Riga 12 käigud/käigukast jms:)
#1

Tervist!

On siis hiljuti soetatud minski kõrvale Riga 12, millega vahel hea poe poole sõitaToungue
Asjaga siis väikene mure ka.
Niih, kui proovisõitu tegin, siis justkui käigud jms. enamvähem töötas (muidugi ei oskand ja ei jaganud ka seda käiguasja algul).
Käsikäigud.
Mees, kelle käest ostsin rääkis asja niimoodi: kõige üleval vaba, siis I käik, kõige all II (mingid punktikesed on ka käigumehhanismil). Töötas ilusti...
Siis natuke hakkas streikima, ei saan vahel hästi vabat ja I-st käiku sisse...

Otsustasin trossiga mängida.
Niih. Nüüd hetkel on selline tulemaus, et:
I käik kõige üleval,
vaba keskel
II all.

Tegelikult on põhimõtteliselt I ja vaba peaegu koos.
st. I käik on siis kui hoiad käega käiguvahetus käepidet nii üleval, kui saab. Nii kui lahti lased, läheb vaba sisse.Rolleyes
Seega küsimus, mis järjekorras tegelikult käigud käivad?

Selline siis käikude probleem.

Veel huvitab, mis värk on selle riga 12 käigukasti õlitamisega...
A. Palu 1976.a. raamatust oli selline tabel, kus oli toodud ära, kui palju õli läheb vastava mootorratta/mopeedi/totorolleri käigukasti. Minskil oli nt. 0,5l ; Riga 12 kohapeal oli aga kriips!
Mida see tähendab? Eraldi õli ei pandagi? Kui pannakse siis vb ütleb keegi palju seda tuleks panna...

Üks asi huvitab veel... Nimelt kas riga 12 ja nt delta mootor on peaaegu sama või vähemalt mõned detalid (silinder, kolb, kahvlid jms?).

Nüüd sai küll pikk juttBig Grin Loodan, et keegi viitsib aidata (kiiresti, sest lähen maale laup.)
Vasta
#2

ispy Kirjutas:... kõige üleval vaba, siis I käik, kõige all II (mingid punktikesed on ka käigumehhanismil). Töötas ilusti...

[...]

Nüüd hetkel on selline tulemaus, et:
I käik kõige üleval,vaba keskel II all.

Tegelikult on põhimõtteliselt I ja vaba peaegu koos.
st. I käik on siis kui hoiad käega käiguvahetus käepidet nii üleval, kui saab. Nii kui lahti lased, läheb vaba sisse.Rolleyes
Seega küsimus, mis järjekorras tegelikult käigud käivad?

Kahekäigulistel ongi vabakäik kahe käigu vahel. Kui käsikäigulistel on vaba ja I koos, siis on asi enamjaolt vale (trossi) reguleerimise taga. Ehk siis - kolm eristatavat asendit tekitavad kaks fiksaatorid on leistangil (fikseeritakse sidurihoovaga) ja Sinu ülesandeks jääb sealsed 3 asendit kolme käigu peale välja reguleerida.

Kui just kastisisene vedru toimib korralikult... st lükkab mehhanismi trossi vastupanemise puudumisel 2. käigu suunas kogu käigu pikkuses. Kui see purunenud, siis võib kõike juhtuda... aga seda on trossist ülilihtne kontrollida Smile


ispy Kirjutas:Veel huvitab, mis värk on selle riga 12 käigukasti õlitamisega...
A. Palu 1976.a. raamatust oli selline tabel, kus oli toodud ära, kui palju õli läheb vastava mootorratta/mopeedi/totorolleri käigukasti. Minskil oli nt. 0,5l ; Riga 12 kohapeal oli aga kriips!
Mida see tähendab? Eraldi õli ei pandagi? Kui pannakse siis vb ütleb keegi palju seda tuleks panna...

Loomulikult on kahekäigulistel mopeedidel märg käigukast ja sidur! (Kuiv sidur on vaid \"emmilistel\", kuiva käigukasti aga ei ole ühelgi isendil, sest see kuluks ülikiiresti.)

