iz seisnud meeletult kaua! mida teha???
#1
Question 

IZ-le vaja elujõud sisse puhuda kuid masin on pikalt, pikalt seinud. Millest tuleks alustada enne kui ma hakkan masinat käima lööma e. mida kontrollida ja mida üldse teha?

ärge siis pahandage mu rumalaid küsimusi, et eks kunagi peab tsiklieluga tutvust tegema ja egas keegi pole sündind tark, või ma eksin?

värske iz jupiter2 omanik.
Vasta
#2

Kontrolli et kas mootor käib ringi ja kõik vajalikud jupid olemas (süütesüsteemid õhupuhastid jne). Karburaatorit peab puhastama ja siis küünlaid vaatama ja kontakte puhastama ja proovima kas säde ültse on... Kui säde on siis tavaliselt nii proovind et panen süstlaga (kõige parem viis) silindrisse bensu+õli (mis ettenähtud) ja siis küünal peale ja proovima et kas läheb käima või ei lähe. Näiteks iz 56 mida poldud üle 15 aasta liigutatud seisnud kuivas kohas läks peale seda kohe käima. Kui ei käivitu siis võib ju ka lükkamist proovida. . .
Vasta
#3

Mootoriõli soovitatav enne ära vahetada.
Vasta
#4

mesimark Kirjutas:IZ-le vaja elujõud sisse puhuda kuid masin on pikalt, pikalt seinud. Millest tuleks alustada enne kui ma hakkan masinat käima lööma e. mida kontrollida ja mida üldse teha?

Kui meeletult kaua > 30 aastat, siis mina võtaksin asja üksipulgi lahti ja paneksin kõike kriitilise pilguga takseerides uuesti korralikult, korralike määrete, vajadusel uute tihenditega jms kokku. Loomulikult viimasepeal reguleeritult ja piirkulunud detailid asendatult.

Kasvõi kauaseisnud konsistentne määre solidool (maakeeles tavott) tekitab minus kahtlust - mõningatel juhtudel lõika seda kui seepi. Olen kolmest poolpidusest Pobi esisillast ühe ehitanud ja tean omal nahal, kuidas selline korgistunud ollus lausa takistab määrdeniplist manustet uut määret tööpindadeni jõudmast.

OK, see on maksimumprogramm, mida võib nimetada juba hädapäraseks restaureerimiseks, kui sellele lisandub värvkatte/kroomi uuendus/parandused.

Nüüd siis hädine miinimumprogramm:

1. Kõik trossid maha ning uuesti õlitada ja peale tagasi.
2. Kõik üksteise vastu nühkuvad ja/või konsistentse määrdega kohad kontrollida, uuesti õlitada ja vähemagi määrde korgistumise märke korral osandada, puhastada ja korraliku määrdega kokku panna (heeblid, siduritigu jms, jms).
3. Rattalaagritest vana määre välja pesta ja uue määrdega kokku panna.
4. Kett maha võtta, petroolis/bensiinis läbi pesta, konsistentse määrde ja transmissiooniõli (nigrooli) segus läbi keeta, liigne määre maha võtta ja uuesti peale panna
5. Mootori siduri ja käigukastipool petrooli/bensiiniga läbi pesta ja uus õli sisse. Enne kontrollida kõiki simmerlingtihendeid kivistumise suhtes, vajadusel asendada
6. Elektrimäng maha võtta, korralikult puhastada (eriti katkesti kontaktid) ning uuesti peale panna
7. Elektriosa kõik kontaktid lahti võtta, puhastada ning elektrotehnilise vaseliiniga uuesti kokku panna. Lambid jms on mõistlik sellega seoses kõik lahti võtta. Vaadata ka releede jms seisu ja ka need puhastada.
8. Paak maha võtta, läbi pesta ja uuesti peale tagasi panna.
9. Karburaator täielikult osandada, kõik läbi pesta/puhastada ja uuesti kokku panna
10. Kütusevoolik asendada, vajadusel (enamikel juhtudel) ka kütusekraani tihend.
11. Kummiosad (nt rehvid) töödelda silikooniga.
12. Küünal puhastada ja vajadusel asendada.
13. Väljalaskesüsteem osandada, nõest puhastada ja uuesti kokku panna.
14. Piduritrumlid/klotsid puhastada (trumlid liivapaberiga roostest), korralikultkokku laduda ja reguleerida.
15. Kogu käiguosa loksude, piirkulumiste jms osas põhjalikult üle vaadata. Vajadusel asendada detaile. Sama käikide tähtsamate polt- jm liidete korral, mis vajadusel üle keerata ja/või asendada.
16. Kogu värvkate + kroomosad korralikult puhastada, poleerida ja vahatada.

