automoto.ee foorumid
vene jalgratta spidomeeter - Printerisõbralik versioon

+- automoto.ee foorumid (https://forum.automoto.ee)
+-- Foorum: Eesti Vanatehnika Ajaloo ja Teadmiste Kogumik (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=108)
+--- Foorum: Vanade jalgrataste foorum (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=104)
+--- Teema: vene jalgratta spidomeeter (/showthread.php?tid=45855)



vene jalgratta spidomeeter - meelisp976 - 22-09-2013

70-datel ja 80-datel oli vahest harva poest saada jalgratta spidomeetreid - esiratta tsentrisse läks ümber võlli kahvli vahele kahe hammasrattaga ajam ja sealt tross siis üles. mingi aeg maksid 11 rubla. välimuselt meenutasid mopeedide ümmargusi spidomeetreid.

Kas kellegil on kogemust, kui palju reaalselt sellise trossajamiga spidomeetri töös hoidmine ratta veeremist takistas?

Sain endale maamaja ostuga kaasa 75 aasta jalgratta Sport, millel on selline spidomeeter kenasti peal. ratas pole sõidukorras ja esiratas käib küllalt raskelt. kindlasti pole põhjus ainult spidotrossi ringi ajamises, kuid hakkasin lihtsalt mõtlema, et kas säilitan spidomeetri enda mõne retro ratta jaoks (panen näiteks tolleaegsele sossile peale) või müün koos selle 1975 aasta rattaga maha. Kusjuures ühtegi kirja minu spidomeetril peal ei ole ja seega ei saa olla päris kindel, et see on vene oma. kõik ajamid on metallist. mingi aeg mäletan, et poes müüdavatel vene jalgratta spidomeetritel oli mingid hammasrattad plastmassist. endal ei ole kunagi sellist asja olnud.

PS: 80-datel õnnestus mul sugulastel tuua Ungarist samamoodi jalgratta trossajamiga spidomeeter (skaala oli kuni 80 km/h). see ei olnud enam ümmargune, vaid mingi natuke kantis kujuga. poisikesena tundus see ulme värk - oi kuidas tahtsin ka enda erekale sellist värki. tädi naistekas oli selle spidoga ikka üle prahi ratas Smile

panen ka pildid kahest näitest:

http://www.volga.ee/albumphoto_dl/112.JPG
http://www.volga.ee/albumphoto_dl/2013-09-21_16.37.50.jpg

see esimene ümmargune on siis minu ratta peal olev spido ja teine on Ungarist 1984 aastal ostetud. kuna vanasti oli välisreise inimestel vähe, siis mäletas mul tädi täpselt, et siis käis Ungaris.


RE: vene jalgratta spidomeeter - umm - 23-09-2013

Ratta spidol 60 ja 80 km/h?


RE: vene jalgratta spidomeeter - Alts - 23-09-2013

(23-09-2013, 17:55 PM)umm Kirjutas:  Ratta spidol 60 ja 80 km/h?

Tõenäoliselt installiti neid ka "võrridele"


RE: vene jalgratta spidomeeter - hulgus - 23-09-2013

(23-09-2013, 17:55 PM)umm Kirjutas:  Ratta spidol 60 ja 80 km/h?

nn. Uuel Volgal oli ka esimese Nõuogude autona spidomeetril jaotus kuni 200-ni, aga... kõvatamiseks sobis niigi.

Aga spidodest.
Mäletamist mööda ajas seda trossi ringi väike polt, mis kinnitati kodarale ja sealt siis lükkas ringi väikest hammastega ratast. Mismoodi käesoleva spido ajam lahendatud?
Arvata on, et sellise ajami takistus ei tohiks küll jõu osas tuntavat mõju avaldada, erinevalt näiteks tolleaegsetest dünamotest, mis "hinge kinni" võtsid. Uuema aja shimano, esirummus töötab näiteks märkamatult.


RE: vene jalgratta spidomeeter - motamees - 23-09-2013

(23-09-2013, 22:04 PM)hulgus Kirjutas:  ...Mäletamist mööda ajas seda trossi ringi väike polt, mis kinnitati kodarale ja sealt siis lükkas ringi väikest hammastega ratast...
Ma arvan, et sa mäletad valesti. Oled mälestustes kokku pannud kaks erinevat spidokat. Sinu kirjeldatud ajam oli ilma trossita jalgaratta odomeetril, mis oli otse esiratta kinnitusmutri all.


