automoto.ee foorumid
JUMZi ajalugu - Printerisõbralik versioon

+- automoto.ee foorumid (https://forum.automoto.ee)
+-- Foorum: Eesti Vanatehnika Ajaloo ja Teadmiste Kogumik (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=108)
+--- Foorum: Vanem Rasketehnika (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=47)
+--- Teema: JUMZi ajalugu (/showthread.php?tid=15696)

Lehed: 1 2 3


JUMZi ajalugu - Oltsberg - 29-04-2006

Millal tekkis JUMZ kui omaette mark (ametlikult on tema nimi Belarus JUMZ 6)?

Teatavasti on JUMZ MTZ 5 moderniseeritud variant. Põhiline erinevus selles, et mootor  D 48 asendati D 65ga. Lisaks töömahu suurendamisele kolisid põlemiskambrid plokikaanest kolvipõhja, kasutati "pikki" pihusteid.

Isiklikud tähelepanekud+raamatutarkus:

Kõige vanem JUMZ, mida olen kohanud, on aastast 74. Tunnused:

* ümar kapott, kusjuures ninaosa käib ülejäänust eraldi, parem külg avatav
* kaldne armatuur, jagaja kangid keset armatuuri
* jäik roolisammas.

Tegelikult olen kohanud veelgi vanemat (kusjuures töötavat) isendit, aga kuna dokid ja pirkad puud, pole võimalik aastat tuvastada. Erinevus uuemast variandist oli see, et roolihoovastik oli analoogne MTZ 5ga, paiknedes esisillast eespool.

Aastaks 80 oli traktor moderniseeritud. "Uue mudeli" käsiraamat on ladumisele antud 10.03.80. Kuna kirjutamiseks/toimetuseks kulus aega, siis olid need muutused reaalselt olemas juba 79. Võimalik, et ka 78 või 77, eriti arvestades, et 7ga lõppevad aastad olid NLiidus "maagilised". Siiski hästi ei usu, sest venekeelne uudiskirjandus oli suhteliselt operatiivne. Igatahes 76a mudel oli analoogne 74 omaga. Kel tähelepanekuid, andku märku!

Muudatused järgmised:

* kandiline kapott ja horisontaalne armatuur (võimalusega paigaldada raadio!!!)
* jagaja kangid paremal pool armatuuri
* reguleeritav roolisammas
* hüdropaagi täiteava viidud kabiinist kapoti alla; õlimõõtevarras asendatud aknaga; paagile keevitatud plaat jagaja hoovastiku tarbeks; paak varustatud õhutusavaga, sest erinevalt varasemast kork hermeetiline
* "käsigaasi" hoob toodud roolisambalt paremale poritiivale, millest ka erinevused pedaali ja hoovastiku ehituses
* kabiinil loobutud lükandakendest
* õlitsentrifuugi "kopsik" pleki asemel alumiinimist
* Žiguli-tüüpi õlimõõtevarras
* karteri täitekael lühem ja teistsuguse korgiga; asukoht toodi 1. silindri juurest 4. juurde (võimalik, et see oli nii ainult kopavariandil)
* teistsugused kütusefiltrid
* lihtsustunud käsipidurihoovastik
* generaator Г 306 asendatud tüübiga 13.3701, mistõttu loobutud pingeregulaatorist РР 362 (varem paiknes armatuuri alaosas)

Võimalik, et kõik pisemad muudatused (6 viimast punkti) ei tulnud korraga, vaid viidi ükshaaval sisse juba varem. Igatahes 76 a variandil neid ei ole.

Roolivõimu ja ketaspiduritega on asi segasem. Kuna mainitud raamatus nende kohta pildid olemas, ei paigaldatud neid kõigile masinatele. Näiteks 80 a kopp, ilma võimuta, 82 a soolo võimuga. Ketaspidureid paigaldati vist ainult soolodele, koppadel (ka 80ndate lõpust) ei ole näinud. Samas pole näinud väikse kabiini ja ketaspidurite kombinatsiooni.

