automoto.ee foorumid

Täisversioon: Horch 930
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2 3 4 5 6 7 8
Ärgu nüüd kaasfoorumlased arvaku, et Formika on täiesti aru kaotanud, endal 6 projekti lõpetamata ja sipleb raskustes, et nendegagi ühele poole saada. Aga näe hakkas Horchi ehitama. Tegelikult asi palju proosalisem, nimelt mul paluti seda projekti siin kajastada, omaniku loal ja teostaja, ehk Võru firma Car Restauration õnnistusel. 
 Tegu siis siin foorumis juba hr. Indrek Sirk poolt promotud Horchiga, mis hiljaaegu müügis oli. Tegu saab olema üli raske projektiga, mis tõenäoliselt võtab aastaid. Midagi sarnast minu L-1 projektiga. 
 Tegu siis tõenäoliselt kunagise trofee autoga, mis pärast sõda kuidagi siia sattunud. Originaalis siis peaks välja nägema selline.
[attachment=91624]
 Kui kellelgi on informatsiooni, siis paluks pilte või mälestusi sellest autost siia postitada. On ju 930-ne puhul tegemist väga haruldase isendiga ja neid limusiin variante on säilinud üksikud isendid. Tegu siis võrdväärse partneriga nii Mercedesle kui Maybath-ile 30-ndate aastate Saksamaal.
Momendi seisukord on kurb. Auto on kunagi kellegi poolt koost lahti võetud kuid tõenäoliselt aduti selle projekti raskust ja hinda - loobuti. Tõenäoliselt on ka selle tõttu aastate jooksul üht-teist kaduma läinud. Momendil siis auto sellisel kujul Võrru toodud.
[attachment=91625]
[attachment=91626]
[attachment=91627]
[attachment=91628]
[attachment=91629]
[attachment=91630]
[attachment=91631]
[attachment=91632]
[attachment=91633]
[attachment=91634]
[attachment=91635]
 Meie esmane ülesanne - Panna uuesti auto kokku, kaardistada puuduvad detailid, eemaldada mitte originaalsed juurde ehitised. Puhastada detailid roostest, konserveerida või vajadusel taastada. Kere ja raami liivaprits ja kere keevitus.
 Kui selgub puuduolevate detailide nimekiri, siis muidugi panen selle ka siia imetlemiseks ja lootuses, et kellelgi jääb interneti avarustes midagi silma. Kui üldse sellele autole midagigi liigub.
Jälle väga huvitav projekt tulemas.
Täname kajastamast!
Tere ja jõudu.

Olen selle auto eelmine omanik.
Esimesel pildil olev 930V on varasem mudel. 
Sellel konkreetsel autol, mida taastama hakkate, on stanged nö sarvedega, esiukse klaasid ühes tükis ning pagasiluuk kolme iluliistuga.
Olen selle auto tagaistmel sõitnud. Ning põhjus just sellest Horchist loobumiseks oli see, et on teine Horch veel, mis lihtsalt meeldib endale rohkem. Kahte nii kallist projekti ei jõua ette võtta paraku.

See on väga korralik projekt. 
Raam on korralik, sillad on originaal, käigukast originaal. 
Mootor on peaaegu komplektne, eks mingeid väikseid asju mootorist on puudu, aga põhiline on olemas. Radiaator on originaal.
Puudub roolisammas ja ratas (signaalinupp on originaal, aga võre on suure Horchi oma, 930 on 3 pulgaga rool). 
Puuduvad esigrill, veljed, stanged ning eks midagi veel kindlasti nagu spidomeeter ja kombinäidik. Viimastest olemas originaal kopsikud ja sihverplaadid.
Kogu sisu on olemas, puitosa (va armatuuri põhipaneel, mis on tehtud originaali järgi, aga punasest puust) on originaal, samuti armatuuri nupud ja süütelukk. Istmed olemas, akna- ja ukselingid originaalid.
Väline liisturing on olemas. Klaaside raamid on läinud kaduma. 
Seega on eelmine omanik (minu isa) näinud palju vaeva ja ajanud kokku suure osa puuduvatest osadest. 
Puudu on väga vähe võrreldes sellega, mis on olemas ning jääb üle soovida vaid jõudu tööle.

