automoto.ee foorumid

Täisversioon: I: jalgratta rattad (enne-1925 Gritzner?)
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Saadud vanaaegse jalgratta rattad, mis tegumoe järgi otsustades on kuulunud sama jalgratta komplektsusesse.

Veljed on 28-tollised ja rantäärisega rehvile, vanatüübilise ümara profiiliga, kuid palju "sügavamad" (laiuse suhtes), kui need tüüpilised 1920ndate aastate (lõpu) ümara profiiliga veljed, mis siin tavaliselt liiguvad on.

Tagaratta vabajookuks on Gritzner Helios (kiri pidurisabal), kiri "Helios" on väikeste kalliograafiliste tähtedega kantud ka rummule (vt pildid manuses). Ketiratas otsas on 1/2" sammuga ketile. Huvitav on see, et tagarattal on inglaslikult 40 kodarat - Saksa toodangul olen seda kohanud seni vaid 1922.a. Adleril ja ühel tundmatut marki 1912.a. rattal (inglastel on 40 kodarat nt tavaline). Esirattal on 36 kodarat, rumm ühtlase jämeda profiiliga ilma kirjadeta.

Rumme pole senini jõudnud lahti võtta, seega nende siseehituse üksikasju ja seal leiduvaid võimalikke kirjasid (veel) ei tea.

Ja veel üks huvitav nüanss - kodarad oleks nagu veidi jämedamad kui 2 mm (ca 2,1-2,2) ning niplid mõni millimeeter pikemad kui 1920-30ndatele aastatele ja ka hilisemale ajale tüüpiline.

Millega on tegu? Kas need rattad on olnud mõne varajase Gritzneri all või on neid kasutatud ka mingitel muudel markidel? Ja mis ajastuga võib olla tegu?

[Pilt: helios1.jpg]

[Pilt: helios2.jpg]
Valdo kirjutas :
"Saadud vanaaegse jalgratta rattad, mis tegumoe järgi otsustades on kuulunud sama jalgratta komplektsusesse."

Ja veel kirjutas : ".."sügavad" laiuse suhtes ..".

Kass luges, luges veel korra ja eriti asjast aru ei saanud. No "sügavad" laiuse suhtes - selle kohta vist meil maal mitte - küberneetikud ütlevad lihtsalt "laiad", aga see on muidugi asjale lihtsustatud lähenemine.

Aga tõesti, selliseid rattaid ja velgi meie isamaa pinnalt aeg - ajalt leiab. Viimati vist 3 päeva tagasi vanaraua kokkuostust tõi ksf! Illi 123 ühe sellise rikutud veljega esiratta. Ka minu "erakogus" on üks taoline esiratas, 36 kodarat, julgeks isegi pakkuda, et läbimõõt võiks neil olla kuni 2,5 mm. On olnud nikeldatud ja rummul rooste tõttu kirju ei ole tuvastanud. Ja "laiuse suhtes "sügavust"" on veljel 40 mm.
Sarnase profiiliga velg on ksf! Armexi naiste Quickile pandud vist? tagarattale, mis mõõduga - ei mäleta (aga ilmselt 26").

Omades ühte 20-ndate alguse Gritzneri meesteka raamijäänust, pakub mulle huvi, mis marki jalgratta alt need rattad siis välja tulid või mida see minu poolt esitatud esimene tsitaat ka tähendab ?
Gritzner müüs kõigi muude toodete kõrval juba 20-nendate alguses (ja ilmselt varemgi) jalgrattaid kahe erineva mudeliseeria-tähistusega : Gritzner-Helios ja Gritzner-Robusta. Peamiselt kohtab neid nimekujusid 30-nendate Gritzner-Kayseri kataloogides. Esialgu viisid vihjed jämedamatest kodaratest ja "sügavamast" profiilist mõtted Gritzner-Kayseri 74cc mootorjalgratastele kuid samas öeldakse ka 20-nendate Gritzneri jalgrataste reklaamprospektist näiteks "Modell 1" juures pöidade iseloomustuseks : "Verstärkt".
Pöia profiili iseloomustavat "laiuse-sügavuse" suhte erinevust olen isegi täheldanud. Hiljuti leidsin väliselt taastamiskõlbulikud ja 20-nendate meesteratta alt pärinevad rattad ("õbluke" ümarprofiil, kahes reas kodarad, esirumm F&S, tagarumm F&S torpedo 1922). Samas tundus tagaratas esimesest pisut laiem ning täpsemal mõõtmisel oli laiuste vahe 1,5mm ! Loogiline seletus olla lihtsamast lihtsam : ümarprofiiliga haakmantel-pöid on Westwoodiga võrreldes omajagu kergem ja hapram. Seega on enamik säilinud pöidadest (ilmselt lugematute rehvipurunemiste tulemusel) laiemaks ja "madalamaks" sõidetud. Gritzneri "tugevdatud" pöiad võisid ehk paremini vastu pidada, ehk oli ka pöiamaterjal pisut toekam ?

Mõned selgitavad prospektinäited (ehk oskab keegi neid loetavamaks suurendada) :

http://taurus-media.de/motor-lit/popup_i...daf4323c48
http://taurus-media.de/motor-lit/popup_i...82&imgID=1