automoto.ee foorumid

Täisversioon: Eesti NSU tsiklid vanadel fotodel
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Hallooooo!
Nagu olen siin foorumis hiljuti juba rõhutanud, siis tänavu täitub NSU mootorratta tootmise algusest 120 aastat. Ja ma ei hakka siin teemas selgitama, mis asi see NSU on ja kuidas seda peale hammustatakse, see teema on pühendatud Eestis sõitnud NSU tehase mootorratastele ja nende fotojäädvustustele. Teema on mul meeles mõlkunud ammu ja ka esimene foto on siia mustandina salvestatud tükk aega tagasi. Ja kuna ma saan nüüd jälle oma postitusi muuta (ja kustutada), siis teen algust esimese, kõige vanema NSU mudeli fotoga, mida olen juhtunud nägema. 
Samas loodan, et lugejad postitavad siia hulgaliselt oma "erakogudes" olevate Eestis liikunud NSU tsiklite fotosid, selles ongi minu teema salajane mõte!
Niisiis, esimene, kõige vanema NSU tsikli foto, foto ob tulnud Saaremaalt ja 100% kindlust, et see on Eesti asi, ei ole. Fotol on NSU 1905 aasta mudel ühe härrasmehega, kel on ihu ligi särk kirjaga "All Heil" ja peas nokaga müts, venelased ütlevad selle kohta "furaška". Ja kuna ma avasin veidi aega tagasi ettevaatamatult Moderaator ksf! Isandpaugu saadetud umanitaarabi pakist pärit "Karl Friedrichi" joogi ning tegin sellest 2 x 50 gr , siis ma pole võimeline seda teemat praegu enam jätkama, aga kuna olen saanud jällegi tagasi imelise võime oma postitusi muuta ja parandada, siis on mul suva ja teen veel 50 gr, kui jaksan.
Aga kutsun üles kõiki potensiaalseid lugejaid, vaadake üle oma NSU tsiklite fotode "erakogud" ja olge valmis neid siia teemasse postitama!

viili krüsse, Priit aus Estlandia





[attachment=89069]
Hallo - hallo!
Vahepeal siia lugejate poolt eriti palju fotosid lisatud pole, arusaadav, algul ei saa vedama, pärast...
Veel sellest eismesest fotost ... ja kõik jutt ei pruugi sulatõde olla, mis ma siia kirjutan!