Roostest puhastamine on kõige väiksem mure kui on mida puhastada.
[Pilt: Figure-1937-Horch-930-V-Limousine.ppm]
Haruldus on suhteline, mõnda Horch-i mudelit toodeti 7 eksemplari või ainult 1 auto. Mudelit 930V toodeti erinevates kereversioonides 1937-40 2054 tk.       

Ajaloo kohta on infot küll ning Eestisse toodi see Moskvast, kus see oli ühe kindrali auto ning Moskvasse viidi see Berliinist. Säilinud on neid kindlasti rohkem kui mõni. 
Originaalis olid sellel autol 17" kodarveljed ning ka neid toodetakse tänapäeval.
Juhiuks on kannatada saanud kuna sinna jooksis omal ajal metssiga sisse. Spidomeetreid ning muid näitajaid valmistati minu teada Lätis veel hiljuti ning Ukrainlastel ka kindlasti liigub neid osi kuna näinud seal taastatud autosi.
Põhilised asjad on originaalid, mida ei pea kusagilt taga ajama hakkama, tööd on palju loomulikult. 
Sama mudeli kabrioletti taastatakse ka praegu Moskvas. Lätis peaks olema sama mudel olemas. 
Stange vormid jäid maha, mille isa lasi kipsist valada ja need annan üle kui on huvi.
Saksamaal samuti liigub osasi ning Prewarcar.com pakutakse tervet kere, samast firmast, mis seal kere müüb on võimalus hankida kataloog, vanasti vähemalt oli: http://www.menke-oldtimer.de/index.html
(02-02-2022, 16:33 PM)sorro Kirjutas: [ -> ]Haruldus on suhteline, mõnda Horch-i mudelit toodeti 7 eksemplari või ainult 1 auto. Mudelit 930V toodeti erinevates kereversioonides 1937-40 2054 tk.       

Ajaloo kohta on infot küll ning Eestisse toodi see Moskvast, kus see oli ühe kindrali auto ning Moskvasse viidi see Berliinist. Säilinud on neid kindlasti rohkem kui mõni. 
Originaalis olid sellel autol 17" kodarveljed ning ka neid toodetakse tänapäeval.
Juhiuks on kannatada saanud kuna sinna jooksis omal ajal metssiga sisse. Spidomeetreid ning muid näitajaid valmistati minu teada Lätis veel hiljuti ning Ukrainlastel ka kindlasti liigub neid osi kuna näinud seal taastatud autosi.
Põhilised asjad on originaalid, mida ei pea kusagilt taga ajama hakkama, tööd on palju loomulikult. 
Sama mudeli kabrioletti taastatakse ka praegu Moskvas. Lätis peaks olema sama mudel olemas. 
Stange vormid jäid maha, mille isa lasi kipsist valada ja need annan üle kui on huvi.
Saksamaal samuti liigub osasi ning Prewarcar.com pakutakse tervet kere, samast firmast, mis seal kere müüb on võimalus hankida kataloog, vanasti vähemalt oli: http://www.menke-oldtimer.de/index.html
 Selle Saksamaal müügis olevat kere on omanikul plaan soetada. Silma jäi, et iluvõre on puudu. Ega ei tea midagi selle julmast saatusest. Eks poisid hakkavad asjaga tasapisi tegelema ja kunagi jõuame ka stangedeni. Hästi ei kujuta ette kuidas neid kipsi vormi järgi saab taastada, on ju stanged küllalt paksust materjalist või tehakse kips vormide järgi mingi muu vorm?
Iluvõre tuli kaasa, aga see lihtsalt ei olnud ilus enam. Täpset tehnoloogiat kipsi vormiga valamisest ei tea, aga need stanged originaalis ei ole väga paksust plekist ning plaan oli isal need valada alumiiniumist. Minu teada see valamine mingi suur kunst ei ole…skulptorid valavad ju kipsi vormidega oma asju. Aga ei vōta sõna asjas mida ei tea. Kindlasti neid stangesi on ka järgi tehtud juba kusagil.
Mingit julma saatust siin ei ole…auto võeti lahti, et taastada, aga elu läks teisiti. Tore on kui sõitma saab, ning minu isa ajas päris palju asju sellele autole välja, mida algselt ei olnud autoga kaasas. Nt mootori ning palju väikseid olulisi detaile, mida hetkel kusagilt ei leia. Seega ei ole põhjust kiruda minu isa, vaid ta säilitas ning ka täiendas oluliselt seda projekti ning ei müünud seda esimesel võimalusel välismaale nagu paljud teised autod läksid. Aga ta oli terava keelega mees ja mitte eriti populaarne. Kas peakski olema? See ei ole ka oluline enam. 
Soovin uuele omanikule jõudu!
"Tegu saab olema üli raske projektiga, mis tõenäoliselt võtab aastaid. Midagi sarnast minu L-1 projektiga."

