automoto.ee foorumid
Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - Printerisõbralik versioon

+- automoto.ee foorumid (https://forum.automoto.ee)
+-- Foorum: Eesti Vanatehnika Ajaloo ja Teadmiste Kogumik (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=108)
+--- Foorum: Vanatehnika Aruteluala (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=55)
+--- Teema: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis (/showthread.php?tid=31318)



Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - miniest - 07-01-2010

Veidi OT:
Vaatasin, et esimese vabariigi ajal oli siis uutena müügil nii parem, kui ka vasakpoolse rooliga masinaid. Selle töttu tekkis ka küsimus, et kas inimene ise sai valida vöi tegi keegi teine selle otsuse ära, et kumma poolse rooliga masin siia tuuakse? Ja lisaks kas kellegil on pakkuda kuskilt kirjaliku teksti nagu riigiteataja.ee-s kirjas Teede- ja sideministri 18. mai 2001. a määruse nr 50 «Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded» jne esimese vabariigi ajast.

Kui see siia ei sobi töste öigesse kohta ümber.


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - tai - 07-01-2010

Teise vabariigi ajal on see imelihtne valid kumma poole tahad ja kihutad. Cool


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - valdo - 07-01-2010

(07-01-2010, 17:56 PM)miniest Kirjutas:  Vaatasin, et esimese vabariigi ajal oli siis uutena müügil nii parem, kui ka vasakpoolse rooliga masinaid. Selle töttu tekkis ka küsimus, et kas inimene ise sai valida vöi tegi keegi teine selle otsuse ära, et kumma poolse rooliga masin siia tuuakse?

Selle otsuse tegi reeglina ära tootja, kes otsustab pagan teab mille põhjal, kummale poole rool panna. Ja sugugi mitte selle järgi, kumba pidi liiklus käis. Mul on nt üks Prantsuse 1909.a. Brasieri raam, millel on olnud juhikoht vasakul, selle tõenduseks pedaalid praegugi selle koha juures raami küljes. Tollal oli liiklus ju nii hõre, et juht ei pidanud sugugi vastassuunaraja pool istuma.


(07-01-2010, 17:56 PM)miniest Kirjutas:  Ja lisaks kas kellegil on pakkuda kuskilt kirjaliku teksti nagu riigiteataja.ee-s kirjas Teede- ja sideministri 18. mai 2001. a määruse nr 50 «Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded» jne esimese vabariigi ajast.

Kas niisugust asja otseselt oligi? Kui oli, siis vast paarilauseline. Pidi olema korras pidur, korras roolimehhanism ja pimedal ajal ees kaks lampi ja taga üks punane. Mis seal veel muud?


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - aavu - 07-01-2010

(07-01-2010, 17:56 PM)miniest Kirjutas:  «Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded» jne esimese vabariigi ajast.

Isa sõnade järgi 50-ndate LE-st: raudtee ületuskohale lähenedes tuleb sisse lülitada madalam käik ja ületada raudtee sidurit lahutamata. Otseülekandega ei tohi raudteed ületada. Juht peab olema raseeritud korralikult ja ülakeha kaetud.


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - Mossemees - 12-01-2010

Kusjuures, kui pilte vaadata, oli bussegi nii vasak- kui ka parempoolse rooliga. Viimasega seoses meenub kunagi kuskilt loetud või kuuldud lugu, kuidas viimase sõja ajal Vene snaiper üritas bussijuhti tappa, aga ega tema teadnud või kaugelt näinud, et juht "valel" pool (s.t. paremal) istus. Vasakpoolses esiklaasis olnud pärast mitu kuuliauku...


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - miniest - 12-01-2010

(12-01-2010, 16:42 PM)Mossemees Kirjutas:  Kusjuures, kui pilte vaadata, oli bussegi nii vasak- kui ka parempoolse rooliga. Viimasega seoses meenub kunagi kuskilt loetud või kuuldud lugu, kuidas viimase sõja ajal Vene snaiper üritas bussijuhti tappa, aga ega tema teadnud või kaugelt näinud, et juht "valel" pool (s.t. paremal) istus. Vasakpoolses esiklaasis olnud pärast mitu kuuliauku...
Inglismaalt saadeti siia kaks* bussi, mis noist peale söda sai?
(Pole selles nii kindel vöibolla saadeti rohkem, aga selles artiklis mis mina lugesin oli juttu ainult kahest isendist.)


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - Mossemees - 13-01-2010

(12-01-2010, 19:50 PM)miniest Kirjutas:  Inglismaalt saadeti siia kaks* bussi, mis noist peale söda sai?
(Pole selles nii kindel vöibolla saadeti rohkem, aga selles artiklis mis mina lugesin oli juttu ainult kahest isendist.)
http://www.eag.unicweb.ee/ewmootor4.html EAAG-s on palju pilte sõjaeelsetest bussidest. Nagu näha, on paljud parempoolse rooliga ja viimased liikusid veel '60 aastatel.


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - miniest - 14-01-2010

Vaatasin, et seal EAG-is on bussid nimega Scania-Vabis, kuigi siia toodi vaid alus vanker millel Eestis kere peale ehitati, siis tavaliselt oli vanasti kere ehitava firma nimi ka masina passis kirjas. Näiteks: Rolls-Royce Phantom III Hooper Sedanca Deville jne. Kas seda süsteemi meil ei kasutatud ja jäi lihtsalt alusvankri tootja nimi? Näiteks: Volvo jne.
(13-01-2010, 16:15 PM)Mossemees Kirjutas:  
(12-01-2010, 19:50 PM)miniest Kirjutas:  Inglismaalt saadeti siia kaks* bussi, mis noist peale söda sai?
(Pole selles nii kindel vöibolla saadeti rohkem, aga selles artiklis mis mina lugesin oli juttu ainult kahest isendist.)
http://www.eag.unicweb.ee/ewmootor4.html EAAG-s on palju pilte sõjaeelsetest bussidest. Nagu näha, on paljud parempoolse rooliga ja viimased liikusid veel '60 aastatel.

Tänan sind Jesper. Smile Et töid mind maapeale tagasi. [Pilt: tongue.gif]


RE: Parempoolse rooliga autod esimeses Eesti Vabariigis - Jesper - 14-01-2010

Miniest, äkki võiksid niisama kõvatamise asemel mõne auto lõpuks ära ka osta? Vahet pole kas parempoolse või p***epoolse rooliga.

Krt nagu mingi lintmakk oleks kordama jäänud, parempoolne, parempoolne, parempoolne, sellest on ju juba korduvalt juttu olnud kuidas neid arvele saab, ole aga mees ja vea oma hüpoteetiline briti ametiühinguliikmete osavate käte vahel valminud Austin-Royce-Leyland-Metro-Sedanica-Coupe Mk3 rimakas Maarjamaa pinnale ja tunne rõõmu.