Niisiis, foto on praeguse omaniku kätte tulnud Saaremaalt. Mehel fotol on seljas särk kirjaga "All Heil" (mis võiks NSU keeles olla midagi samas stiilis nagu ka see Hallo!), peas rummuga nokats ja ümber kere tõmmatud jalgratturi vöö. Kõigist nndest aksessuaaridest olen ma teinud järelduse, et tegu on Saksamaa Jalgratturite Ühingu "Union" pühendunud liikmega. Ja teatavasti oli selle ühingu St. Petersburgi vene filiaalil osakonnad mitmetes Venemaa euroopaosa linnades, sealhulgas linnades Riga, Libau, Revel und Dorpat. Eesti Vabariigi ajal tegutses kohapealne organisatsioon Estländischer Sport - Verein "Union" edasi. Selle liikmeteks olid peale sakslaste ka muude kohapealsete rahvuste "saksamad" esindajad. 2 - rattaliste liiklusvahendite ajaloo huvilistele tuttavatest nimedest näiteks olid selle ühingu liikmed ka vennad Schümanid, Carl Tammann, Karl Schoeme, Ludvig Rossbaum jne...
Seega elegantne härrasmees fotol võib olla täisesti kohalik Eesti- või Liivimaa "ratsutaja".
Tema tsiklett on ca 1904-05 tulnud NSU ja toodeti neid 2 1/2, 2 3/4, 3 ja 3 1/4 HP variandi mootoritega, pildilt pole võimalik muidugi mootori võimsust tuvastada.
Aga vähemalt üks selle mudelisarja NSU on siinmail ringi sõitnud. Omaaegsest mobilisatsiooniga seotud kaustast 25.07.1914 leiame kirje, et Jurjevi linna elanik Pjotor Petrovitš S (nimi ja aadress on kirjutajale teada!) omab 1905-nda aasta väljalaske NSU 2 3/4 HP mootorratast kohaliku registreerimismärgiga NR3102 ja mootorinumbriga 4837. Kas antud sõiduvahend ka riigistati ja sõjasõitu pandi tegema nagu enamik tolle aja mootorsõidukeid, seda ma ei tea, aga arvata võib.
Selliste faktide valguses kaldun uskuma, et see tsikkel fotol on ikkagi Eestis liikunud ja foto kohalikku päritolu ja võikski olla see sama mootori numbriga 4837 NSU 2 3/4 HP, millede tegelik võimsus oli 4 PS, töömaht 377 ccm, otseülekanne väntvõllilt rihmaga tagarattale ja väljapigistatav max kiirus 70 km/h, vähemalt nii mõned ürikud väidavad.
Selline lugu tolle esimese pildi kohta. Ja mida rohkem ma seda meest pildil vaatan, seda enam mulle tundub, et ta on üsna Pjotor Petrovitsi nägu ka...
Võiksite ise ka rohkem pilte lisada, sest pole lugu, kui mõni noorem NSU siia satub, küll annab neid pilte ümber tõsta kronoloogilises järjekorras.  Smile
Halloooo!
No tegelikult on mul veel 2 fotot, üks on Muis - keskkonnast leitud ja teine, grupipilt koos jalgratturitega, ilmselt aastast 1914 on lgp. Taavi Veileri kogust, mille 2 rattaliste sõidukite osa  ta lahkelt on minuga jaganud. Arvatavasti on piltidel NSU 2 HP mudel ca 1911. Nende vanemate mudelite kohta on info napp ja sageli vastuoluline ning mina pole seda eriti uurinud ega läbi töötanud.


Kes on huvitatud, võib lisaks uurida, kas pole mõlemal fotol ehk üks ja sama tsikkel.

[attachment=89393]

[attachment=89394]

Panen ka reklaampildi, Der Schlager der Saison 1911. Nagu näha, tagaratas on vedrutusega, mootor 265 ccm, kaal 60 kg ja max kiirus väidetavalt 60 km/h.

[attachment=89397]
Tere!
Selle postituse pildil on ehe ja õige eesti mees, hr. Kuresoo. Targu on ta foto tagaküljele paar rida kirjutanud ja kohe esimese asjana vabandab pildi kehva kvaliteedi pärast (nagu oleks ette näinud, et niigi tagasihoidliku teguviisiga foto saab foorumi jaoks veelgi udusemaks tehtud).
Hr. Kuresoo on pildile jäänud sama seeria (ca 1911 aasta) masinaga nagu eelmises postituses 2 HP masinad, aga temal on soetatud juba 2 - pütane mudel 3 HP töömahuga 396 ccm, 75 kg raske ja max kiirus 80 km/h. Kui ma nüüd ei eksi, siis samal ajal oli tootmises ka 1 - pütane 3,5 HP mudel.
Foto on leitud virtuaalsest ostukeskkonnast.

[attachment=89404]

[attachment=89405]

[attachment=89406]

[attachment=89407]
Ma ütlen, see esimene pilt. Pole mitte fotosoperdamine ainult uue aja nähtus, et pisvinne näonahalt ära kaotada.
Vaadake seda, valge taust, kardinad, hele puupõrand. Ja onkel on oma müristaja üles seadmisega nii palju pori sisse kandnud? Või kuidas tekivad üldse need lilli, kui mitte tilliõisi meenutavad moodustised foto paremale servale? Kogu see taust nagu kumaks läbi ...
(23-08-2021, 18:33 PM)altraditional Kirjutas: [ -> ]Ma ütlen, see esimene pilt. Pole mitte fotosoperdamine ainult uue aja nähtus, et pisvinne näonahalt ära kaotada.
Vaadake seda, valge taust, kardinad, hele puupõrand. Ja onkel on oma müristaja üles seadmisega nii palju pori sisse kandnud? Või kuidas tekivad üldse need lilli, kui mitte tilliõisi meenutavad moodustised foto paremale servale? Kogu see taust nagu kumaks läbi ...

