automoto.ee foorumid

Täisversioon: Karburaator VAZ 1,5 liitrisele mootorile
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
Tere!

Auto on VAZ 2105, mille peal tiksub 1,5 liitrine mootor. praegu on auto peal see imelik poolelektrooniline karpa, mis aga kuidagi käia ei taha. Mul pole endal vähimatki aimu, mis karpa - võimalikult äge selline - Lada 2105 mootorile külge sobiks? Eesmärk on saada mootor kenasti toimima. Praegu on tal jõudu ja sõidab ja kütusekulu ei ole ka hirmus, aga seda kõike kuniks tühikäiku vaja ei lähe Smile Seega on valminud peas plaan panna talle peale miski lihtsam (ja võibolla ka parem?) karburaator selle poolelektroonilise vene ime asemel.

Kas keegi oskab soovitada, milline karburaator oleks parim ning mis toiminguid veel tegema peab, et auto uue karburaatoriga sõitma saaks.

P.S ühtlasi võib karburaatorit müüa pakkuda. Ning ka teenust "tulen teen su auto korda" võib pakkuda. Auto asub Tallinnas, Nõmmel.

saada e-kiri: usku ätt usku punkt org

terv
U.
Arvan, lihtsam oleks ostida 1.5 žiguli karpa ilma elektroonikata. Ehk see kõige tavalisem. Kas muidu reguleer kruvist tühikäiku peale ei anna keerata, või on hoopis tühikäigu düüs umbes.
märksõnaks vist tühikäigu magnetklapp? Vanasti see ikka n...is, vene žigullide puhul veel mitte nii, kui mul ühel mazda 626-l. Aga kui nn 03 karpa peale või vene juppide poest uus magnetklapp külge kruvida, siis peaks see "vene ime" töötama küll, vähemalt vanasti töötasid ja väga norm.
Edit: Järgnevat postitust pole mõtet tõsiselt võtta, kirjutaja on oma vanades mälestustes põhjendamatult kindel.

Post: Vaz-idel pole kunagi ei elektroonilist ega poolelektroonilist karburaatorit olnud. Või kui tühikäiku sulgevat süsteemi elektrooniliseks nimetada, on Ziguli esituled ka elektroonilised, sealt käib ju ka vool läbi. 03 numbriga lõppeval karburaatoril käib elektriga ainult tühikäigudüüsi juhtiv nõelklapp. 07 numbriga lõppev "Ozon" karburaatoril juhitakse tühikäigu koonust vaakumiga. Vaakumit kummuteerib küll pisike elekroonikakarp, kuid see ei tee veel karburaatorit elektrooniliseks. Viimatinimetatud karburaatori suurim vaenlane olid lollid. Nemad keerasid nimelt sealt tühikäigupöördeid, kust ei peaks. Algseadistust on küll võimalik paika panna, aga see nõuab karburaatori lahtivõtmist.
Kumma tüübiga tegu on? Ilma selle teadmiseta on nõuanded poolmõtetud.
(23-08-2012, 10:18 AM)Wiki432 Kirjutas: [ -> ]Vaz-idel pole kunagi ei elektroonilist ega poolelektroonilist karburaatorit olnud.

Misasjad need digi-Solexid siis olid?

