automoto.ee foorumid
1956 aasta LR rooliratta taastamine - Printerisõbralik versioon

+- automoto.ee foorumid (https://forum.automoto.ee)
+-- Foorum: Eesti Vanatehnika Ajaloo ja Teadmiste Kogumik (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=108)
+--- Foorum: Klassikalise auto ekspluateerimine (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Teema: 1956 aasta LR rooliratta taastamine (/showthread.php?tid=66878)

Lehed: 1 2


1956 aasta LR rooliratta taastamine - vaimel - 19-03-2024

Taastamist vajab pragunenud 1956 aasta Land Rover S1 88' rooliratas.
Palun soovitusi kes sellise tööga kõige paremini hakkama saab.

[Pilt: AP1GczOM5mBfhtmNrGTx4Wt6h3uib8axG98ovgFj...authuser=0]

[Pilt: AP1GczOYmZy6UZcIduWjhJqeBUwyx8JYWVSz5Ebt...authuser=0]

[Pilt: AP1GczO4CHiOwKiZ1bmAeDIkTehgskE08tMBW_qT...authuser=0]

[Pilt: AP1GczMy3_ek4hWqtDz9m6Kqubbe0sQB1skzFl-W...authuser=0]

[Pilt: AP1GczNdr0MfAqK4mH6YEKlkJIHAU-kzF3Q5PZj7...authuser=0]


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - indreksirk - 20-03-2024

Alustada võib siit, kuid koopia disain võib olla originaalist erinev

https://www.pb-veteran.cz/?page_id=3000


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - maaks - 20-03-2024

Restoring a Series I steering wheel - Land Rover Monthly
https://www.steeringwheelrestoration.com/


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - Landy - 20-03-2024

(20-03-2024, 12:37 PM)maaks Kirjutas:  Restoring a Series I steering wheel - Land Rover Monthly
https://www.steeringwheelrestoration.com/
See on hea viide, mis on varasemalt kahe silma vahele jäänud.

Samas, mõnda kodumaist bakeliitroolide taastajat ka oskad soovita või on kõik volgde, nyhkude ja mossede roolid ise põlveotsas korda tehtud?


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - vaimel - 21-03-2024

Lisan siia mõned internetist leitud pildid. Kas piltidel kujutatud protseduuridega on keegi Eesti pinnal ka kokku puutunud ning kui vastus on jaatav, siis kas sellist teenust ka teistele pakub?

[Pilt: AP1GczOPlW6qGX-JYDnY4zttJ1OhSrZBTaaDfLsJ...authuser=0]

[Pilt: AP1GczNFC6UI954jY-5OJjifwrVwD4xfCRFEjpcW...authuser=0]

[Pilt: AP1GczOowHk2VPth3xhKH6vqSothhW-FKowh1hhz...authuser=0]

[Pilt: AP1GczMruUTC6F3QrtJ8ofqnklBdYiGV5ZqLmUiD...authuser=0]

[Pilt: AP1GczMPv0jRifUWVS7RRa8M5E_PiMcrTTJqBDOz...authuser=0]


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - tõnn - 21-03-2024

Ma arvan, et selline pahtel+värv sobib vaid siis kui see rool läheb seisvale autole kus rooli ei kasutata.
Kui masin läheb kasutusse siis võib uuesti mõrad sisse tõmmata.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - honkomees - 21-03-2024

(20-03-2024, 14:59 PM)Landy Kirjutas:  ...
Samas, mõnda kodumaist bakeliitroolide taastajat ka oskad soovita või on kõik volgde, nyhkude ja mossede roolid ise põlveotsas korda tehtud?
Kas need on ikka bakeliidist, mulle tundub vaid vene krusade roolide materjal sedamoodi? Kes täpsemalt teab selle nn kohupiima koostist?


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - MeelisV - 21-03-2024

Kui mul oleks selline terviklik aga pragudega rool siis ma prooviks esialgu nii.
Freesiks peene otsafreesiga praod suuremaks ja lahti ning puhtaks
Leiaks spetsialisti abiga sinna nt. Locktite valikust mingi sobiva kahekomponentse liimi.
Täidaks, lihviks, värviks. 
Kaotada oleks natuke aega ja väheke raha liimile. 
Ära lõhkuda ja uut valada hiljem see ei segaks.