Uhh, vist sai kõik olulisim. Enne mina aparaati ei puuduks sõitmise osas.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Jumala eest ära kohe vänta anna, uuri ega kuskilt vett sisse ei ole sattund!
Ennem lase millegagi õli silindrisse sest kolvirõngad võivad olla kinni jäänud, vaheta käigukasti õli, vaata milline on vana õli
Siis vaata kas küünlal on säde pannes küünla vastu silindripead ja liigutades vänta, kui vana küünal on väsind, vahetada uue vastu, vaadata üle kontaktid, kõrgepinge juhtmed
Kui kõik see kontrollitud võid pühalikult teha esimses käivitamise
kui on säde võid proovida mootorit käivitada

\"Don\'t ride faster than Your angel can fly\"....
Vasta
#6

valdo Kirjutas:Uhh, vist sai kõik olulisim. Enne mina aparaati ei puuduks sõitmise osas.

Kahjuks ei saanud - ohh minu vana pead küll:

17. Kondensaator kontrollida ja vajadusel asendada- aja jooksul rikneb.
18. Kütusekraani filtrid puhastada.
19. Kõrgepingejuhtmed üle kontrollida ja vajadusel asendada.
20. Lohvi ventiilid kontrollida - väga pikk seismine võib nad lekkima ajada (nt sodi täis).

Ehk nüüd võib joone alla tõmmata...


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Aku korda tegemine(laadimine, vee lisamine) või uue ostmine. Ilma selleta läheb käivitamine natuke raskemaks.Toungue


VEllou KAsk
Vasta
#8

Ma kardan, et kui see Iž on seisnud \"meeletult kaua\" ja tal isegi on viimasest sõidust mingi aku peale jäänud, siis on seda suure tõenäosusega võimatu korda teha (plaatide sulfateerumise tõttu riknenud). Ehk parem on siiski osta juba uus aku.
Vasta
#9

mul on üks aku mis pole vette veel näinud st. täiesti kuiv ja uus aku kuid ta on oma 20 aastat kui mitte rohkem vana. ma arvan et sellest peaks vast asja saama. kui ma ei eksi siis aku on tsehoslovakkia päritolu nagu olid vanad ž-id ja jaavad. mul on vist mõtjas selle akuga kuskile akuspetside juurde minna kes selle korda teevad(panevad happe, laevad jne)
Vasta
#10

Kui aku on kasutamata kuivana seisnud, siis ei tohiks jah probleeme tekkida. Samas kui selline aku on mitukümmend aastat vana ja täiesti \"tutikana\" säilinud, oleks minul kahju teda üldse kasutusse võtta. Paneksin parem riiulisse mälestuseks seisma.
Vasta
#11

stretch Kirjutas:Kui aku on kasutamata kuivana seisnud, siis ei tohiks jah probleeme tekkida. Samas kui selline aku on mitukümmend aastat vana ja täiesti \"tutikana\" säilinud, oleks minul kahju teda üldse kasutusse võtta. Paneksin parem riiulisse mälestuseks seisma.

Mina jätaksin ta ka kuivana edasi. Kui reliikvia.

Põhimõtteliselt saab vana aku korpusesse viimase olemasolu korral ehitada ju uue aku, mis vanaga väliselt sarnane. Seepärast ei ole ma eboniitkorpusega akusid ära visanud - hetkel olemas paar mootor-ratta isendit, üks GAZ-51 oma jt.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne