automoto.ee foorumid

Täisversioon: 2-sil. diisel
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
No lugu järgmine - sattusin "face to face" kokku sellise mootoriga - kaks silindrit, vesijahutus, suurus nagu pool GAZ-52 mootorit, kuid diisel. Termostaadi koda oli küll nagu 51-l. Huvitav oli see, et polnud harjumuspärast kõrgsurvepumpa, vaid iga pihusti jaoks oli eraldi pump. Olid kasutuses generaatorite ringiajamisel. Polnud kaasas ühtegi pilditegemise vahendit ja hämaras ei näinud silte lugeda. Loodan, et lähitulevikus saan lähemalt uurida asja. Vahest keegi oskab infot jagada sellise aparaadi kohta? Tundub olema Habarovski kandist pärit, aastaaeg oli igatahes 1968. Sealne tehas valmistas selliseid, pandi pumpadele ja paatidele kah.. Mõtlen, et kui asi on kasutamist väärt, siis ajan küüne taha Smile ..
Hmm, uudishimu ei andnud asu, leidsin netist ka pildid:http://picasaweb.google.com/106821184144...eneraator#
Kvaliteet pole suurem asi, aga aimu saab Smile.

Meil kunagi veneajal oli tehtud selle mootoriga traktor.See riistapuu teenis meid hulga aastaid.Kõik põllutööd olid endal tehtud ja ka külapeal sai käidud.
Rallisin veel sõpradelegi külla.Diiselküte oli siis tasuta kuna sellest tahtis lahti saada iga sovhoosi traktorist.Mulle see mootor meeldis töötas ilma suuremate probleemideta.Hiljem sõjaväes nägin selliseid 4 silindrilisi ajasid seal suuremaid generaatoreid ringi.
Juba parem Smile! Mulle öeldi, et need on igavesed mootorid .. Aga tahaks
tehnilist poolt teada, hj, pöörded, küttekulu jne. Netist ei oska ka otsida, sest mark ja tootja teadmata.
Sildil seisap" MTZ / TM DIZELNÕI GENERATOR 37,5 kW"
Enamat on raske välja lugeda... Ja netist ei tule midagi mõistlikku Sad!

Vene asja tuleb otsida suurelt Venemaalt.Siin on küll midagi lugeda.
http://www.propulsionplant.ru/content/50...h9511.html
(05-11-2011, 23:10 PM)Kroomtiib Kirjutas: [ -> ]Vene asja tuleb otsida suurelt Venemaalt.

Midagi siin on, ikka parem, kui üldse mitte midagi. Sisemistest mõõtudest ei räägita. Tänud, ksf. Kroomtiib! Uurin ja tudeerin..Wink
Juhhei, leidsin ka vidio! http://www.youtube.com/watch?v=gI7dk-8_w4Q
Vahepeal käisin mootorit "patsutamas"... Olud olid kitsad, kuid paar klõpsu sain ikka teha:
[Pilt: pumbad-pihustid.jpg?w=490&h=367]
Ja silt ka.
[Pilt: silt2.jpg]
Imelik on see, et Riia tehas näikse valmistavat vaid Tš9,5/11 mootoreid,
mingi DAGINDUSTRI aga 8,5/11 mootoreid... Sildil on aga selgelt, et isend Riiast päritRolleyes... Suurel-laial Venemaal pold vist vahet,...peaasi, et CCCP kirjas SmileJa mida see "MTZ" /TM võiks siis tähendada...
Juhuu! Täna sikutasin bussist selle mootori välja ja ta maandus kolksatusega mu tööruumi ette. Ülehomme saan vaatlusega ja uurimisega jätkata. Täna eemaldasin hooratta - see on igavesti paks ja kaalukas, plaanis on leida moodus, kuidas see vastuvõetavamaks (õhemaks) muuta.
Veesärgis on leida nutikaid lahendusi, mida läheb vaja vist ainult teatud olukordades. Näiteks on väljalaskekollektor ehitatud tavalisest metalltorust, silindrist väljatuleku juures on meisterdatud veesärk vist ümber v-l. toru. See on vist nn. väike ring. Suur ring on varustatud ühe kummalise toruga, millel peal tekstoliidist kaan, kuhu külge jooksevad kaks juhet, selle koukisin lahti, torus see oli ujuk, mille traadist silmusega ots oli selles kaanes sees ja siis liigutas ühte ümmargust hoovakest - tase langeb, langeb ujuk ja sulgeb ehk ühendab kaks klemmi.. Hmm..
Mootori ees, karteri kõrgusel on üks ca 10 liitirine paak. Algselt mõtlesin, et tegu on lisaõliga mootori jaoks, ligemal uurimisel selgus, et see on hoopis intercooler. Sest seal ka vesi läbi jookseb. Lisaks on seal veel ka soojendusspiraal sees. Hiljem näeb, kas seda ka kasutama hakkan Wink. Ülehomme jätkan avastamisega... Ehk lisan siis ka mõne pildi juurde.
Nooniii.. Gazooni veljed on ostusoovina üleval, üks põnev diisel veeres hoovipeale, ei tea, kas ksf! Tiftil nüüd midagi uut ja põnevat käsil jälleSmile

