automoto.ee foorumid

Täisversioon: Kuidas vändaga autot käivitada?
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
Autoks Gaz69, aku töss, juhtmega hetkel ligi ei pääse. Meenus, et kuskil garaažis vedeleb autoga kaasa tulnud vänt. Et prooviks ehk sellega... Siis meenusid igasugu vanemate meeste poolt puistataud tarkuseterad, et mida tuleb teha, kuidas tuleb teha, mida ei tohi teha jne. Samas täpselt meeles need terad kah ei ole. Tean, et (vist) peab vänta üles tõmbama, mitte "allapoole lükata" - vastasel juhul võib kergesti vasta sihverplaati saada.... Aga mida veel tarka vaja teada (nipid, soovitused)?
Minule õpetati, et sõrmed, pöial kaasa arvatud, tuleb hoida ühel pool vänta. Kui peaks tagasi lööma, on muidu oht, et väänab pöidla korralikult välja.
Omalajal sai nolgina Gaz 51-te vändaga käima löödud pidevalt, kuna aku oli jõuetu ning uut ei ostetud. Ei mäleta küll erilisi nippe ega ka seda et "alla" poleks löönud - esmalt sai keeratud vänt üles kella 1 pealenii, et mootor survet avaldama hakkas uuesti ning siis tuli järsu jõuga vänta anda. Kui mootor korras siis läheb ning kui kolme korra jooksul ei käi siis jääbki väntama.
Ei saanud me kordagi pikki nina(mul pikad käed kaToungue)
Seda soovitati jah, samuti soovitati ka hoiduda kinnastest

(15-11-2011, 15:42 PM)ennww Kirjutas: [ -> ]Minule õpetati, et sõrmed, pöial kaasa arvatud, tuleb hoida ühel pool vänta. Kui peaks tagasi lööma, on muidu oht, et väänab pöidla korralikult välja.

Vända käepidemel tuleb pöial ja sõrmed samal poolel hoida, st. mitte haarata nii, et käepide asetseb peos, pöial ühel ja sõrmed teisel pool. Juhtub mootor tagasi lööma, võib muidu väga haiget saada. On aga pöial ja sõrmed samal poolel, libiseb vänt sel juhul lihtsalt suuremat pahandust tegemata peost välja.
Bensiin tasuks enne käsitsi üles pumbata, siduripedaali oleks kah kaval väntamise ajal all hoida, on natuke kergem vändata. Süütepooli lisatakisti võiks tugevama sädeme saamiseks mõne traadijupiga ära lühistada, aga nii seda muidugi pikalt (üle minuti) hoida ei maksa.
Kõik õiged ohutustehnika võtted on juba eelnevalt üles loetud, jääb üle vaid niisama muliseda.
Kui ZILi mootoril oli juba paar tiiru peale keeratud, siis "unusid" kõik ohutustehnika võtted ja sai vänta antud kahe käega. Kuspool need põidlad olid, kes seda enam teab. Ja üks käsi oli raudselt puudu, mis higi silmist ära viskaks.
Vändast tuleb hoida nii kõvaste kinni, et mootorit tagasi lüües ei tee käele haiget. Keerab kas vändale tiiru peale, või lööb auto kummuli. Wink
(15-11-2011, 16:36 PM)motamees Kirjutas: [ -> ]Vändast tuleb hoida nii kõvaste kinni, et mootorit tagasi lüües ei tee käele haiget. Keerab kas vändale tiiru peale, või lööb auto kummuli. Wink
Vot seda pilti tahaks küll näha, kuidas Kalevite kange poega seisab harkisjalu, ise põlvini maa sees ja kõver käivitusvänt peos nagu korgitser. Samas kõrval sapikas kummuli ja ajab suitsu välja. Big Grin
(15-11-2011, 17:33 PM)Basilio Kirjutas: [ -> ]... kuidas Kalevite kange poega seisab harkisjalu, ise põlvini maa sees ja kõver käivitusvänt peos nagu korgitser. Samas kõrval sapikas kummuli ja ajab suitsu välja. Big Grin
Kulla basilio. See eepos on sul nüüd väheke nihu läinud.
Kalevite kange poeg seisab ikke maa peal, kuna asvalt on selle koha pääl kõva. Ja et ikke teemas püsida, siis on kõrval tal GAZ69 katuse pääl. Katuseraamid keik purud ja massin rikut. Siil aga laseb piimakausi kõrval piima luusse ja õpetab "Poja, põial ikke näppudega ühele poole, siis ei lähe massin kummuli! Ja üleüldse mine osta see rullis aku, siis saad selle kasvõi serviti panna."

Saab ka ilma vändata, see on maru ohtlik võimalus kõvasti viga saada. Autol tuleb üks vedav ratas üles tõsta. Kolmas või neljas käik sisse, süüde ka, pikk koormarihm ümber ratta kerida, vaba ots teisele autole sappa, punn põhja ja minekit. Kui teist autot, millega rihma tõmmata pole, võib proovida ka hobuse, motoploki või naabrimehe jõul tõmmata.
(Kokkuvõttes on mugavam uus aku osta, st., et korduvateks käivitamisteks seda meetodit ei soovita)

Peab käima minema!

