Nii vaikseks kõik on jäänud.....
Kuna ka selles alafoorumis on pärast ühe ksf! tagasitõmbumise tagajärjel tekkinud tõeline "jõulurahu", siis peale teatud koguse "purgiveini" tarbimist tekkis vajadus seda teemat elavdada....
Teema alguses mainisin, et suusk - jalgratturkomando (eskadron) oli Ratsarügemendi teema, nüüdseks on selge, et nimetatud komandod olid KV-s igas enesest lugupidavas väeosas, lisaks ka Kaitseliidus.
Näiteks on ka selles teemas ksf! Valdo poolt pandud mitu väga ilusat pilti, tehtud narva fotograafi poolt ja vormi kraenurkadel näha nr 1, mis viitab selgelt I Jalaväerügemendile asukohaga Narva / Jaanilinn. Selliseid viiteid leiab ka teiste väeosade kohta.
Lisaks sellele on "türi jopskite " - nagu lgp. ksf! Dad armastab rõhutada
käest läbi käinud esimene osake kusagil Tallinna arhiivis olevast materjalist..... midagi sellist nagu - Suusk- jalgratturkomandod EW KW- (vaba sõnastus), ...Kindralstaabi (KV staabi) VI osakonna poolt välja lastud, autor major X ( veresoonte lupjumine, skleroos ja alkoholism), ilmselt 30-ndate algus, ca 100 + lk.
Jõudis meieni ainult alguse, sissejuhatav osa, ca 20 lk. Antud materjalis on sisukorra järgi juttu ka koosseisudest, varustusest jms. Üldse peaks olema arhiivides sel teemal materjali veelgi, ole ainult mees ja loe üles....kahjuks on türi jopskite käed liiga lühikesed ja asi võtab aega, seni "pläägutame" niisama. Kui kellelgi on lisada materjale antud teemal -teada on, et "mehel, kes on oma südame asjaks võtnud eesti jalgrattaajaloo....." on veel pilte mundris meestest jalgratastega.....
(12-12-2010, 15:38 PM)kass Kirjutas: [ -> ]Nii vaikseks kõik on jäänud.....
[...]
... on veel pilte mundris meestest jalgratastega.....
Mõni vast on jah.
Ja üks väga nukras seisus Wiklundi jäänus on ka, sõjaväe päritolule peaks viitama roheline värv.
(01-12-2009, 23:39 PM)seemu Kirjutas: [ -> ]kas pole kellelgi pakkuda seoseid wiklundite raaminumbrite-valmistamisaastate kohta?
meesteratas ilma lenksu kahvlita, awmv keskjooksuga, musta värvi all mururoheline, pedaalid pika halli kummiga, nr h13463, eemal eraldi teise shriftiga 1?
Millises seisus ja komplektsuses see jäänus Sul on?
Minul on olemas EW sõjaväe tellimuse alusel valmistet Wiklundi jäänus raaminumbriga 13398, ülalpool teise šriftiga 4. Musta värvi all samuti mururoheline, pedaalid pika halli kummiga, keskjooksu detailid on olnud kroomitud. Keskjooksu ketiratas samuti AWMW. Peale raami ja keskjooksu olemas veel esikahvel, lambiklamber ja tagaporilaud.
(17-01-2011, 23:00 PM)valdo Kirjutas: [ -> ]Minul on olemas EW sõjaväe tellimuse alusel valmistet Wiklundi jäänus raaminumbriga 13398, ülalpool teise šriftiga 4. Musta värvi all samuti mururoheline, pedaalid pika halli kummiga, keskjooksu detailid on olnud kroomitud. Keskjooksu ketiratas samuti AWMW. Peale raami ja keskjooksu olemas veel esikahvel, lambiklamber ja tagaporilaud.
Eelmises postituses kirjutab Valdo, et on olemas Wiklundi jäänus, millel leiduvat rohelist värvi võiks pidada sõjaväerattale viitavaks, nüüd on juba kindel kõlava häälega tehtud väide, et tegu EW tellimusel valmistatud sõjaväerattaga? Mis salapärasest mururohelisest värvusest jutt käib? Wehrmachti foorumis on teema rootsi või soome militaarjalgrattast, mis algselt on olnud must (rohelise all must värv) ja galvaanilise katteta.
Raaminr. 13398 sobiks ühte seeriasse selle militaarse Wiklundiga
http://i46.tinypic.com/eg8ojk.jpg
kui "teise šriftiga" 4 oleks H täht. Wiklundi nr. võiks või peaks ikkagi koosnema tähest ja numbritest?