Tervitades, IP
Nu see möte on jah tükk aega "podisend". "vurr" on ka muidugi täitsa elus ja ootab valesti tehtud asjade ringitegemist. Järgmise, klassikalise projekti jaoks otsin juppe kokku. Esisilla sain kah, ühe soomemaise kombaini tagasilla, sel ka silinder külges. Lisaks on ka Multicar`i tagasild juba õuel. Täna tutvusin ka sellega natuke. Reverskast ja Gaz.53 kast on ka olemas, ühenduseks mõned kardaanijupid.. Ohh, palju on veel puudu.. Ma mõtlesin, et kas hakkan kaasfoorumlaste meeleheaks kajastamisega kohe pihta või kogun inffi kokku ja siis panen korraga üles...
Ah jaa- selliseid mootoreid on mu sõbra juures veel neli tükki ootamas Smile, kaalub ta 300 kg, kui raam alla jätta siis rohkem. Huvilistel tasub uurida.
Uurisin mootorit pisut ligemalt. Kui käe külge saab, kes teab, mida huvitavat veel sealt välja tuleb: Siin on pildid, tegin küll õhtupoolikul, aga küllap saab aimu.
[Pilt: dsc04445.jpg?w=490]
Esiots, all on see "intercooler", millest ennist juttu oli.
[Pilt: dsc04446.jpg?w=490&h=367]
Külje pealt.
[Pilt: dsc04449.jpg?w=490]
Hooratta, igavesti suur raske kolakas, eemaldasin natuke aega tagasi eesmärgiga teda töödelda.
[Pilt: dsc04453.jpg?w=490&h=367]
Siin on näha väljalaskekollektor koos osaga veesärgist.
Alumisel pildil genekas, starteri taguots..
[Pilt: dsc04458.jpg?w=490&h=452]
Pihustid:
[Pilt: dsc04462.jpg?w=490&h=367]
Pumbad:
[Pilt: dsc04461.jpg?w=490&h=367]
Kütusepumpade latt on ühendatud seadeldisega, mida juhib kiirusehoidja, ilmselt tsentrifugaalset tüüpi. Seal vahel on veel ka üks magnetlüliti, mis tõenäoliselt on ühendatud avariilülititega - veetase, õlitase, temperatuurid. Töötab ju generaator enamuse ajast järelvalveta ja kui mõni elutähtis näitaja muutub, siis on parem mootor seisata, kui lasta kokku koosta.
[Pilt: dsc04463.jpg?w=490&h=367]
Veel üks pilt pealtpoolt:
[Pilt: dsc04464.jpg?w=490&h=367]
Kui kogu see lisade kogum mootorilt eemaldatud saab, siis järgi jääb tavaline 2-sil. vesijahutusega diiselmootor. Seda mul vaja oligi.
Ah jaa, valmistamisaasta on 1979, Riia Diiselmootorite tehas. Maksma läks 250 eur.
Hooratast soovid töödelda, ... ega ometi õhemaks treida või siduri aretamiseks??? Pildilt on näha, et hooratta koda on suur ja ilmselt on ratas ise ka paras kolakas ja seda selleks, et ühtlaseid pöördeid hoida (voolukõikumise puhul nt.) Traktori mootorina oleks sellest raskest hoorattast ka kasu ehk, suurem inertsus, rahulikum käik ja ühtlasem vedu hetkekoormuste puhul. Ma ei ole muidugi teab mis kõva diislimees.

Mootor on paljulubav - igatahes!

