automoto.ee foorumid

Täisversioon: rattalaagrid - eri brändid ja sobiva leidmine (Tiki-treileri näitel)
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
õhtut,

nn odava otsa treileri (Tiki C-121; pisike, torsioonvedruga) rattalaagrid on otsi andmas. Kole vähe pidasid vastu (hinnanguliselt vast 20Mm) - seega püüaks taolise olukorra kordumist vältida ja kasutaks aseaineks korralikke juppe (st hoiaks muuhulgas nn Tiki originaalosast eemale - ilmselt tegu sama rehaga...).
niiet tean, mida ei taha - aga paraku ei tea, mida tahan Smile
pärin seega nõu:
1) nn kvaliteedigarantiiks pakendatakse laagreid teadupärast teatavatesse karpidesse. Tean nn välimise karbi pakkujatena SKFi ja Koyo't. Vaatakski kohe kas nende - või hoopis mõne kolmanda "karbitootja" poole. Kuna internetiotsing ei tunnista otseselt kumbagi neist kahest paremaks, siis ei oska ma üht teisele (või mingile kolmandale?) eelistada - kas peaks aga?
2) kas teab ilma vana laagrit maha võtmata, mis mõõtu aseainet vaja on?
Tiki nimetab enda poolt pakutavaid laagreid omamoodi - sellest ei ole aga nn kolmanda osapoole juppide otsimisel ilmselt abi...

aitümm ette,
Teet
Sobivad ka Vaz 2108 ja Opel Ascona esiratta laagrid ja ka kestavad kauem(eriti Lada).
Rummusid võib olla mitmesuguseid kuid senini on need sobinud.
Minul ei ole kunagi VAZ 2108-t olnud, aga TiKi treilerit parandasin küll LADA sahtlist leitud laagritega, mis on pidanud vastu siiani. Järelikult on sama laager ka tagaveolise LADA laagrite hulgas, ilmselt esirattal. Kvaliteet on vene laagril tõesti parem kui TiKi treileri originaalil.

Kuigi paljudele tunduvad laagrid lihtsad asjad olevat, on laagritega seonduv tegelikult suur teadus. Sellest erinev kulumus ja kandevõime. Mina ei ole hakanud oma pisikest pead kunagi vaevama ja olen võtnud alati kulunud laagri pihku ja läinud Tallinnas Desintegraatori hoovil olevasse laagriputkasse ja sealt on mulle alati leitud korralik laager ja raha on küsitud oluliselt vähem kui oleks võinud küsida. Seal on isegi 40 krooni eest laagreid 1942. aasta Packardi veepumbale, kuigi Ameerika kataloogide järgi pole neid võimalik tellida või siis eritellimusena 1000 dollari eest.
Alati pole laagri läbiminek kehva kvaliteedi tulemus vaid ülekoormus. Kui treilale tehasest pandud laagrid lubatud kandejõu järgi ja koormusvaru pole, siis piisab mõnest korrast "korraliku" ülekoormusega sõidust ja laager on laiali...
Aga kas mitte Tikidel pole see laagrijama mitte sisse ehitatud sisemise simmeri puudumisega!? Sellega tagatakse vee ja muu sodi juurdepääs laagrile ning nii nad otsa saavad. Mingile säärasele haagisele sai need simmerid ning nende pesad aretatud kuna originaalis puuduvad.
aitümm,

nn kompatibiilsusküsimuse (ehk siis küss2 ülal: mis tüüpi-mõõtu panna) lahendas ka mulle jupid "ärinud" tuttav nii, et mul on nüüd kaks rattalaagrit, mis sobivad (muuhulgas) väikese mootoriga KadettE-de esiaratastele. Kummaline - garaazhis eelnevalt sarnast laagrit vaadates ei paistnud ta laiuse ja sisemise augu poolest sobivat. Aga vaatame siis õige uuesti...
nagu aru saan, ei maksa sellele küsimusele loota vastust: "aga vaata seda online-kataloogi, kus kõik liikurid ja neile sobivad eri tootjate laagrid sees on". No eks seda on tõesti palju loota Smile

kas aga on ka kaasvõitlejail tähelepanekuid selle kohta, mis "tootjat / pakendajat" võiks eelkõige kvaliteedi (ja/või kvaliteedi ja hinna suhte) tõttu eelistada? Praegu mul käru jaoks olevate laagrite pakendilt on leitav kirjake "Koyo" - niiet selle kulguriga on asi ilmselt otsustatud. Aga eks kulgureid ole ju ka teisi - ning ega's ma ole vast ainuke, kes kõige paremaid asju ihaldab Smile