RE: vene jalgratta spidomeeter - meelisp976 - 24-09-2013

mida kõike tänapäeval ei müüda. http://www.atomicmall.com/view.php?id=2194734-NEW-complete-bicycle-bike-SPEEDOMETER-kit-cable-gear-mechanical-odometer-drive

tross on täoselt samade mõõtmetega nagu minu spidol.

minu spido lahendus on täpselt sama. alumine reduktor käib esiratta ja kahvli vahele (ehk siis kahvel tuleb natuke laiemale väänata, et ta ära mahuks). vajadusel tuleb koonuse kontramutika ja reduktori vahele panna veel seisb, et reduktori mingi osa ei läheks pöörleva ratta rummu vastu. reduktoris on sees suurem hammasratas, millel siis 45 kraadi all olevad hambad ajavad ringi väiksemat. tross pöörleb kiiremini kui esiratas, ehk ülekanne on kiirendav (ja seda mitu korda). suurema hammasratta küljes on mul lihtsalt plekist hoob, mis tuleb väänata kodarate vahele.


RE: vene jalgratta spidomeeter - meelisp976 - 24-09-2013

(23-09-2013, 22:04 PM)hulgus Kirjutas:  Uuema aja shimano, esirummus töötab näiteks märkamatult.

jalgratta esi ja tagalambi käitamiseks tuleb siiski märkimisväärne hulk energiat toota. soovisin enda igapäevarattale panna tänapäevase esirummu dünamo, kuid otsustasin ümber, kuna veeretakistus kasvab ikka oluliselt (+ ratta kaal) - seega märkamatult elektrit ikka ei tooda Smile. ma sõidan aegajalt ka 40-100 km otsi igapäevarattaga ja dünamo massi kaasavedamine ja käitamine on pikemal otsal ikka selge lisatöö. samas vanakooli led Cateye esi ja tagatuli vilgub mul pidevalt (aastas ca 3000 km läbimisel) ja patareid kestavad 6 kuud kuni aasta. seega ei leidnud mõtet kaasaegse dünamo rattale panemiseks.


RE: vene jalgratta spidomeeter - jurkman - 24-09-2013

Vanasti kui patarei oli defitsiit ja LED polnd masstootmises, siis oli dünamo täitsa asja eest, massi ta küll midagi juurde ei andnud, aga suurematel kiirustel suurendas oluliselt veeretakistust. Tänapäeval on rohkem eksootika otsijatele.

Ma tegin kunagi mingi vene ajakirja jooniste järgi ise elektroonilise spodimeetri -- püsimagnetitega sai herkoni abil elektriskeemi ergutatud, mis näitas mikroampermeetri abil kiirust. Sileda tee peal oli täitsa normaalne, auklikul kippus osuti väga hüplema.


RE: vene jalgratta spidomeeter - agaa - 24-09-2013

Isiklikult nõuka ajal trossiga lahendust pole kohanud kuigi seda mis sai kodara külge kinnitatud tükilt oma ajami mäletan küll. Alles hiljuti sai näpitud ja mõeldud mis teha.


RE: vene jalgratta spidomeeter - meelisp976 - 25-09-2013

Tänud tagasiside eest. ma hakkasin ise ka mõtlema, et ju see mu enda spido ja ka see sugulase 1984 aastal Ungarist ostetu ei ole CCCP päritolu. juba see, et on "km/h", mitte "км/ч" viitab sellele. Samuti asjade töökindlus - ratta pöörlema tõmbamisel on seier kiiruse näitamisel väga stabiilne ja stardib kohe, mitte ei jää kuskile toppama ja ei hüppa edasi tagasi.

otsisin eile natuke internetist ja leidisn e-bay-st kohe ka uue mulle sobiva spido trossi. neid oli kolme pikkust - 760, 670 ja 470 mm - 470 oleks jäänud selgelt lühikeseks, 670 tiba pikk, kuid sobivaim.
Seega enda hetkel alles koostamise faasis olevale 70-date maanterattale panen järgmine hooaeg selle ümmarguse spido peale. natuke on vaja korpust roostest puhastada ja siis värvida (ei ole olnud kroomitud enne vaid hõbedast värvi).


