automoto.ee foorumid

Täisversioon: Käidi MMVZ-s
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Kohalikud algrattahuvilised k
Praegu täpselt ei mäletagi millise konkreetse saksa jalgrattavabriku sisseseade sinna 1945a. reparatsioonidena veeti. Igatahes eelnevad tallapresside masstootmise kogemused ja traditsioonid Minskis puudusid ja "zavood" kerkis hävinenud mööblitööstuse varemetele "demobiliseeritute ja endiste partisanide stahhaanovlike töövõitude tulemusel". Esimesi proovimudeleid esitleti asjaomastele komisjonidele 1946a. ja veel mõnda aega kasutati sotsialistlikke "FuS Torpedosid".
(30-03-2012, 15:16 PM)Ostap Bender Kirjutas: [ -> ]Praegu täpselt ei mäletagi millise konkreetse saksa jalgrattavabriku sisseseade sinna 1945a. reparatsioonidena veeti. Igatahes eelnevad tallapresside masstootmise kogemused ja traditsioonid Minskis puudusid ja "zavood" kerkis hävinenud mööblitööstuse varemetele "demobiliseeritute ja endiste partisanide stahhaanovlike töövõitude tulemusel". Esimesi proovimudeleid esitleti asjaomastele komisjonidele 1946a. ja veel mõnda aega kasutati sotsialistlikke "FuS Torpedosid".

Aga kuju ikkagi viidi 1949. aastal Tallinnast jalgrattavabriku SÄDE (riigistamiseelsed Are ja Saar) sisustus? On igatahes teada, et aastail 1946-49 seal veel rattaid toodeti ja alles on ka mitmeid jäänuseid. Minugi erakogus on kaks lootusetult ümber ehitatud ratast, mille raam on arvatavasti sõjajärgne SÄDE ning kannab Saare tehase raudadega sisse löödud Saare tehase numeratsiooni, kuid suurusega üle 10000.

Kas ka see tehas ei maandunud mitte Minskisse, et sealset senini olematut rataste valmistamiseks kasutatud pingiparki täiustada? Oli ju 1940-41 Saare (Säde) tehases evitatud Torpedo replikate Säde vabajooksude tootmine? Teadaolevalt on säilinud vähemalt kolm SÄDE kirjadega tagarummu, üks neist minu erakogus.
Minskmoto.narod levitab järgmist teavet (ise leidsin kunagi-kusagilt sarnase aga põhjalikuma käsitluse. Mitte ei tule enam meelde.) :

6 ноября 1945 года является днем основания завода. Его первые строители - это в основном демобилизованные фронтовики и партизаны. Два небольших полуразрушенных корпуса бывшей фурнитурной фабрики, несколько ветхих пристроек - такое "наследство" досталось создателям первого белорусского мотовелозавода.

В конце декабря 1945 года на станцию "Восточная" в адрес завода прибыл первый эшелон с оборудованием, вывезенным из Германии.

В мае 1946 года начал работать первый цех - ремонтно-механический, затем был пущен электротехнический цех. К осени появились первые детали собственного изготовления для первого белорусского велосипеда.

В июне 1947 года была представлена первая десятка велосипедов, испытания которых проводились на Могилевском шоссе. В сентябре того же года коллегия министерства рассмотрела образец велосипеда В-16 и утвердила его для серийного производства. К концу 1947 года было собрано 6580 велосипедов.

50-е годы ознаменовали новый этап развития предприятия. Было освоено производство подростковых велосипедов "Орленок" и "Ласточка".
(30-03-2012, 15:16 PM)Ostap Bender Kirjutas: [ -> ]"zavood" kerkis hävinenud mööblitööstuse varemetele "demobiliseeritute ja endiste partisanide stahhaanovlike töövõitude tulemusel".

Panen kahtluse alla selle väite, kuigi isegi vene keeles sama väide. Praktika peale sõda oli teine. Tallinna Ülemiste bussipargi hooned püstitasid saksa sõjavangid, lenska šossee ehitasid saksa sõjavangid, Vasalemma (Rummu) vangidest ungarlased kaevandasid paasi ja tegid sellest näiteks kirjutuslaua garnituure, Lvovi autobussi LAZ vedrustuse konstrueerisid saksa sõjavangid (ilmselt võisid nad ka tehase ehitada ja seal töötada). Aitab näidetest. Ma ei usu iialgi, et demobiliseeritud ja endised partisanid selle tehase ehitasid. Jah peainsener ja direktor olid kindlasti usaldusväärsed parteilased aga nende kätega ei tehtud küll midagi peale ametiühingu koosolekute, moskvast tulnud käskude täitmise ja muu jura.