automoto.ee foorumid

Täisversioon: Jalgratas Svalan
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Täna jõudsis minuni jalgratas Svalan. Arvestades vanust - siis on sellest rattast üsna palju säilinud ja päris heas konditsioonis. Ilmselt on ratas toodetud enne 1940. aastat (väga kindel ei ole) Falun´i linnas (see on kindel). Endise omaniku kätte jõudis ratas umbes 1948. aastal, ta ostis selle tööl käimiseks. Ostis mitte poest , vaid mingi külamehe käest. Ratas oli sellel hetkel peaaegu uus, kuid puudusid nii esi- kui tagaratas. Need olevat olnud algselt mingite imeliku mõõduga rehvide jaoks, neid rehve ei olnud kusagilt saada. Ilmselt olid need siis Rootsi 26 tolli, mis on tiba suurem , kui muu maailma 26 tolli. Igatahes pandi sinna siis mingi venemaa tehase rattad.
Algsest varustusest on praegu puudu veel tagakahvlile kinnitunud seisujalg, seda sai sõidu ajaks poolpöördega üles tõsta ja kinnitus kuidagi pakiraami külge. Mõnedel vanadel ratastel olid sellised vigurid, väga levinud need vist ei olnud. Ja esikahvli külge käis mingi imelik raam. Justkui pakiraam , aga külgede peal olid ka mingid "ribid". Olevat näinud välja natuke tänapäeva postiljoni postikoti raami moodi. Sellest esiraamist tehti "lapseiste" , kuid pikka iga sellel ei olnud, lagunes ära.
Puudu on veel ka esituli, see oli samalt firmalt, mis dünamogi ("Lucifer Baby"). Dünamo on vasakul pool olnud algusest peale, tavaliselt on vist enamusel ratastel paremal.
Esipidurit sellel rattal ei olnud, aga neid imelikke kinnitusi lenksu peal oli algselt kaks. Võibolla olid need esipakiraami kinnitused, seda enam keegi ei mäleta.
Kell on kah kadunud. Käepidemed olevat olnud puust ja rombikujulise rihveldusega. Esiembleemi keskel olevat olnud pääsuke, kinnitus ülejäänud embleemi külge kahe imepeenikese vasest silla abil, pääsuke on ära lennanud.
Ketiratta kate on natuke katki. See on õhukeset alumiiniumplekist. Enne sõda olid need katted tavaliselt palju paksemast materjalist ja see justkui viitaks ratta hilisemale tootmisele.
Keskjooks ei ole määritav. Pedaalid on puudu. See imevigur , mis ühte pedaali asendab, on kellegi omalooming.
Igavene pikk jutt sai. Ehk pakub kellelegi huvi. Pildid asuvad siin:
http://album.ee/album/433433/50241985

Kõik kommentaarid oodatud!
(26-07-2010, 21:52 PM)sass Kirjutas: [ -> ]Täna jõudsis minuni jalgratas Falan. Arvestades vanust - siis on sellest rattast üsna palju säilinud ja päris heas konditsioonis. Ilmselt on ratas toodetud enne 1940. aastat (väga kindel ei ole) Falun´i linnas (see on kindel).
...

Need olevat olnud algselt mingite imeliku mõõduga rehvide jaoks, neid rehve ei olnud kusagilt saada. Ilmselt olid need siis Rootsi 26 tolli, mis on tiba suurem , kui muu maailma 26 tolli.

...

Puudu on veel ka esituli, see oli samalt firmalt, mis dünamogi ("Lucifer Baby"). Dünamo on vasakul pool olnud algusest peale, tavaliselt on vist enamusel ratastel paremal.

Selle jalgratta mark on SVALAN.
Esimärgilt on maha murdunud seal keskel olnud laiali tiibadega lind.
Rootsi-Soome 26" linnartatta rehvimõõt on 584mm, praegu levinud 26" on 559mm. Mingi aeg nõukogude ratastel oli kasutuses 590mm 26" veljemõõt.
(Reaalselt on eri riikide standerdites läbi aja 26" markeeringuga velg võinud mm mõõdus olla 559, 571, 584, 590 või 597mm).

Lucifer Baby ei ole firma nimi!
Totja on Lucifer, Baby on ühe tema mudelisarja tootenimi.
Svalan on ilus ratas - edu restaureerimisel!

Minuni on temast jõudnus kahjuks vaid armetud jäänused, kuigi seda marki rattaid Eestis liikus veidi 1930ndate lõpul.
Eks rattad olid ikka rootsi 28" - 635 mm (vene/saksa/...28" - 622 mm ). Rootsis olid sellised väikesed naljakad esipakiraamid kasutusel küll. Neid pääsukese rattaid oli ilmselt suhteliselt vähe liikvel tõesti, üks on Pärnus ühe vanatahniku omanduses. Ilmselt on ka esiporika otsast tükk ära.
Rootslased on läbi aja 630 ehk siis 27" ka väga armastanud
(27-07-2010, 11:07 AM)oldmoped Kirjutas: [ -> ]Rootslased on läbi aja 630 ehk siis 27" ka väga armastanud

Jah, seal Skandinaavias on veidrad kombed ja omad mõõdud. On kodus ülemusel soome naistekas, nii 70-ndatest vast, esimene ratas 32 x 622 jaoks, tagumine seesama 27" (32 x 630). Veel tähtis teade Toungue , hr. Seregins Lätist väidab, et ennesõja läti turismi- ja ka vast maantespordiratastel kasutati neid "suuri 27" " rehve.
translate.google.com andmetel tähendab "svalan" rootsi keeles pääsukest. Seepärast siis ongi ketirattal pääsukesed ja ka embleemil. Vana omanik aga kutsus seda ratast Falaniks , tuletatuna ilmselt valmistajatehase asukohast (Falun) .Võisiis s ja v kiiresti ja lohakalt hääldades ongi nagu f.
(27-07-2010, 11:07 AM)oldmoped Kirjutas: [ -> ]Rootslased on läbi aja 630 ehk siis 27" ka väga armastanud

Kass: Eks rattad olid ikka rootsi 28" - 635 mm

Oldmoped: 26" linnartatta rehvimõõt on 584mm
Lihtne matemaatika : 635-630=5 ühikut.
630-584= 46 ühikut
See tähendab siis , et rootsi toll on ühel juhul 5 ühikut ja teisel juhul 46 ühikut. Kassi ja Oldmopedi märkuste järgi peaks need olema millimeetrid. No aga ei ole ju? Või kuidas neid mõõdetakse ja millisest kohast? Mis ühikud need on??? Kas nende rootsi tollimõõtudega on ikka kõik korras või esineb mingi anomaalia? Kas seal mingi loogika ka on?
Nii palju küsimusi, aga asi on tõesti segane. Vähemalt minu jaoks küll.
Asi on segane, aga mitte lootusetu! Big Grin Juhin veel tähelepanu nendele 27" -le rehvidele (630 mm) mis on suuremad kui "tavalised" 28" (622 mm) rehvid !
Võta mõni velg, mõõda läbimõõt mm-s, teisenda tollideks ja püüa leida standarireast vastav rehv ja püüa leida loogikat ja lahendust! Mina ei saa rohkem seletada, sest täpselt mina ka ei tea ja niimoodi võib mu rumalus rahvale näha tulla! (mida vähem räägid, seda targem paistad! Või siis tuleb juba hästi palju rääkida, et piisavalt tark paista! Toungue )