automoto.ee foorumid

Täisversioon: Metsategu ja -vedu. ATVd, ruunad ja russid
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
(30-01-2019, 18:53 PM)PlyVal64 Kirjutas: [ -> ]Enamasti on mõiste "hobiks erametsas metsategu" oluliselt peenema ja väiksema mahu/kaaluga palkidega seotud, kus mingit ulmelist jõudu vaja pole. Seljas ei tassi ja käsitsi väga ei tõsta aga tonnidest me ka ei räägi. Nikerdatakse puude vahel ja püütakse kamarat võimalikult vähe rikkuda. Ilma tagamõtteta, lihtsalt on eile õhtul hilja müüki paisatud reaalne lahe mikrohaarats - 8K€. Mingi 10+ aastat on toimetatud sellega. Tegelikult teevad paljudel "salaja" hambad lõka-lõka, tahaks omale sellist, aga ei julge ei tunnistada ja eelarve ka ei kannata. Sellega tõstadki sellesinase tihuse palgi palgiotsa ratastele, teise otsa võtad turja ja tuled. Kui just  K-J Petersoni kombel jala Riiga ei pea palkide järgi käima, toodki oma 8-10 tihu päevaga välja. 

Lõka-Lõka ei tee ja ülearu vaimustusse ei satu.
Vt mu pilti, kus minu ratastega raudhobul kopaga Jussi ja sinine konteiner!  Rattad versus lindid praegu ei räägi aga muidu suht sarnane ju?
Nüüd räägime sellega metsas töötamisest. See on ABIMASIN.  Kuskil teerajal või sihi peal seisab number suurem käru ja aparaat, millele selle Raudhobuga peale veetakse.
veokaugus kõige rohkem 50 meetrit. Omab mõtet vaid siis, kui tõesti mingil tõsisel põhjusel ei saa sihti puhastada ja käru kasvõi tagurpidi lähemale ajada, sest kuna tekkiv maht on nii olematu, siis varem või  hiljem hakkab ajast kahju.  Pulkhaaval kilomeetri taha ei vea sellega keegi kuskil midagi, kui see pole just rabas lastud põder.
Aga mina kasutasin enda oma taksona, saed-kanistrid peale ja 5 kmh sõidad metsa. Õhtul tagasi. Kui ISEKIT veel ei olnud.
No ees maas ei kõnni kunagi, ikka astud pulga peale või ronid sadulasse.
See teine variant, kus käru peal vints on juba tüki efektiivsem kaadervärk.  Raudhobu enda mõte on sel juhul ainult vints hommikul metsa ja õhtul tagasi tuua.
Töö ajal kui koer ketiga puu küljes. Jällegi võimaldab välja tõmmata sealt, kuhu kõrvale ei pääse, minu juhul üle tiigi ja järsust nõlvast üles.
Samas kui nüüd on Jussiga käru kasutada, siis ei ole sellist ettevedu juba ammu kasutanud, langetad nii, et tõstukiga saad ladvast kinni võtta ja muudkui järjest sikutad.
Kui tüvi kohe juppideks lasta, tekib muidugi küsimus, et kuidas see jäme 3m ots sealt keset võsa kätte saada.
(30-01-2019, 23:01 PM)GRAND Kirjutas: [ -> ]
(30-01-2019, 20:16 PM)mlsluik Kirjutas: [ -> ]Lähemalt räägiks siis palju vihatud atv-st. Ei saa mina aru miks seda nii vihatakse

Vot see on Hamletlik küsimus. Nagu musta Jeep´ i ja ATV soetad, oled automaatselt rahvavaenlane.

nähes, kui palju rabasid, põlde ja metsaaluseid on atv-dega ära trööbatud, ei imesta. Eks mõned idioodid kujundavad mainet, kuigi tegelikult on tegu asjaliku riistaga.
Küll ksf!DONN selle haagiseveo ka sinna odavhaagisele aretab ja siis on tegu hoopis teise tööriistaga. Nagu ise ka oled märganud, on kõik õiged metsatraktorid 6X6 või pigem 8X8. Ilma haagiseveota ongi kerge ikaldus ja siis peab ees olema "kollim" riist. Sinna paned suvalise maasturi või isegi vähegi rehviga quattro (masteri naast) ja ei saaks aru ka. Ma suisa katsetasin enda omaga, raske käru sabas suvel murupeal "kaapsu" teha aga ei õnnestunud - piisavalt vanake ka ja jõudu just niipalju koos vana siduriga, et lihtsalt hüppas kerge kärsahaisuga kohalt... Auto 1,6 tonni, sees sadakond kilo puid ja paadihaagisel ka pool tonni aga ülikitsad rattad, üks paar! Kaal + 3X4 (tagasild lukus ja vedrud jäigad) 104kW teevad imet. 