terv,
Teet
(02-10-2009, 13:26 PM)via Kirjutas: [ -> ]Kui treilale tehasest pandud laagrid lubatud kandejõu järgi ja koormusvaru pole, siis piisab mõnest korrast "korraliku" ülekoormusega sõidust ja laager on laiali...
kusjuures see "olematu varu laagritel" tundub natu mõeldes isegi vajalik. Issanda loomaaed on ju kirju - ning käru puhul on ilmselt kõige ohutum panna alla laagrid, mis ülekoormuse puhul esimesena "saba annavad". Nt raami kui esimest purunejat ei saaks ju tootja endale lubada - lõpuks on ikka tema süüdi, kui inimesel nt 350kg käru 5t raskuse all kesk liikluskeerist pooleks murdub Smile

mõtte tingija oli mälusopist välja ujunud väide, et ühe kodumaise "väga vihaste haagiste" tootja varu haagise raamile on "umbes 6 korda lubatud koormuse võrra". Vot selline on üledimensioneerimine valdkonnas, kus haagistele laotakse suisa kümneid tonne...
(02-10-2009, 15:41 PM)13piisab Kirjutas: [ -> ]kusjuures see "olematu varu laagritel" tundub natu mõeldes isegi vajalik. Issanda loomaaed on ju kirju - ning käru puhul on ilmselt kõige ohutum panna alla laagrid, mis ülekoormuse puhul esimesena "saba annavad". Nt raami kui esimest purunejat ei saaks ju tootja endale lubada - lõpuks on ikka tema süüdi, kui inimesel nt 350kg käru 5t raskuse all kesk liikluskeerist pooleks murdub Smile

Küllap seda kirjumat osa mingi tühine rattalaagri "saba andmine" eriti ei heiduta, lastakse ikka kuni ratas käru alt irdub... Never underestimate the power of human stupidity Smile
Laagril tuleb ära mõõta 3 suurust:
1) välisläbimõõt (näiteks D=78 mm)
2) siseläbimõõt (näiteks d=60 mm)
3) paksus (näiteks B=10 mm)

Edasi lahti võtta mingi laagritootja koduleht laagri mõõtude ja nimedega:

http://www.skf.com/skf/productcatalogue/...tartnum=10

ja otsida laagri mõõtude järgi laagri nimi (näiteks 61812).

Edasi lähed mingisse laagreid müüvasse poodi ja küsid laagri nime ja mõõtude järgi hinda.

Kärul tasuks kasutada plastiga kaetud laagreid - neil on lõpus tähis RS, või 2RS (näiteks 61812RS) - plastiga kaetud laagritest ei lähe pori ja mustus läbi ja laager töötab oma kinnises määrdeaine keskkonas kaua.

Samuti tasuks arvestada selelga, et tuntud tootjate (skf) lagrid on tihti 10 korda kallimad, kui mingid Poolas (cx) või Hiinas (tsink plek pang) tehtud analoogid - samas kandevõimes olulist erinevust pole (laagri teras on igal pool sama).


Eluterve mõte oleks see, kui piduriteta 750kg kogumassiga haagise juures kasutada kahte telge (4 ratast) - nii on rattalaagrite koormus olematu, ühe ratta purunemine pole nii ohtlik ja ülekaalu võib palju julgemini peale panna.

Kõige jaburam üheteljelise käru juhtum: üks "arukas blondiin" läks betoonitehasest betooni tooma: üheteljelise piduriteta käru kasti mõõdud 3 m x 1.2 m x 0.75 m - ehk ruumala 2.7 m3, väike kuhi ka peale, seega 3 m3 betooni kärusse - ajas auto koos käruga alla, operaator ka ei vaadanud - kui 3 m3 betooni (ligi 10 tonni) oli üheteljelise käru peale lastud, siis oli käru nii hullusti maa külge kinni paindundu et isegi traktor ei suutnud teda raami pidi lohistades eest ära vedada.
(04-10-2009, 12:18 PM)xyzwt Kirjutas: [ -> ]...
Eluterve mõte oleks see, kui piduriteta 750kg kogumassiga haagise juures kasutada kahte telge (4 ratast) - nii on rattalaagrite koormus olematu, ühe ratta purunemine pole nii ohtlik ja ülekaalu võib palju julgemini peale panna.
...

See on ehe näide sellele inimlikule lollusele suurepärase võimaluse loomisest.

Kerghaagisele pole lubatud panna üle poole tonni (OK, mõned väiksema kastiga isendid kaaluvad alla 250 kg, ka minu Respole on lubatud laduda 530 kg). Selle koorma all peavad nii laagrid kui teljed ilusti vastu. Kui sinna aga hakata laduma tonnide kaupa, siis pole see ei ohutu, legaalne ega mõistlik.

