automoto.ee foorumid

Täisversioon: Horex T6 SV
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Et kõik ausalt ära rääkida, siis pean alustame sellest, et eile tegin teema Vanamootorrataste alafoorumisse , rubriiki "Minu kaherattaline". Kirjutasin ja parandasin kirjutatut päris mitu tundi. Ilus kena jutt sai. Hommikul asja üle vaadates selgus, et millegipärast oli suur osa kirjapandust kadunud. Poolikuna ei olnud sellel teemal mõtet, nii ei oleks mitte keegi mitte midagi aru saanud. Kustutasin ka ülejäänu ära, niipalju , kui oli minu võimuses.

Nüüd siis uuele katsele.

Umbes 12 aastat tagasi käisin Rakveres ühel sõbral külas, vist mingit äri ajamas. Kohtasin seal juhuslikult ühte teist sõpra, kes on ka vanavarahaige, nii nagu minagi. Ainuke vahe , et tema põeb Mööbliviirust,vahel sekka natuke Militaari ka. Minul on ainult Rauahaigus. Novot, see sõber oli käinud kusagil Viljandi taga ja kogemata endale ostnud ühe hunniku tsiklijuppe. Teadis vaid seda , et on vanad asjad ja et tervet komplekti ei ole. Tahtis nendest hirmsasti lahti saada. Läksime siis vaatama seda leidu. Selgus, et tegu on Horex-i juppidega. Suhteliselt heas korras detailid, aga natuke vähe-võitu oli neid. Aga kuna hind oli soodne, siis ostsin kõik selle kola ära. Esialgu ei olnud selget plaani, mida selle õnnega peale hakata - kas edasi müüa või endale jätta.

Kodus asju täpsemalt uurides selgus, et tegu on Horex T6 SV osadega. Selgus ka , et algselt olid need kuulunud Endel Antonile Mustlast ja pärast tema surma poeg müüs jupid maha. Kuna minu Rakvere sõbrani jõudsid need asjad vahendajate kaudu, tekkis minus lootus , et äkki on Mustlas kohapeal veel midagi sellele tsiklile. Kuidagi õnnestus saada kontakt pärijatega ja käisin Mustlas. Kahjuks midagi sealt hankida ei õnnestunud. Mingis vanarauahunnikus vedeles Columbus kirjadega mootori vare, üleni vett täis sadanud ,roostes. Selle kauplesin endale. Ei olnud kindel, kas sellel on seos Horex mootorrattaga, kuid hiljem selgus , et on küll. Ja sain teada, et Karu Märdi käes võiks mõni selle tsikli jupp olla ja Tuudelepa Tõnu käest võiks ka küsida. Märdi käes oligi selle tsikli paak, mille ta ausa mehena mulle andis. Aga Tõnu ei teadnud asjast mittemidagi.

Umbes aasta , pärast esimeste osade ostmist olin üsna nukras olukorras. Mul oli olemas selle tsikli raam koos tagumise ratta, mootori, käigukasti, siduri karteri ja tagumise poriplekiga. Lisaks veel natuke detaile esikahvlist ja väga halvas seisus esiporiplekk. Veel oli olemas bensiinipaak ja miljon korda keevitatud originaal summutaja koos isetehtud tuletoruga. Poolkogemata sain juurde pooliku sama mudeli käigukasti ja mõned esikahvli jupid. Puudu olid seega esiratas, karburaator , lenks , spidomeeter, istmed, jalarauad, enamus esikahvlist, esiratas, esituli , tuletoru ja hulgaliselt igasugu väiksemaid vidinaid.[attachment=44750]

