagasi ei pöördutud, vähemalt teoorias. St. uuema mudelil kasutati "progressivsemat", lihtsamat ja töökindlamat lahendust, mis lisaks lubas ära jätta aku, mis nõukogude majanduses alaliselt valitseva defitsiidi tingimustes oli samuti väga progressiivne näheToungue

1959' aasta Palu raamatus on varajase M1M elektriskeem vahelduvvoolu generaatoriga.
Vabandan pildi kvaliteedi pärast- skännerit pole võimalik kasutada ning pildistasin otse raamatust.

Samas on skeemi all viidatud, et uuematel M1M-idel akupatarei puudub ning pealüliti asub lenkul.
Vot siis kuidas! Eks ta ole, kui asja ei tea - siis pole vaja targutada. Ju ta siis nii oli, nagu raamat kirjutab. Ja ilmselt siis ka nendel vahelduvvoolu generaatoriga M1A-del ja K125-tel ? Süsteem nagu Pannooniatel , tulid ju need ka 1956 välja. Ju siis oli selline komme tollal, ilmselt jällegi lääne tehnika pealt võetud ja "täiustatud".
Up!
Ikka veel olen igasugusest informatsioonist antud mootorratta kohta huvitatud.
Veidi oma M1M-ist. Täna sai edukalt "Tecsol Paint And Gasket Remover" abil eemaldatud paks värv pirkalt ja raami numbrilt. Nüüd neid võimalik ka lugeda. Esiteks, endale üllatuseks avastasin, et masin on hoopistükis 57' aasta väljalase, mitte 56', nagu varem arvatud. Teiseks, pirka peal on mootori nr. 156728. Sama on ka kirjas mootori peal, kuid mis asja imelikuks teeb on see, et mootoril on M1A markeeringud ja pärineb 55' aastast (?!??).
[Pilt: pirkaq.jpg]

See muudab keerulisemaks arusaamise ka minu M1M õige elektrisüsteemist. Praegu on rattal küljes G38 generaator, mille GOST on 57. Tundub sobivat, kuid I-põlvkonna akupatareiga (koos G37 genekaga) ratastel pidi laternakorpuses olema seleenventiil, mis täidab relee ülesannet. Kui on seleenalaldi siis järelikult peab olema ka aku.[/i]
[Pilt: tuli.jpg]
Kas keegi tunneb siit ära seleenventiili ? Mina pole kunagi sellist detaili näinud ning ei kujuta ettegi milline see välja näeb.Kirjelduste järgi arvaks, et see heleroheline ketas."

[Pilt: 99068768.jpg]
Generaator G38. Kogu juhtmestik karjub vahetuse järgi.

[Pilt: 222toe.jpg]

[Pilt: 74933616.jpg]

[Pilt: 78194764.jpg]

[Pilt: klg.jpg]

Heeblid:
[Pilt: heebel2.jpg]

[Pilt: heebel1.jpg]
Ilmselt on õige heebel teisel pildil näidatu?

Sai otsustatud, et liivapritsi ei taha ratast enam ei vii, sest eelmine omanik on seal juba retsinud seda. Kaalun värvi eemaldamist keemiaga. Kellelgi mingeid soovitusi anda keemilise värvieemaldiga? Eelpool nimetatud Tecsoli spray on küll üpris tõhus, kuid pudel kulub meeletu kiirusega.
Mootori võtsin maha ning kui leian sobivad tõmmitsad, alustan selle ülevaatamisega.
Liivaprits ei tohiks küll midagi halba tsiklile teha. Seleenventiili ei näe kusagil, iseenesest on selenalaldi element tõesti kas ketta või ka ruudukujuline plaat millel kahes küljes sisse - ja väljaviigu klemmid, kõrgemal pingel kasutati neid elemente järjestiku, siis nägi välja nagu plekk või malmradiaator. peamiselt jah rohelised, hallid ja pruunid.
Omal ka olnud M1M nagu maininud, aastat ei mäleta, hilisem variant, pass alles veel aga mitte käepärast. Ka praegu olemas materjal millest teha M1M aga mitte praegu. Iseenesest huvitav teema.
Seleen ju laterna tagaosas täiesti olemas!