Ehk see on koht, kus ma täiesti neid japsi kasutatud 4X4 väiketrakatsi Mehi usun. Vedrutav ilma kaaluta ATV vs jäiga koormatava sillaga natuke raskem traktor on ikka kaks eri maailma. ATV on lihtsalt kiire ja mugav, esmapilgul väike mänguasi võib aga uskumatuid "imesid" teha. Jäiga võll-sillaga ATV, kus konks reduktorisse kinnitub, seal muutub asi koormates jälle tavaliseks 2WD'ks, küll blokiga, aga esiots on nii "kerge", et mingit suurt abi rataste ringikäimisest pole. Sestap need metsas käivad asjad edeotsale raske hüdrosüsteemi panevadki. DragRace'i probleem: tagarataste pidamisel kerkib esiots maast lahti. 
Sinan sappa peaks käima seesinane Avesta Vagen, kus kõik, ka silla asukoht on hüdroga liigutatav, aga nende hind on "venekeeles". Odavaim võiks olla selline, kus on vaid silla vedu, raami juhtimist ja silla liigutamist pole. Kokku koos vähegi ATVga ikkagi 15K€ aga see siis teeb ka üht-teist. 
DONN'i kombel DIY-vennale, kel ruum ja oskused olemas, siis sellele on see alus paras, mida siis ise raamiveole ja isetehtud lintidele pehmele/lumele edasi arendada. Raam ja rattad on siin "kauba peale". Pikema noolega ja ise kergem on juba jälle märgatavalt kallim. Samas see pisike on täpselt paras paljuveolisele kasutet trakatsile sappa, kus komplekti hind jääks 10K€ +/- juurde sõltuvalt edeotsa hinnast. 

Samas on äsja peale visanud ühe valmiskomplekti väga hea hinnaga!  See juba teeb hinge haigemaks, sest ees on Inimesele, mitte 60'tel kommunistile sotsialistlikuks tööks, mõeldud visuaalselt kena traktor ja sabas päris kabe haagis. Kes iganes see Raigo Tartu kandist on - siin on üldise sedasorti kasutatud asjade hinnataseme etalon! Kõik, mis on sellest komplektist halvem, koledam, roostesem, rögisevam, külmem jne, jne, peab olema ka PALJU odavam! PALJU!!! Käru on ju 2017 aasta... Värskelt on visanud juurde ka uuepoolseid 320-"russe" täiesti konkurentsivõimeliste hindadega võrreldes kabiinideta tundmata vanusega japsi asjadega. Kuna kumbki pole ergonoomika tipptase aga see pisi-"russ" päris õudne ka enam pole, siis mängivad rolli muud asjad. Ja vaat see oleks juba "põnevam" teema, sest nüüd mõiste "russ" on hoopis midagi muud. 
No midagi pole teha, ma jään omale kindlaks: sõltumata hinnavahest ma keeldun omale soetamast ja vabatahtlikult pidevalt tarbimast põkana päris kabedat elukat, mis siiski on puhvaika-vatipüks-kirsa riist vs japsi paljuveolist, kuhu istub peale Gore-Tex riietes ja matkasaapas2,6K€ vs 5,4K€, see on vahe aga...
(30-01-2019, 21:14 PM)mutikas Kirjutas: [ -> ]MTZ 82 & ARBRO 400S
https://www.youtube.com/watch?v=EPZ71KVmiVM