Kas see mururoheline ei või ikkagi olla mingi krunt? Kuidas on Valdo naiste Wiklundi krundiga aastast 1939?
Kas oletatav sõjaväe wiklund on ikka 28" ratastele mõeldud raamiga ?(viidatud H 13369 on 26" ratastega).
1930 - paiku ilmunud, ilmselt esimene ja suurem Wiklundide partii KV-le oli laiema, 3/16" ketiga, kas Valdo ratta ketiratas on 1/8" või 3/16" laiusega ketile?
Säilinud piltidelt paistavad Wiklundi sõjaväeratta raamid tumedad, ehk ikkagi mustad või kui tume see "mururoheline" värv on? Kuigi võisid mingid rattad olla ka muud värvi, seda ei julge välistada.
(18-01-2011, 11:33 AM)kass Kirjutas: [ -> ]Raaminr. 13398 sobiks ühte seeriasse selle militaarse Wiklundiga
http://i46.tinypic.com/eg8ojk.jpg
kui "teise šriftiga" 4 oleks H täht. Wiklundi nr. võiks või peaks ikkagi koosnema tähest ja numbritest?
Tõenäoliselt on minul ka siiski 4 asemel H. Numbri asetus ja šrift identne.
(18-01-2011, 11:33 AM)kass Kirjutas: [ -> ]Kuidas on Valdo naiste Wiklundi krundiga aastast 1939?
Ei ole kahjuks senini maha kraapinud sinna hiljem ise peale pandud punast värvi. Annan teada, kui midagi ette võtan selle rattaga.
(18-01-2011, 11:33 AM)kass Kirjutas: [ -> ]Kas oletatav sõjaväe wiklund on ikka 28" ratastele mõeldud raamiga (viidatud H 13369) on 26" ratastega.
1930 - paiku ilmunud, ilmselt esimene ja suurem Wiklundide partii KV-le oli laiema, 3/16" ketiga, kas Valdo ratta ketiratas on 1/8" või 3/16" laiusega ketile?
Tõenäoliselt on minu käes olnud ratas olnud 3/16" ketile. Sest algne bandaaž on maha lõigatud ja uus asemele keevitatud. Arvatavasti polnud saada laiemat ketti, aga rattaga taheti edasi sõita, mis tingis ümberehituse.
(18-01-2011, 11:33 AM)kass Kirjutas: [ -> ]Säilinud piltidelt paistavad Wiklundi sõjaväeratta raamid tumedad, ehk ikkagi mustad või kui tume see "mururoheline" värv on? Kuigi võisid mingid rattad olla ka muud värvi, seda ei julge välistada.
Kui aega saan, teen pildid ja panen üles.
Ei julge oletada millise ketilaiusele vastab ksf! Seemu Wiklundi ketiratas? Kuigi ma siin neid laiusi taga ajan, selle 30-nda aasta paiku tulnud Wiklundide 3/16" ketiga jalgrataste ketiratas oli tavalise viisnurkse kodardusega, hilisemate kohta ei oska ma midagi arvata. Need H 133xx, 134xx peaks olema hilisem lugu. Ka ei oska öelda, mis ketiga oli minu poolt pidevalt viidatud 26" ratastega Wiklund H133xx. Vaatan pildid üle, vb saab sealt mingit sotti.
(17-01-2011, 23:00 PM)valdo Kirjutas: [ -> ]Millises seisus ja komplektsuses see jäänus Sul on?
(18-01-2011, 23:38 PM)seemu Kirjutas: [ -> ]seisu ei ole.komplektsustki. tegemist kindlasti jalgrattaga, rohkem nagu polegi öelda.
Tõenäoliselt (olnud) sama ratas mis minul. Raam identne. Numbrišrift identne. Keskjooks/vändad/pedaalid identsed. Värvitoonid identsed (must + heledam roheline). Vahe ainult selles, et:
- Sinu raam on terve, minu oma (tõen. vanarauas) veidi kõveraks aetud;
- Sinul on ketiratas õige, minul on keevitatud uus ja veidi väiksema läbimõõruga bandaaž;
- minu jäänusel on küljes esikahvel + laagrid + viisnurgaga lambiklamber, mida Sul pole;
- minu jäänusel on küljes tagaporilaud (värvid ikka samad must + roheline), Sinu omal pole;
- Sinu jäänusel on küljes tööriistakott, minu omal pole;
- minu jäänusele on keegi külge kruvinud Saksa sõjaväejalgratta pakiraami (alles anmetud riismed);
- minu jäänusel on küljes seisutugi (ei oma aimugi, kas on algne), Sinu raamil seda pole.
ksf! kassile, et mälu järgi ei tea, mis mõõtu ketiratas võiks olla. mälu aga mäletab, et ei midagi erilist polnud.