Krt, see segunäide oli hea... selle peab meelde jätma. Kusjuures kahjuks mitte ainus, ka mina olen näinud kahetonnise liivakoorma alla nõrkenud "kerghaagist".

Hoopis huvitavaks läheb elu uuemate haagistega, kus kasutatakse hooldusvabasid kaherealisi kuullaagreid (näiteks minu Respol on sellised). Neil on laager rummuga koos. Kui kooleb laager, vahetad kogu täiega... Samas maksab see rumm ka Respos viissada krooni ja Tööriistamarketist saab tsinkplekkpangrummu vaid paarisaja eest.

Selles, kas Ukraina või Hiina noname laager ja SKF või KOYO laager ikka on võrdse elutsükliarvuga (miljonites pööretes tõrkeni), ma küll ei julgeks nii kindel olla. Millegipärast ei kasuta tööstus ja rasketehnika neid nonamesid, kuigi võiks ju - kokkuhoid. Ikkagi minnakse kindla peale.

Samas olen ma nõus, et harva ja kerget koormat lühikest maad vedavale haagisele ei ole mõtet parimat ja kalleimat laagrit osta. Aga kui on plaanis suuremamahulised betooniveotalgud või täiteliiva transport teise Eesti otsa, ei peaks laagri hind olema see ainus kriteerium.

Aga laagrivaliku kohta käiv jutt oli suurepärane!
Just laagrite terasest ma ei tea suurt midagi, aga kui räägiks näiteks tööriistadest on küll väga suur vahe just materjalidest, noname ja bränditootede vahel. Laagri puhul oluline ka pindade ühtlus, et on ümar jne mis kindlasti on kehvem Ukraina või Hiina laagritel.

Kus asub nn endine Desintegraatori tehas?
Küllap hr. Väravamehaanik pidas OÜ Kavial-i silmas, mis asub Peterburi tee 71.
Kas vanal laagril saale või kapsli peal mõõtu ei ole?Millist laagrit sul siis lõpuks vaja läheb?

Püüa vältida ülekoormusi kärule.
Laagrite üks vaenlane on -temperatuur.Kui laager ülekoormatud siis see plastikapseldusega laager lendab suht ruttu laiali.

Soovitaks kasutada skf laagrit või kui konkreetset mõõtu teaks veel midagi mis on lettidel olemas.Kuna kõiki mõõte tootjatel ei ole siiski lettidel.

Sellele vaidled vastu, et laagriterasel vahet ei ole.Väga suur vahe on.Terasetyype on palju.
Ja laagrite ehitusel ja teraseiseloomul jne on ka suur vahe.Kui sa ascona laagri juba paned, see peaks olema 2 realine nagunii.Ja võrdluseks võid käru teljekoormust ja ascona esisilla kaalukoormust ka võrrelda.
Nali naljaks aga võid aerolaagrid ka panna sinna, mis on vist eluaegsed aga laagri hinne on üle käru hinde pikaltBig Grin
Selgita mõõdud palun välja
mu kerghaagis (Tiki C-265) vajab uusi rattalaagreid. Ei leia kusagilt viidet laagrimõõtude kohta - äkki oskab keegi juhendada?
netist leiab samu viiteid, mis siin teemas (ja mul ka oma kogemus), et üldiselt on Tikidel kasutusel Lada/Kadeti/Ascona laager ehk selline:
Välisläbimõõt (mm) 64
Siseläbimõõt (mm) 34
Laius (mm) 37
(17-04-2015, 10:02 AM)13piisab Kirjutas: [ -> ]mu kerghaagis (Tiki C-265) vajab uusi rattalaagreid. Ei leia kusagilt viidet laagrimõõtude kohta - äkki oskab keegi juhendada?
netist leiab samu viiteid, mis siin teemas (ja mul ka oma kogemus), et üldiselt on Tikidel kasutusel Lada/Kadeti/Ascona laager ehk selline:
Välisläbimõõt (mm) 64
Siseläbimõõt (mm) 34
Laius (mm) 37

Selline number siis 256907
jah - see on mu antud mõõtudele vastav laager. Kas see on konkreetsele haagisele sobiv (mis on mu küsimuse sisu) või lihtsalt mu antud mõõtudele vastav (millele vastuse leidmine ei ole keeruline)?
(17-04-2015, 12:17 PM)13piisab Kirjutas: [ -> ]jah - see on mu antud mõõtudele vastav laager. Kas see on konkreetsele haagisele sobiv (mis on mu küsimuse sisu) või lihtsalt mu antud mõõtudele vastav (millele vastuse leidmine ei ole keeruline)?