Teades autot ja kõike, mis sellega kaasa tuli, siis tekitab antud projekti ülikeerulisus küsimusi. Raam on kõva, sillad olemas, käigukast olemas, mootor tuleb taastada, aga asjad üldjoones olemas. Kere on eraldi toruraamil ning mõningad kohad tuleb uuesti teha nagu esiklaasi alumine äär ja kere tagaosa alumised ääred. Kui veel ostetakse teine kere juurde, siis on lihtsam, eeldusel, et see teine on korralikum. Kuigi ka see kere on suht heas korras arvestades vanust. Kapoti plekid on sirged. Ja neid osasi liigub, kui on kontakte. Istmed olemas, kogu sisu on olemas. Istmeid tuleb muidugi taastada ja uste sisemised katted tuleb uued teha, aga näidis on kaasas selleks. Jah, lage, põrandavaipa ja tolmulappi ei olnud kaasas. 
Andsin uuele omanikule kaasa kontakti, kust on võimalik saada vajalikud osad ja teadmised.
Jah, tööd on palju, aga kui tööd teostab ettevõte, kes igapäevaselt taastab autosi, siis milles seisneb ülikeerulisus? 
Puidu osa põhikonstruktsioonis on väike, selles mõttes on see natuke lihtsam kui varasemad mudelid. Aga minule on kogu see nutt, hala, pisarad ja hädaldamine arusaamatu. Sellepärast, et tuleb teha tööd oli ka hind sellel projektil vastav.

Mõistlik on alustada kataloogi järgi kontrollimisest, et aru saada, mis olemas ja mida ei ole.
(04-02-2022, 06:56 AM)sorro Kirjutas: [ -> ]"Tegu saab olema üli raske projektiga, mis tõenäoliselt võtab aastaid. Midagi sarnast minu L-1 projektiga."

Teades autot ja kõike, mis sellega kaasa tuli, siis tekitab antud projekti ülikeerulisus küsimusi. Raam on kõva, sillad olemas, käigukast olemas, mootor tuleb taastada, aga asjad üldjoones olemas. Kere on eraldi toruraamil ning mõningad kohad tuleb uuesti teha nagu esiklaasi alumine äär ja kere tagaosa alumised ääred. Kui veel ostetakse teine kere juurde, siis on veel lihtsam, eeldusel, et see teine on korralikum. Kuigi ka see kere on suht heas korras arvestades vanust. Kapoti plekid on sirged. Ja neid osasi liigub, kui on kontakte. Istmed olemas, kogu sisu on olemas vaid uste sisemised katted tuleb uued teha, aga näidis on kaasas selleks. Jah, lage, põrandavaipa ja tolmulappi ei olnud kaasas. 
Andsin uuele omanikule kaasa kontakti, kust saab põhimõtteliselt kõik vajalikud osad ja teadmised.
Jah, tööd on, aga kui tööd teostab ettevõte, kes igapäevaselt taastab autosi, siis milles seisneb ülikeerulisus? 
Puidu osa põhikonstruktsioonis on väike kui see tekitab ülikeerulisust. Aga minule on kogu see nutt, hala, pisarad ja hädaldamine arusaamatu. 
Võimalik, et uus omanik sattus valesse töökotta, aga kui see projekt nutma ajab siis tuleb tegijatel peeglisse vaadata ja professiooni vahetada pigem. 