Peale Brežnevi surma sai tehas kadunukese nime (Южный машиностроительный завод имени Л.И. Брежнева ). See võis olla 83 või 84.

1984 (?) suur kabiin. Seoses sellega:
* uus armatuur
* rool toodi traktori pikiteljele; roolivõim standardvarustuses
* siduripedaal roolisamba küljes
* piduripedaalid ja gaasipedaal teistsugused
* difriplokeerija pedaal ja jõovõtu lülitushoob pikemad
* uus käigukang

1989 (?) muudatused mootoriplokil:
* loobuti tõukuriruumi kaanest; õlivalamisava 4.sil kohal
* plokk pole enam väljast sirge, vaid kopeerib silindrite ja tõukurivarraste kuju
* lisati "külmapunnid"

Värviskeemiga lood segasemad. Kuni 80 sinised, 82 juba rohelised. Samas näinud 84 sinist. 91 tehti ka punaseid, võibolla ka varem.

Parandage ja täiendage, kes midagi tarka teab!!!





RE: JUMZi ajalugu - lamjak - 29-04-2006

Võibolla panen puusse, aga kas mitte juba mitte MTZ-5 JuMZ-5 nime all ringi ei liikunud? Nimelt mäletan oma noorusaegadest traktorit, mille margiks olevat JuMZ ja mis nägi välja nagu MTZ-5. Ukse küljes oleva lapaka peal oli muuhulgas kirjas, et tegu on mingise ekskavaatoriga (originaalis oli masinal kopp ka).


RE: JUMZi ajalugu - Sillu - 29-04-2006

MTZ-5 margiks oligi ikka MTZ-5 (hilisematel modifikatsioonidel küll õigemini MTZ-5LS või MTZ-5MS olenevalt mootori käivitusviisist), s.t. tootmise üleminekul Dnepropetrovski (JuMZi) tehasesse marki ei muudetud. Olen aga kokku puutunud faktiga, et mõnel pool nimetatakse MTZ-5 rahvasuus JuMZiks. Pildil olev MTZ-5 peal kopp on toodetud 1970., JuMZ aga 1972. aastal; järelikult mudelivahetus peaks jääma nende kahe aastaarvu vahele. Seda, et kõige esimesed JuMZid olid veel punakaspruuni tooni, mäletan mingil määral ka ise. Järgmine värvimuutus võis olla jah 1980. aasta paiku, kusjuures osa kõige esimestest kandilise kapotiga traktoritest olid veel sinised. Ruutudega esivõre asemele võrgutaoline tuli ilmselt kah 80.-te esimesel poolel. Kõige varasem suure kabiiniga isend, mida kohanud olen, oli aastast 1985 ja konkreetsel juhul oli tegu soolomasinaga, kuid ilmselt tekkisid ligikaudu samal ajal ka analoogilised kopaga versioonid. Punased isendid on jah üldjuhul aastatest 1990-1991, kusjuures ka neid leidub nii kopaga kui ka sooloversioonina.

       

JuMZi pildi on teinud kaasfoorumlane aiv.


RE: JUMZi ajalugu - Oltsberg - 29-04-2006

Sillu Kirjutas:MTZ-5 margiks oligi ikka MTZ-5 (hilisematel modifikatsioonidel küll õigemini MTZ-5LS või MTZ-5MS olenevalt mootori käivitusviisist), s.t. tootmise üleminekul Dnepropetrovski (JuMZi) tehasesse marki ei muudetud.

Millal see üleviimine toimus? Ja miks? Et siis hakati Minskis MTZ 50 tegema?


RE: JUMZi ajalugu - Sillu - 29-04-2006

Oltsberg Kirjutas:
Sillu Kirjutas:MTZ-5 margiks oligi ikka MTZ-5 (hilisematel modifikatsioonidel küll õigemini MTZ-5LS või MTZ-5MS olenevalt mootori käivitusviisist), s.t. tootmise üleminekul Dnepropetrovski (JuMZi) tehasesse marki ei muudetud.

