https://www.auto24.ee/soidukid/4194720?fbclid=IwY2xjawJxkypleHRuA2FlbQIxMAABHrfWiAi_bRd2LzhLhWgChPL_mSCEGqLLyNx8XcZlPSl_ZqB_ugUsRc2J9uZ7_aem_6ZawJj1G8aCXy2HDRYMjig Muu informatsioon Sõiduki asukoht: Eesti Müüa: Aiari Projekt – Haruldane Käsitööna Valmistatud Eesti Sportauto Nõukogude Ajast Ford GT40-st inspireeritud – Ainult Kaks Alles Jäänud Eksemplari Tegu on erakordse võimalusega omandada üks haruldasemaid ja muljetavaldavamaid käsitööautosid, mis ehitati raudse eesriide taga Nõukogude Eestis. aastate alguses nägi Eesti insener Artur Mõsovski filmis Ford GT40 ja otsustas, et loob midagi sarnast ise. Kuna Nõukogude Liidus oli lääne autod praktiliselt kättesaamatud, ehitas ta oma versiooni nullist. Nii sündis Aiar – klaasplastist kerega, Lada baasil ehitatud kupee, mis köitis pilke ja äratas fantaasiaid Tallinna tänavatel. Aiar – Leiutajavaimu Võidukäik Mõsovski alustas puidust vähendatud mudelist, mida ta slaidiprojektoriga suurendas elutoa seinale. Ta lõi kontuurid papist ja vineerist, täitis need kipsiga, krunditi ja lihviti perfektseks kujuks. Sellest valmistati vormid, mille abil toodeti viis klaasplastist keret. Valmis kolm autot, alles on kaks, ja see on üks neist. Auto šassiiks ostis Mõsovski kahjustatud, kuid uue Lada VAZ-2101, millelt eemaldati kere. Raam pikendati ja tugevdati, et sobituda madala sportauto kere alla. Ajastutruud Detailid Aiar koosneb nutikalt ja loominguliselt valitud osadest üle kogu Ida-Euroopa: Lada VAZ-2101 tagatuled GAZ-13 Tšaika udutuled tagurdamistuledeks Avia kaubiku esituled, kaetud pleksiklaasiga nagu GT40-l Lada VAZ-2103 suuna- ja parkimistuled Talbot Simca armatuurlaud, mis sobib salongi ideaalselt (kuulub komplekti) Algselt oli plaan paigutada mootor taha nagu GT40-l, kuid selgus, et Lada mootor sobib ka ette paigutamiseks, säilitades doonorauto arhitektuuri. Komplekti Kuulub Tagaosa ning stange on valmis ning olemas vormid millega teha puuduvad detailid. Pikendatud ja tugevdatud Lada šassii, sobitatud vastavalt algsele kujule Tuunitud Lada mootor, puuritud 2.0-liitriseks, kaan varustatud kahe Weber karburaatoriga (vajab kokkupanekut) Heas korras Talbot Simca armatuurlaud Täiskomplekt uusi vorme, millega saab soovi korral taastoota kolmanda kaduma läinud Aiari Restuareeritud, ajastutruud 5-kodaralised ATS valuveljed, nagu kasutas Stasys Brundza Lada VTFS ralliautodel Eestis arvel: reg.nr 725MDN, VIN: ARKEST000136 Kultuuriline Tähendus Aiar oli 1970.–1980. aastatel Eestis legend – haruldane ja müstiline nähtus liikluses Nõukogude Liidus toodeti kodustes garaažitingimustes teisigi isetehtud autosid. Teadaolevalt olid kõik isetehtud autod valmistatud ainueksemplarina. Aiareid valmistati kolm eksemplari, mis teeb sellest ainulaadse nähtuse Nõukogude Liidu koduse autotööstuse ajaloos. Auto legend taastus läbi Lauri Tõnspoja 3-osalise YouTube intervjuu Mõsovskiga ning tema Motor TV sarja kaudu Teine taastatud Aiar on tänaseks välja pandud eraautode muuseumis Eestis Hind Komplekti hind on 18000 € See on vaid murdosa restaureerimise tegelikust maksumusest – ainulaadne võimalus kollektsionäärile, entusiastile või muuseumile omandada haruldane ning ajalooliselt märkimisväärne Eesti käsitööauto, mis omab ajaloolist tähendust laiemalt terves Nõukogude Liidus ja Ida-Euroopas. Aiar intervjuu 1: https://youtu.be/LYN63QZL8Ug?si=_ESwBs1R_NXsviK6 Aiar intervjuu 2: https://youtu.be/QTOazoXOoj0?si=3yHtzra4wN2hqwa- Aiar intervjuu 3: https://youtu.be/8vEa-UIbmZM?si=8U_ehIi9pzeMLLg9 Aiar, Motors24, 1: https://www.youtube.com/watch?v=YvtW7DemVkA Aiar, Motors24, 2: https://www.youtube.com/watch?v=0tNq4bSqLUQ Aiar, Motors24, 3: https://www.youtube.com/watch?v=OoY-InEarpo Fotod Aiarist: https://sovietcars.smugmug.com/AiAr