Jah, see on su haagisele sobiv.
(04-10-2009, 12:18 PM)xyzwt Kirjutas: [ -> ]Kõige jaburam üheteljelise käru juhtum: üks "arukas blondiin" läks betoonitehasest betooni tooma: üheteljelise piduriteta käru kasti mõõdud 3 m x 1.2 m x 0.75 m - ehk ruumala 2.7 m3, väike kuhi ka peale, seega 3 m3 betooni kärusse - ajas  auto koos käruga alla, operaator ka ei vaadanud - kui 3 m3 betooni (ligi 10 tonni) oli üheteljelise käru peale lastud, siis oli käru nii hullusti maa külge kinni paindundu et isegi traktor ei suutnud teda raami pidi lohistades eest ära vedada.
Olen rendist saanud käru, millel betoonijäägid veel küljes ja jälgede järgi otsustades oli sild proovinud läbi kasti põhja ning paksu vineeri "tuppa tulla". Käru oli siiski tembu üle elanud, ju siis ei oldud 2,5m kasti siiski triiki täis valatud(või siiski?). Käru oli saksmannide Humbaur, millel kirja järgi 1t koormat lubatud, üheteljeline.
Nii ütleks kah siis sõna sekka. Seda et tiki treileri laagrid vastu ei pea,nõus aga paljud teist on pannud peale lubatud koorma? Minul on tiki c 300 LP ehk siis 3x1,5 meetrit kastiga üheteljeline haagis, millel on lubatud koormat panna 300 millegagi kilo seda on ju mannetult vähe. Kui minna näiteks liiva või killu järgi ja panna silmajärgi "natukene" siis on juba 500-800 kg see aga on juba pea kolm korda rohkem kui lubatud. Ja nii need haagised katki lähevadki. Lääne haagistel ei ole lihtasalt tugevusvaru niipalju kui vene toodangul ning lisaks annab suur veokast/platvorm vale ettekujutuse haagise kandevõimest.
Mis puutub aga laagritesse siis rääkisin kunagi ühe tuttavaga kes laagrimaailmas rohkem kodus ning tema arvamus oli see et haagiste kaherealised kuullaagrid ei kannata külgkoormusi,ehk siis viga on juba tehtud joonestuslaua taga Big Grin .
Teemaalgatajale aga niipalju et võta oma haagise laager ühes ja mine vastavasse poodi, mis tegeleb laagritega,seal mõõdetakse ja antakse sulle sobiv.Brändi ja hinnaklassi peaksid saama ise valida. Kindlasti on üks hea tootja SKF.
Et jutt liiga tühine ei tunduks siis kaks putkat mis laagrite jms tegelevad
Alas-Kuul.
Laagri ja Tihendikeskus asub Tallinnas Laki tänaval.
Mitte ei saa aru, milles probleem. Tiki, 275 kastiga, peetud seitse aastat, veetud kõike, koormaid kaalunud pole - laagrid originaalid. Koormaid veetud igasuguseid, nii sisult kui kaalult ja kujult, rattaid vastu porilaudu pole lasknud, napilt ikka puudu jäänud. Isegi teistele laenatud ja seni veereb päris kergelt. Pole ka laagreid lahti võtnud, ega määret lisanud. Paaril-kolmel esimesel aastail sai sügiseti traktori taga kartuleid veetud, hea madal kasti kallata ju, pealegi kallutab ka Big Grin
(18-04-2015, 17:05 PM)metsakohin Kirjutas: [ -> ]Mitte ei saa aru, milles probleem. Tiki, 275 kastiga, peetud seitse aastat, veetud kõike, koormaid kaalunud pole - laagrid originaalid. Koormaid veetud igasuguseid, nii sisult kui kaalult ja kujult, rattaid vastu porilaudu pole lasknud, napilt ikka puudu jäänud. Isegi teistele laenatud ja seni veereb päris kergelt. Pole ka laagreid lahti võtnud, ega määret lisanud. Paaril-kolmel esimesel aastail sai sügiseti traktori taga kartuleid veetud, hea madal kasti kallata ju, pealegi kallutab ka Big Grin

Eks kõik oleneb ka läbisõitudest,minu haagis lookleb auto taga nii umbes 10000 km aastas ja korra aastas kergitan rattaid, et uurida mis ja kuidas ning kui vaja siis vahetan mõlemad laagrid korraga,ei taha kusagil 500 km kaugusel kodust vaadata kuidas üks ratas metsapoole irdub. Mälu järgi vahetan rattalaagerid vist umbes iga kahe aasta tagant.Kasutades haagist olen võtnud tavaks et üle tonni peale ei pane,kuigi on ka juhtunud et 1600 kg tuli koju vedada Big Grin . Ega ma haagise vastupidavuse üle ei kurda, vaid annan teada oma kogemustest ja minuarvates ei ole midagi õudsat kui kahe aasta tagant kulutada u 40 euri ja mõned tunnid tööd.
Lehti: 1 2