Uskul soovitaks Speedsteri Hannese juurest läbi käia.
mul selline

[Pilt: 540460_10150819018342473_1302754794_n.jpg]
Nojah. Põhjendamatult kindlad mälestused olid need, mis mu valele teele suunasid. Tava- Solexit olen isegi paar korda klassiku peal näinud ja korra käperdada saanud, seda küll 2108 peal. Mõningatel uuematel Nivadel olen näinud 21073 numbriga Solex´it peal. Aga sellega minu kogemused piirdusidki. Tavalisele töölisklassile eraldatavate Zigulidele selliseid veel ei pandud peale. Solexite aeg pikimootoriga masinatel algas siis, kui neid enam eestimaale eriti ei toodud, toodi hoopis Datsuneid.
Pildil olevat tõenäoliselt 21083-62 numbriga karburaatorit ei ole ma varem isiklikult näinudki. Olin küll ajakirjanduses sellise asja kohta lugenud, kuid liigitasin alateadlikult teadusliku fantastika alla ja ei uskunud, et vene inseneridel sellise asja elluviimine õnnestub. Varemgi on uudistest ja mainekate ajakirjade artiklitest läbi tulnud teated, et kohe-kohe hakatakse nõukogude liidus tootma sellist või teistsugust innovatiivset toodet jne. jne mull mull.
Pildil olev agregaat on tõesti pesuehtne elektrooniline karburaator. Masinal peab all olema järelikult katalüsaator ja leegitorus lamda-andur. Asi hakkas huvitama, kaevun esimesel võimalusel neti infohunnikusse.
ka minu kõige uuem (viimane Niva on vanem) VAZ oli 08 sorti, aga sellist karpa pole kah õnnestunud ühelgi vene masinal näha ...
Esimene luure loetud: Ei tea, kas vene insenerid on selle ise välja mõelnud, või on kopeeritud Solexi mingi mudeli pealt, aga mitteelektroonilise Solexiga erilisi vahesid ei ole. Kogu süsteemi juhib pisike ajukene, paljud andurid lülitatakse mehhaaniliselt, igas reziimis kütuse täppisreguleerimine ei toimi, mõnes lülitatakse välja. Kuidas see katalüsaatorile mõjub? Tõenäoliselt halvasti.
Puuduva tühikäigu mõlgutused:
1) Üldse ei käi vä? Või käib, aga halvasti?
2) Plastikust pikk kruvi karburaatori jalas on siibri tugikruvi, võiks prooviks sissepoole keerata, nii paar pööret
3) Risti plastikkruviga, veidi allpool jala sees on nn. CO kruvi, võiks selle lõpuni kinni keerata lugedes pöörded täpselt ära ja siis samapalju lahti tagasi. Võib-olla, et seal on mingi puru ja kruvi keeramine liigutab prahi minema.
4) Kõikide Solexite tüüpviga on düüside ummistumine. Weberitega võrreldes on neil düüside avad oluliselt väiksemad ja seega purude poolt edukamalt ellimineeritavad. Tühikäigudüüs on aktivaatori (elektromagnet klapp-pooli, mis teeb ka veidi peenemat tööd, peenem nimetus) otsas. Tühikäigu aktivaator on see, mis on keeratud kaane sisse. Nõel on plastikust (teadmiseks, et ära ei murra)
5) Pildil tundub õhuklapp suletud olema, kas töötamise ajal ikka lahti läheb? ?50 kraadise mootoriga peaks olema täiesti lahti kõigis reziimides.
6) Tühikäigu ja peadoseerimisüsteemi aktivaatorite pistikud pidavat ühesugused olema, äkki on vahetusse läinud. Tühikäigu aktivaatorisse minevale pistikule on külge pandud silt “idle” , peadoseerimise omale "main"
Kogu system on siinkandis enim levinud elektroonilisest karburaatorist Pierburg 2EE tükk maad primitiivsem.
Ilmselt tulemaks toime Euroopa heitgaasi normidega, paigaldati noid elektrooniliselt juhitavaid karburaatoreid eksporditavatele siksidele. Mul omal oli selline...
Elektriliselt juhitav "karbuss", lambda- andur, kompuuter kõrvalistuja istme all, katalüsaator ja hunnik igasugu torusid, juhtmeid, klappe ja anumaid. Kole uimane ja janune oli see kaadervärk. Viskasin selle asjanduse sealt minema ja installisin tavalise "07" karpa. Mured kadusid kui nõiaväelBig Grin
See imevärk peaks siiani kuskil vedelema.
oleksin pidanud teile kohe kirjutama, et see ongi Soomest uuena ostetud isend ning evib nii Lambdat kui ka katalüsaatorit. Hommik on õhtust targem ning alustuseks lähen ostan Lada poest uued "magnetklapid" nii "idle" kui "main" lülitite taha. 4 EUR / tk ei ole väga palju makstud testimiseks.