Asine: kuni 30 tm päevas, nagu Peremees ise väidab. Ma arvasin rohkemgi.  Aga meil täpselt samasugune mets koosluselt, aluspinda muidugi ei tea-näe ja see tehakse minu jaosk liiga hõredaks ja trambitakse liiga palju! See on raudselt odav kiiremate-moodsamate-veelefektiivsemate asjadega võrreldes aga piisavalt efektiivne masin kogu oma "lõksutamisega" erametsadesse kuid... Kihvt reaalsest tegevusest video ja kui eesmärk oleks metsast maksimaalne kasum välja pressida aga visuaalselt kultuursel moel, siis õige riist koos taamal näha olnud 82-palgikäruga.  Korjad oksad ka kokku, trambid küll veel aga lõpuks päris lageraie ju pole ning küll paari aastaga ka seened-marjad taastuvad. Aga kui eesmärk on absoluutselt midagi muud, kui maksimaalne kasum?
(31-01-2019, 12:56 PM)Peeter2 Kirjutas: [ -> ]
(30-01-2019, 23:01 PM)GRAND Kirjutas: [ -> ]
(30-01-2019, 20:16 PM)mlsluik Kirjutas: [ -> ]Lähemalt räägiks siis palju vihatud atv-st. Ei saa mina aru miks seda nii vihatakse

Vot see on Hamletlik küsimus. Nagu musta Jeep´ i ja ATV soetad, oled automaatselt rahvavaenlane.

nähes, kui palju rabasid, põlde ja metsaaluseid on atv-dega ära trööbatud, ei imesta. Eks mõned idioodid kujundavad mainet, kuigi tegelikult on tegu asjaliku riistaga.

 Tahaks teada kuidas ATV metsaalust rohkem lõhub, kui misiganes siin jutuks olnud muu tehnika? Pigem ikka kordades vähem. Siiamaani on kohati rööpad sees kust isa MTZ iga vabariigi alguses sihtide tegemisel välja vedas. Nüüd olen 10 a. ATV ga toimetanud, aastaga kaob igasugu märk kust on tuldud. On muidugi ka erandjuhtumeid kus lume all on sula aga  paari aastaga kaovad  isegi need rööpad.
Siin vist mõeldi neid põmmpäid kes niisama nendega ringi rammivad.

E: st. kohta valimata
Eks hobinokitseja saa aega ka valida. Eelmist ATV poris pilti vaadates oleks hea eelnevalt seda rada sõkkuda ja oodata külma. Siis sellist porimöllu ei teki.
Üldiselt, kui tegu seal 500Kg kandis vedukitega, siis tuleb ka seda arvestada, et koormad liialt raskeks ei läheks. Olgu ta siis ATV või raudhobu, 3 minutist alates nagu tõusu polegi, aga näed ei tõmba. Kärurattad ka pisikesed ja vajusid lumme.


Pigem käia mitu korda ja kergema koormaga.
Mõnel ongi raudkindel põhimõte, et poole koormaga metsast välja sõita mõtetu. Eelmisel aastal ka tuttav russiga läks kaheteljelise haagisega metsa. Pilluti pool päeva kasti pakke ja lõpuks nagu heinakoorem. Välja tulema hakates lõikasid käru rehvid maasse ja edasi tagasi jurgatamisega põhimõtteliselt aeti käru telgede peale, pluss russ veel sisse kraabitud. Lõpuks janditi pool päeva teiste traktoritega, et kätte saada.
Peale seda jäi ikka põhimõte kõlama, et milleks pooltühja käruga sõita.
Bobik http://www.auto24.ee/1382560 koos ratastel lintidega vist metsatööks väga ei sobi? Pöörab õuel ka muru segi, aga laaduriga masin ikka väärt asi igasugu muudeks õiendusteks. Laaduriga japs siiski mõtekam.
See sama raudhobu video vist käis siit juba korra läbi ka. Ega seal videos hästi ei näita, aga mulle tundub probleemiks olevat see, et ta seal mäe peal üritab pöörata? Sel hetkel kui mõlemad roomikud korraga veavad, liigub justkui edasi küll. Aga kui ainult üks, siis ei liigu. Väga kergekäeliselt annab juht alla igatahes.. kui pole just videost välja lõigatud eelnevat mitme minutilist jantimist sama koha peal. Big Grin
(31-01-2019, 18:50 PM)meli666 Kirjutas: [ -> ]Eks hobinokitseja saa aega ka valida. Eelmist ATV poris pilti vaadates oleks hea eelnevalt seda rada sõkkuda ja oodata külma. Siis sellist porimöllu ei teki.
Üldiselt, kui tegu seal 500Kg kandis vedukitega, siis tuleb ka seda arvestada, et koormad liialt raskeks ei läheks. Olgu ta siis ATV või raudhobu, 3 minutist alates nagu tõusu polegi, aga näed ei tõmba. Kärurattad ka pisikesed ja vajusid lumme.