RE: vene jalgratta spidomeeter - hulgus - 25-09-2013

(23-09-2013, 23:23 PM)motamees Kirjutas:  
(23-09-2013, 22:04 PM)hulgus Kirjutas:  ...Mäletamist mööda ajas seda trossi ringi väike polt, mis kinnitati kodarale ja sealt siis lükkas ringi väikest hammastega ratast...
Ma arvan, et sa mäletad valesti. Oled mälestustes kokku pannud kaks erinevat spidokat. Sinu kirjeldatud ajam oli ilma trossita jalgaratta odomeetril, mis oli otse esiratta kinnitusmutri all.

Kes vana asja mäletab,sel silm peast välja, seepärast ma siin kindla peale ei hõiskagi.
Mäletan ka seda pisikest km lugejat, mis telje otsas istus ja mida sõidupealt lugema ei ulatunud.
Aga minu mälupildis istub ikka kella moodi asi, mis lenksu küljes kiirust luges, tross esikahvlit mööda jooksis ja trossi otsas hammastega vidin. Mis keeles kirjad olid ja palju "kellal oli" jääb juba ajalukku, minu kui poisikese jaoks oli tegu ikkagi udupeene tehnikaimega, mis tolleaegsete võimaluste juures kaugesse tulevikku jäi...


RE: vene jalgratta spidomeeter - meelisp976 - 26-09-2013

(25-09-2013, 18:47 PM)hulgus Kirjutas:  Aga minu mälupildis istub ikka kella moodi asi, mis lenksu küljes kiirust luges, tross esikahvlit mööda jooksis ja trossi otsas hammastega vidin. Mis keeles kirjad olid ja palju "kellal oli" jääb juba ajalukku, minu kui poisikese jaoks oli tegu ikkagi udupeene tehnikaimega, mis tolleaegsete võimaluste juures kaugesse tulevikku jäi...

ehk see mida mäletad oligi see venelaste jalgratta spidomeeter, kus ei olnud kinnist reduktorit vaid nähtavad hammasrattad. suurem aukudega latakas kodarate küljes ja selle vastu käis pisem plastmassist hammaratas
Midagi taolist: http://www.ebay.com/itm/STEWART-WARNER-SPEEDOMETER-cable-drive-for-26-inch-BICYCLE-BIKE-SCHWINN-MONARK-/221287806943


RE: vene jalgratta spidomeeter - Soobel - 27-09-2013

Mul vene spidomeeter oli olemas, aga sellel vist läks reduktor läbi: see koosnes hammasrattast ja siis teisest plekist "hammasrattast," mis oli tegelikult ring kandilisi auke pleki sees ja need siis keerutasid peenemat plasthammasratast, mis oli trossi otsas. Spidomeetri "reduktor," mis ratta võlli vahele käis olikah kahest plekist poolest kokku kuidagi valtsitud ja kulumine toimus selle koha peal, kus plekist "hammasratas" ümber selle valtsi pöörles. Lõikas lõpuks selle valtsi läbi ja kogu jura pudenes laiali. Plekist "hammasrattal" oli siis kaks pikemat haara, mis kodarate vahele paenutati.

Ei mäleta, et vene dünamo mingit "hinge kinni" oleks võtnud. Näiteks halva profiiliga ja pehmest kummisegust lai kumm tekitas kordades suuremat takistust. Ainus mure oli siin pingeregulaatori puudumine: mähised olid nii arvestatud, et vanamutid ka sõita näeks, aga tõsist sõitu tehes pidi dünamo rulli asemele mõne paraja mänguauto ratta leidma ja pirn pidi ka vähemalt 12-voldine olema. Aga läbi põlesid needki.


RE: vene jalgratta spidomeeter - meelisp976 - 28-09-2013

see vene spidomeeter oligi siis sarnase ajamiga nagu minu eelmise postituse lingi all. see, mis mul hetkel olemas, on ikka korralik nurga all hammastega metallist hammakatega ja ikka kinnine reduktor. hammasrattad saab rahulikult vedelama tavoti taolise määrdega ära määrida. reduktor on tegelikult ehitatud kinnisena, kuid mul on väikse hammasratta ja trossi ühenduskoha puks korpusest lahti tulnud ja seega saab reduktorile ligi. koos hoidis asja traat, originaalis oli ehk lihtsalt tihedalt puks oma pesas ja aja jooksul on lahti tulnud. mina panen peale reduktor täielikku puhtaks pesemist hiljem tilga sanitaarsilikooni vahele, et puks välja hüppama ei hakka. sõidusuunas veab suur hammasrata väiksemat kenasti selles suunas, et mingit survet puksi lahti lükkamisele ei ole. tagurpidi veab aga välja, kui asi kinni pole.