Hallooo!
Ma küll ei tea, kui tõsiselt see postitus kirjutatud on, aga halba haistes ruttan vastama...sest sõnnikuga kaetud laudpõrand, seinamaalingud, kardinad (mida tegelikult pildil pole) - kõik see võib üsna pea viia sinnani, et moderaator liidab selle fototeema paari klõpsuga Garaažiehitamise epopöaga, kuhu sajad huvilised pingsalt lisa ootavad.
Tegelikult oleks esitatud küsimustele pädevam vastama mõni Fotomuuseumi töötaja, aga neid vist siin foorumis ei ole?
Fotoshoppamisega muidugi tegeleti aegade algusest. Näiteks ka Johannes Pääsukese filmis, mis hiljuti valmis, oli Johannesel valmistatud väga tarvilik ja kasulik foto, kus ta oli koos tsaari perekonnaga. Lisan siia ka ühe foto lingi, kus Johannes ise peal on. Ka sellel fotol on maalitud taust ja "kõva põrand, sõnnikut küll põrmandul põle. 
https://et.wikipedia.org/wiki/Johannes_P...3-2-ab.jpg
Hilisematel nn laadapiltidel kasutasid fotograafid laialdaselt maalitud taustu - dekoratsioone ning ka mootorrattaid, kuhu pildistatavad said otsa ronida ja endid jäädvustada. Samuti kasutati pildi "uhkemaks muutmisel" jalgrattaid, nii kundede, kui ka kohale toodud dekoratsioon - tallaprasse. Kui kunagi peaksime jõudma 1930-ndatesse selle teemaga, siis on olemas ka mõned laadafotograafide fotod NSU 2-taktiliste tsiklitega.
Mis puutub antud teema 1905-nda aasta NSU fotot, siis minu arvamus on, et pildistamise koht on ka kusagil "üritusel" üles seatud taustadekoratsiooniga improviseeritud rändateljees (mitte statsionaarses fotoateljees), kuhu kunded on pori ja heina - põhku jalgadega sisse tassinud (kuigi loogiline ja lihtne oleks seda kokku pühkida ja välja visata?) või on sihilikult seoses tsikli teemaga sinna lisatud? ja tsikkel on fotol kujutatud tegelase oma, mitte fotograafi poolt kasutatav dekoratsioon, riietus ja tsikli sopased rehvid viitavad, et tegemist ei ole kuiva ja palava ilmaga.
Kuna põrssapõlves sai aega pimikus veedetud siis julgen väita, et sinna fotopaberile on valgustatud kahte erinevat negatiivi millest ühte sai õige vähekene.
Halloooo!
Pole viitsinud kirjutada, aga tahaks ikkagi mingi joone vahepeal alla tõmmata!
Mis puutub 1905 aasta tsikli pilti, siis ilmselt on ksf! Tõnnil ja teistel kahtlustajatel õigus ja taust on lisatud teise negatiivi abil.
Aga meie oleme jõudnud aastasse 1913 ja see aasta oli teatavasti Vene tsaaririigi jaoks majanduslikult kõige edukam ning selle aasta tasemele jõudis hilisem Nõikogude Liit alles mitme-setme aasta pärast, esimene suur ilmasõda ja verine revulutsioon koos kodusõjaga põhjustasid totaalse katastroofi.
Ja aasta 1913 - 1914 esimene pool oli ka Eestimaal NSU tsiklite soetamise kohalt üsna edukas, vähemalt Liivimaa kubermangu poolel, kus NSU - asja ajas Eduard Otsing. Kuidas täpselt oli, seda ma ei tea, aga NSU tsikleid ta müüs ning väidetavalt sai enne I MS NSU autode ainumüügi õiguse Liivimaa kubermangus. Kas ta ka mõne müüdud sai, jällegi ma ei tea, aga vähemalt 1 NSU auto siin enne esimest suurt sõda oli. Lätis müüs vähemalt 2 kauplejat NSU tsikleid, kas ja kuidas Eestimaa kubermangus sellega lood olid, jällegi ma ei tea. Aga Tartu kandis, kus Otsing tegutses, seal soetati eestimaalaste poolt nii mõnigi NSU tsikkel just 1913-l aastal. 
1913 (või juba 1912?) aasta NSU mudeliseerias toimusid jällegi väikesed muutused. Peamine väline tunnusmärk uuel mudeliseerial oli raami ülemise horisontaaltoru allapoole kõverdumine sadulatoru muhvi juures, varasemal seerial läks ülemine horisontaaltoru lõpuni sirgelt. Veidi muutus ka esihark, kuidas täpselt mootoritega oli, seda ma ei tea. Katsun nüüd lisada 3 NSU tsikli pildid ja vaatame siis, mis edasi...pildid on ilusasti uduseks tehtud nagu foorumile meeldib.

