Millise tootja ratas? -
Aspelund - 19-02-2022
Tere!
Oskab keegi targem öelda, millise tootja ratas on pildil? Milline võiks olla umbkaudne aasta?
Kahjuks on foto raamis, seega parema kvaliteediga seda hetkel talletada ei saa.
A.
RE: Millise tootja ratas? -
aavu - 19-02-2022
https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=31072
Selle teema 8 postituses sama ketiratas.
RE: Millise tootja ratas? -
Aspelund - 19-02-2022
Pilt ise peaks olema seotud Saksamaaga, sealt ostetud.
A.
RE: Millise tootja ratas? -
kassitapp - 19-02-2022
Hallooo!
Kõigepealt kiitus ja imetlus ksf! Aavu aadressil! Ma ei tea, kas tal on ka foorum pähe õpitud nagu minul või kasutab ta mulle tundmata ja teadmata otsingumeetodit, aga tulemus on ...no ütleme, mitte paha!
Ja kuigi mina ei ole targem ja asjast midagi jällegi ei tea, siiski teen väikese postituse, sest ei tea ka seda, kui kaugele ja milliseks ajaks need targemad siit foorumist kadunud on, no need ksd!-d S2si, Osta Pender, Suur Valdo, Rattarumm jt. Mina ise jälgin mängu kogu aeg nn onlines, varakeskhommikul, kui meeleelundid ja organid vaikselt toimima hakkavad, siis kohe teise asjana avan A-M foorumi 3-liitrilise veinipurgi kõrvale ning asun vaatlema, kuidas "UHullikesed pöördesse lähevad"!
Mida siis saaks Aavu viitele täienduseks kosta... Jah, tõesti, antud foto põhjal saame lähtuda peamiselt (kui mitte ainult) vedava kettiratta kodardusest. Aga kahjuks on seda tüüpi ketiratast pakutud (on kasutanud) mitmesuguste ilusate nimedega saksa jalgrattatootjatele. Ma ei tea (ei mäleta?) isegi seda, kas see Golden - Sterlingi tootja küsimus on teadlaste poolt juba lahendatud või mitte. Ise pakun hetkel, mil purk ei ole enam eriti täis, et kuna sellist ketiratast on kasutanud ka saksa tootja Falter, mis maakeeli on teatavasti liblakas (no see suurte tiibadega kärbes, teate küll), kes oli justkui suur jalgrattatootja, kelle raaminr-d 1940-ndaks aastaks kiskusid ca 1 miljooni kanti (vaata Golden - Sterlingi nr-eid), et vb nood G - S-id ongi Falteri toodang. Seda enam, et pesueht Liblika jalgrattaid, milledel raamil vastav silt ja eesmisel poriplekil ka vastav kaunistusmärk, on suhteliselt harva näha isegi meist sealpool, kuhu päike õhtuti kaob.
Aga tagasi lgp. ksf! Aspelunduse küsimise juurde. Muidugi, foorumi vanu, tänaseks juba peaaegu unustatud kombeid järgides ma palju ei eksiks, kui vastaks, et Sul ei ole üldse tarvis teada, mis ja millal, aga mina nii ei tee, sest mina olen positiivne (ja osalt ka seetõttu üldse kirjutan, sest on igav olla ja pea uimane, või huimane nagu lõuna eesti keeles hullikestel)...
Umbkaudne aasta on praegu 2022 AD EL kalendri järgi, idamaa kalendri järgi on mingisuguse Tiigri aasta. Mis puutub antud fotol oleva jalgratta väljalaskeaastat, siis julgen pakkuda, et see jääb kuhugi ca 1935 - 40. Kui autor võtab foto raamist välja ja ütleb mulle raaminr-i ja tagarummul oleva 2-kohalise maagilise numbrikombinatsiooni, siis vastan juba pikemalt ja põhjalikumalt.
Ja mulle tundub, et fotol on tegu tuliterauue tallapressiga, mille taamal kaminasimsil olevate lillepottidega tausta põhjal ma julgeks pakkuda mingiks sünnipäevakingiks. Meesterahva habemepikkust pole näha, aga oletan, et leeripäevaks kellelegi meesinimesele potililli poleks hakatud kinkima, oli sel ajal piisavalt konnakapsast ja kassitappu kraavipervelt rebida. Teades kujutatud indiviidi piirdaatumeid, siis võiks oletada ka jalgratta tootmise /ostmise aega. (lihtsalt oletus!)
Igal juhul julgen pakkuda, et tegu eelmise sajandi 30-ndate teise poole (bakeliidist nn AHA-tüüpi lenksukäepidemed) saksa toodanguga. Tootja selgitamiseks (või anonüümse brändinime arvamiseks) aitab edasi ainult raamikaelal ja sadulatorul olev embleem/märk või alumisel raamitorul olev lihtviisil väljakirjutet sõna.
Vot tak, prjaniki, vot takie piroški!
Pikk jutt, aga nagu ära põhjendasin, mul on suhteliselt igav olla!
Ja sel ajal, kui ma täitsin internetti ja tühjendasin purki, on ksf! Aspelundus visanud välja järgmise vihje. (Türi VRS välissuhete juht ksf! Illi123 juba avaldas eelnenud briifingu ajal kahtlust, et värvitud traatmantli veljed jms, aga mina tõrjusin ebakompetentselt, et no mida m..nni on Aspelundusel tarvis teada mingil võõramaa fotol oleva jalgratta kohta selliseid intiimseid üksikasju...)
Ühesõnaga, mingi võõras ja ebaoluline asi, pole üldse oluline, mis ja millal!
P.S. Välismaalt igasuguse vanatehnikaga seotud materjali sisseostmine tuleks ära keelata ja hoopis soosida väljamüümist! Teadlastel oleks lihtsam ja väliskaubanduse defitsiidiga mõnusam!
RE: Millise tootja ratas? -
aavu - 19-02-2022
Pilti ligemalt uurides hakkas silma, et laual (eriti jämedate jalgadega - vihje mitte mõisahäärberile, rohkem talumajale) on mingid esemed paberisse pakendatud. Sellega seoses meenus praeguse Olde Hansa ruumides 1970 aastal asunud alkoholipood. Nimelt ostsin sealt jõulu ja uueaasta vahelisel päeval samasuguseid pakikesi lausa kaks tükki. Sadamaväravas avastati need kohe, sest olid kohvris pealmised. Üks tuli loovutada kontrollile ja ega teisega laevas paremini läinud. Et ööseks tädiranda pääseda, tuli neljanda tüüriga pits võtta ja sinna see lauale jäi. Minu kohvris olnud paberid varjasid armeenia konjakit, mitu tärni oli, on meelest läinud.
Jutu mõte - ehk aitab aasta 1970 ratast täpsemini määrata, kuigi ma ei tea millal hakati kangemat kraami paberisse peitma ja millal lõpetati see paberi raiskamine. Kuulu järgi juuakse veel tänapäeval mõnes riigis paberkotis pudelist.
RE: Millise tootja ratas? -
kassitapp - 19-02-2022
(19-02-2022, 20:36 PM)aavu Kirjutas: Pilti ligemalt uurides hakkas silma, et laual (eriti jämedate jalgadega - vihje mitte mõisahäärberile, rohkem talumajale) on mingid esemed paberisse pakendatud. Sellega seoses meenus praeguse Olde Hansa ruumides 1970 aastal asunud alkoholipood. Nimelt ostsin sealt jõulu ja uueaasta vahelisel päeval samasuguseid pakikesi lausa kaks tükki. Sadamaväravas avastati need kohe, sest olid kohvris pealmised. Üks tuli loovutada kontrollile ja ega teisega laevas paremini läinud. Et ööseks tädiranda pääseda, tuli neljanda tüüriga pits võtta ja sinna see lauale jäi. Minu kohvris olnud paberid varjasid armeenia konjakit, mitu tärni oli, on meelest läinud.
Jutu mõte - ehk aitab aasta 1970 ratast täpsemini määrata, kuigi ma ei tea millal hakati kangemat kraami paberisse peitma ja millal lõpetati see paberi raiskamine. Kuulu järgi juuakse veel tänapäeval mõnes riigis paberkotis pudelist.
Tänan, Aavu, siin on teadlastele hulga peamurdmist!