Vahemärkusena pean mainima, et Horex oli küll suur firma, kuid eriti levinud seda marki tsiklid ei olnud.Ka tegi olukorra keeruliseks see, et erinevaid mudeleid oli väga palju ja neid pidevalt muudeti tootmise käigus. 100%-lise tõenäosusega väita, et komplektsus on õige - seda ei julge vist mitte keegi. Umbes 10 aastat tagasi ei õnnestunud mul leida mitte kedagi, kes oleks olnud kompetentne selle tsikli asjus. Ja seda mitte Eestis - ka Saksamaal oli Horex-i asjatundjaid väga kasinalt. Restaureerimine tundus suhteliselt kahtlane, rahalised võimalused ei olnud kiita, puuduvaid juppe tuli terve nimekiri. Tsikli saatuse määras see, et olin liiga ahne. Nimelt tahtis üks soomlane väga seda Horexit ära osta. Ja pakkus ka mingit raha selle eest. Kuid ma pidasin pakutavat hinda liiga väikeseks, eriti arvestades seda marki tsiklite suhtelist haruldust. Ja nii see äri katki jäigi. Aga aeg läks. Ja tsikkel seisis. Minupoolne huvi oli vahepeal küll üsna passivne, kuid aeg-ajalt oli ka helgemaid hetki. Internetist leidsin mõndagi huvitavat. Näiteks Hollandi Horex Club http://horex-service.eu/
Tagantjärele tarkusena võib öelda, et selle klubi juht ja eestvedaja Albert Eringfeld on meie mõistes diversant ja pühaduseteotaja, kuid ta aitas mind vastu enda tahtmist mitmest probleemist üle. Nii nagu ta ise kinnitas, on tema ainus Horex-i asjatundja kogu maal. Esialgu tundus ta jutt igati pädev. Kahjuks, ajapikku selgusid tema üsna pinnapealsed teadmised vanemate Horex-ite osas. Ja Hollandi vanatehnikahuvilised sellest klubist ei suhtu autentsusesse eriti tõsiselt, pigem loovalt.Kõik mis ei toimi, ehitatakse ümber vatavalt võimalustele. Näiteks on Horexil käiguvahetus parema jala all ja jalgpidur vasaku jala toimetada. Mitmel hollandlasel on see ümber ehitatud. Lahendus on küll tänapäevasem ja natuke lihtsam kasutada, kuid see ei ole ju originaal!. Selle klubi kaudu on võimalik hankida mõningaid juppe, kuid kvaliteet on pehmelt öeldes kaheldav ja kuju mitte eriti originaali järgiv. Igatahes, peale mitmeid hollandikeelseid kirju google translatori abil läksime üle saksa keelele (mida kumbki osapool ei valda) ja hakkasin tõsisemalt otsima puuduvaid detaile.
Puuduvate osade otsimine kestis vahelduva eduga mitu aastat. Spidomeetri sain Saksamaalt http://www.horex.info/index.php/tachometer
Soliidne firma ja soliidsed hinnad. Kvaliteetsed tooted. Natuke kummaline on see, et nad ütlevad selle spido kohta "Original". Mina arvan , et see on ju replica. Nende arvates tehakse replikaid Hiinas, nende oma on ikka originaal. No võibolla on neil õigus, mulle ei meeldi nende loogika, mis teha. Karburaatori sain teisest Saksamaa firmast, kah uus originaal. Või siis replica. No igatahes umbes aasta tagasi kõike kokkukogutut revideerides selgus , et võiks hakata mõtlema tsikli kokkupanemisele ja restaureerimise lõpetamisele. Elementaarsed remondivõimalused on mul kodus olemas. Teadmisi on kah kogunenud omajagu. Põhimõtteliselt saaksin kõigi vajalike töödega ise hakkama, peale kroomimise-nikeldamise. Siiski ei tahtnud restaureerimist kodus ette võtta, tööruumid üsna halvasti sisustatud ja kartsin, et asi jääb venima. Hakkasin otsima, kes selle töö ette võtaks. Otsustasin Tabivere Aivarile augu pähe rääkida. Tema on selline mees, kes armastab keerulisi väljakutseid. Ka on tal piisavalt kõikvõimalikke teadmisi ja oskusi sedasorti tööde alal. No ega ta rõõmust lakke just ei hüpanud mu pakkumise peale. Aga pärast mõningast nõupidamist lubas asja ette võtta. Korjasin kõik kokkukogutu kokku ja viisin Aivari juurde. Algselt raamiga kaasas olnud mootor pidi olema kapitaalselt remonditud spetsialisti poolt. Olin üsna optimistlik selles suhtes. Aivari vilunud silm nägi mootori juures nii mõndagi kahtlast. Edasine uurimine tuvastas, et mootorit oli keegi kunagi näppinud küll. Kuid see ei olnud eriline asjatundja. Millimeeter oli selle remondimehe jaoks olnud ülima täpsusega mõõtühik (mida kasutatakse vaid kosmoseteaduses) ja montaaživahendina oli julgesti kasutatud kuvaldat. Igatahes - mootori põhjalik remont tuli ka ette võtta. Sai sisse tehtud uus kolb, silinder puuritud uude mõõtu. Väntvõll oleks peale esimest käivitust ilmselt poeginud, nüüd on seal uued nõelad ja uus tapp. Silindripeale said Urmase abiga integreeritud uued klapid jne....... Oleks seda jama ette teadnud, oleks enne veel natuke raha kogunud .....
Tellisin Hollandist tuletoru, originaal peaks olema 51mm välismõõduga. Hollandi meister ütles, et on 48mm toru ja ots üleminekuga 51mm peale. Ei meeldinud mulle eriti see värk, aga kuna Eestist ei õnnestunud paremat ka leida, siis tellisin ära. Ja kui jõudis kohale - selgus , et toru oli 40mm üleminekuga 51 peale. Hollandlane vastas süüdimatult , et jämedamat toru ei olnud parasjagu võtta ja see toimib veel pareminigi. Saatsin toru tagasi (ei ole see saatmine odav lõbu), raha tagasi ei saanud, olin sunnitud sellest firmast ostma sama summa eest muud kraami. Paraja saastaga kauplevad ausalt öeldes. Ja siis selgus, et saan uue tuletoru Viljandis ühe toreda mehe juures painutada, hind kordades soodsam ,kui Hollandis. Igasugu peenemaid vidinaid saab hea kannatuse olemasolul tellida siit:
http://www.motorrad-stemler.de/dcenter/d...endapp.pdf

