Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 06-03-2023
See projekt sai tegelikult alguse aastal 2007, kui sai nullist disainitud kerge alumiiniumraamiga elektriratas, millega oleks tore metsaradadel sõita. Raam sai disainitud 5mm lehtalumiiniumist monokokina ja põhimõttel, et paralleelseid pindu oleks minimaalselt, et saavutada jäigem struktuur.
Raam sai üsna hea, kaaludes 4.2kg. Küll aga peab ütlema, et Specialized mägiratta pealt kopeeritud geomeetria ei sobinud sinna eriti hästi - sõites oli kogu raskus käelaba pöidla kandis olevale veresoonel, nii et 15 minutiga hakkasid käed surema.
Lisaks hakkasid peale 5a. kasutamist näitama algsed 16S 20Ah LiFePO4 akud näitama väsimuse märke - 100A kontroller pani akupinge kiirendusel alla kukkuma, eriti tühjade akudega. Kokkuvõttes, lõpus oli olukord, kus vähem rutskat keerates oli rohkem kiirendust.
Millalgi sai võetud ette raami modimine krossiratta sadula jaoks, kuid siis tegi elu omad korrektuurid - pere muutus suuremaks - ja ratas jäi mitmeks aastaks laoruumi seisma.
Nüüd mängis saatus kätte 2 kastitäit kergelt kasutatud Samsung INR21700-50E elemente ja tekkis mõte rattale uus akupakk teha ja ühtlasi ka sõiduasend paremaks saada.
Et ratta 3D-mudel oli alles, siis võtsin kohe Fusion 360 lahti ja asusin uut akukasti joonestama. Kui algselt oli akuelemendid liimitud raami sahtli sisse (moodustades koormatud elemendi) siis nüüd poleks need sinna sahtlisse ära mahunud, seega oli vaja joonestada uus akukast raami alla. Ühtlasi pakuks see head punkti kuhu jalarauad kinnitada.
Hetkel on akupakk peaaegu valmis, vahepeal viskas suitsu välja punktkeevitus, mis nüüd ootab postist uusi flyback dioode.
Uus aku tuleb siis 13P 20S ehk siis täispinge 82V. Vana akuga oli tippkiirus kusagil 55-60km/h, uuega peaks kusagil 80 kanti saama. Kasutan endiselt sama 100A kontrollerit, ehk siis võimsust peaks 8Kw kanti tulema
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 06-03-2023
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 13-03-2023
Nädalavahetusel remontisin punktkeevituse ning sain keevitamisega jätkata.
Hetkel on akupakk enam-vähem valmis, BMS balansi juhtmed on küljes, power juhtmed veel ootavad vasklatte terminalideks - Ülaservas olevad nikliribad joodan vasklattide külge siis. Kui see valmis, läheb peale veidi kapton teipi kriitilistesse kohtadesse ja termokahanev lutt otsa.
Kahe akukihi vahele läks isolatsiooniks 3mm tekstoliit leht koos rohke 2-poolse teibiga.
Akukasti keevitan alu plekist.
BMS on selline:
https://www.aliexpress.com/item/32997552090.html
Laadijat hetkel ei ole, ajutiselt saan kasutada labori-toiteplokki mis on võimeline kuni 120V andma
RE: Elektriratta värskenduskuur -
deus - 13-03-2023
Mitu ämbritäit liiva sul kohe käeulatuses olid ja kui lähedal lahtisele aknale, kui neid asju kokku keevitasid? Mul võttis pisikese 2P8S akupakk juba otsaesise niiskeks või oled täiesti kartmatu sellise pommi kokku keevitamisel?
Palvetan mõttes, et keset pakki paar elementi jukerdama ei hakka nagu mul juhtus...
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 13-03-2023
See ei ole kaugeltki suurim aku, mis ma olen kokku pannud. Paar aastat tagasi konvertisime ühe Royal Enfieldi elektriliseks, seal oli 24S 30P aku.
720 elementi, kui sa nüüd arvestad, et kumbagi otsa teed 3 keevitust, saad kokku 4320 sutsu. Tegelikult isegi rohkem, sest seal oli kahes suunas ribad.
Mõte, et u. 100V on sul valmis lühistuma, teeb koostamisel päris ettevaatlikuks.