Ägeda video oled leidnud! Ehe "ahnuse" teema ja talveks käivad sinna haake alla ikka suusad - OLULISELT kergem liikumine. Soomlastel on ju selleks needsinased "soome kelgud", õigemini sellele sarnased suuskadel puukelgud. Siin video lõpus vana laob peale ja tõukab koju ära... 
Muidugi, palju seal raudhobul-kärul kaalu peal olla võiks, Eesti Peremees ju väitiski, et tihu toorest on lagi. Muuseas, just tuli rotsadel veel üks vanake müüki ja hind ikka veel 2K€, seekord koos käruga. Täiesti sõge, kuidas see asjandus hinda hoiab! 

Roomikutest on vana-hää väike Terri ikka üleprahi, lahe ka kõigele lisaks. See nüüd küll ära ei upu, kui vähegi endal mõistust peas. Suurem kabiiniga ka, eravärk ja isegi odavam. Aga ma kujutan ette, milline vaev on neid elustada, kui seal midagi laguneb. Need ju kõik vanad, kui "mammuti fekaal"... aga kus maksavad!

(31-01-2019, 19:14 PM)PlyVal64 Kirjutas: [ -> ] Muuseas, just tuli rotsadel veel üks vanake müüki ja hind ikka veel 2K€, seekord koos käruga. Täiesti sõge, kuidas see asjandus hinda hoiab! 
Saab ka ilma muidugi vedada palki, aga peenema materjali jaoks oleks haagis hea. Uus haagiski maksab rohkem, kui see komplekt:
http://www.parki.lv/mezs/meza-traktori/l...ku-piekabe
Selles valguses raudhobu pealekauba ja haagis eriti amortiseeruv ka ilmselt pole. Mingi võrk ka seal haagise kõrval, täpselt aru ei saagi, milleks.
Rootsi järgi? Hobu küll ilmselt väsinud, lindimajandus? Vintsi ka nagu ei paista? Aga saab ka nii kapitalirendi asemel. Mis puruneb, selle ostad vanakesele külge. Iga kuu ju põhimõtteliselt tiksuks remondiks juurde, nagu kapitalirendi puhulgi peaks maksma. Kui aga mingi ootamatu raha kulutus mujale, jääks asi lihtsalt pausile ja jätkaks jälle, kui võimalus.
Ma vist esiisade võlg võõra oma mõtlemisega ja vene rögisejaid ka niimoodi pool surmasid ostnud ja tasapisi korda remontinud. Aga mingit igakuist kohustuslikku makset küll ei taha, ju peaaju ehitus vanamoodi.
Juppidena küll masinat kokku ehitada kindlasti kallim, aga päris kõik ka ju vahetusse ei lähe. Huvitav, mis maksaks lintide, tähikute jms majanduse komplekt sellele?
(31-01-2019, 20:09 PM)meli666 Kirjutas: [ -> ]Huvitav, mis maksaks lintide, tähikute jms majanduse komplekt sellele?

Kui mõõte tead, siis ehk leiab kuskilt mõne analoogi, hiinast näiteks. Originaal võib siin maksta oma 1500 euri tk. Kaugemalt maailmast saab odavamalt kindlasti. Kui kohalikus esinduses (keegi siin ikka tegeleb sellega läbi mingi emafirma) jalaga ukse lahti lööd, võib vabalt tulla lindid+tähikud ja muu mudru sinna 5000 juurde.

http://aftermarket.lennartsfors.com/?pro...and-wheels
(31-01-2019, 14:00 PM)PlyVal64 Kirjutas: [ -> ]
(30-01-2019, 21:14 PM)mutikas Kirjutas: [ -> ]MTZ 82 & ARBRO 400S
https://www.youtube.com/watch?v=EPZ71KVmiVM

