automoto.ee foorumid

Täisversioon: Jawa 360 sidur, automaatsidur, reguleerimine
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2
Tere

Olen ratta kokkupanekuga niikaugel, et vaja sidur kokku panna.
Vasaku kaane alune on koos ja kaas peal. Vahetasin ära esimese keti ja sidurikettad, need said uued.
Siduri lülitamine käib Jawal läbi veovõlli.
Kõigepealt küsimus siduri lülitamiselementide kohta.
Vasakult poolt läheb veovõlli sisse siduri surveketast lükkav varras (vist mõõduga 13.2cm), mille otsas on laiem junn (meenutab kujult neljataktilise mootori klappi). Siis paremalt poolt läheb veovõlli sisse 10 cm mõõduga varras.

Kas nende kahe varda (13.2 cm ja 10cm) vahel peaks käima ka kuul? Ei mäleta enam lahtivõtmisest kas käis või mitte.
Täpsustus: kuuli nende kahe pika pulga vahele EI käi. Leitud vene internetilehelt selge joonis. Seega sellele küsimusele vastus olemas.

Kuul on sees paremal pool oleval kolmnurksel automaatsiduri lülitusmehhanismil ja see kuul lükkab seda 10cm varrast.
Kuuli mõõt on täpselt sama, mis on esikahvli laagril. Vana automaatsiduri mehhanismi sees oli see kuul üsna kulunud (ja ka muud liikuvad osad selles).
Automaatsiduri mehhanism (see kolmnurkne plaat, kus sees kuul ja reguleerimispolt) on uus.

Kuidas reguleeritakse automaatsidurit ja sidurit?

Automaatsiduri hoob, kuhu külge käib ka tross, kui kaugele see peaks jääma käigukangi võlli lülitusnukkidest?
Keerad automaatsidurit niipalju peale, et käiguvõlli kahvli sisse läheks automaatsiduri rullik. Mingit vahet ei pea jätma. Alles siis paigaldad siduritrossi.
Automaatsiduri sûsteem hoiab ka käiguhooba paremini paigas.
(15-11-2018, 20:42 PM)tõnn Kirjutas: [ -> ]Keerad automaatsidurit niipalju peale, et käiguvõlli kahvli sisse läheks automaatsiduri rullik. Mingit vahet ei pea jätma. Alles siis paigaldad siduritrossi.
Automaatsiduri sûsteem hoiab ka käiguhooba paremini paigas.

Just lõpetasin siduriga. Võtsin automaatsiduri plaadi maha ja mõõtsin parempoolse pulga üle. 10 cm asemel oli alles 9.95 cm ja kuulipoolses otsas oli kuulist lohk.
Asi oli selles, et see automaatsiduri rullik ei ulatunud käigukahvli hoovani, umbes 5mm jäi puudu, olgugi, et automaatsiduri plaat täiesti uus.
Lahendasin praegu asja nii, et keerasin automaatsiduri poldi välja ja panin selle taga olevale kuulile ühe kuuli veel lisaks. Pärast seda õnnestus keerata ilusasti automaatsiduri hoob käigukahvli hoovani välja.
Ma ei tea, kas keegi on nii veel varem teinud, aga mina praegu nii tegin.
Ja siis läks tross külge, kaas peale ning ka õli käigukasti.
Kui uued elektrijuhtmed ka kokku saab, siis saab ka proovida mootorit.
just eelmine nädal ladusin ka 638 mootori kokku. Ma samuti kahtlesin kahe varda vahelises kuuli olemas olus, sest varrastel oli kuuli jäljendid/süvendid. Mina panin sinna kuuli, kas oli õige või mitte, kuid ega ta seal midagi halba ka tee (vist...)
Automaatsiduri paigaldasin nii, et kõigepealt plaat külge, siis kruvi nii sisse, et õrnalt puutub sidurivarrast. Seejärel alles tross külge.
Igatahes sai nii hea, et testsõidul sai jalahoovaga ilusti käike üles ja ala vahetatud ilma, et käsisidurit vaja kasutada. Käsisidur on hea siis, kui jalaga ei tule sujuv vedama hakkamine välja.
Osavamad jawamehed lähevad ka paigalt seistes ainult automaatsiduriga minema....
Kui nüüd pildilt midagi näha on:

[Pilt: file.php?id=3289&mode=view]
Lahendasin praegu asja nii, et keerasin automaatsiduri poldi välja ja panin selle taga olevale kuulile ühe kuuli veel lisaks.