Millal see üleviimine toimus? Ja miks? Et siis hakati Minskis MTZ 50 tegema?
No ma ka täpselt ei tea, et kas viidi tootmine lihtsalt ühest tehasest teise üle või toodeti MTZ-5 mõnda aega ka mõlemas tehases paralleelselt, ja millal täpselt see kõik toimus.Igatahes olen kohanud väidetavalt 1958. aasta isendit, mis pirka järgi tulnud juba JuMZi tehasest; kümnelisi näitav number pirkal pole aga kahjuks loetav. Kindel on aga see, et Minski tehasel oli järgmiseks mudeliks jah MTZ-50.


RE: JUMZi ajalugu - Sillu - 29-04-2006

Siin mõned eri ajastutest pärit soolo-JuMZid:

       
       
       

Parempoolsel kesmisel pildil olev isend on ebatüüpiline, kuna ruuduline esivõre asendati võrgutaolisega üldjuhul juba väikese kabiini ajal.




RE: JUMZi ajalugu - Oltsberg - 29-04-2006

Värvidest... Selle unustasin ära, et alguses olid jah punakaspruunid, vähemalt kuni 74. 76 juba sinine. Samas minu poolt kirjeldatud MTZ 5 roolihoovastikuga traktor kah sinine, mis ju peaks vanem olema. Aga see asi käis vist nagu jumal juhatas...


RE: JUMZi ajalugu - Sillu - 30-04-2006

Oltsberg Kirjutas:Värvidest... Selle unustasin ära, et alguses olid jah punakaspruunid, vähemalt kuni 74. 76 juba sinine. Samas minu poolt kirjeldatud MTZ 5 roolihoovastikuga traktor kah sinine, mis ju peaks vanem olema. Aga see asi käis vist nagu jumal juhatas...
...Pealegi ei välista mitte miski ühe või teise konkreetse masina hilisemat ülevärvimist.


RE: JUMZi ajalugu - Laurix - 01-05-2006

ee...a mis vahe üldse suure kabiiniga jumzil ja mtz 80 oli?


RE: JUMZi ajalugu - kolz - 02-05-2006

Tractorist01 Kirjutas:ee...a mis vahe üldse suure kabiiniga jumzil ja mtz 80 oli?
Kapitaalselt kaks eri traktorit. Peale kaudse sarnasuse pole midagi ühist.


RE: JUMZi ajalugu - Oltsberg - 02-05-2006

Sillu Kirjutas:
Oltsberg Kirjutas:Värvidest... Selle unustasin ära, et alguses olid jah punakaspruunid, vähemalt kuni 74. 76 juba sinine. Samas minu poolt kirjeldatud MTZ 5 roolihoovastikuga traktor kah sinine, mis ju peaks vanem olema. Aga see asi käis vist nagu jumal juhatas...
...Pealegi ei välista mitte miski ühe või teise konkreetse masina hilisemat ülevärvimist.

Ülevärvimist on reeglina väga lihtne tuvastada, täielikult (ma mõtlen kõik detailid) seda reeglina ei tehtud. Pealegi jäädi ligikaudu sama tooni juurde, ehk siis kasutati ligilähedase tooniga nitrot, mis siis lõbusasti maha koorusBig Grin

Nüüd tuli veel meelde, et nägin rohelist mootorit aastast 79.


RE: JUMZi ajalugu - Oltsberg - 02-05-2006

kolz Kirjutas:
Tractorist01 Kirjutas:ee...a mis vahe üldse suure kabiiniga jumzil ja mtz 80 oli?
Kapitaalselt kaks eri traktorit. Peale kaudse sarnasuse pole midagi ühist.