Keevitamisel peab lihtsalt tegutsema läbimõeldult - näiteks tasub ära võtta käe pealt metallist kellarihm
Üldiselt, kui ise lolluseid ei tee, ei juhtu akudega ka midagi. Ega aku ei ole mingi dünamiidipulk, mis iga kõksu peale plahvatab.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
13piisab - 13-03-2023
Päris mehine akupakk!
Aimu andmiseks plus enda arusaama kontrolliks mõned asjad, mis Su kirjeldusest justkui paistavad:
- BMS-d ei peagi olema 1:1 vastavuses pingega / jadaühenduste arvuga? See on kena paindlikkus, mida ma aastake tagasi Ali-st miskipärast ei leidnud
- 5Ah elemendid ehk siis akupakk on 5x13=65Ah? Ning @ 82V annab mahtuvuse 65 x 82 = 5330(Wh) ehk 5,3kWh? Päris muljetavaldav energiakogus
- kas voolu piirab mootori võimsus? Nn reverse engineering Su viidatud 8kW pealt on 8000 / 82V = ca 100A - BMS on lihtsalt selle järgi dimensioneeritud?
- 100A on päris mehine vool - kas nn keevitusrimad üldse seda üle kanda suudavad / kui soojaks tõsisematel koormamistel muutuvad?
Eelmine ehk 15a tagune aku oli 20Ah, nüüd on siis 65Ah. Kuidas välja antav võimsus ja paki kaal muutunud on? Lihtsalt huvitav võrdlusbaas.
Igatahes väga impressive akupakk ja loodan minagi, et püsib hästi koos!
deusi plahvatus-kartust ma aga ei mõista. Spotweldi antav energia per element on ju pisike ja voolul pole põhjust mujale kondama minna, kui keevituse anoodi-katoodi vahel. Et mis ohuteema seal täpselt on?
edit: vootele jõudis vist ohu-küsimusele juba vastata. Ma kasutasin oma tagasihoidliku 21 elemendi kokkupanekul ajutise ohutus-isolaatorina maalriteipi.
sel pildil nt näha:
(
https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=64235&pid=535581#pid535581)
RE: Elektriratta värskenduskuur -
olli - 13-03-2023
Oht ei seisne otseselt punktkeevituses endas kuivõrd võimalikes tööõnnetustes. Akuelemendid mida keevitatakse, on ju pingestatud. Lisasin ühe pildi mul käest kukkunud nr 13 võtmest. Sulanud koha pealt murdus see võti lihtsalt pooleks järgmisel kasutusel. Mu õnneks oli tegu ainult ca 30V akupakiga ning käsitsi võtme äravõtmine kellelegi põletushaavadest suuremat ohtu ei kujutanud. Aga kui toimetada 100+V akupakkidega, siis selline kerge hooletus võib olla viletsamal juhul surmav. Ja siis ei olegi muud kui lihtsalt vaatadki kuidas sädemeid lendab ja metall sulab. Ämbritäis liiva kõrvale võtta tundub selles osas väga mõistlik soovitus. Ise ma ei ole selle peale tulnud.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 13-03-2023
(13-03-2023, 13:26 PM)13piisab Kirjutas: Päris mehine akupakk!
Aimu andmiseks plus enda arusaama kontrolliks mõned asjad, mis Su kirjeldusest justkui paistavad:
- BMS-d ei peagi olema 1:1 vastavuses pingega / jadaühenduste arvuga? See on kena paindlikkus, mida ma aastake tagasi Ali-st miskipärast ei leidnud
- 5Ah elemendid ehk siis akupakk on 5x13=65Ah? Ning @ 82V annab mahtuvuse 65 x 82 = 5330(Wh) ehk 5,3kWh? Päris muljetevaldav energiakogus
- kas voolu piirab mootori võimsus? Nn reverse engineering Su viidatud 8kW pealt on 8000 / 82V = ca 100A - BMS on lihtsalt selle järgi dimensioneeritud?
- 100A on päris mehine vool - kas nn keevitusrimad üldse seda üle kanda suudavad / kui soojaks tõsisematel koormamistel muutuvad?
Eelmine ehk 15a tagune aku oli 20Ah, nüüd on siis 65Ah. Kuidas välja antav võimsus ja paki kaal muutunud on? Lihtsalt huvitav võrdlusbaas.
Igatahes väga impressive akupakk ja loodan minagi, et püsib hästi koos!
deusi plahvatus-kartust ma aga ei mõista. Spotweldi antav energia per element on ju pisike ja voolul pole põhjust mujale kondama minna, kui keevituse anoodi-katoodi vahel. Et mis ohuteema seal täpselt on?