Kaks kuuli kõrvuti selles pesas ei ole hea. 
Pane teine kuul kahe pulga vahele.
(15-11-2018, 23:35 PM)CHRhmm Kirjutas: [ -> ]Käsisidur on hea siis, kui jalaga ei tule sujuv vedama hakkamine välja.
Osavamad jawamehed lähevad ka paigalt seistes ainult automaatsiduriga minema....


Arvestades, et JAWA käigukast on suhteliselt nõrk (käigukahvlite kulumised ja purunemised ju teada-tuntud teema), väga ei soovitaks jalaga nö. automaatsidurit igapäevaselt kasutada, mäletamist mööda ei tundunud ikka päris sama mis eelnevalt sidur käega täielikult lahutada ja alles siis hakata käigukastis hammasrattaid liigutama. Ise olen jalaga kasutanud vaid häda korral, näiteks kui siduritross on katki läinud või muul põhjusel ei saa käega sidurit kasutada. Kohapealt saab ära minna küll, aga kui seisad ja on vaja kohalt minnes kohe vasakule keerata, ei ole küll väga hea variant kuna vasakut jalga ei saa maha toetada ja paremale kallutades vasakpööret ei tee. Rolleyes
(16-11-2018, 00:12 AM)tõnn Kirjutas: [ -> ]Lahendasin praegu asja nii, et keerasin automaatsiduri poldi välja ja panin selle taga olevale kuulile ühe kuuli veel lisaks.


Kaks kuuli kõrvuti selles pesas ei ole hea. 
Pane teine kuul kahe pulga vahele.

Miks kaks kuuli kõrvuti hea ei ole? Miks peaks teise kuuli panema kahe pika pulga keskele? Sinna keskele võiks panna ka sobiva pikkusega silindri, mis oleks veelgi parem. Kuul muidugi lihtsam lahendus.
Sellel lingil on Jawa 360 jõuagregaat.
http://www.jawaold.su/print.php?sec=book...=sovkov-05
lk. 13 on joonis nr. 37. sidur, veovõll, käimalöömis/käiguvahetus võll.
Kuul on tähistatud numbriga 19.
Kulumata osadega süsteemis on ainult üks kuul.
Kui neid kahte kuuli kokku suruda, siis jõud ei liigu mitte siduri suunas vaid osa jõudu liigub ka toru seina suunas.
Kas uued kettad panid tänapäevased või vanad, korkmaterjalist?
Ehk siduriketaste paksus tekitab vajaduse teise kuuli lisamiseks?
(16-11-2018, 00:55 AM)tõnn Kirjutas: [ -> ]Kui neid kahte kuuli kokku suruda, siis jõud ei liigu mitte siduri suunas vaid osa jõudu liigub ka toru seina suunas.
Kas uued kettad panid tänapäevased või vanad, korkmaterjalist?
Ehk siduriketaste paksus tekitab vajaduse teise kuuli lisamiseks?

Sidurikettad on uued, aga korkmaterjalist.
Mul kippusid korkmaterjalist sidurikettad kokku kleepuma ja käiguvahetus muutus sujuvamaks peale kõvakattega ketaste paigaldust.
Kuigi sidur ja käigukastivõll on samad siis neid siduri lahutusvardaid on igas pikkuses nähtud. Jah, kataloog näitab kuuli vaid lahutusmehhanismis, minul on enamus ratastel ka varraste vahel kuul aga kogupikkus tuleb õige - kõik on jätkuvalt väljareguleeritav.

Selle jaoks, et sidur korralikult lahutaks on vaja mitut asja. Esiteks õli, mis poleks nagu tatt ja ei kleebi kettaid kinni. Korralik sidurikorv, selle puks ja sirged kettad on olulised. Samuti puhtad kettad. Seejärel on oluline, et kahvel, mis on käiguvaheti võlli otsas oleks kulumata ning tihvtiga korralikult kinni. Tihtviauk võllis ei tohi ka loksuda. Siis jääb veel lahutusautomaat, mis kui see on näinud mõnikümmend tuhat km ilma hoolduseta ja võib-olla ainult kruusa ja soppa, ilma kaitsmeteta sõitmisest - visake vanarauda.