Külmana käib väga hästi! Mitte küll kohe, aga umbes 20 sek pärast käivitamist lõpeb lonkamine ning toore mõjul kriiskab ta nii kuidas jaksab. Jääkski kisama ka sooja mootoriga, aga üks gaasivajutus ning toores läheb maha. Ja siis ei käi Smile sedasama pikka plastmassist jullat täiesti kinni keerates sain ta sellisesse staadiumi, et tühikäigupöörded on küll kõrgemad, aga vähemalt kuidagimoodi käib ning jääb käima ka enamuste käiguvahetuste ajal. Nii kui seda keerata "lahti" suunas, siis hakkavad tühikäigupöörded sooja mootoriga langema ning kui jõuab enamvähem normi, siis tal sooja mootoriga tühikäik puudub. Neid magnetklappe võtsin maha ja need näevad välja ilusad ja puhtad. Too "main" juhtme taga olev käib kangelt, aga teine käib väga särtsakalt. Nende omavahel vahetamine ja juhtmete vahetamine on hea idee, mille proovimine ei maksa midagi.

Too õhuklapp on täiesti sooja mootoriga lahti jah. Selle tõmbab lahti selle suure plastmass junna sisse (pika pulga kõrval) tulev vaakum tõsisema gaasivajutusega.

Ma ise olen hakanud kahtlustama hoopis seda, et äkki on voolu vähe ja seepärast ei suuda see aju piisavalt ergsalt mõelda. Nimelt täheldasin, et mootor käib ERITI halvasti, kui armatuuris laadimisest erutuv seier täpselt 12V näitab. Kui laadis kenasti seal 14 kandis ehk rohelise ala lõpus, siis käis auto natuke paremini. Aga enamustel kordadel ei taha laadimine kohe taha tulla vaid alles väga pika töötamise järel. Seda toetab ka see fakt, et kui mootor kuidagigi käima jääb, siis tulede põlema panemisel sureb välja. või pidurivajutamisel (pidurituled). Nii et esimese asjana läheb (nii või teisiti) vahetusse pingeregulaator ja geneka harjad. Aga kas see võib mõjutada? Sest kui ma temaga soomest tulin, siis oli laadimine aga tühikäiku mitte. Samas võis siis olla mingi teine häda ka veel lisaks.

Muide, oskab keegi peast öelda, milline pingeregulaator ja harjad sellel on? Kuna tal on täielik põhjakaitse, siis ei näe kohe üldse sinna kõhtu ja alt poolt lähenemise võimalus hetkel siin maja ees puudub.

[Pilt: 295042_10150666055092473_576517472_96570...0845_n.jpg]
Tsitaat:Too õhuklapp on täiesti sooja mootoriga lahti jah. Selle tõmbab lahti selle suure plastmass junna sisse (pika pulga kõrval) tulev vaakum tõsisema gaasivajutusega.
Lahti siis ainult gaasi vajutades, või ka tühikäigul? Sooja mootori puhul.
Tsitaat: Ma ise olen hakanud kahtlustama hoopis seda, et äkki on voolu vähe ja seepärast ei suuda see aju piisavalt ergsalt mõelda. Nimelt täheldasin, et mootor käib ERITI halvasti, kui armatuuris laadimisest erutuv seier täpselt 12V näitab. Kui laadis kenasti seal 14 kandis ehk rohelise ala lõpus, siis käis auto natuke paremini. Aga enamustel kordadel ei taha laadimine kohe taha tulla vaid alles väga pika töötamise järel. Seda toetab ka see fakt, et kui mootor kuidagigi käima jääb, siis tulede põlema panemisel sureb välja. või pidurivajutamisel (pidurituled). Nii et esimese asjana läheb (nii või teisiti) vahetusse pingeregulaator ja geneka harjad. Aga kas see võib mõjutada?
Kui masinal on peal juba elektrooniline karburaator, siis äkki on ekspordiks ka kontaktivaba süüde? Puuduliku pingega võib ka säde vahest vigane/valel ajal olla sellisel juhul. Igatahes tuleb laadimine korda teha, sellest ei pääse. Kas või mis selleks ära tuleb vahetada, ei oska kaugjuhtimise teel öelda. Harjade ja pingeregulaatori vahetust pakutakse alati pimesi välja, kuid viga võib ka mujal olla. 2105-e skeemi järgi on kasutusel 9 dioodiga generaator, seega on laadimise alustamiseks tarvilik algergutus. Oluline detail selleks on laadimise signaallamp. Kui süüde sisse keerata, kas see sütib? Kui mitte, on labasemaks põhjuseks läbipõlenud pirn. Muidugi võib ka mujal katkestus olla. Ka generaatoris sees, ka needsamad harjad näiteks. Kui nüüd jällegi ekspordiks miskit teismoodi pole tehtud Smile . Mingi lääne generaator näiteks.
Tsitaat:alustuseks lähen ostan Lada poest uued "magnetklapid" nii "idle" kui "main" lülitite taha.
Informatsiooniks: Sain vene saitide jutust aru, et 21083-62 karburaatori aktivaatorid on erinevad tava-Solexite omast, seega pole vahetatavad. Lisaks kõigele on ka neid õigeid kahte sorti: varemad ja hiljemad aktivaatorid erinevad omavahel seepoolest, et ühed on normaalselt suletud, teised avatud. Seega pole jällegi vahetatavad.
Nüüd praegu on laadimine "seieri" järgi korras ning auto töötab kenasti. Järsu gaasivajutuse peale mõtleb ca sekundi ja siis kergelt vahele jättes hakkab alles pöördesse minema, aga tühikäik on ilus. Samas ei oska ma aga öelda, milline teguritest nüüd seda tühikäiku remontis, sest avastasin ühtlasi ühe vaakumivooliku otsa, mis seal mootorisügavustes, geneka kohal, lahti oli. Sinna pistsin ühe vaakumvolla, mis muidu oli õhufiltri kopsiku külge pandud "pimeda" otsa taha. Aga see tundub olema rohkem seotud piduri vaakumvõimendiga, mida aga ei saa enne proovida kui pole sõitma läinud. Enne oli pidur raskevõitu küll... mine tea, äkki sai see probleem nüüd lahendatud. Või siis on üks ja ainus mõjuv tegur ikka see laadimine... jätsin ta nüüd praeguseks natuke seisma, eks siis saab edasi testida.