Tervitades, IP
2silindriline 4taktiline mootor ei tööta stabiilselt ilma tasakaalustusvõllita. Ilmselt on suur hooratas tasakaalusti kompromissvariant.
See hooratas kaalub ca 50 või pisut üle selle.ta on ca 10cm paks, seest aga suht suurelt tühi, nii, et siduri aretamiseks on tarvis ta nagunii õhemaks teha, sest vahele on tarvis sättida näiteks sidurikorv, ketas ja ka hooratas. Originaalil ei jätku pinda, et ketta jaoks saada. Samuti pole kuhugi k-kasti vedava võlli otsa toetavat laagrit panna. Plaan selline - hooratas õhemaks just juurdelisatava (hooratas+ketas+korv) kaalu võrra. Läbimõõdult istuks muidu ZIL-i ketas, kuid see ajab asja möttetult suureks. Mõlgutan mõtteid 53 juppe kasutada.
Tasakaalustusvõlli suhtes ei oska ma praegu midagi öelda, on tal seda või mitte. Vahepeal leidsin ühe kontakti, kelle abiga vahest saab seda Riia-tehase värki lähemalt uurida. Eks aeg näitab, kas sellest midagi välja tuleb. Sest hea oleks natuke kirjandust omada.
Neid mootoreid kasutati palju ka nn."lappaja"-tüüpi paatidel.Nagu vene mootor ikka,tahab õli igast võimalikust kohast kaotada,klapipilu suhtes peab silm peal olema,veepumba tihend on kulumaterjal,pihustiotsad on viletsa kvaliteediga(originaalid siis).Endal on kogemus samasuguse 4-silindrilisega,mida meie kandis millegipärast kutsuti "kirgiis".Sellel on ridapump ja liugelaagritel väntvõll küll.Mäletan et käima ei taht kuidagi minna,silindrikaaned käisid iga aasta remondis.Pärast sai välja vahetatud D240 vastu.Minu arust Belaruss on kordi etem riist.Tehnikaajaloo mõttes on aga igati tore,et mõni selline veel alles on.Soovin jõudu!
Hooratast ei soovita muuta,tee parem nn rihmsidur,sellega saad ka ülekanded paika.
Nuh, ma siiski muudan hooratast natuke, kui asja mõistusega teha,siis ei muutu põhimõtteliselt midagi - kaal jääb enam-vähem paika või muutub pisut raskemaks isegi ja see on käigu ühtlustamise möttes hea. Aga need peensused jäävad vist juba traktori ehitusega seotud teemasse. Siin las keerleb jutt selle mootori ümber Smile .
Sarnaseid mootoreid tehti ka kuskil Venemaal, kas täpselt kirgiisis, ei ole praegu meeles, hiljem saan teada. Seal tehti just rohkem suuremaid paadimootoreid, netis on ka sellekohast teavet nats üleval.
Pingutasin mälu,tulebki meelde,et neid mootoreid tegi lisaks Riia tehasele ka Dagestani eiteamisasjas asunud(asuv?) tehas "Dagdizel".Kaspia mere ääres,Kaspiiski linnas.See oli suur sõjatehas,kus muuhulgas ka torpeedosid tehti.Mootorist on tõesti üsna palju variante,silindri diam.näiteks kas 85 või 95 mm,radiaatoriga jahutus või mereveejahutus,paadimootor reversreduktoriga,diiselgeneraatorid erinevate automatiseerimise tasemetega.Kindlasti on olemas ka reaskuuene variant.Ja kas ei olnud isegi reaskaheksane.Viimase suhtes võin eksida.Riia tehas oli ka muidugi sõjatehas,seal tehti muuhulgas kapitaalremonti 56-silindrilistele "Zvezda" tehase tähtmootoritele,mida on võimalik olnud oma silmaga näha endises 7.,praeguses Bekkeri tehases. Küllap sealt lõuna poolt siis see imelik hüüdnimi ka pärit on.
OT Vene mootoritega,GOSTi järgi,on lihtne

12ChN15/18 oleks:
12-12silindrit
Ch-chetyriyhtaktnyi(neljataktiline)
N-nadduw(ülelaadimine)
15-silindri diam. 150mm
18-kolvikäik 180mm
töömaht u.30liitrit(ei viitsi välja arvutada,see nr ei kuulu ka tähistusse)
välja tuleb kõigil tuntud tankimootor v-2,see liigutas näiteks tankiT54/T55.ilma turbota variant oli laialt genekate ajamina kasutusel.Vene tehasemark/tähis ja GOSTi mark/tähis on enamasti erinevad,sellest tulevad ka segadused mootorite tüübi määramisel.
2Ch8,5/11 on siis...
2sil
neli takti
85mm sil läbimõõt
110mm kolvikäik
töömaht ?(umbest 2000csm3)
Lehti: 1 2