automoto.ee foorumid

Täisversioon: Kinniroostetanud poltide kuumutamine?
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Tere

Huvi oleks siis sellise asja kohta, et millega oleks võimalik kuumutada kinniroostetanud polte? Mõtlen siis just selliseid millele ei ole võimalik gaasipõleti või -keevitusega ligi minna, ilma et ümbrust kahjustaks. Olen näinud sellist seadet küll iseoma silmaga, aga tol hetkel ei taibanud kahjuks küsida, et kuidas ja mis põhimõttel see töötab.

Aga põhimõtteliselt oli asi nii, et oli suur trafo, mis pandi seina ja sealt välja tulevate juhtmete küljes olid tangid, mis siis vastu kuuma vajavat asja pandi ja mõne ajaga oli polt punane... Ise seisin eemal ja ei näinud kahjuks kas seal tangide küljes veel miskit oli. Igatahes oli tegemist mingi igivana riistapuuga.

Ja kas sellist asja on ka võimalik kodustes tingimustes valmis meisterdada? Lugesin kuskilt teisest teemast, et ka tavalise traatkeevitusega saab sellist asja teha kuidagimoodi. Et söepulk kuskile kinnitada vms... Olemas on siis nii elektroodkeevitus kui ka traatkeevitus, aga kes teeks skeemi ja räägiks ära kuidas asi toimib ja vooluring kulgeb....

Igasugune arutelu on teretulnud...

Toivo
Kõige lihtsam elektrikeevituse (elektroodkeevituse) trafo ajab asja ära.
Üks ots "massi", teine poldi külge ja ootad, kuni polt punaseks läheb.

Ise sellist trafot kerima hakata? Lihtsam ja odavam on see kuskilt osta.
Teine variant kinniroostetanud poltliidete lahtisaamiseks on külmutamine. Mitmed tootjad pakuvad selleks vastavaid aerosoole, esimesena meenub Veidec'i nimeline. Ehk siis kerge surts vahendit poldiotsale, mõni minut lasta olla ja siis saab üldjuhul lahti. Protsessi aluseks on puhas füüsika - jahutamisel polt tõmbub kokku ja roostetanud/paakunud liides lõdveneb. Olen kasutanud ja lahti saanud isegi summuti kinnituspolte.
Füüsika ei muutu... kõik mida kuumutad läheb suuremaks...kõik mida külmetad, tõmbub kokku. st kuumutades polt paisub..külmetades tõmbub kokku...auk läheb kuumutades suuremaks, jahutades tõmbab kokku...
1 anekdoot oli kah kunagi neegrist, kes külma vette ujuma läks ja naised pärast ahhetasid...Big Grin
(27-03-2011, 20:05 PM)h2rra Kirjutas: [ -> ]Füüsika ei muutu... kõik mida kuumutad läheb suuremaks..
Poldi lahtikeeamisel kasutatakse tegelikult natuke karastamise effekti. See siis võtab prao vahele kahele erinevale detailile ja võimaldab lahtikeeramist.
Peale kuumutamist tuleb detaili kindlasti jahutada külma veega. Punast/kuuma detaili mitte keerata.

Kuumutamisel on ikka see effekt ka, et rooste, mis keerme tihedaks teeb, muutub pehmeks, või rabedaks ja kui siis polti tasakesi, edasi-tagasi hakata liigutama, laguneb see rooste keerme vahel pulbriks (või põleb osa sellest ära).
Kui kohe hooga lahti keerama hakata, murdub polt tavaliselt ära. Ikka edasi-tagasi! Ja kui kinni jääb, uuesti kuumutada.
Avapostituses kirjeldatud seade on induktsioonkuumuti (detail kuumeneb mag. induktsioonenergia mõjul), sellega saab konkreetselt selle detaili punaseks mida soov on kuumutada (näit. polt-mutter liites ainult polt). Protsess toimub loetud sekundite jooksul, sõltub muidugi detaili suurusest. Eelmises töökohas (kus objektideks olid erinevad neljarattalised) pakkus mingi firma töökotta antud seadet, hinnatase oli 60...70 tuhat vanas vääringus. Mäletan et töökäpp oli sellel veel veega jahutatav. Tegu polnud pelgalt trafoga, sel oli taga veel ka juhtelektroonika. Tavalise trafoga saab lühise kui lihtsalt otsad kokku panna, kaua trafo (või kaablid, elektrivõrk) seda valu vastu peab ei oska öelda.
Kõigepealt kuumutad ,siis metall paisub, samal ajal põleb ja pudneb osa roostet keerme ja poldi pea vahelt välja. Erineva temperatuuri tõttu on poldi ja mutri joonpaisumine erinev ja detailid liiguvad üksteise suhtes. Kui nüüd külma veega kiirelt ära jahutada ,siis toimub veelkord detailide omavaheline liikumine erineva joonpaisumise tõttu. Samal ajal toimub ka osaline karastumine. Polti (mutrit) ei tohi hakata kohe kuumalt keerama ,sest see on pehme ja võib kergemini ära murduda. Peale jahutamist tuleb hakata tasakesi õrnalt liigutama ja varsti peaks lahti tulema. Kuumutamist ja jahutamist võib korrata mitu korda. Üldiselt kui 2-3 korraga lahti ei tule ,siis ei saagi lahti. Kui polt ära murdub ,siis olen keevitanud uue mutri otsa ja on ikkagi õnnestunud polt kätte saada.