Olde Hansa on ilmselgelt mingi hiline leiutis ja sealsetes varasemates ruumides olen mina huvilisena ilmselgelt aega käinud viitmas1 Kahjuks pean tunnistama, et ei tea neid tänapäeva moodsaid vigureid ja pakuks selle Olse Hansa kuhugi Raekojaplatsi kanti, mis ilmselt ei ole päris õige valik. Aga tuleb meelde oma esimene ja eelviimane välisreis 1990 Rootsi, mille käigus jällegi natuke nalja sia ja nagu ikka, minu kulul... Jõudsin kuidagi viimasel hetkel sadamasse, habet olin äsja Türil ajanud üsna nurida noaga, pool nägu valutas ja punetas nagu revulutsionniaja lipp. Nõukogude piirivalvur või oli ta mingi tollitöötaja igatahes läks mind märgates ilmselgelt stressi ja vandus endamisi omi valikuid ja saatust ning asus mu pagasit ja maiset vara kontrollima... Ise olin kogu ebatavaliste sündmuste käiguga seoses muutunud täiesti apaatseks ja kogu eelnev paanika oli kadunud, päästev laev oli juba silmkaugusel ja muu tundus tühine... Kontroll avastas mu portmonee vahelt lisaks välispassile mingid üliväärtuslikud nõukogude liidu rublad, mis sinna olid minu poolt unustatud ja mida ma pakkusin lahkelt kontrollijatele, et need ei satuks vaemulikult meelestatud rootsi valge-eestlaste kätte, kes neid saaksis lihtviisil kasutada noore Eesti NSV vastase tegevuse käigus. Kusagil soki või kingatalla all oli mul peidetud veel 100 DEM, mis töökaaslane oli säästnud hiljutisel Saksamaa reisil, mil nad käisid meie asutusele ESABI (rootsi) gaasilõikajat ostmas ja mille ma pidin tema nõudmisel vahetama vabas maailmas kohvikeetmisemasina vastu. Kusagile kehaõõnsusesse olin veel peitnud õemehe käest saadud 10 FIM-i, selle tõin hiljem siiski tagasi... Vot takie piragi, olid ajad, olid majad, aga mingit jooki ma kuhugi paberkotti pole kunagi peitnud, niipalju on ikka selgroogu jäktunud. Tõsi küll, omal ajal rahvamalevlasena (ilmselt mõni noorpoliitik jällegi ei tea, kes need rahvamalevlased olid, no olid omal ajal sellised tublid mehed nagu Ivan IV Groznõi ajal opritšnikud, kes teab), hiljem isegi autasustatud märgiga "Eeskujulik Rahvamalevlane" (on isiklikus arhiivis siiani olemas) sai neid avalikus kohas Mustamäel õlutit joonud kõntsa ikka väga räigelt manitsetud, stiilis, et mida, Te lugupeetavad, teete, jooge kähku ära või me oleme sunnitud Teid abistama, häbi, seltsimehed, pooleliitrise (jah, tõesti, ei olnud raskel okupatsiooniajal suuremaid taarasid õlle jaoks olemas, vaatamata rahvuslikule eripärale ja vajadusele! ) karastusjoogi sisseimemisele Te kulutate liiga palju aega, mil võiksit hoopis midagi toota või sise- ja välisvaenlastega võidelda vms....
Tegelikult kirjutada võiks palju õpetlikku endistest aegadest. oleks ainult lugejaid ja kirjutamiseks vedelikke, käisin niigi juba vahepeal 3 - liitrist purki keldris veidi 10 - liitrisest anumast järele aitamas!
Oleks isegi võimalus teha teema pirniveini valmistamise projektist omaala tagasihoidliku prääniku poolt, kõik on võimalik, kui huvi on, degijaid väikese tähega ikka leidub, kui nad just maksatsirroosi pole ära koolenud!
Tervitades, tehnikamagister (tokument olemas)
P. Kasikov, Türi VRS, EJM, foorumi reostaja al. 2005, märgi "Eeskujulik rahvamalevlane kavaljeeeeeer", EV Kaitseväe reservlipnik.... ect, ect..., mittetegija
RE: Millise tootja ratas? -
kassitapp - 20-02-2022
"Valge vaht" või pask ja ila, erilist vahet pole eesti kontekstis, aga murelikuks teeb veidi teema püstitaja ükskõiksus selle lõime kohalt! Või loodab ksf! Aspelundus ikka veel, et siia teemasse ratsutab ningi prints ETK ülenikroomitud jalgrattal ja annab vastused küsimustele, milledele pole üldsegi võimalik vastata? Vaata, Tarmo, oleks ka mina jäänud purgi avamisega hiljemaks (või liiga vara avanud), siis poleks niigi palju infot siia tulnud, vaatamata ksf! Aaavu tublile panusele! Ja rohkem selle küsimise peale ei tule ka, ära loodagi, see on kogu info, mida eesti kollektiivne teadmistepagas suudab pakkuda, nii et, pole tänu väärt, võta heaks! Ja looda, et ka järgmine kord Su postitusele oleks mittekaineid vastajaid!
tervitades, Priit
RE: Millise tootja ratas? -
Aspelund - 20-02-2022
Tegu on tõesti kingiga. Laua kohal on originaalpildil kiri "Opel 25", mis fotol olevat meesterahvast arvestades võiks täheldada tema 25nda tööjuubeli tähistamist.