Mõistlik oleks alustada kataloogi ostmisest, et üldse asjast aru saada, millega tegu.
Aga ei kavatse siin targutama jääda vaid soovin edu materjaliga tutvumisel ja taastamisel.
Ja teen seda oma nime all, et ei oleks mugav.
Erki Helemäe
 Keegi ei nuta ega hala. Paneme kokku, teeme nimekirja ja asi selge. Uus omanik ei hala üldse, tema loodab meie peale.
(02-02-2022, 15:21 PM)sorro Kirjutas: [ -> ]Ning põhjus just sellest Horchist loobumiseks oli see, et on teine Horch veel, mis lihtsalt meeldib endale rohkem. Kahte nii kallist projekti ei jõua ette võtta paraku.
Kas sa oma teise Horchi lugu ei tahaks siin kajastada?
(04-02-2022, 10:17 AM)Peeter2 Kirjutas: [ -> ]
(02-02-2022, 15:21 PM)sorro Kirjutas: [ -> ]Ning põhjus just sellest Horchist loobumiseks oli see, et on teine Horch veel, mis lihtsalt meeldib endale rohkem. Kahte nii kallist projekti ei jõua ette võtta paraku.
Kas sa oma teise Horchi lugu ei tahaks siin kajastada?
Oleks tore näha küll, elavdaks foorumit vanatehnika osas.
Eesti oludes on selle auto taastamine tõsine väljakutse. Kuigi esmapilgul võib tunduda, et olulised osad on olemas, siis detailidesse süvenedes saab alles aru, et kere ja tehnika on vaid jäämäe veepealne osa. See on auto on kuni 1980-ndate alguseni olnud igapäevakasutuses ning seetõttu mootor vahetatud, kogu sisustus uuendatud ning armatuurlaud asendatud millegi käepärasemaga. Puuduvad rattad, kaitserauad ja tuled vaid pikendavad nimekirja. Raskemaks teeb projekti ka see, et kõik on lahti võetud ning iga kolimisega on jäänud juppe vähemaks. Ma isegi selle auto väiksemaid vendasid ehitades avastan mõnikord aastaid hiljem mingi seni tühise ja kasutuna tundunud detaili tähtsuse ja olen õnnelik, et seda minema ei ole visanud. Samas on ka neid olukordi, kus tean, et mõni detail sellise lammutamise käigus hävinebki lahtivõtmisel või läheb teadmatusest prügikasti. Ja nii, et ei jää näidistki.

Kõige raskem ongi õige info saamine, et taastada nii nagu ta tehasest tuli. Oma käekirjaga või originaalsuse osas allahindlust tehes pole muud, kui käed külge panna ja kuidagi valmis teha. 

Kui mitu autot nullist üles ehitanud mees ütleb, et see on üliraske projekt, siis tasub teda uskuda. Arvamust avaldada oskame me kõik, kuid siin maksab ikkagi kogemus, mille saamiseks tuleb läbida kõik auto restaureerimise etapid kuni auto sissesõiduni ja tõdemuseni, et nüüd võin julgelt sõita kodust 100 km kaugusele ja tagasi. 

Siiski tuleb öelda, et selle auto komplektsus on võrreldes muude siinmail säilinud NIA-dega siiski väga hea ja auto on taastamist väärt. On tõsiselt heameel, et see üsna pika Eesti ajalooga auto saab ikka oma algse identiteedi tagasi, mitte ei lõpetanud varuosadena. Kabrioletid on ikka popularsemad ning seetõttu kinnise kerega masinaid säilib oluliselt vähem. 

Plekitöö ei ole tõesti liiga keeruline, kuid väikese konksuga. Paljud projektid jäävad pärast keretöid seisma seetõttu, et keretööde käigus ei ole osatud näha seda, kuidas kogu auto lõpuks kokku käib. Kui väliseid mõõte ja töö käekirja saab ikka näha valmis autode pealt, siis seda, kuidas on lahendatud varjatud sõlmed, tuleb sageli ise välja mõelda. Abiks loogika ja Saksa autode ehituse eripärade tundmine. Keretööde meister vajab kõrvale innustunud juhendajat, kes oskab ette näha ka seda, kuidas kinnitavad polstrid või milline peab olema detailide vahekaugus ja kuju, et lõppviimistlus oleks laitmatu. See on sellise klassi auto, et kehvalt ei mõtet teha. 

Selle auto miinuseks on ka asjaolu, et tema turuhind vaatamata kõlavale nimele ei ole taastatuna kuigi kõrge - on võimalus, kui see projekt saab valmis, siis taastamise omahind (eriti teenusena tellides) ületab tema turuväärtuse. Tegemist on nn "väikese" Horchiga. Mootori osas tuleb uuel omanikul kõigepealt tublisti kodutööd teha, neid V8 mootoreid oli mitu põlvkonda ning neil kõigil on sarnased probleemid. Isegi kui õnnetsub saada mootor, mis käivitub, ei saa kindel olla selle töökindluses. Kui aga keegi on juba juppideks lahti võtnud, siis on sellel olnud põhjus. Olukord on muidugi palju parem kui minu projektil, kus mootorit ei ole isegi lahtivõetud kujul. 