Kui kellad-viled (elektrijubinad) välja jätta, siis ühised on kolvid-hülsid, klapid, käivitusmootor, summuti, pihustid. Hüdrojagaja (soolovariandil), -pump ja -silinder peaks kah samad olema ja rattaid saab kah vahetada. Muus osas sama sarnased nagu Žiguli ja Moskvitš Big Grin


RE: JUMZi ajalugu - kolz - 03-05-2006

[/quote]
Kui kellad-viled (elektrijubinad) välja jätta, siis ühised on kolvid-hülsid, klapid, käivitusmootor, summuti, pihustid. Hüdrojagaja (soolovariandil), -pump ja -silinder peaks kah samad olema ja rattaid saab kah vahetada. Muus osas sama sarnased nagu Žiguli ja Moskvitš Big Grin
[/quote]
Täpsustuseks, käivitusmootor on ikka ka erinev,asetseb see ju diislist paremal ja pendiks ja sidur täiesti erinevad,  samuti hüdropump ei klapi. MTZ parempoolse töötamisega, JUMZil vasakpoolse.


RE: JUMZi ajalugu - Oltsberg - 03-05-2006

kolz Kirjutas:Täpsustuseks, käivitusmootor on ikka ka erinev,asetseb see ju diislist paremal ja pendiks ja sidur täiesti erinevad,  samuti hüdropump ei klapi. MTZ parempoolse töötamisega, JUMZil vasakpoolse.

Ma pidasin silmas käivitusmootorit ennast (väljalasketorustik on küll erinev), mitte tema jõuülekannet. Mootoril endal olulisi erinevusi ei ole, tõsta mille peale tahad. Pumba koha pealt nõus. Ka roolipump erinev (siis parempidine) ja hindki krõbedam kui T 25 omal.


RE: JUMZi ajalugu - Laurix - 03-05-2006

a kumb traktor võimsam oli.JuMZ või mtz.ja mille jaoks N.liidul üldse kaht enamvähem samasugust traktorit toota vaja oli ?


RE: JUMZi ajalugu - Oltsberg - 03-05-2006

Tractorist01 Kirjutas:a kumb traktor võimsam oli.JuMZ või mtz.ja mille jaoks N.liidul üldse kaht enamvähem samasugust traktorit toota vaja oli ?

MTZ 5 ja MTZ 50 praktiliselt identse võimsusega ca 50 hj (peast ei mäleta) JUMZ eelmainitutest võimsam (60 hj) MTZ 80 jälle 75...80 hj. Aga samas JUMZi väändemoment parem, rahulik masin, MTZ rohkem selline pööretepill.

Miks neid eraldi toota oli vaja? Ilmselt leiutati (või ahviti läänest) mingi uudiskonstruktsioon. Kes teab??? Muus osas MTZ tehniliselt täiuslikum, rohkem käike, polüfunktsionaalne jõuvõtuvõll, vedav esisild (52/82)jne. Aga kuna tootmisliinid olid olemas, otsustati ka vana mudelit edasi vorpida, kopaks sobis ideaalselt. Soolosid on üldse suhteliselt vähe. Huvitav, et neid Venemaal rohkem kasutati (peamiselt küll transporditöödel)


RE: JUMZi ajalugu - Laurix - 03-05-2006

a kas uuem akvaariumiga jumz on ka võimsam,või on sama võimsusega


RE: JUMZi ajalugu - Oltsberg - 06-05-2006

Tractorist01 Kirjutas:a kas uuem akvaariumiga jumz on ka võimsam,või on sama võimsusega

Kui sa tähelepanelikult mu esimest postitust loed, siis näed, et muutus veidi mootoriploki ehitus, aga võimsust see ei mõjutanud.


RE: JUMZi ajalugu - Laurix - 07-05-2006

kurb lugu


RE: JUMZi ajalugu - Danel332 - 20-08-2006

kas keegi saaks siia jumzi käikude skeemi panna