Asine: kuni 30 tm päevas, nagu Peremees ise väidab. Ma arvasin rohkemgi.  Aga meil täpselt samasugune mets koosluselt, aluspinda muidugi ei tea-näe ja see tehakse minu jaosk liiga hõredaks ja trambitakse liiga palju! See on raudselt odav kiiremate-moodsamate-veelefektiivsemate asjadega võrreldes aga piisavalt efektiivne masin kogu oma "lõksutamisega" erametsadesse kuid... Kihvt reaalsest tegevusest video ja kui eesmärk oleks metsast maksimaalne kasum välja pressida aga visuaalselt kultuursel moel, siis õige riist koos taamal näha olnud 82-palgikäruga.  Korjad oksad ka kokku, trambid küll veel aga lõpuks päris lageraie ju pole ning küll paari aastaga ka seened-marjad taastuvad. Aga kui eesmärk on absoluutselt midagi muud, kui maksimaalne kasum?

Jõudis ka minu video siia Smile . Aga siiski ma nüüd ei saanud teie jutust aru, et mismõttes " tehakse liiga hõredaks ja trambitakse palju" ja " kui eesmärk on absoluutselt midagi muud, kui maksimaalne kasum" ?
väga tore, lõka-lõka peremees foorumis kohal.
paluks kohe ausat kommentaari laasimise teemal.
sellest videost ja teistest lõksutajate videotest ka jäänud mulje, et laasimine on neil ikka üsna nõrk teema.

vähese mäkketõusuvõimega hobu videost jäi silma pooleteraline lahendus palgiotsa toetamiseks. mõningase katsetamise ja leiutamisega saaks ilmselt palgiotsa alati kindlalt "hambasse" võtta ja siis vintsiga veerandi või kolmandiku pealt kindlalt palgi saba nii kõrgele tõsta, et saab vaid näpujõuga teise koormasse keerata. vints muidugi peab igal juhul puldiga olema.
(31-01-2019, 12:45 PM)pkmp Kirjutas: [ -> ]Samas kui nüüd on Jussiga käru kasutada, siis ei ole sellist ettevedu juba ammu kasutanud, langetad nii, et tõstukiga saad ladvast kinni võtta ja muudkui järjest sikutad.
Kui tüvi kohe juppideks lasta, tekib muidugi küsimus, et kuidas see jäme 3m ots sealt  keset võsa kätte saada.
kõik geniaalne on lihtne. mul tõstukit (veel) pole, aga ohelikuga olen juppe üksjagu välja sikutanud. oleks taibanud pikka tüve sikutada, oleks palju vähem vaeva pidanud nägema.
(31-01-2019, 18:50 PM)meli666 Kirjutas: [ -> ] Eelmist ATV poris pilti vaadates oleks hea eelnevalt seda rada sõkkuda ja oodata külma. Siis sellist porimöllu ei teki.
Üldiselt, kui tegu seal 500Kg kandis vedukitega, siis tuleb ka seda arvestada, et koormad liialt raskeks ei läheks.   

Tänan tähelepanu eest. Kõik õige. Aga... kes teeb sellel juhtub ja nagu öeldud ekstreemsed tingimused. Ei harrasta sellist vedu regulaarselt, kui äkki keegi  seda pilti nii tõlgendas.

Antud pilt on mõeldud illustreerimaks maksimaalseid reaalseid kahjustusi metsa all  mis on võimalik ATV ga tekitada . Mõeldud vastuseks igasugu ATV vihkajatele.   Kui tahta sügavamale kaevata, siis peab olema see  juba eesmärk omaette. 30 "  gorilladega maakera kuuselatvadesse pildumine ei ole selle topicu sisu .
(31-01-2019, 21:14 PM)diesel Kirjutas: [ -> ]väga tore, lõka-lõka peremees foorumis kohal.
paluks kohe ausat kommentaari laasimise teemal.
sellest videost ja teistest lõksutajate videotest ka jäänud mulje, et laasimine on neil ikka üsna nõrk teema.

Mis selles siis nii erilist on? Nagu näha, on tegemist teleskoop tüüpi lõikepeaga, kuidas ta töötab, on näha videos. Võrreldes rullikutega lõikepeaga ongi just selle tüübi tootlikus pea 5x väiksem, olenevalt ikkagi õlivoolust. Sellest ka see, et laasimiseks on vaja rohkem jõudu ja jämedate okstega võib jääda hätta. Kokkuvõteks laasib ju kõik korralikud palgid ära. Infoks veel niipalju, et ma pole selle masina päris peremees ja võib olla ka see, et ma olen nõnda noor veel, et ei saa sellest "lõksutaja" sõnast aru. Rolleyes
(31-01-2019, 20:42 PM)Antlane Kirjutas: [ -> ]Jõudis ka minu video siia Smile . Aga siiski ma nüüd ei saanud teie jutust aru, et mismõttes "tehakse liiga hõredaks ja trambitakse palju" ja "kui eesmärk on absoluutselt midagi muud, kui maksimaalne kasum" ?
Väga äge(dad) video(d)!!! 