(27-08-2012, 11:11 AM)Wiki432 Kirjutas: [ -> ]Lahti siis ainult gaasi vajutades, või ka tühikäigul? Sooja mootori puhul.
väga sooja mootori korral (vent hakkab tööle) on ka siiber lahti

Tsitaat:alustuseks lähen ostan Lada poest uued "magnetklapid" nii "idle" kui "main" lülitite taha.
(27-08-2012, 11:11 AM)Wiki432 Kirjutas: [ -> ]Informatsiooniks: Sain vene saitide jutust aru, et 21083-62 karburaatori aktivaatorid on erinevad tava-Solexite omast, seega pole vahetatavad. Lisaks kõigele on ka neid õigeid kahte sorti: varemad ja hiljemad aktivaatorid erinevad omavahel seepoolest, et ühed on normaalselt suletud, teised avatud. Seega pole jällegi vahetatavad.

Nii, neid ma nüüd kohe ostma ei lippa. tõstsin need klapid omavahel ringi (st endine "idle" on nüüd "main" ja vastupidi) ning vahetasin ära ka "main" ja "idle" juhtmed. kui üks või teine juhe klapi küljest ära võtta, sureb mootor välja ja armatuuris hakkab põlema "check engine"; külge tagasi ühendades jääb check engine põlema kuni järgmise "restardini". Kuna külge tagasi ühendades mootor jääb tööle, on need jullad ilmselgelt korras. Samas sinu jutu kontekstis on äärmiselt naljakas see, et üks neist on "avatud" asendis ja teine "suletud", kui küljest ära võetud olid.

Kirjandust oleks vaja selle auto kohta, aga mind vaevab üks peamine häda - ma ei habla vene keelt mitte üldse Smile. Just sellesama eksportversiooni kirjandust ja skeeme oleks vaja, sest praegu on seal päris palju küsimusi tekitavaid juhtmeid mootoriruumis ripakil ning vaakumi torude asetuse kohta oleks üsna pea joonist vaja, sest nüüd olen ma neid juba ise sellisel määral tõstnud, et... äkki peaks vaatama. Samas see pole peamine probleem.

Kuna ma siin juba niikuinii konkreetsest autost heietan, siis kaks kaudselt seonduvat küsimust veel:

1) kas see on normaalne, et üks vaakumvolladest ühendub pimeda taha? (st sisuliselt võiksin sinna lihtsalt ka poldi otsa panna)

siin pildil on näha seda valget õhufiltri kopsiku küljes olevat pimedat (pildil on ta lahti), kuhu mul üks vaakumvolla ühendub:

[Pilt: bayright.jpg]

milleks see valge sarvik seal kopsiku küljes mõeldud on? Ühtlasi, millise seadme/koha vaakumit peaks salvestama too aku kõrval olev vaakumireservuaar?