(19-01-2011, 00:51 AM)seemu Kirjutas: [ -> ]ksf! kassile, et mälu järgi ei tea, mis mõõtu ketiratas võiks olla. mälu aga mäletab, et ei midagi erilist polnud.
Fotod ju näitavad, et laiale ketile.
Kui tahta näha, siis võiks ksf1 Seemu Wiklundi ketiratast tõesti pidada laia keti omaks. See võiks viidata sõjaväerattale küll. Kahjuks ei saa oma pilte vaadates aru, missuguse laiusega kett on minu viidatud 26" ratastega Wiklundil. Ka pole ma näinud veel fotosid kaitseväelastest jalgratturitest Wiklundidega, mille ketiratta kodarduseks oleksid AWMV - tähed ,v.a. see 26" ratastega Wiklund, paraku siis juba tänapäevane ja küsitava komplektsusega. Vaatasin selle ratta pilte ja tekkis tunne, et sellele raamile võiksid ka 28" rattad alla mahtuda .
Värvist - vaatasin Valdo pilte Narva 1. Jalaväerügemendi ratturitest, ei paista just sügavmustad raamid. Seemu raami vähene säilinud must? värv ka kaunis luitunud olekuga. Vb oleks värvi jälgi näha keskjooksu varjatud kohtades või esihargi laagrikausside all...See 26" ratastega velo on ka ebamäärase säilinud värvusega, kuigi seda on ka kaunistatud punaste triipudega porilaudadel ja esiporilaual on porilauamärgi alumine osa säilinud. alumiiniumist ja mitte - rootsilik.
http://i49.tinypic.com/2gx2q2w.jpg
Teema on jäänud toppama, ilmselt ennast ammendanud. Näppasin hiljuti ostast 40 eurise jalgratturite pildi, tegu jällegi Narva sõjaväeosaga ja aastaks 1928. Sellega sain jälle targemaks, et need rootsi rattad tulid varem kui arvasin siiani.
[/i]
Kuigi vaevalt et tegu pildil 22 novembriga on.
Kenad pildid. Eriti huvitav on see, et kohe on näha, et tollel ajal ei olnud pildistamine mingi igapäevasündmus ega naljaasi. Kõigil meestel on isegi jalgratavändad ühte asendisse aetud. Kui võimalik ma paluks fotot A3 formaadis koopia tegemiseks, raamiks ära, paneks seinale.
(09-06-2011, 08:52 AM)Heiks Kirjutas: [ -> ]Kenad pildid. Eriti huvitav on see, et kohe on näha, et tollel ajal ei olnud pildistamine mingi igapäevasündmus ega naljaasi. Kõigil meestel on isegi jalgratavändad ühte asendisse aetud. Kui võimalik ma paluks fotot A3 formaadis koopia tegemiseks, raamiks ära, paneks seinale.
On kenad pildid jah. Aga tegelikult oli pildistamine sel ajal juba peaaegu "naljaasi" ka. No päris selle pildi tegemise ajal vb veel polnud aparaate nii palju liikumas ja fotograafia laiades massides levinud, aga mõned aastad hiljem oli rikkamatel fotograafiahuvilistel ajateenijatel ka kroonus aparaate kaasas ja seal tehtud "naljapilte" hulgaliselt veel liikumas. (Igasugused mõõkade ja tääkidega vehkimised jms pullitegemise pildid).
Antud pildil muidugi naljategemist pole, rühmaülem vaatab veel pildistamise hetkelgi kurja näoga silmanurgast esimese viiru mehi. Ühesõnaga - armee kord ja sõjaväe värk!
Pildiga on nii, et see siin on minu poolt näpatud virtuaalne piraatkoopia, originaal oli äsja 40 eurise alghinnaga ostas müüa, üsna suure formaadiga.
Viimasel pildil olev ohvitser (kui ikka on, justkui ei ole allohv.) figureerib ka Valdo fotol Narva 1. Jalaväerügemendi jalgratturitest.
http://www.mois.ee/tmp/svratas_suur.jpg
Sellel narva fotograafi A. Eljase tehtud pildil pole jalgrattakiivri kandmine veel kohustuslik, küll aga on jalgrattad komplekteeritud triibuliste tekkidega ja kraemärkideks olevad nr 1-d ilusasti näha, Mis ajal pilt tehtud, ei tea, aga vormi järgi mitte hiljem kui 1936.
Viimasel pildil meestel vist prantsuse potid peas, paljudel akselbandid, kraemärke silm ei seleta olevat.