Kunagi sai nähtud mingis välismaises "autoremondi" telesaates kus selline rool valati vedelast massist ja kahepoolse vormi sisse.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - suvasass - 21-03-2024

(21-03-2024, 11:47 AM)MeelisV Kirjutas:  Freesiks peene otsafreesiga praod suuremaks ja lahti ning puhtaks

Mulle kangesti tundub, et sügavamal võivad kahjustused isegi suuremad olla, kuna need praod on tõenäoliselt propageerunud seest. Metallvardad pole piisavalt jäigad, et rooli keeramisest tekkivat jõudu kompenseerida ja seetõttu on aja jooksul löönud praod sisse.

EDIT: Sestap on ka ksf! tõnu märkus õige, et pahtel + värv päästab ainult siis, kui piirdud rooliratta vaatamisega, kuna ekspluateerides hakkaks varem või hiljem jälle pragunema.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - Landy - 22-03-2024

(21-03-2024, 11:47 AM)MeelisV Kirjutas:  Kunagi sai nähtud mingis välismaises "autoremondi" telesaates kus selline rool valati vedelast massist ja kahepoolse vormi sisse.
Täpselt sama rooli taastamise protseduur:
https://www.landrovermonthly.co.uk/articles/how-to/restore-series-i-steering-wheel/


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - Telc - 22-03-2024

(21-03-2024, 10:00 AM)honkomees Kirjutas:  
(20-03-2024, 14:59 PM)Landy Kirjutas:  ...
Samas, mõnda kodumaist bakeliitroolide taastajat ka oskad soovita või on kõik volgde, nyhkude ja mossede roolid ise põlveotsas korda tehtud?
Kas need on ikka bakeliidist, mulle tundub vaid vene krusade roolide materjal sedamoodi? Kes täpsemalt teab selle nn kohupiima koostist?

Karboliit. Selle lagunemist nimetatakse "õitsemiseks" ja seda peatada või tagasi pöörata ei anna.

Soojendades nüüd teatud temperatuurini fenooli koos formaliiniga, saadakse vedel vaik, nn. resool. Immutades äsjamainitud resooliga puitu, puuvillriiet ja paberit, saadakse teisi väljapaistvate omadustega materjale. Nii saadakse puidust sel viisil nn. lignofool, millest tehakse lennukite propellereid, lauaplaate jms. Segamisel puujahuga saadakse resoolist presspulber karboliit, millest tehakse igasuguseid laiatarbekaupu ja ka näiteks telefoniaparaate.
(Säde : lasteleht, nr. 62, 3 august 1958)


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - MeelisV - 22-03-2024

(22-03-2024, 17:20 PM)Landy Kirjutas:  
(21-03-2024, 11:47 AM)MeelisV Kirjutas:  Kunagi sai nähtud mingis välismaises "autoremondi" telesaates kus selline rool valati vedelast massist ja kahepoolse vormi sisse.
Täpselt sama rooli taastamise protseduur:
https://www.landrovermonthly.co.uk/articles/how-to/restore-series-i-steering-wheel/


Ei 
Seda mõtlesin 
https://youtu.be/aVKY24UQlAE?si=oCZ6TibUFrkvIF6-


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - honkomees - 23-03-2024

(22-03-2024, 19:24 PM)Telc Kirjutas:  
(21-03-2024, 10:00 AM)honkomees Kirjutas:  
(20-03-2024, 14:59 PM)Landy Kirjutas:  ...
Samas, mõnda kodumaist bakeliitroolide taastajat ka oskad soovita või on kõik volgde, nyhkude ja mossede roolid ise põlveotsas korda tehtud?
Kas need on ikka bakeliidist, mulle tundub vaid vene krusade roolide materjal sedamoodi? Kes täpsemalt teab selle nn kohupiima koostist?

Karboliit. Selle lagunemist nimetatakse "õitsemiseks" ja seda peatada või tagasi pöörata ei anna.