[attachment=89476]

[attachment=89477]

[attachment=89478]

Kõik 3 pilti on pärit arhiivist, omaaegsed registreerimise dokumendid ning pärit I MS rekvireerimise toimikutest. Tegu on 2 1/2 ja 3 PS mudelitega, korviga masin on hallikas-valge või midagi elevandiluu karva , 2-l tsiklil on lisa bensiinipaagid ülemisel horisontaaltorul. Lisaks on mul teada, et veel vähemalt üks 3 PS mudel on 1914 mais ostetud Otsingu firmast ja läinud Pilistverre.
Ühel meie spetsialistil on olemas 1913 aasta NSU katkine raam koos puuduliku esihargiga ning 3 1/2 PS 2-silindriline mootor, raam on olnud just selline "määrdunudvalget" värvi. Puudu on enamik osi, aga tõsise pühendumuse ja väikese vigurdamisega oleks sellest materjalist võimalik midagi kokku sättida.
Aga edasi algas I MS ja kõik sõidumasinad võeti riigi poolt omanikelt sõjasõitu tegema, kusjuures reaktsiooniline ja vägivaldne tsaaririik maksis kõik sõidukid omanikele kinni! Huvitava kõrvalpõikena õnnestus mul tänu oma "edevale suule" mõned aastad tagasi tuvastada üks Eestist I MS-tta rekvireeritud Arieli tsikkel, mis on tänasel päeval säilinud ja asub sügaval Venemaal ühe vanatsikli huvilise käes.
I MS ongi esimene mõtteline joon Eesti NSU tsiklite loos...
(29-08-2021, 23:18 PM)kass Kirjutas: [ -> ]Lisaks on mul teada, et veel vähemalt üks 3 PS mudel on 1914 mais ostetud Otsingu firmast ja läinud Pilistverre.
Täieliku võhikuna. äkki ... ?
[attachment=89553]