Paistab, et Narva kandis militaarjalgrattureid ikka oli, vähemalt Eljas oli usin pildistaja, tõenäoliselt ikagi üks rühmasuurune allüksus 1. Jalaväerügemendi koosseisus, vb ka rohkem.
Oleks huvitav lugeda minu poolt eelnevalt mainitud KV Peastaabi VI osakonna poolt väljalastud raamatut, sealt peaks infot tulema 30-ndate alguse kohta juurde.
Ma mõtlesin, et mine hullu tea, et kas ostsidki 40-ne euri eest pildi ära
. huvitav lugeda. selge pilt siis
.
Vaadates vanu jalgrattateemalisi postitusi jäi silma ksf! Aspelundi poolt näidatud foto sõduritest jalgratastega metsa taustal. Foto jällegi vormide järgi otsustades tehtud enne 1936, jalgratastel esipiduri varras eespool lenksutoru/raamikaela. Ja selle pildi toonide järgi jääb mulje, et rattad ei olnud musta värvi, vaid heledamad. Seda siis võrreldes raamil olevat sini-must-valge musta tooni raamide värvitooniga. Vb siis tõesti olid raamid salati, muru või murerohelised nagu mõnedel spetsialistidel on arvamus tekkinud?
Panen selle pildi lingi siia ka, et olemasolev materjal oleks koos.
http://imageshack.us/f/691/velo1.jpg/
7. jalaväerügement. Pilt tehtud Võrus, 28. juuli 1928. Parempoolne on velsker, vasakpoolne mulle tundmata. Tegu on minu meelest meeste isiklike ratastega.
PS. kas keegi oskaks tuletada parema poolse ratta marki. Ratta raaminumber on
39319A. Esivelg on 32 kodaraga. Tagavelg oli 40. Esirattal on kirjas
British made. Jalgratta
margi kohal auke ei ole. Esikahvel on alles, see on
selline. Keskjooks:
foto 1,
foto 2. Porikad olid mustad, mitte nikeldatud:
tagaporikas,
raamifragment.
(04-08-2011, 00:54 AM)asterix Kirjutas: [ -> ]PS. kas keegi oskaks tuletada parema poolse ratta marki.
Kahtlustan Eesti tööd inglise osadest, nagu siinmail palju kombeks oli. Tootja võis olla keegi väikestest värkstubadest nagu enne-1936 siin samuti kombeks oli.
Ketiratas ja mitmed muudki detailid on väga sarnased minu The Lion Cycle jäänustega - vt
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=28148 (sildil on küll British Made, aga tõenäoliselt siiski Eesti töö...).
(04-08-2011, 00:54 AM)asterix Kirjutas: [ -> ]... vasakpoolne mulle tundmata. Tegu on minu meelest meeste isiklike ratastega.
Vasakpoolne ratas võib olla piraat-Latvello, oletatavasti Rud. Niibo töö (või tema poolt teha lastud tehtud töö mingis tundmata töökojas)...
Oletan seda ketiratta mustri ja sildi sarnaśuse põhjal.
Mul on sellise jäänuseid olemas.
(04-08-2011, 02:50 AM)valdo Kirjutas: [ -> ]Ketiratas ja mitmed muudki detailid on väga sarnased minu The Lion Cycle jäänustega - vt http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=28148 (sildil on küll British Made, aga tõenäoliselt siiski Eesti töö...).
Siin on tõesti palju sarnasusi, veel ka
pedaal.
Lisan veel ühe 28. aasta pildi samast rattast, mis pole küll nii hea, aga siiski:
Tähtis teema on paigal seisnud üle 10 kuu, kõiki aga muidugi huvitab, et mis sai edas?
Hiljuti müüdi jällegi ühte ilusat pilti ja jällegi näppasin selle ilma häbi tundmata ka siia teemasse pistmiseks.
Fotol on 6. ÜJP I kompanii suusk-ratturid, 17 meest Audru kõrtsi ees 08.01.36. 6. Üksik Jalaväepataljon teatavasti paiknes Pärnus Lembitu kasarmutes. Paistab, et lund polnud, kuigi jaanuar, nii antigi ratastele valu.
Mida pildilt näeme? Kolmel mehel - vanemallohvitseril, aspirandil ja ka ühel ajateenijal? on teistsugused, "tsiviilrattad", viimasel rombikujulise sildiga (äkki Saare poolt müüdud RANA või Famos?) Mõnel rattal on karbiidilatern, mis 20-ndate eeskirja kohaselt pidi küljes olema aga tavaliselt fotodelt näha pole. Pildil ka ratturite nimed juures, vb mõni tunneb sugulase ära?