Terv. Veteran.
M1M paigaldati algselt generaator G-37. Generaator G-38 on analoogse ehitusega ning seda hakati paigaldama alates 1958 aastast mootorratastele K-55. Varasemad M1M mudelid olid akuga, hilisemad enam mitte. Nimetatud vahelduvvoolu generaator ei vaja eraldi pingeregulaatorit, küll aga on elektriskeemi lisatud esitules asuv drossel (vajalik voolu tugevuse piiramiseks) ning seleenalaldi (vajalik vahelduvvoolu muundamiseks alalisvooluks, et oleks võimalik akut laadida). Generaatoris on kaks eraldi toitemähist, millest esimene toidab ainult elektritarviteid (tuled, signaal jt.), teine toitemähis aga ainult süütepooli. Saigi kõik.
Sai mootoril silinder, sidurikaas ja sidur lahti võetud (praegu pole piisavalt tööriistu, et terve mootor lahti kiskuda). Õnnetuseks on mootor kehvapoolses seisus. Esiteks, tundub, et rattaga on sõidetud ilma või vähese õlita, sest õli tuli mootorist välja kõigest mõni törts. Ka silindril ei tuvastanud piiskagi õli.Sellest tulenevalt oli kolb kasutuskõlbmatu. Silindrit saab hädapärast veel kasutada.
Üldpilt mootorist oli ikke jube küll- iga väiksemgi ava on punast tihendisilikooni täis, mida on täielikult puhtaks üsna raske saada. Väntvõllil tundus väike loks olema, kuid täpselt ei tea enne kui mootori täielikult lahti võtan.
Kas uustoodangu Minski väntvõll sobib M1A mootorile? Vist on magnetipoolne tapp erinev? Kuidas on lood kolviga, see peaks küll sama olema läbi kõikide Minski mudelite ?

[Pilt: mootorsitane.jpg]

[Pilt: sidur.jpg]
Sai Kolga laadalt ostetud Minskile veidi kraami:

Tesktiiljuhet. Kahjuks polnud musta värvi seekord saada.
Pleksiklaasist klaaskehaga tagatuli.
Esilaterna hajuti. Kahjuks-ilmselt uustoodang.

[Pilt: hajuti.jpg]

[Pilt: juhe.jpg]

Muide, see küsimus on ikka päevakorras:
(13-05-2009, 19:43 PM)karpaadid Kirjutas: [ -> ]Kas uustoodangu Minski väntvõll sobib M1A mootorile? Vist on magnetipoolne tapp erinev? Kuidas on lood kolviga, see peaks küll sama olema läbi kõikide Minski mudelite ?
Eelmisele postitusele lisasin parema kaameraga tehtud pildid.

[Pilt: tagatuli1.jpg]

[Pilt: tagatuli2.jpg]

Tagatuli on pisikese defektiga (vt. klaasivõru, mis ei istu enam hästi klaasi ümber). Plastikklaas on nagu ikka tuhmunud ja mõne pisimõraga, kuid ilmselt saab sellele jälle esinduslikuma välimuse anda klaasilaki -või värviga.Kahjuks ei leidnud ma vana 125 cm3 ratta korralikke kummidetaile .Kõige rohkem tundsin puudust õigetest käepidemetest.Kui keegi tunneb, et tal sellised asjad üleliigsed ja pidevalt nende otsa komistab, võtku palun PS kaudu kontakti.
Täna sain ka lõpuks tõmmitsad ning hakkan mootorit lahkama. Eks kajastan seda paari lausega ka siin.
Tänaseks päevaks on minu M1Mi raam haljas. Tegelikult on veel palju tööd porilaudade, paagi, ketikaitsmete, tööriistakarbi, esihargi ja muude pulkade värvist puhtaks saamisega. Kasutasin järgmist meetodit: Lasin raami peale kokku kaks purki Tecsoli värvieemaldajat, mis muutis värvi paksuks pudruks, uuem metallikvärv voolas sisuliselt kohe raamilt maha. Peale seda tuli enamasti ülejäänud värv maha juba palumise peale. Vahel sai proovitud ka Würthi sarnast toodet, kuid see oli tunduvalt vähemefektiivsem. Abiks oli ka suruõhu pealt käitatav "Hambaarsti puur", millel pisike traatketas otsas. Liivapritsi töökoda oli küll otse minu töökoja vastas, kuid nähes kui lihtsalt värv maha tuleb, otsustasin raami mitte sinna viia. Nüüd kui raam oli puhas metall, tõmbas see kiiresti roostekirme peale. Nüüd tahan kiiremas korras roostemuunduriga raami üle kasta ning kruntida. Roostemuundureid ilmselt leiab värvipoest? Ei ole mingit keerutamist - see on minu esimene projekt, kus värvimise põhjalikult ette võtan, seega ei tea sellest suurt rohkem kui siit loetud, kuid kindel on see, et tulemus peab tulema kvaliteetne.
(13-05-2009, 19:43 PM)karpaadid Kirjutas: [ -> ]Sai mootoril silinder, sidurikaas ja sidur lahti võetud (praegu pole piisavalt tööriistu, et terve mootor lahti kiskuda). Õnnetuseks on mootor kehvapoolses seisus. Esiteks, tundub, et rattaga on sõidetud ilma või vähese õlita, sest õli tuli mootorist välja kõigest mõni törts. Ka silindril ei tuvastanud piiskagi õli.Sellest tulenevalt oli kolb kasutuskõlbmatu. Silindrit saab hädapärast veel kasutada.
Üldpilt mootorist oli ikke jube küll- iga väiksemgi ava on punast tihendisilikooni täis, mida on täielikult puhtaks üsna raske saada. Väntvõllil tundus väike loks olema, kuid täpselt ei tea enne kui mootori täielikult lahti võtan.
Kas uustoodangu Minski väntvõll sobib M1A mootorile? Vist on magnetipoolne tapp erinev? Kuidas on lood kolviga, see peaks küll sama olema läbi kõikide Minski mudelite ?