Sama foto Ajapaigas: https://ajapaik.ee/photo-thumb/279486/80...rratturid/
Tere!
Tänan lugemise ja kaasa töötamise eest!
Ei ole ka mina eriline asjatundja, aga paistab, et ükski fotol olev tsikkel ei ole NSU tehase toodang. Esimene on kindlasti Harley - Davidson, teine on ka kuidagi selline sinna kanti justkui, viimasest ei saa eriti sotti, aga ei tundu NSU küll olevat. Lisaks, nagu mainisin, läks enamus (või peaaegu kõik) enne I MS aegsest tsiklipargist sõtta ja kadus Eestist. (Vb ma ka eksin). Pilistvere meierei foto on aga aastast 1927, siis olid siin juba uued tsiklid, mis sõjategevuste kaudu siia olid sattunud ja jäänud, kuidas oli nn "poeuute" tsiklite soetamisega 20-ndatel aastatel, ma ei tea, aga kindlasti suhteliselt tagasihoidlik see oli.
Lgp. ksf! Manicu lehel on andmed 1926/27 aasta Eestis arvel olnud tsiklite kohta, üldse 318 tk, NSU tsiklid 4 tk, kõige rohkem Harley - Davidsone - 55 tk ja Indiane 54 tk. 
http://eag.vanatehnika.ee/x_mtr1926.html
Ma jällegi ei tea, kas selles nimekirjas on ka Kaitseväe tsiklid, EW lõpuaastate reg. tsiklite nimekirjades KV tsikleid ei olnud, samas paljudel KV tegelastel oli isiklikul tsiklil või autol KV reg. number, kas need olid "tsiviilmasinate" aastastatistika nimekirjades, ma ei tea.
Kirjutan tihti, et ma ei tea ja ka see, mida ma kirjutan, ei pruugi ka absoluutne tõde olla, see võib olla nn kassi pooltõde või lausvale!
Mis puutub Pilistveresse, siis tundub, et seal kandis oli tsiklivärk populaarne, kihelkond vast ka suhteliselt jõukas ja vist on ka siin foorumis korra Pilistvere tsiklifoto(de)ga tegemist olnud, vb lausa meierei kontekstis, vanade fotode, ksf! Armexi, 4-silindriliste tsiklitega, mis lõpuks 2-pütasteks H-D ks taandati ksf! Urmast poolt. Vb oskab ta ka siinse teema meierite tsiklid täpsemini paika panna?
Siin on see eelmine "Pilistvere meierei tsiklite" teema, fotosid küll otseselt enam näha pole
https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=36169
Kui sai juba kirjutama hakaud, käed nagu nii mustad...
On üks pilt 2-pütasest NSU-st, tegelikult on lausa 2 fotot, aga mõlemad juba enne foorumile sobivaks tegemist nii ähmased, et pole sotti saanud, mis mudeliga tegu. Tsikkel on fotol Viljandimaa registreerimisnumbriga, seda tüüpi numbrimärgid olid kasutusel 1929 - 33. Pildistatud  hoone taustal, mida tahaksin kangesti "identifitseerida" kui mingit sorti "avalikku maja"  Toungue , näiteks vallamaja vms, elumajaga ei tundu tegemist olevat, ka rikkalik jalgrattapark hoone ümber tundub seda kinnitavat? Taamal vasakul vist mingit sorti "rukkihakid?", seega sügisepoolne aeg?
See NSU võiks olla midagi alates 1915 3 1/2 PS Heeresmodell-ist (ja siia jäänud peale sõjasõidu tegemist), samas tehti sarnase tegumoega rihmaveoga 4 PS mudelit ka peale sõda edasi, vist kuni 1925, 500 ccm, 2 käiku, max kiirus  80 km/h. Ka saksa spetsialistid pole osanud või vaevunud seda fotol olevat mudelit täpselt paika panna, aga Eestis Viljandimaal (vahest lausa Pilstveres?  Rolleyes  ) on ta ringi sõitnud ja fotodele jäänud...

[attachment=89554]
Kui eelmine katse läks aia taha, siis äkki see?
[Pilt: toila-noormehed-ratastega]
Jah, tänan väga! See tsikkel (koos mehega paremalt Leutneri jalgrattaga) on postitusest nr 3 juba läbi käinud. Kas on mingi taustainfo ka olemas?
(05-09-2021, 23:54 PM)kass Kirjutas: [ -> ]Kas on mingi taustainfo ka olemas?