Isutekitajaks pilt samast autost ühe Saksamaa suurima AutoUnioni kogu omaniku kollektsioonist samasugusest masinast.

[attachment=91740]
Täna alustati Horch-i kokkupanemist.
[attachment=91769]
[attachment=91770]
Olen Indrekuga 100% nõus. Horchi taastamine on üks kolgata tee. Pisike näide. Venemaal tuli müüki puudu olev iluvõre koos raamiga. Raam tegelikult olemas aga iluvõret ei ole. Alg hind 10 K €, omanik pakkus 5K ja mis te arvate, ei saanud, osteti ära alg hinnaga. Uskumatu.
Kuulutus ka
[attachment=91772]
See kuulutuses olev iluvōre on 853 oma. 853 maksab ca pool miljonit, sellepärast küsitakse ka sellist hinda. Selle iluvõrega pole 930 juures midagi teha. Hea, et omanikul jäi raha alles.
Ma usun, et selle originaali järgi teeb vilunud plekksepp uue ja mure murtud. Mul roostevabast plekist sama asi alustatud, aga meister tegi ühe asja nihu ja jäi pooleli.
Ja kuna indreksirk siin viitas, et justkui armatuurlaud on asendatud millegi käepärasemaga, siis siin ta eksib. Armatuurlaud on täpne koopia orginaalist ning tehtud kvaliteetsemast puidust. Originaal oli kahjustatud. Keskmine osa (kus on kellad) on originaal ja samuti see osa kus nupud reas. Samuti armatuuri iluliistud, nupud-lülitid, süütekukk, sahtel ja käepide on originaal.
(08-02-2022, 09:54 AM)sorro Kirjutas: [ -> ]Ja kuna indreksirk siin viitas, et justkui armatuurlaud on asendatud millegi käepärasemaga, siis siin ta eksib. Armatuurlaud on täpne koopia orginaalist ning tehtud kvaliteetsemast puidust. Originaal oli kahjustatud. Keskmine osa (kus on kellad) on originaal ja samuti see osa kus nupud reas. Samuti armatuuri iluliistud, nupud-lülitid, süütekukk, sahtel ja käepide on originaal.
Tunnistan oma viga - armatuurlaud on tõepoolest originaaliga väga sarnane (nii sarnane, et mina selle mudeli mittetundjana erinevusi ei suuda tuvastada). Ka liistud ja paljud muud detailid on olemas. Suurem töö ootab uut omanikku seoses näidikute sisuga, kuid väliselt on needki originaalsed. Ja kindlasti on muidki üllatusi - olles pidanud komplekteerima kokku viie DKW ja ühe Audi armatuurlaua, siis julgen väita, et suur osa pealtnäha korralikke ja originaalseid detaile osutub mingil hetkel ikkagi sellele sõidukile sobimatuks või mitteremonditavaks. Olen teinud mina ja teevad kõik teisedki lõpuks kompromisse (vahel teadlikult ainult enda teada jättes, vahel ka teadmatusest). 

Tegelikult ei kritiseeri ma eelmist omanikku, vaid püüan eelkõige teistele lugejatele avada seda, et pealtnäha komplektne auto vajab tegelikult põhjalikku taastamist sisuliselt viimase seibini ning ka komplekteerimisel tuleb näha veel vaeva. Hea, et iluvõre soetamisega jäi eksitus sündimata. Kalli autoga on ka eksimused kallid.
Võib olla leiab siit mingit vajalikku infot
https://www.retro-magic.ru/forum/index.p...93.70.html
Horch hakkab enamvähem kokku saama. Järgmisel nädalal saab nimekirja puudu olevast enam-vähem kokku. Omanik sai ka teise kere Saksamaalt, eks sealt tuleb ka midagi. Kõige kurvem praegu auto kabiini esiosa. Pole armatuuri, kellasid ega rooli värki.
[attachment=91793]
[attachment=91794]
[attachment=91795]
[attachment=91796]
Lehti: 1 2 3 4 5 6 7 8