Seesama rullik, mida kahvel surub lahutades peab olema jätkuvalt ümmargune, keerleb ja mitte loksuv oma võllil. Kahvel, mis on lahutusseadise sees, peab olema jätkuvalt terve ja selle hambad, mis lükkavad lahutades pesa, kuhu läheb kuul ja varras - peavad olema kulumata. Seesama pesa, mille sees on reguleerkruvi ja kuul, peab aga olema ühtlaselt silindriline, mitte hambasse kulunud. Kui siis tross ka veel korras on, siis ongi olemas korrektselt lahutav sidur mille puhul on kama kaks, kas te lahutati käe või jalaga. 

Keerad siduri trossi pikkusemuutmise vahetükki kokku, paned siduri lahutusseadise oma kohale ja keerad kinni, seejärel kruviga reguleerid käiguvahetivõlli küljes oleva kahvli ja selle hoova, kuhu kinnitub siduritross, selle vahe täpselt selliseks nagu raamat ütleb (oli äkki 0,1-0,15mm, võin peast mööda panna) ehk et see rullik poleks kahvli keskele jäigalt kinnipoodud vaid õrnalt käiks põhimõtteliselt ringi, kui tarvis. Siis reguleerid lingi vabakäigu ära (võid vaadata raamatust vabakäigu täpse suuruse aga eks see sõltub kas siduriheebli kinnituses on mõlemad puksid sees või ainult üks - ehk palju see heebel seal oma telje peal logiseb) ning siis sidurdad nagu vaja. 

Ma võin homme sidurilahutusseadisest / automaadist mõned pildid teha, kui see on lahtivõetud, et kõik näeks mis seal ära kulub ja lahutamist ebatäpseks või suisa võimatuks teeb. Esmapilgul võib tõesti tunduda, et mis seal ikka on aga tegelikult on need vanad, küljes olnud automaadid lihtsalt kulunud ja ei toimi õigesti.
Jaan, kas sul on uus veneaegne lahutusmehhanism või kaasaegne uus?
(16-11-2018, 02:03 AM)gruppen Kirjutas: [ -> ]Jaan, kas sul on uus veneaegne lahutusmehhanism või kaasaegne uus?

Tere

lahutusmehhanism on uus, Tšehhist tellitud, selline: https://etovar.eu/en/115-engine-gear-box-clutch?p=2
Pisut erines vanast - vanal läks tross läbi peenikese augu ja tuli seetõttu siduritrossile rüüsi otsa otsik vaadata - samasuguse nagu oli heebli poolses otsas.
Vana lahutusmehhanism oli küllaltki kulunud, võtsin selle uurimiseks niipalju lahti kui sai. Seda pesa, kus kuul sees käib välja ei saanud. Igaljuhul liikus see pesa tunduvalt vähem, kui uus ja igalt poolt oli kulumist näha.


Käiguvahetusvõlli otsas oleva kahvli võtsin varumootori pealt - seal oli see 0.5mm vähem kulunud. Tift fikseeris korralikult.
Õli panin käigukasti 10W50, mis vanadele mootoritele mõeldud.

Võtan siis veel korra lahutusmehhanismi plaadi küljest, et üks kuul kahe pika varda keskele panna.

Uued sidurikettad kindlasti, vähemalt alguses on paksemad kui need mis sees olid. Eelistasin tellida korkmaterjaliga kettad, et oleks rohkem audentsem. Ei teagi, kas see oli õige otsus.
Sidurikorv ja puks tundusid OK olevat.