Ei enamat, kui et tegemist on Toilaga.
(06-09-2021, 23:21 PM)Raivo Kirjutas: [ -> ]
(05-09-2021, 23:54 PM)kass Kirjutas: [ -> ]Kas on mingi taustainfo ka olemas?

Ei enamat, kui et tegemist on Toilaga.

Tänan! Ei oska küll arvata, et Toilas peale Oru / Jelissejevi "lossi" veel mingeid soliidsemaid "mõisahoone mõõtu" ehitisi oli, igatahes väga huvitav, tuleb katsuda uurida...
(05-09-2021, 12:55 PM)kass Kirjutas: [ -> ]Kui sai juba kirjutama hakaud, käed nagu nii mustad...
On üks pilt 2-pütasest NSU-st, tegelikult on lausa 2 fotot, aga mõlemad juba enne foorumile sobivaks tegemist nii ähmased, et pole sotti saanud, mis mudeliga tegu. Tsikkel on fotol Viljandimaa registreerimisnumbriga, seda tüüpi numbrimärgid olid kasutusel 1929 - 33. Pildistatud  hoone taustal, mida tahaksin kangesti "identifitseerida" kui mingit sorti "avalikku maja"  Toungue , näiteks vallamaja vms, elumajaga ei tundu tegemist olevat, ka rikkalik jalgrattapark hoone ümber tundub seda kinnitavat? Taamal vasakul vist mingit sorti "rukkihakid?", seega sügisepoolne aeg?
See NSU võiks olla midagi alates 1915 3 1/2 PS Heeresmodell-ist (ja siia jäänud peale sõjasõidu tegemist), samas tehti sarnase tegumoega rihmaveoga 4 PS mudelit ka peale sõda edasi, vist kuni 1925, 500 ccm, 2 käiku, max kiirus  80 km/h. Ka saksa spetsialistid pole osanud või vaevunud seda fotol olevat mudelit täpselt paika panna, aga Eestis Viljandimaal (vahest lausa Pilstveres?  Rolleyes  ) on ta ringi sõitnud ja fotodele jäänud...

Tere!
Põikan tagasi # 11 juurde. Märkasin, et fotoga on info - Tarvastu, Mustla...seega Pilistvere ega muu Viljandimaa kandiga ilmselt erilist seost pole. Tarvastu vallamaja see pole, see oli raudkivi ehiis nagu paljud teisedki selle kandi hooned, ka Mustla meierei ei sobi. Hoone aknast paistavad küll ningit sorti anumad???, hoone ise on justkui krohvitud? Seinal on mingi kast? Kui keegi oskab hoone tuvastada, siis võiks teada anda, kuigi ma ei saa teile lubada, et sellest teadmisest elu paremaks läheb ja inimkond õnnelikumaks saab... Lisan ka teise foto tsiklist V-17. Ja ilmselt on ikka tegu 3 1/2 HP Heeresmodelliga, mida ttodeti 1915 - 18, sarnastel 4 PS mudelitel tulid peagi juba muudatused - pedaalstarteri asemel Kickstarter, pikk käigukang, mingitmoodi muutus esihark. Ja majanduslik olukord peale sõdu ei olnud ilmselt meil ikkagi soodne uute tsiklite soetamiseks 20-ndate alul.