Soojendades nüüd teatud temperatuurini fenooli ... karboliit, millest tehakse igasuguseid laiatarbekaupu ja ka näiteks telefoniaparaate.
(Säde : lasteleht, nr. 62, 3 august 1958)
Karboliit on nõuka analoog elik teine nimi bakeliidile. Nimetus tuleneb fenooli teisest nimetusest karboolhape.
See osade vanade roolide materjal ei meenuta väliselt bakeliiti/karboliiti nagu on nimetatud 30-50. aastate telefoniaparaadid, sõjaväe süütemasinad jms. Osadel, eriti krusa roolidel küll meenutab bakeliiti. Sellest ka mu küsimus, et millest nad tegelikult tehtud on.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - tõnn - 23-03-2024

Kas oleks väga vale lasta rool nahaga katta ning leppida sellega, et pole küll originaal kuid tulemus on oluliselt mugavam?


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - olevtoom - 23-03-2024

Ma olen kogu aeg arvanud, et need valged või muidu heledad roolid on kaseiini põhjal tehtud plastist:
https://et.wikipedia.org/wiki/Kaseiin

See seletaks ka, miks nad entusiastlikult hapuks lähevad Wink

Cadillaci rool oli ka selline. Plast oli kuubikuteks mõranenud ja need hakkasid juba raua küljest ära kukkuma. Lasin kogu selle jubeduse nahka panna ja rahu on majas. Nii et kui originaalitruudust vaja ei ole, soovitan teistelegi.

P.S. Meelde tuli -- galaliit oli kaseiinplasti (üks) kaubanduslik nimi.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - Suuredmootorid - 23-03-2024

Igas paremas autovärvide poes pakutakse selliseid pahtleid, mis jäävad kuivades mingil määral elastsed, nn klaaskiud pahtel, plastiku remondiks mõeldud pahtlid jne. Vahest võiks kasutada neid, teha praod-vuugid suuremaks, täita need nimetatud pahtliga ja teha teine-kolmas kiht seejärel mõne hästi nakkuva peenpahtliga + värv? Nii võiks saavutada lõpuks ehk suht lihtsalt ajastutruu välimuse. Sarnase tehnoloogiaga parandatud stangenahad pole pahtlit lahti andnud, rool saab aga veel vähem väntsutamist.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - TeeTL - 23-03-2024

Tänapäevaste kahekomponentsete liimidega-vaikudega täitmine võib isegi pidama jääda, kui alus piisavalt lahti puhastada, sh vajadusel ka metalli küljest rooste ära.
Aga see taastustäide jääb ju erineva värvi ja struktuuriga, võrreldes ülejäänud originaaliga. 
Hiljem terve rooli värviga katmine on muidugi võimalik, aga kahtlus tekib värvi nakkuvuse osas originaalmaterjali peal ja hilisemas püsimajäämines tugeva hõõrdumise käigus.

Igatahes oleks sellise lappimisega võimalik tekitada korrektne roolikuju, mille alusel ehitada valamisvorm. Vaevalt et Eestis kellelgi on just seda LR 56 vormi, isegi kui roolide taastamine on kuidagipidi käpas.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - honkomees - 23-03-2024

(23-03-2024, 11:34 AM)olevtoom Kirjutas:  Ma olen kogu aeg arvanud, et need valged või muidu heledad roolid on kaseiini põhjal tehtud plastist:
https://et.wikipedia.org/wiki/Kaseiin
...
P.S. Meelde tuli -- galaliit oli kaseiinplasti (üks) kaubanduslik nimi.
Jah, galaliit tundub tõesem materjal silmale aga ... mu teada pärast teist ilmasõda seda enam ei kasutatud.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - metsakohin - 23-03-2024

Pahtel ja muud pragusid täitvad möginad on mõtetud, sest pragunemisprotsess on seal nagu ahelreaktsioon, see ei lõpe enne, kui kõik on pudenenud.


RE: 1956 aasta LR rooliratta taastamine - margus61 - 24-03-2024

Küsiti, kes teeks ära - sellele ei oska vastata.
Kuna teema läks tehnoloogiliseks, lisaks uitmõtte - kas tänapäeval 3D printimine võiks abiks olla? Trükib uue materjali ümber, tasandab, lihvib, poleerib. Vast faili tegemiseks leidub ka lahendusi olemasolevalt skännida ja digiparandada.
Äkki sellest vaatepunktist leiduks mõnda huvilist tegema ägedat asja.