Aga rohkem hetkel infot ei ole, peale selle, mis eelpool kirjutajad lisasid. Minu tänud selle eest.
A.
RE: Millise tootja ratas? -
Raudpats - 20-02-2022
Siinkohal ei saa jätta mainimata fakti, et ka Opel´i märgiga jalgrattaid on toodetud ja isegi võiks öelda, et väga palju oli neid rattaid mingil ajal. Tehas asus Rüsseslsheimis ja kuldajal väljus sealsetelt tootmisliinidelt iga seitsma sekundi järel üks uus jalgratas. Kuigi Priit ilmselt väidab, et Opeli rataste tootmine lõppes umbes 1930.aastal (no nii on ta mulle eelnevalt väitnud), siis mina olen Poola laadal näinud Opeli jalgratast aastaarvuga 1937. Ja kirjalikud andmed väidavad, et 1937 lõpetatigi Opeli jalgrataste tootmine, jalgrattadivisjon müüdi maha NSU-le ja tootmine jätkus NSU nime all. No on mõningaid väiteid, et veel 1942. aastal oli olemas tootmises NSU jalgratas, mille sildil kiri OPEL , vist siis oli see tollel ajal mitte margi vaid mudeli nimi. No jalgratastest ei tea ma tegelikult mitte midagi, isegi mitte niipalju , kui Kassitapja Priit.
Tegelikult oleks tore oletada, et pildil on Opeli jalgratas, selline väike säästukingitus 25-aastase tööjuubeli puhul Opeli firma heaks töötamise eest. Ketiratas ei ole paraku eriti Opel. No ei tea, ehk oli ka sellise ketirattaga Opeleid olemas.
RE: Millise tootja ratas? -
kassitapp - 21-02-2022
Tere!
Opeli jalgratastest...see teie priit võib olla igasugust jama väitnud mida ta ise ei mäleta, viimasel ajal ei mäleta ta isegi seda, mida eelmisel päeval kuhugi kirjutas ja hea on, et ei mäleta!
Muide, olen minagi paar korda Poola laadal käinud, Opeli jalgratast aga pole näinud - kus siis tõde on?
Jürgen Nöll oma raamatus "Opel Fahrräder" kirjutab umbes nii - alates 1. jaanuar 1937 läksid kõik Opeli jalgrattanikerdamisega seotud õigused ja kohustused üle NSU firmale, viimane "päris" Opeli jalgratas R nr-ga 2621964 tehti 15,02.1937, edasi tehti umbes aastake veel neid NSU Opel jalgrattaid ja pärast seda vaikselt see Opeli asi unustati ära ja tehti edasi ainult NSU jalgrattamudeleid. Umbes sama, nagu NSU D-Radiga tegi, ainult see D jäi ca 6-ks aastaks NSU embleemile trofeeks.
Muidugi, ega Jürgen pole kindlasti Poola laadal käinud ja ausalt-öelda ega tema ka kõike Opeli jalgratastest ei tea, seda olen ma väikeses erakirjavahetuses tema käest saanud lugeda seoses ühe huvitava kokkuklapitava raamiga Opeli mudeliga, mida Nõukogude Liit Saksamaalt ostis, aga millest Saksamaal keegi eriti ei tea, Opeli arhiiv sai ka mingil määral ? sõja ajal pihta.
Kui tõesti on tegu mingi 25 aastat oopelit hetkega, siis minu arvates oleks igati sümboolne, et kui sel hetkel oleks Opeli tehas veel jalgrattaid tootnud, siis oleks kingitud ikkagi Opeli jalgratas, ükskõik kus täpsemalt ja mida see onkel seal Opeli tehases tegi, sel juhul võiks olla aeg peale 1937 - 38. Aga jumal teab seda sakslaste ja opelirahva loogikat, sentimentaalsust ja oopelilembust. Mingil hetkel sõjasündmuste edenedes vist Saksamaal tõmmati jalgrataste müük tsiviilelanikkonnale ka koomale, ei mäleta jällegi.