T., IP
Cool
Ja kindlasti mingi akutükk peale, mis süüteks vajaliku voolu välja annaks. 69 oli vist alalisvoolu genekaga?, aga isegi sellest voolu väljavõlumiseks peab vändaga rohkem tiire tegema kui paslik oleks.

kõikse ullem on siiani mosset olnud vändata. madalal, vändakaela tabamine keeruline, kätt pole kuskile toetada jms.
Muidu ajasime vändaga nõksu kaupa ringi, kuniks "vastu hakkas" ja siis polnud enam vahet kuspool sõrmed ja jalad ikka joonel oleks. mäletatavasti oli "kella 4-5 pealt" kõige parem alustada. (alt üles on ikka lihtsam tirida, kui ülalt alla suruda). Kui seest keegi starteriga aitas, oli palju abiks (suurte külmadega -35 ja alla).

h@mitu kuud vändates starterit oodanud...
Koormarihmaga käivitades on muidugi elementaarne (aga meeldetuletamist väärt) faktor see, et kummaski rihma otsas ei tohi olla konksu! metallkonks ükskõik kummas otsas võib lõhkuda nii käivitatava auto, käivitaja kui ka lähedalasuva muu vara.
Riskimäär on piisavalt suur, et õnnefaktorile mängima minna pole mõtet.
Vänta üles tõmmates saab rakendada rohkem jõudu kui alla lüües.
Alla lüües on maksimaalne jõud kehakaaluga piiratud ja jõudu kannavad üle ainult käed, üles tõmmates niipalju kui kehas-kätes-jalgades sitkust, mõnel mehel ikka mitmesaja kilo jagu tõstevõimet.

Aga kas akut maha võtma ka ei pääse? Kui aku käes, siis 10 minutiks teise auto pealt krokodillid külge, ja laeb niipalju küll, et vändaga võrreldes parem surakas kätte saada.
Kõik uus on hästiunustatud vana Smile http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=10751
Tuli meelde noorusaegadest, kui talvel üritasime käivitada toda väikest keskeltkeeravat tsehhi(?) traktorit, mida kirovitsi pojapojaks kutsuti. Tömmata ei saanud, kuna siduri lahutamisel rattad lihtsalt lohisesid, mootorit ringi tömbamata, starter oli tuksis. Tublid, nagu me olime, kerisime siis miski trossi ümber väntvölli esimese rihmaratta ja autoga tömabasime......toimis!
Ma maal tõmban MTZ-05 aiatraktorit köiega käima. Vänt enam ei toimi, "hunn" kah katki, sai siis vända otsa rihmaseib istutatud. Sinna meetrisest köiest pool ümber kerida ja tõmmata, võtab ilusti hääled sisse Smile
Eks see erinevate mootorite võime tagasi lüüa ja kaotusi elavjõus ning tehnikas põhjustada on erinev, ega siis asjata polnud käibel termin ''nati-mees'' kodanike kohta, kes töötasid sel kaugel aal teatud marki masinate peal ning kes eristusid üldisest hallist massist just puuduvate esihammaste tõttu.
(16-11-2011, 09:49 AM)wax Kirjutas: [ -> ]Kõik uus on hästiunustatud vana Smile http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=10751

seda sirvides saab pikapeale selgeks, et pöidlapurustuse risk tekibki vända alla löömisel (kella ühe pealt kella nelja suunas). Üles tõmmates (kella 6 pealt kella 9 suunas) pole tagasilöök selles plaanis ohtlik, kuna tagasilöögi korral libiseb vänt peopesast lihtsalt välja ja ka käivitumisel on käsi/käed juba sellises asendis (kella 11 peal), et võimalik impulss väntvõllilit piki "vändapistiku" koonust suunab jällegi vända käest/kätest välja.
Jääb muidugi see oht, et tagasilöök paneb vända vastupäeva nii hoogsalt käima, et teeb täispöörde tagasi või muid imeliigutusi (hambaharvenduse suunas).

Seega - üles, ikka üles. Jõudu rohkem ja ohutum.
Nii pika teoretiseerimise peale peaks vist vändaga käivitamise ka praktikas ära proovima Smile
Seni ainult kuiva trenni tehtud pikalt seisvate mootorite ringiväntamisel kinniroostetamise vältimiseks - tegelikult ei teagi, kui tulemuslik see on, kas see on ainult kontrolliks, et pole veel kinni jäänud, või hakkab ka õli natuke ringlema (näiteks M412 või M401 puhul)?
Tekkis üks vallatu mõte, et vist vanu traktoreid pandi mingi spets padruniga käima, kuhu siis haamriga pauk pihta pandi. Et äkki annaks ka tavalise mootori jaoks mingi küünla avasse keeratava padruni välja mõelda?
Big Grin[/align]
(16-11-2011, 03:11 AM)TeeTL Kirjutas: [ -> ]Aga kas akut maha võtma ka ei pääse? Kui aku käes, siis 10 minutiks teise auto pealt krokodillid külge, ja laeb niipalju küll, et vändaga võrreldes parem surakas kätte saada.

Oi-oi... vat selleks targemad inimesed (ja igased foorumid) olemas ongi, et oma tardunud ajule särtsu saaks ning ajutegevuse käima lükkaks - selle peale, et aku maha tõsta ja teise auto juurde viia (kuna teine auto ise juhtmetega Gaz-i juurde ei mahu), selle peale ma ei tulnudki! Suured tänud idee eest, see tõesti antud olukorras kõige lihtsam variant! Kummardan!
Komistasin ühe vändaga käivitamise video otsa. Kutt väntab seal just nii nagu ei tohi, aga ei midagi hullu. Tüüp ise tundub juba stx närvis olevat ja kujutan elavalt ette "matte" mis tavaliselt sel puhul lendavad.
http://www.youtube.com/watch?v=tNYgRWOo838
Lehti: 1 2