automoto.ee foorumid

Täisversioon: K: Harley-Davidson I wabariigi ajal?
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Tervitus!
Kas äkki on kellelgi infot ja ehk ka mingit ajakirjanduslikku materjali (fotosid) esimese vabariigi ajal Eestis tegutsenud Harley edasimüüja(te)st, remonditöökojast või lihtsalt olemas olnud tsiklitest / omanikest.
Ootaks infot sellistest asjade olemasolust kas siia või oma e-mailile ilmar@harley-davidson.ee . Tänud garanteeritud!

www.rsm.ee
Vana teema ja ka küsija pole ammu foorumit külastanud (nagu enamus 5000-st ksf!-st), lisaks pole Harley - Davidson üldse "minu teema". Aga paistab, et pole ka "teiste teema" Toungue
Ometi oli H-D esimese Wabariigi ajal Eestis üks (kui mitte kõige) rohkearvulisemalt esindatud tsiklimark.
Klubi Unic - Moto lehel on mõningad andmed Eestis registreeritud tsiklite kohta enne 1940 suve.
Sealt võib lugeda andmeid 1.1.28 seisuga - 32 H-D - d, 1.08.28 seisuga 29 H-D - d.
Ja 1.04.1936 seisuga - korviga H-D -sid 106 tk, soolo H-D -sid 47 tk, kokku seega 153 tk. Sel hetkel kõige enam esindatud mark Eestis, järgmised olid väikese vahega saksa DKW ja edasi NSU. (Selles arvestuses ei olnud kirjas Kaitseväe tsikleid, millede hulgas oli kindlasti mitmeid H-D-sid, näit. Wehrmachti foorumis väljapandud fotodel kujutatud
http://img139.imageshack.us/img139/267/bmwm.jpg
Kindlasti olid kaitseväe numbritega H-D -d K-122, K-127, K-135 (lihtsalt mõned fotodelt fikseeritud masinad).
H-D tsikleid pakkus Eestis 1935-nda aasta paiku Joh. Freybach, vb eri aegadel ka teised kaupmehed/firmad.
Põllumajandus-Tehnilises Käsiraamatus / Kalendris 1929 on paar lehte pühendatud ka tsiklitele, lk 235 on kirjas :
"Tähtsamad meil tarvitusel olevad mootorrattad on : Harley-Davidson 350-, 750-, 1000-, ja 1200 kub. sm silindrimahuga. Mootor on neljataktiline. Silindrikaas on mahavõetav. Klapid asuvad vastamisi silindri külje peal; 350-, ja 750 kub. sm mootoritel asuvad klapid kõrvuti. Mootor on varustatud Schebler-karburaatoriga ja delkosüütusega. Süütust ja gaasi reguleeritakse pööratavate käepidemetega. Määritakse automaat-õlipumbaga. On varustatud jalgpiduri ja kuiva lamellsiduriga. Värv on oliivroheline".
Vaat selline jutt seal, kas ka kõik tõele vastab, ei julge kinnitada. H-D oli loetelus esimesena, järgnesid Indian ja Husqvarna, DKW jne...
Järgmisel lehel on väike tabel "Mootorrataste andmed", seal toodud ka "umbkaudne hind (ühes valgustusega)". H-D 350 ccm - 1000 krooni, 1000 ccm - 1280 krooni, 1200 ccm - 1350 krooni. Võrdluseks tabeli kõige odavam tsikkel - DKW 200 ccm - 750 krooni.
Eks neid EW aegseid H-D-sid elas ka riigipööramise ja sõja üle, mõned on siiamaani Eestis ja on meid jätkunud ka välismaale müümiseks.
[Pilt: 1940.jpg]
Ja teadmamaehed teadsid rääkida- võtsid Harley-Davidsonid jubedalt põletisainet. Seepärast oli 500cm3, rihmaveo ja külgvankriga Triumph hoopis paremToungue Sama mees jättis pärast oma ühe H-D vanaks rauaks, sel põhjusel, et silinder läks pooleks. Mina siin läheks ja korjaks nüüd üles küll, hoolimata suurest põletisaine kulust, aga näed - ei mitte pole aadressi kirjasRolleyes
Ilus jutt! Rolleyes Nagu mainisin, pole asjatundja, aga selge see, et ameeriklastel kütuse puudust omal polnud ja kindlasti võttis ka näiteks 1200 ccm H-D oluliselt rohkem kütust kui 500 ccm Triumph. Wink , kuidas 350 ccm või 500 ccm H-D -ga on, seda võiks näit. ksf! Veteran kommenteerida...
Kuna lgp. ksf! Manic on saatnud mulle huvitavat statistilist materjali mõningatel aastatel EW arvel olnud tsiklimarkide (mitte mudelite) kohta, sealhulgas muidugi ka H-D tsiklid, siis....
1926 oli kirjas kokku 318 tsiklit, nendest kõige rohkem teadmata tootja omi (78 tk), siis H-D (55 tk) ja Indian (54 tk).
1930 oli H-D kirjas 130
1932 146
1934 155
1935 korviga 103, soolo 43
1940 01.01. korviga 75 ja soolo36 tk, kokku 111 H-D-d. Selleks ajaks oli H-D aga loovutanud oma liidripositsiooni NSU-le, neid oli kokku 435 tk, sealhulgas 63 väikemootorratast (alla 100 ccm) Pony ja Quick, napilt teine oli DKW...
Nendes nimekirjades ei olevat Kaitseväe tsikleid. Seal aga oli H-D kindlasti üks põhilisi marke. 1937/38 oli Auto - Tanki rügemendis mainitud 13 H-D-d, ilmselt kõik korviga, soetatud eri aegadel. Mainitud on soetamisi A/S Zimdin 1924 , Joh. Freibach 1927, 29 jme.
Hiljuti oli müügis ameerika - tüüpi külgkorv/küna Joh. Freibachi äri sildiga.[]