[attachment=89644]
Samuti pole mul õnnestunud tuvastada postitustes #3 ja #12 NSU 2 HP (olen vaheldumisi kasutanud maksuhobujõu tähiseid HP ja PS aga vist on korrektne , et PS tuli kasutusele alles 1918) taustal olevat hoonet. Kui on tõesti tegu Toilaga, siis Oru lossiga tegu pole, #3 on eriti näha, et hoone on juba ajahamba poolt näritud ja kergelt laokil, tegemist peaks olema ca 1914 +/- tehtud fotoga, Oru loss küll valmis ka juba 1899, aga see pole ikkagi Oru loss, ma arvan. Kirik ega kõrts ei ole, mulle tundub ikkagi mingi mõisa peahoone moodi asi, vb on tegu Toila vallas asunud hoonega, mitte otseselt Toilas asunuga?
Lisaks 9000 foorumisse registreerunule töötab siin hulga registreerimata liikmeid, vahekord on vahel 1 : 10, vahel 1 :50...
Kui keegi registreerimata lugeja tahab siia lisada NSU pilte või muud infot lisada, siis võib mulle kirjutada geemaili aadressile priitkasikov.....
Tere, NSU ajaloo huvilised!
Vahepeal keegi mulle fotosid ja kohainfot saatnud ei ole, aga seda oli ka arvata.
Lähen nüüd natuke ajas tagasi, et hoogu võtta ja edasi minna.
Kirjutasin, et enne I MS olid NSU tsiklid Eesti Liivimaa osas üsna popid, aga ka põhja pool neid leidus. Näiteks 2 HP mudel (nagu ksf! Raivo Tolia? fotol) oli registreeritud Narva Jõesuus, ka Raplas (minu sünnikohas) oli NSU, Järvamaal vähemalt 2 tk, Reveli linnas mitu, ka 6 1/2 HP mudel ( V-2 830 ccm mootor, 3 käiku, kickstarter), üldse võimsaim tavamudel oli tollal 7 1/2 HP mudel, 995 ccm mootoriga. 
Üldse oli tollal Eestis kindlasti üle 10 NSU tsikli ringi vuramas, umbes nagu tänasel päeval...
Järgnesid majanduslikult rasked 20-ndad, NSU tehas jätkas ennesõja mudelite baasil tootmist, kümnendi keskel ilmusid uued V-2 500, 750, 1000 ccm mootoritega mudelid, kümnendi lõpus tuli uus, nn "blockmootoritega" mudelite sari - 201K/T, 251T (vähetoodetud ja haruldane), 301T ja 501T, neist mõned on ka tänaseni Eestis olemas, aga kaldun arvama, et need on peale  II MS siia sattunud kui "trofeetehnika".
Kuna 1930 seisuga oli meil registreeritud ainult 5 NSU tsiklit, siis on näha, et sel perioodil NSU asi siin eriti ei edenenud. 
Aga 1930 hakkas NSU tsiklite müügiga Eestis tegelema a/s Tormolen, NSU tehases aga hakati tootma esimesi 2 - taktilisi Z seeria mudeleid, Z175, Z201 ja Z251 ning ilmus ka uuendatud "blockmootorite" mudeliseeria - TS301/351 ja TS501/601.
[attachment=89840]
NSU 2 - taktilised odavad ja lihtsad elementaarmootoriga Z - mudeliseeria tsiklid said Eestis populaarseks ja nende fotosid on mul õnnestunud koguda üsna mitmeid. Ka on tänasel päeval säilinud suhteliselt palju selle mudeliseeria materjali, ilmselt pääses suur osa neid tsikleid sõjasõidu tegemisest, olid nad ju ca 10 aastat vanad ja need väikesed 2-taktilised sõideti suhteliselt läbi. Aga vb on neid siia sattunud ka peale II MS, igatahes on sakslased väitnud, et neil on Z mudelid üsna haruldased. 
Kuidas oli Eestis lugu TS sarja masinatega, seda ma ei oskagi arvata, mina ühtegi tolle aja fotot nende mudelitega näinud ei ole, samas 501TS ja 601TS mudeleid on siin peale sõda olnud mitmeid, ka minul on olemas 1931 aasta 501TS, mis aga tehasest on läinud ühele saksa härrasmehele, mitte eesti talupojale.
Niisiis hakkan (kui viitsin) postitama NSU 175/201/251 mudeliseeria fotosid, esimene on Z175 sümboolse registreerimisnumbriga R-1. Huvitava kokkusattumusena olen just Valgast saanud ühe "vanadeasjadearmastajajamüüja" käest NSU Z tsikli bensiinipaagi.
[attachment=89841]