Jaan
(16-11-2018, 00:25 AM)veix__ Kirjutas: [ -> ]Arvestades, et JAWA käigukast on suhteliselt nõrk (käigukahvlite kulumised ja purunemised ju teada-tuntud teema), väga ei soovitaks jalaga nö. automaatsidurit igapäevaselt kasutada, mäletamist mööda ei tundunud  ikka päris sama mis eelnevalt sidur käega täielikult lahutada ja alles siis hakata käigukastis hammasrattaid liigutama. Ise olen jalaga kasutanud vaid häda korral, näiteks kui siduritross on katki läinud või muul põhjusel ei saa käega sidurit kasutada. Kohapealt saab ära minna küll, aga kui seisad ja on vaja kohalt minnes kohe vasakule keerata, ei ole küll väga hea variant kuna vasakut jalga ei saa maha toetada ja paremale kallutades vasakpööret ei tee. Rolleyes

See tähelepanek on hea. 
Käsisiduriga on jah nii, et enne lahutad ja alles siis liigutad heebleid. Automaatsiduril toimub see väga väikese nihkega (kuigi on disainitud nii, et vahetult enne lahutab siduri ja kohe kahvlid järgi) ning kui kuskil midagi paindes, siis ei pruugi väga häst õnnestuda. Kuna hetkel on kõik ilusti paigas oli 30km testsõidul asi väga OK. s.h. andis natuke siduritross järgi...
Käigukasti läksid valukahvild, mitte paksust plekist painutatud..
Mina kasutan mitte korksidurikettaid...
Õliks läks Castrol MTX SAE 75W140, on ta nüüd hea või mitte, kuid see oli sees ning oli väga soovitatud (nimesid ei maini)
Jawa Workshop inglise keelses manualis on käigukasti õlideks tsehhi tootjatelt: Mogul Trans 90 API GL4;  Gyrol 90 SAE 90; Mogul Trans 80W/90 API GL 4 whole year; Byrol 80W/90 SAE 80W/90

Kui ma nüüd õigesti mäletan, siis kuuli võtsin ühest vene laagrist... läbimõõduga 5,x mm igatahes suht täpselt võlli läbimõõduga ja varraste vahel tundus asi õigem. Jah tuli peaaegu kuuli võrra automaatsiduri pingutuskruvi väljapoole keerata. 