Kuna BMS oli varem olemas, siis tegin aku vastvalt sellele - Tegu siis 20S BMS-iga, 300A peak mis ta suudab discharge läbi endast lasta.
Voolu määrab mootori kontroller, ka see oli juba algselt ratta peal, enne kasutasin ca 60V akut, kuid kontroller saab hakkama max 85V pingega.
100A on tõesti päris palju, kui mõtled näiteks kodustele kaitsmetele, e-ratta maailmas ei ole see midagi enneolematut, Enfieldil oli näiteks 300A peale kontroller piiratud. Võimaldas kuni 600A aga mootor kippus sellega üsna ruttu kuumaks minema. Mootoris on üldiselt ka termistor, millega kontroller selle temperatuuri mõõdab, Teatud temperatuurist edasi hakkavad magnetid oma omadusi kaotama ja mähised kärssama.
Üldiselt sellesama 100A kontrolleriga ja vana akuga läks mootor käega katsudes leigeks, kaablid olid täitsa külmad.
Peab ka aru saama, et seda 100A ei imeta akust kogu aeg, vaid ainult lühiajaliselt kui rutska põhja väänad.
Uus pakk kaalub 18kg, vana ei kaalunud, aga tegu oli plastkestas moodulitega, mis olid ka üsna rasked. Pakun kõhutunde pealt, et mingi 5kg tuli juurde ehk.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 13-03-2023
Vana aku oli 11.2Kg, seega 7kg lisa + veel akukast, läheb sinna 12kg kanti ilmselt mis lisandub. Eks vaatame mis esiamort selle peale ütleb.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
deus - 13-03-2023
Mul on üks element peos läinud termotsüklisse, seepärast, et traadijupikene puges + poole peal olles mantli vahele ning ei toiminud sulavkaitsmena. Sulanud klaas ja auk betooni sees andsid piisavalt kinnitust, et need asjad on natukene ohtlikud, vaja ainult ühte vääratust. Näiteks punktkeevitusel kogemata valesti vajutada läbi mantli miinusesse tänu kärbsele või tolmukübemele ninas. Kui kartusest aru ei saa, siis järelikult pole ühtegi ise õhku lasknud, muidu sellist juttu ei räägiks.. Enamjaolt õnneks see nikkelriba toimib sulavkaitsmena ise aga... Elu on õpetanud.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 26-03-2023
Täna sai jälle veidi edasi oma toimetamisega. Aku all jootsin niklite vahele 5 silda kaablitest, ühendamaks kahte akut jadasse. Panin paika kartongist isolatsioonid aku alla ja peale, jootsin külge vasest siinid ja ka bms nende külge. Kogu kaabeldus sai kuuma liimi törtsude abil esteetilisemalt paigaldatud. Hetkel on puudu veel väljuv (-) kaabel bms külge, ei suutnud oma varanduse hunnikutest üles leida, siis niklitele külje peal kiht kapton teipi otsa ja termokahanev lutt on ka kusagil ümbermaailmareisil.
Suutsin käsivarde ka saada siraka aku + ja - vahelt, üsna kähku tuli meelde pinge 80V kandis, mis annab juba päris valusalt ennast märku. Igatahes kahe käega enam kinni ei võtaks.
Akule läheb ümber veel 1cm kleebitav EDPM vahust kiht, nii termoisolatsiooniks kui ka mehhaaniliseks kaitseks.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 01-04-2023
Hakkab looma, bms hakkas kohe tööle, suits jäi seekord sisse. Aku ümber läks termokahanev kate, sinna otsa tuleb veel 10cm edpm kiht soojusisolatsiooniks, et talvel külm akut ei tapaks.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
vootele - 28-04-2023
Akukastist olen teinud vähemalt 5 erinevat versiooni, enne kui päris asja tegema hakkan - küll oli idee vildakas, küll oli probleeme kuidas asi veekindlaks saada jne. Praegu sai (loodetavasti) lõplik versioon valmis joonestatud ja saab hakata laserlõikajatelt hinnapakkumisi võtma.
Kasti alumine pool on 3mm, ülemine 2mm ja tagumised kandurid 6mm alumiinium.
RE: Elektriratta värskenduskuur -
olli - 28-04-2023
6mm alumiinium on suht nibin-nabin. Eriti üle 5mm ei taheta lõigata laseriga. Aga küllap on tegijaid, kellelt saab.. Fractory ilmselt näiteks.