2) mootoriruumis leidub üks pisike vidin, millesse lähevad sisse kollane ja must (üsna jämedad) juhe, kõrvalt tuleb sinna vaakumvoolik. Võiks arvata, et tegemist on mingi vaakumi pealt toimiva lülitiga. Samas on selle küljes olev (ja praegu) lahtine voolik liiga lühike, et kuhugi ulatuda. Samuti ei muutu mootori töös mitte midagi, kui sinna ise vaakum sisse imeda või puhuda. Asub ta kaitsmekarbi lähedal kõrvalistujapoolse mootoriruumi seina peal. Seesama vidin on näha eelmise küsimuse juurde lisatud pildil, täiesti all servas, pildi keskkohast natuke paremale.
nii, vahekokkuvõtet. kui "idle" oli allpool ja "main" oli ülevalpool, siis küll käis peaaegu nagu õige auto, aga mitte väga hästi. Panin "idle" juhtme uuesti tagasi üles ja "main" juhtme alumise magnetklapi külge ning töötas nigu natuke paremini. Aga magnetklapid ise on endiselt vahetuses. Lasin tal töötada ning kasutasin aega targasti ära ja pesin auto puhtaks. Samal ajal puhus salongipuhur täiega sooja, ammu pole teda ju niimoodi tuulutanud.

töötas mul siin üsna ilusti päris mõnda aega... siis mõtlesin, et lähen teen prooviringi! ning kohe kui korra vingemalt gaasi vajutasin, suri välja. Sellepeale kukkus voltmeeter täitsa ära ning enam ei lähe kuidagi käima. Nii et ikka täielikult elektrikala tundub olema.

Muide, see "pimedaks" pandud vaakumtoru ongi piduri vaakumvõimendi "toide"; pistsin selle seal allpool suhisevale lahtisele avale ning nii palju kui siin hoovipeal proovisin, on pidurid nüüd täitsa kreisid. Enne olid ka okeid ning TÜV kõlbulikud, aga nüüd on nagu kaasaegne ergas prantslane. Küll aga tekitab muremõtteid see, et miks see lahti tehtud on ning kas selle lahti jätmisel on mootori paremini töötamisega mingi seos? ning siit edasi küsides, et kas see, et too vaakum nüüd "eriti vinge" on, raskendab kuidagi mootori pöördesse minekut? Mida ma silmas pean on see, et enne vaakumtorudega mängimist polnud tühikäiku, aga kõrgetel pööretel töötas nagu mishka! Nüüd aga on tühikäik, aga kõrgematel pööretel enam toimida ei taha.

peab vist ikka mingi asjatundja juurde viima. Aga põnev on ju! Homme viimane puhkusepäev, siis võib veel põnevleda, pärast seda tagasi kontoritooli ja arvutiekraani kulutama ja siis tuleb viia asjatundjale.
Veider auto. Rool on ikka õigel pool? Piduri ja siduriõli potsikud on paremal pool, klaasipuhasti seisab, nagu vasakpoolse rooliga masinal.
Main ja idle klappide düüsid on tõenäoliselt erineva suurusega. Õiget suurust saab kontrollida mitmelgi vene leheküljel. Otsingusõnaks 21083-62, ainult vene keelt peab valdama. Infot pole väga palju, aga hädapärase annab ära teha. Ju pole antud süsteem venes palju levinud. Mida oligi arvata.
Mistarvis kapotialust voolikusüsteemi niimoodi rüüstati? Pagan seda teab? Tõenäoliselt kuulus sellesse öko-komplekti ka kütuseaurude absorbeer, selle voolikud, juhtmed ja klapid võivad ka kuskil olla. Võimalik, et on olnud ka heitgaaside retsirkulatsioon, see teeb üldvaate veelgi keerulisemaks. Pidurivõimendi voolik on u 8mm. auguga. Kui voolik on küljes ja mootor töötab, et tohi kabiinis mingit susinat kuulda olla. Ainult pedaali vajutamise hetkeks käib "suss", pedaali all hoides peab jälle vaikus olema.
ah, punase autoga pildi leidsingi lihtsalt netist. too on tõepoolest UK päritoluga Smile
Nii. jätkan monoloogi. Äkki keegi korjab mõne infokillu siit välja ning oskab selle peale tarka öelda Smile Tõstsin õhtul main ja idle juhtmed ümber ning sain ta ilusti käima. Tõsiselt ilusti kohe! Käis nii külmalt kui soojalt. Täna hommikul kah - käis nii külmalt kui soojalt. Läksin siis prooviringile ning sõites jõnksutab. Jõnksutas miski 3 sekundit ning siis hakkas tõmbama. Sain sõita 500 meetrit ja suri välja Smile nagu eile - totaalselt ja ei käi ei gaasiga ega gaasita. Võtsin siis igaks juhuks vaakumvolla lahti, et äkki poob, aga ei midagi. Ja siis avastasin, et "main" juhe oli oma magnetklapi küljest lahti ning täiesti bensiinine. Seega üks neist magnetklappidest lekib. Panin selle külge tagasi ja kuidagi jõnksutasin koduni tagasi. Siis vahetasin main ja idle juhtmed jälle omavahel ära ning hakkas taas korralikult käima Big Grin