Igatahes , Vanajumala abiga said kõik vajalikud jupid hangitud ja paigaldatud. Ja sellel kevadel saabus kauaoodatud päev, kui kolvi peal oli üle pika aja jälle tuli. Pikaaegne protsess jõudis lõpule. Muidugi selle tsikli käivitamine on kah paras ooper. Mootor umbes 600 kuupi, pika käiguga. Kui õiget nippi ei tea, siis lööb tagasi. Niiet väiksema mehe viskaks vist mitu meetrit maast lahti. Minul seda hirmu ei ole, kaalu on piisavalt. Aga käivitamisel peab väga täpselt teadma, mis asendis on kolb ja siis õigel hetkel tuleb isuga vänta tallata.
Väiksed videod kah vaatamiseks:
http://www.youtube.com/watch?v=xLngeF_hVLA
http://www.youtube.com/watch?v=Ws61kMFH8m4
http://www.youtube.com/watch?v=dQBl6g7yEGk

Tänan kõiki kes nõu ja jõuga abiks olid! Ja neid ei ole mitte vähe!

[attachment=44753]
Milline muljetavaldav kannatlikkus, töö ja tulemus!
Alevi vahel väga herrat ei paista liikuvat oma tehnikaga?
Rõõm näha ja kuulda,et kadund Endli tsikkel alles ja saanud uuesti ratastele. Ja muidugi hea meel selle üle,et peale mõningast rändamist on tsikkel jõudnud mehe kätte,kes pole paljuks pidanud praegusel raskel ajal sellise ratta taastamisse panustada. Tänan!