Eks sõidud näita, kui hästi siis kast kokku sai (see mul esimene 638 mootor, mida lahku/kokku tegin)
Jätkan teemat.
Sai ratas talvekorterist välja aetud. Kuna spidomeetri trossi hammasratas tahtis vahetamist, siis sai sidur maha võetud. Siduri pealmine kaas (kuhu sisse vedrud lähevad) sai pandud uus, on sellise disainiga, et on vedrupesadega ühes tükis ning valatud mingist sulamist.
Seenekujuline tõukurvarras läks ka uus, selle pea pisut väiksema läbimõõduga kui originaal aga sobis uue siduri pealmise kaanega). Keskmine tõukurvarras on uus, samuti automaatsiduri mehhanism (2 kuuli selles sees). Siduri tross sai ka uus. Sidurikettad uued korkkattega. Automaatsiduri kahvel vana seetõttu (väljanägemine ok), et uue kahvli tiftiaugud olid nihkega puuritud.
Õli panin käigukasti 10W50, mis vanadele mootoritele mõeldud.
Sidur hästi ei lahuta, rääkimata automaatsidurist. Peale tänast testsõitu andis tross ka kusagilt natuke järele.
Peab uuesti lahti võtma ja uuesti vaatama.
Kunstkattega sidurikettaid mul võtta ei ole, mõtlesin, et paneks prooviks sisse tagasi vanad sidurikettad. Need ka korkkattega, aga ehk kleepuvad vähem ja on kulunumad ka.
Õli peaks ka ikkagi panema SAE 80W/90 ? Loeb õli nii palju?
Ma panustaks pigem valele reguleeringule (automaati lülitava kahvli vabakäik suurevõitu).
Peale testsõitu niisiis oli tross või midagi muud järele andnud, sest heeblile oli loks tekkinud ja sidur ei lahutanud korralikult.
Sai automaatsiduri mehhanism maha võetud ja hoolikalt uuritud. Automaatsidur oli uus. Kulunud tehase originaal kõrvale võetud ning mõlemad mehhanismid juppideks võetud. Samuti hoolikalt läbi loetud sama teema eelnevad vastused, gruppeni põhjalik jutt.
Selgus, et uue automaatsiduri lülituskeeleke, mis asub trossiga tõmmatava hoova sees, oli lülitusnuki kohalt laiaks pressitud - selge, et jälle madala kvaliteediga raud kasutuses. Tehase originaali keeleke oli umbes 0.5mm paksem ja vähem kulunud ning sai ringi tõstetud uue automaatsiduri mehhanismi sisse. Muud tehase originaali automaatsiduri jupid olid liiga kulunud kasutamiseks.
Nüüd vana ja uut automaatsidurit koos vaadates selgus, et need on erinevad. See silindriline tõukur, mille sees on kuul ja mille sisse käib pikk reguleerimispolt - see on vanal ja uuel mehhanismil erineva pikkusega.
Tehase originaalil on selle silindrilise tõukuri pikkus 35mm, uuel mehhanismil aga 45mm. Seejuures reguleerimispoldi vindi+sileda otsa pikkus vanal ja uuel oli sama - 29mm. 10mm erinevust!
Siduri tõukurvarras oli mul originaalis 100mm ja asendus sai ka tellitud 100mm. Samas tšehhid pakkusid neid vardaid lisaks 110mm ja 140mm pikkustega.
Oletan, et selle uuema automaatsiduri jaoks peaks siduri varras olema mitte 100mm, vaid 110mm.
Ma olin seni sunnitud selle silindrilise tõukuri sisse panema kaks kuuli, et sidur natukenegi mõikaks. Ehk siis tuleb nüüd vaadata kas 110mm varras või panna silindrilise tõukuri sisse 1 kuul ja selle järgi 10mm lõigatud tükk vanast vardast.
Või panna see 10mm jupp võlli sisse enne siduri tõukurvarrast, kuhu mõned on kuuli vahele pannud.
Selliselt peaks saama pikkuse õigeks. Selle 10mm erinevuse tõttu ma ilmselt ei saanudki automaatsidurit ja ka tavalist sidurit korralikult toimima.
Selles sidurilülitussüsteemis peaks olema vaid üks kuul, sest kuul deformeerib pinda mida ta surub või mis teda surub ja seda on vaja vaid automaatsiduri mehhanismi sisse. Need tõukurvardad ja reguleerimispolt paistavad olevat suhteliselt pehmest materjalist.
Veel panin tähele sellist asja.
4 käigu hammasratta panin uue, selle otsa käib keti veohammasratas ja tema võllist läbi käib siduri tõukurvarras.
Selle hammasratta sisse siduri tõukurvõlli otsa käib tihend. Tehase originaalil 4 käigu hammasratta otsa sisemine läbimõõt on 16.5mm (tihendi välimine mõõt), uuel 4 käigu hammasrattal otsa sisemine läbimõõt 17mm, ehk siis tihend peab olema 17mm ja 16.5mm tihend ei sobi, jääb loksuma.
Tundub, et sain toimima. Kogu jama põhjus oligi selles, et automaatsiduri mehhanism on uue Jawa oma ja selle jaoks peab sidurilülituspulk olema 110mm. Tegin selle pulga vanast seeneotsaga pulgast, millega siduri vedrusid kokku surutakse.
Pulkade vahele kuuli ei pannud, üks kuul on vaid automaatsiduri mehhanismis.
Tegelikult päris korda veel ei saanud. Eile vahetasin veohammasratta ja siduri pulga vahelist tihendit ja siis käis automaatsiduri mehhanism taas maha.
Lugu on selline, et kui ma keeran seda automaatsiduri reguleerpolti niipalju sisse nagu peaks - et automaatsiduri lülitus hoova ja võlli kahvli vahel oleks 0.3mm, siis hakkab sidur libisema, kui sõidul järsult gaasi anda (pöörded lähevad üles, aga tõmme tekib tasapisi).
Kui automaatsiduri reguleerimispolti väljapoole keeran, siis pole õiget automaatsidurit jälle.
Kas peaks seda 110mm pulka natuke lühemaks tegema, 0.5mm näiteks?
On kellelgi veel sellist teemat olnud ja kuidas lahendasite?
Tere,

Andke andeks mu teadmatus, aga mis süsteemi käigukast antud mootoril on? Olen omanud 10+ 634/638 Jawasid; kõigil oli käiguheebel/käivitusvänt üks ühik... 638 motot mõtlen
Lehti: 1 2