Seega tundub, et ikkagi on vähemalt üks neist magnetklappidest vigane.

Huvitav tähelepanek on veel see, et nüüd pärast seda jõnksutamisringi käis mootor jälle hästi. võtsin "main" juhtme küljest ära ning midagi ei muutunud. Võtsin "idle" juhtme ka küljest ära ning mootor kukkus puterdama ning tahtis välja surra. panin "main" juhtme selle "idle" klapi külge ning hakkas taas ilusti tööle Smile jube imelik lugu, sest tundub, et need juhtmed teevad täpselt üht ja sama, lihtsalt juhivad erinevaid klappe.

Positiivsem on aga see, et nüüd tundub koer olema maetud just sellesse vigasesse magnetklappi. Aga kurat seda teab.

Laadimine on nüüd perfektsena püsinud.
Võibolla loll mõte, aga äkki need main ja idle juhtmed on kuskilt puruks? Annavad teineteisele valesignaale, vahepeal lähevad lühisesse ja tekitavad mingeid ebakõlasid, mis laadimist härib.

Ussitanud juhtmed ja "ebamass" võivad igasugu anomaaliaid põhjustada, mul ühel veoautol on sellega juba pikemat aega probleeme. Vahepeal töötab normaalselt, vahepeal teeb igasugu sigadusi. Kõige tüütum probleem.
nii. täna oli nii palju aega, et läksin koos nende magnetklappidega Lada poodi. Kuna ma olin neid otsi ära võtnud ja tagasi pannud ja kõike omavahel vahetanud, siis ei teadnud kumb neist rikkis on. Ostsin igaks juhuks mõlemad @ 5 EUR / tk. Neil oli ainult ühesugust, väiksema düüsiga (nr 40), aga ma otsustasin, et võtan vana pealt suurema düüsi ning panen uuele klapile külge. Loogikat rakendades arvasin, et "main" peaks olema suurem Smile enivei... uued klapid küljes ning auto tiksub nagu unistus. Seega ilmselt oli algselt "idle" all olnud klapp katki ja seepärast tühikäiku polnudki. Esimene prooviring tehtud, tühikäik õigeks reguleeritud ning auto käitub nagu unistus! Vaikne, sujuv ja rahulik! Tänud heade mõtete eest. Igatahes on nüüd igasugune isu karpat vähemalt selles etapis vahetama hakata tänaseks kadunud. Sõidan kuni jälle mingi häda ilmneb Smile

Imestan ainult, et professionaalsed automehhaanikud seda viga tuvastada ei suutnud. Ja natuke on kahju, et nendele hirmuliselt palju raha sai jäetud Lada korrastamise eest. Maksin üle.
(14-09-2012, 16:54 PM)usku Kirjutas: [ -> ]...läksin koos nende magnetklappidega Lada poodi.... ning auto käitub nagu unistus! ... Imestan ainult, et professionaalsed automehhaanikud seda viga tuvastada ei suutnud ....
nojah, postis #3 ütlesin võlusõna magnetklapp ju ära! Omal ajal sai neid ikka lahti võetud ja putitatud mitu korda teepeal, terve suvi läbi, kuni klapi rikke põhjuse (elementaarse) tuvastasin ja tööle sain ...
Lehti: 1 2