Isendil (nagu enamikel teistelgi) on olemas kolm õliava - peal õli sisselaskeava, küljepeal kaanes õli kontrollava ja all õli väljalaskeava. Õli sissepanemiseks veendu, et väljalaskeava oleks korgiga (punniga) suletud, eemalda sisselaskeava ja kontrollava korgid ja vala vertikaalse ratta sisu korral kasti õli nii kaua, kuni see kontrollavast hakkab välja nirisema. Mõnedel sarnastel isenditel on kontrollava kõrval veel kriips kirjaga \"Maslo\" või \"Urovenj masla\".



Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#3

Peaksin siis väheke vaidlema käsikäikude suhtes... Nimelt on Mini -l kui ka Deltal vaba enne 1. käiku e. siis : vaba - 1- 2

Pakun liivapritsi teenust, madalsurve pritsimine. Hind kokkuleppel!
Info: 58454535 (Tartu/Tartumaa) ; email: agent.x.007@gmail.com
Vasta
#4

No igaljuhul ma tänan hetkel...
Olen regullinud küll natukene trossi, kuid tavaliselt on 1 käik ikka puudu jäänud (vaba,I, II)...
Noh eks ma siis püüan veel uurida...
Vasta
#5

Kui käsikäikude puhul keerad käiguvahetit päripäeva (vasakult vaadates) lõpuni ning esimene käik ei lähe sisse, siis peaksid trossi pisut pingutama. Kui liiga palju pingutad, siis ei lähe sisse enam 2. käik.
Käikude sees mittepüsimine on tingitud hoopis muudest asjadest. 1. käigu puhul tavaliselt lenksul olev käiguvaheti ei fikseeru.

Maasturite hankimist Ukraina sõjaväele ja nende remonti meie Põhja-Tallinna töökojas saad toetada läbi Toeta Ukrainat MTÜ a/a EE387700771008885941. Selgitusse maastur Ukraina kaitseväele.
Vasta
#6

agent007 Kirjutas:Peaksin siis väheke vaidlema käsikäikude suhtes... Nimelt on Mini -l kui ka Deltal vaba enne 1. käiku e. siis : vaba - 1- 2

Riga 12-l on vaba siiski kahe käigu vahel (teave kooskõlastatud Eesti vanade mopeedide ühe suurima spetsialisti, kaasfoorumlase oldmoped\'iga). Riga 12 on Š-57 mootoriga, milles mootori sees olev mehhanism (vedru) hoiab vaikimisi sees teist käiku - trossist veidi tõmmates läheb asi vabakäigu peale ja trossi lõppu tõmmates esimese käigu peale. Käigu fikseerib siduriheebel oma pesas.

Riga 12-l peaks olema uut tüüpi käiguvahetaja, kus üles (otsast vaadates päripäeva) läheb sisse esimene käik, alla (otsast vaadates vastupäeva) aga teine käik. Sellisel mehhanismil näitavad käigu seesolekut täpid. Selline vahetaja oli oldmoped\'i sõnade järgi Rigadel kasutusel kuni jala-käiguvahetuse tulekuni (mina olen kunagi aastat 20 tagasi parandanud sellist Riga 4 käiguvahetajat).

Vanadel mopeedidel (Riga 1, Riga 3, oldmoped\'i sõnade järgi ka päris esimesed Riga 4-d) olid käigu vastupidi - esimene alla, teine üles. Ja seal näitas seesolevat käiku (1, 0, 2) avasse ilmuv number.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#7

okei... my badd... ülal rääkisid 2 käigulistest mopeedidest! Wink

Pakun liivapritsi teenust, madalsurve pritsimine. Hind kokkuleppel!
Info: 58454535 (Tartu/Tartumaa) ; email: agent.x.007@gmail.com
Vasta
#8

minu minil on see vana käiguvaheti.jõle hea asi!!!käigud püsivad sees süsteem on kah hea.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne