automoto.ee foorumid

Täisversioon: 3 faasiline voolu õpetus
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2 3
Tere!

Sooviks arendada natuke teadmisi 3 faasilise voolu kohta. 
1) 380/400V tuleneb voolu liikumise eripärast - igas eraldi faasis on ikka 230, aga oma nurkadega kokku teevad 400v?
2) Eestis kasutusel tähtühendus. Kas see tähendab, et Narvas on vastavalt sellele tehtud ühendused. Kui mul oleks kolmnurkühendusega el. mootor kas see siis töötaks?
3) Mida tähendab 3x230V kuidas see saadakse? Näiteks keevitusel mul peal, ka 3x230 (on ka 3x400 mida ma ka kasutan). Kui keevituse 3x230 ühendan töötab ka ilusti?  

Ilmselt koolipingis tegelesin muude asjadega füüsika tunni ajal. Aga parem hilja kui mitte kunagi Wink
(31-01-2019, 11:00 AM)oliveer Kirjutas: [ -> ]Tere!

Sooviks arendada natuke teadmisi 3 faasilise voolu kohta. 
1) 380/400V tuleneb voolu liikumise eripärast - igas eraldi faasis on ikka 230, aga oma nurkadega kokku teevad 4000v?
2) Eestis kasutusel tähtühendus. Kas see tähendab, et Narvas on vastavalt sellele tehtud ühendused. Kui mul oleks kolmnurkühendusega el. mootor kas see siis töötaks?
3) Mida tähendab 3x230V kuidas see saadakse? Näiteks keevitusel mul peal, ka 3x230 (on ka 3x400 mida ma ka kasutan). Kui keevituse 3x230 ühendan töötab ka ilusti?  

Ilmselt koolipingis tegelesin muude asjadega füüsika tunni ajal. Aga parem hilja kui mitte kunagi Wink

https://et.wikipedia.org/wiki/Kolmefaasi...C3%BCsteem 
No alusta sealt näiteks.
Mulle teadaolevalt pole üheski kõrgepinge liinis 0-juhet ehk siis ükski juhe ega juhtmeots pole maaga ühendatud. Need on /6kV-enam pole kasutusel), 10; 35; 110 ja 330 kV. Ainult 230-240 ja 380-400 V liinidel on 0-juhe maandatud maa sisse. Ehk siis kaitsemaandus uuema nimega.
2. Töötab. 
3. Pole üldse tähtis kuidas see vool Narvas saadakse, tähtis on see, mis sinu seinapesas on. Ja seal on meil kõigil täpselt ühe standardi järgi vool. Mõnel ainult veidi kehvema kvaliteediga liini ülekoormuse või alajaama kauguse tõttu.

Kui on 3x230 siis ühendad oma mootori tähte ja keskpunkti ühendad 0-juhtmega. Kui on 3x400 ühendad kolmnurka ja 0-juhet ei ühenda üldse. Mõlemal juhul peab olema kaitsemaandus ühendatud kerega.
Kas siis 3x230V vs 3x400V tulenebki sellest kuidas ise ühendad? Tähtühendus - 3x230 ja kolmnurk 3x400? Kas 3x400F mootorit annaks lihtsate ühenamistega teha ka 3x230V?
"Mis on Tallinna vanapinge (3 x 220 V)?
Siiani on Tallinna elektrivarustuses kohati kasutusel 3 x 220 V pingesüsteem, mida kutsutakse ka vanaks pingesüsteemiks. See 1930.–1960. aastatel väljaehitatud madalpingevõrk teenindab eelkõige Tallinna kesklinna, Kristiine ja Põhja-Tallinna, aga ka vanalinna maju. Selles aegunud võrgus tegeleme praegu ainult rikete kõrvaldamisega." allikas https://www.elektrilevi.ee/tallinna-uus-pingesysteem

3 X 220 tähendav, et 220 on iga kahe faasipaari vahel.
3 X 380/400 tähendab, et 230 on neutraali ja iga üksiku faasi vahel.
Mis eelis/puudus oleks üldse sellel kui teha ühest teine ja vastupidi? Isegi kui juhtmeid poleks välja toodud on võimalik sügavustesse kaevuda ja juhtmed välja otsida ja ikka ümber teha?
Kui oma keevitust, mis praegu töötab 3x400, tahaks 3x230 siis peaksin masina sees trahvode juhtmed ümber tõstma või on võimalus et see arvestab seal ise midagi ümber? Keevitaks siis kehvemalt ka?
(31-01-2019, 11:56 AM)oliveer Kirjutas: [ -> ]Mis eelis/puudus oleks üldse sellel kui teha ühest teine ja vastupidi? Isegi kui juhtmeid poleks välja toodud on võimalik sügavustesse kaevuda ja juhtmed välja otsida ja ikka ümber teha?
Kui oma keevitust, mis praegu töötab 3x400, tahaks 3x230 siis peaksin masina sees trahvode juhtmed ümber tõstma või on võimalus et see arvestab seal ise midagi ümber? Keevitaks siis kehvemalt ka?

Mis oleks see tähtis eesmärk, mida püüad saavutada?
Sa peaksid lahti ühendama kõik kolm mähise otsa kolmnurgast ja nad omavahel kokku ühendama ja siis 0-juhtmega ühendama selle kolmiku. On sellel suur mõte sees?
(31-01-2019, 12:02 PM)aavu Kirjutas: [ -> ]
(31-01-2019, 11:56 AM)oliveer Kirjutas: [ -> ]Mis eelis/puudus oleks üldse sellel kui teha ühest teine ja vastupidi? Isegi kui juhtmeid poleks välja toodud on võimalik sügavustesse kaevuda ja juhtmed välja otsida ja ikka ümber teha?
Kui oma keevitust, mis praegu töötab 3x400, tahaks 3x230 siis peaksin masina sees trahvode juhtmed ümber tõstma või on võimalus et see arvestab seal ise midagi ümber? Keevitaks siis kehvemalt ka?

Mis oleks see tähtis eesmärk, mida püüad saavutada?
Sa peaksid lahti ühendama kõik kolm mähise otsa kolmnurgast ja nad omavahel kokku ühendama ja siis 0-juhtmega ühendama selle kolmiku. On sellel suur mõte sees?

Mul pole mingit tagamõtet sellega. Tahan lihtsalt asja paremini tunda teadmiste seisukohast.
Aga tundub, et ma pean sind parandama. Kui oma keevitust, mis on 3x400 tahan 3x230V saada siis pean null juhtme küljest kõik lahti ühendama ja ühe alguse teise lõpuga ühendama. Ehk siis vastupidi sinu jutule.
Kui Sa selle keevituse pärast ümberühendamist 3x400V võrku ühendad, põleb seal midagi arvatavasti läbi lihtsalt. 
230/400V mootorit on võimalik kolmnurkühenduse puhul kas 3x230V (1F) sagedusmuunduriga käivitada või siis nagu mainitud, Tallinna vanasse võrku ühendada. Mootoreid on aga erinevaid, võib olla ka näiteks 400/690V. Sel juhul on võimalik kasutada tähtühendust (690V) sujuvamaks käivitamiseks ja töökiirusel kolmnurka (400V) ümber lülitada.
Kui sa võtad voolu samast stepslist ja ühendad ümber seadme sees, siis muutub võimsus.
Kui sa tahad kasutada sama võimsust korra normaalsest ja korra iidsest võrgust, siis pead vahepeal ümber ühendama.

Üldiselt on nii, et see mis tuleb seinast ja see mis on seadme sildil, peavad kokku langema. Aga kui sildil on mõlemad, siis saad ümber ühendada.

Mu isa kasutas eelpostitaja varianti vana pingesüsteemi puhul kreissael, sest kaitsmed ei talunud käivitusvoolu aga kui juba hoog sees siis vuras küll (kust ta sinna neutraali võttis, ärge küsige).
Ühel tuttaval juhtus selline õnnetus.

Ostis maja , juhtmed olid vahetatud, kilp ka 

Kõik oli korras , toimis .

Ükspäev aga hakkasid kõik elektriseadmed üksteise järel läbi minema ( telekas, mikrolaineahi, raadio, mingid andurid jne)

Hea et ise kodus oli sellel ajal, tõmbas välja ja viskas välja 

Kutsus elektriku ja see leidis et kilbis nulli uhe lahti ( oli küll kinnitatud aga kehvasti kokku ühendatud mingisuguse pronkspuksiga)

Igaljuhul lahti oli

Ja kui ühendasis mingi suurema koormuse ühe faasi peale siis teises faasis pinge tõusis lubatust kõrgemaks ja seadmed põlesid maha

Nüüd sai nulli juhe külge tagasi ja asi korras
(31-01-2019, 12:24 PM)olli Kirjutas: [ -> ]230/400V mootorit on võimalik kolmnurkühenduse puhul kas 3x230V (1F) sagedusmuunduriga käivitada või siis nagu mainitud,

tööstus õmblusmasina 3f mootorit juhtisin 3f sagedusmuunduriga.vahetasin muunduri 220v sisendiga muunduri vastu ja no tee või tina jõudu pole.jõu kadumine äkki mootor valesti ühendatud?
Leidsin ühe asjaliku video youtubest. https://www.youtube.com/watch?v=km8MSWm39Z0

Üldiselt tuleb meil kõigil hoonesse 3x230V kui mõõta faasi ja neutraaljuhet. 400V on tuleb siis kui mõõta kahe faasi vahelist voolutugevust. 
Videos rääkis, et miks kontaktori vaja. Kolmnurk ühenduse puhul on käivitusvool suurem seega kontaktor muudab ühenduse tähtühendusele käivitades ja aja jooksul lülitab kolmnurga peale. Aga miks kolmnurk ühendsega peale käivitamist parem on? Neutraaljuhet pole tegelikult kummalgi neist vaja, aga ohutuse mõttes on see olemas.
(31-01-2019, 12:23 PM)oliveer Kirjutas: [ -> ]
(31-01-2019, 12:02 PM)aavu Kirjutas: [ -> ]
(31-01-2019, 11:56 AM)oliveer Kirjutas: [ -> ]Mis eelis/puudus oleks üldse sellel kui teha ühest teine ja vastupidi? Isegi kui juhtmeid poleks välja toodud on võimalik sügavustesse kaevuda ja juhtmed välja otsida ja ikka ümber teha?
Kui oma keevitust, mis praegu töötab 3x400, tahaks 3x230 siis peaksin masina sees trahvode juhtmed ümber tõstma või on võimalus et see arvestab seal ise midagi ümber? Keevitaks siis kehvemalt ka?

Mis oleks see tähtis eesmärk, mida püüad saavutada?
Sa peaksid lahti ühendama kõik kolm mähise otsa kolmnurgast ja nad omavahel kokku ühendama ja siis 0-juhtmega ühendama selle kolmiku. On sellel suur mõte sees?

Mul pole mingit tagamõtet sellega. Tahan lihtsalt asja paremini tunda teadmiste seisukohast.
Aga tundub, et ma pean sind parandama. Kui oma keevitust, mis on 3x400 tahan 3x230V saada siis pean null juhtme küljest kõik lahti ühendama ja ühe alguse teise lõpuga ühendama. Ehk siis vastupidi sinu jutule.

3x400 (kolmnurk) puhul pole ju 0-juhe üldse mängus, on ainult kaitsemaandus keres. Veel kord: ainult tähtühendusse on võimalik 0-Juhe ühendada, sest seal on kolme mähise otsad kokku ühendatud.
(31-01-2019, 13:49 PM)muska71 Kirjutas: [ -> ]
(31-01-2019, 12:24 PM)olli Kirjutas: [ -> ]230/400V mootorit on võimalik kolmnurkühenduse puhul kas 3x230V (1F) sagedusmuunduriga käivitada või siis nagu mainitud,

tööstus õmblusmasina 3f mootorit juhtisin 3f sagedusmuunduriga.vahetasin muunduri 220v sisendiga muunduri vastu ja no tee või tina jõudu pole.jõu kadumine äkki mootor valesti ühendatud?

Kui sel 3x400V mootoril ei ole kolmnurkühenduse võimalust (3x230V), siis see ei töötagi normaalselt. Piltlikult öeldes saaksid kümnendiku mootori võimsusest kätte.
Kui vanal veneaegsel 50hz 3x220v 3f genekal, mõõta ühe faasi ja maa vahelt volte, kas siis saame 127v?
(31-01-2019, 14:33 PM)viplala Kirjutas: [ -> ]Kui vanal veneaegsel 50hz 3x220v 3f genekal, mõõta ühe faasi ja maa vahelt volte, kas siis saame 127v?

Kui mähised on tähtühendusega, siis jah. Ma pakuks aga (reaalselt ei tea, pole ühtegi kasutanud kunagi), et tegu on kolmnurka ühendatud mähistega, mis võiks olla maast isoleeritud. Või, kui ei ole, siis tuleb tulemus 220V, sest liini- ja faasipinge on sel juhul võrdsed (vanas Tallinna võrgus näiteks). Aga ma pole kindel, kuidas see sel juhul täpselt mähiste/maa ühendamine tehtud on.
Kas Tallinna vana elektripinge 3x220V tähendab seda, et alajaamast ei tulnud 0 juhet hoonetesse?
(31-01-2019, 15:17 PM)oliveer Kirjutas: [ -> ]Kas Tallinna vana elektripinge 3x220V tähendab seda, et alajaamast ei tulnud 0 juhet hoonetesse?

Just nimelt.
Kusjuures sealjuures, üks neist faasidest oli alajaamas maandatud - indikaatorlamp kodus ei süttinud - aga selle peale ei saanud loota, sest see muutus, kui alajaamas midagi tehti.

Endises N.Liidus oli vist ka selline variant olemas, et 3x220V + neutraal ja toa pistikust siis 127V.
Veel räägitakse kõige alguses viidatud viki-lehel, et USA-s on praegugi sellised numbrid, ainult 60Hz.
(31-01-2019, 15:17 PM)oliveer Kirjutas: [ -> ]Kas Tallinna vana elektripinge 3x220V tähendab seda, et alajaamast ei tulnud 0 juhet hoonetesse?

Muuhulgas ka seda jah. Tavalises seinakontaktis on mõlemas juhtmes mõõdetuna 220V kui testri teine ots radiaatori (maa) külge ühendada. Samuti kahe juhtme omavaheline pinge on 220V.

Edit. Ahhaa! "Maa" siis oleneb sellest milline faasidest alajaamas maandatud on! Ja sellest sõltuvalt võib indikaatorlamp süttida kas mõlemas või ainult ühes seinakontakti otsas.
(31-01-2019, 15:10 PM)olli Kirjutas: [ -> ]
(31-01-2019, 14:33 PM)viplala Kirjutas: [ -> ]Kui vanal veneaegsel 50hz 3x220v 3f genekal, mõõta ühe faasi ja maa vahelt volte, kas siis saame 127v?
Aga ma pole kindel, kuidas see sel juhul täpselt mähiste/maa ühendamine tehtud on.

Skeem sellele genekale. 

ГСФ-100
Lehti: 1 2 3