Kuna Te "taustsüsteemi" ei tea ja seda pole ka mõtet uuest lahti "jahuda", siis mul on eesmärk nii metsa kui selle "väljanägemisega" vähe teistsugune, kui videos nähtav. Oluliselt pisema tehnikaga, valivalt ja mõttega. Ehk see videos nähtav filosoofia aga väljavedu jms ka kerge ja Loodust vähe lõhkuva tehnikaga sellises metsas, andmed seal 10+ aastat vanad. Aga osaliselt 2/3 ulatuses tegu jõe kaitsevööndiga ehk "laamendada" ei lubata kohe kindlasti  Toungue Ehk see on mets, mida ei pea üldse "tegema", on seisnud 60-70-80 aastat, võib samamoodi edasi seista ja loomadele/lindudele rõõmu valmistada.

EDIT: et igatsugu vennad "maha rahustada", milline on minul-meil Prouaga idee ja perspektiiv, mets peaaegu identne, lihtsalt kive/kaljut sees "vähem" Toungue . Siin videos kõlavad KÕIK märksõnad, tasub algusest lõpuni mõttega vaadata-kuulata. Kuna rootslased räägivad ka võõrkeeles, on aru saamine eriti lihtne. Juba kõne kiirus on mõnusalt põhjamaine ja puudub "ämeerikalik äkšõn". Vennad teavad mida teevad, miks teevad, millega teevad ja kuidas teevad ning ei ole kadedad seda teistega jagamast. 
Kindlasti on Eestis palju samamoodi mõtlejaid ja oma metsades tegutsejaid, mina tõin lihtsalt siin foorumis sisse "light footprint"-mõiste ka väljaveotehnikale! Ka see kõlab rootslaste suust, neil ATV ja haaratsita käru ja "kunniga" kompakttrakats Kubotalt. Eestis on ka ATV popp aga sellest veel spetsiifilisem ja veel väiksema jalajäljega aga kallis roomikutega vahend suhteliselt tundmatu. 200X200 meetrit mets on niipalju suur küll, et seljas ei tassi midagi. Ja KUI on aega puud vaadata ning mõelda iga langetatava puu juures, on aega ka rahulikult tihu kaupa jalutades kaikaid välja tuua. Aga selline  mõtegi oleks nagu paljudele arusaamatu... 

Tervist

Kas kellegil ka kogemust lingil oleva käru ja tõstukiga?
Hind kordades odavam kui teistel tootjatel. Müüja enda sõnul Eestis projekteeritud ja Hiinas lastud kokku panna. 

https://www.kuldnebors.ee/search/metsand...d=81289422&pob_action=show_post&pob_cat_id=10797&pob_browser_offset=0&pob_view_language_id=et&pob_order_by=price&pob_order_by_order=ASC&pob_page_index=1&pob_page_size=25&search_evt=onsearch&search_O_bcustomer_id=104986
(01-02-2019, 20:15 PM)lel Kirjutas: [ -> ]Tervist

Kas kellegil ka kogemust lingil oleva käru ja tõstukiga?
Hind kordades odavam kui teistel tootjatel. Müüja enda sõnul Eestis projekteeritud ja Hiinas lastud kokku panna. 

https://www.kuldnebors.ee/search/metsand...d=81289422&pob_action=show_post&pob_cat_id=10797&pob_browser_offset=0&pob_view_language_id=et&pob_order_by=price&pob_order_by_order=ASC&pob_page_index=1&pob_page_size=25&search_evt=onsearch&search_O_bcustomer_id=104986

kui torud ikka õige seinapaksusega mitte paberist siis peaks ok olema.kuskil kärus pidid ka ehitama tõstukeid.joistikuga jagaja oluliselt mugavam ja ise juba harjunud sellega ja enam muud ei taha.