[Pilt: mootorsitane.jpg]

[Pilt: sidur.jpg]


Minu omal oli ka igal pool seda punast silikooni. Aga õli oli ikka korralikult sees. Mul on kepsu lõtk jube suur. Seda peaks saama parandada?
Kui ma õigesti mäletan, on M1A väntvõlli näol tegu "mittelahtikäiva" väntvõlliga. Mittelahtikäiv ses mõttes, et küll ta kuidagi lahti tuleb, aga iseasi kas mõtet on- M1A mootor oli tootmises pea kümme aastat, eks kuskil vedeleb ka korralik väntvõll.
Normaalne on lõpuks teemas ka dialoogi näha.Big Grin
Ma ei ole siiamaani aru saanud kuidas on võimalik, et märgsidurid ei libise.Smile
Väntvõll oli kõigil 3-käigulistel 125 ccm mootoritel üks ja valmistati neid roppu moodi ja korralikku väntvõlli leida on väga raske. Kusagil kellelgi kindlasti on mõni ahju peal moosi sees, aga katsu sa see üles leida. On siin viidatud, et kauplustest on võimalik osta väntvõlli kepsutapp koos rullide ja kepsuga. Pole poes käinud, pole näinud ja ei tea. Need võllid käivad lahti küll pressides, probleem on hoopis kokku panemises ja pidamajäämises.
Sidurile - mina pole ka kuivsidurist aru saanud, et miks ei libise, märgsidurist rääkimata. Elu on pagana raske ja keeruline!
Sorri Karpaadid, et järjekordselt su teemat kasutan aga mul on küsimus: Mis isenditele pandi K-36P karpasid?
(20-08-2009, 03:04 AM)sidur Kirjutas: [ -> ]Sorri Karpaadid, et järjekordselt su teemat kasutan aga mul on küsimus: Mis isenditele pandi K-36P karpasid?

Raamatu sõnul kasutatakse K-36P karburaatorit sellisel motorolleril nagu Vjatka. Ilmselt siis Elektron, sest vanememad mudelid kasutasid minu teada K-55 modifikatsiooni.
K-36P - Vjatka150 M 24mm 165cc
link

kes venest aru saab siis:
Карбюраторы К-55
Показатели К-55 К-55Б К-55В К-55Д
Применяется на двигателе M-IM, К-58, К-175, "Вятка" ВП-150, М-103
Диаметр смесительной каме¬ры, мм 20 20 22 22
Уровень топлива в поплавко¬вой камере, мм 21 21 21 21
Пропускная способность ГТЖ, см^/мин 135 190 165 145
Диаметр распылителя, мм 2,67 2,67 2,67 2,67

Карбюраторы К-36

Показатели К-36 К-36Г К-36Д К-36Е К-36Ж К-36И К-36К К-36Л К-36М К-36П К-36Р
Применяется на мотоцикле К175Б, К175В, Восход, Восход-2 Турист.
Турист-М, ТГМ200 ИЖ-Ю3 СЗД ИЖ-Ю2, ИЖ-Ю ИЖ-П2, ИЖ-ПЗ Лодочные моторы,. Москва-М, Москва-12 Лодочные моторы, Нептун Ml 05 Мото¬помпа Вятка-150М, Вятка-электрон
Диаметр смесительной ка¬меры, мм 26 27 28 28 26 28 26 24 24 27 24
Диаметр диффузора, мм 24 25 27 27 24 27 24 22 22 25 22
Уровень топлива в поплав¬ковой камере, мм 21 21 21 21 21 21 21 21 21 21 21
Пропускная способность главного топливного жиклера, см3/мин 195 185 260 400 275 280 360 270 155 280 165
Диаметр отверстия топливного жиклера холостого хо¬да, мм 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,6 0,5 0,5
Диаметр отверстия воз¬душного жиклера (каналаWink холостого хода, мм 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 0.9 1.5 1,5 0,9 0,9
Диаметр отверстия жикле¬ра корректора, мм 0,7 0,7 0,7 0.7 0,7 0,7 0,7
Диаметр распылителя, мм 2,65 2,65 2,6 2,65 2,6 2,65 2.65 2,6 2,65 2,6 2,6
Примечания ГТШ X УСК ГТШ с 1971 УСК ГТШ X
ГТШ — карбюратор имеет горизонтальный топливный штуцер;
УСК — карбюратор имеет увеличенный по сравнению с К-36 диаметр седла топливного клапана;
X — карбюратор крепится к двигателю хомутом со стяжным болтом.
Lehti: 1 2