12-11-2006, 21:59 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 12-11-2006, 23:01 PM ja muutjaks oli oldmoped.)
Kuna mopedide kõrgajal olime meie omadega suure Nõukogude Liidu osa, tingis see ka kõvasti kohaliku turusituatsiooni. Samuti oli NL'i sees ära jagatud, mis tehas millist piirkonda varustab ja selletõttu sattus ka nõukogude mudelitest Eesti turule osasid vaid vägavähe ja juhuslikult. Tundub, et sõltuvalt sellest, kui efektiivselt kohaliku ETKVL'i varustaja oskas Vana Tallinna ja Balti Vürtsikiludega ümber käia, et poodides midagigi müüa oleks.
Selletõttu olid meil siin põhiliselt Läti NSV's Riia tehases toodetud RIGA mopeedid ja Ukraina NSV's Lvovi tehase toodetud Verhovina ja Karpatõ masinaid liikus tunduvalt harvemini ja Vene NSFV Pensas asuva tehase ZIF toodangut eriti harva. Kohaliku mopeedinduse algusajal oli meil lühikest aega kaubandusvõrgust saada ka sõbraliku Tsehhoslovakkia tehastes JAWA kaubamärgi all toodetud mopeedide mõnda mudelit - Jawa Stadion, Jawetta Standart/Sport, Jawa555 jne. Eestis leiduvad üksikud muude sõbralike maade tooted nagu Poola Komar, Saksa Demokraatlikus vabariigis toodetud Simson, Jugoslaavias toodetud (sloveenia) Tomos jne ei olnud tõenaäoliselt pärit kohalikust kaubandusvõrgust vaid jõudnud siia muid kanaleid pidi.
Samuti on kümnekonna viimase aastaga Eestisse sattunud ka küll mitte väga suur aga ikkagi arvestav kogus enne '80ndate keskpaika toodetud erinevaid mopeede kogu maailmast, mis kusagilt odavalt kätte saadud on.
Kõige selle valguses tahakski siis saada pisikest ülevaadet sellest, mis meil Eestis mopeedimaailmast olemas on.
Alustaksin oma garaazis leiduvatega, mis küll erinevates komplektsustes ja seisukordades aga ikkagi esindatud.
Abimootorikomplektid:
D4 (3 erinevat modifikatsiooni, sõltuvalt tootmisaastast)
D5
D5m
D6
D8
D8e
Riia:
Gauja
Riga-1
Riga-3
Riga-4 (2 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-5 (3 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-7
Riga-11
Riga-12 (siseturumudel, randiga paak)
Riga-13 (3 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-16 (siseturumudel, küüru ja raniga paak)
Riga-20 kross
Riga-22
Lvov:
B-902
MB-042 (2 erinevat, üks paarisamordi ja teine monoamordiga)
MB-044
MB-045
Verhovina-7
Karpatõ
Karpatõ 2 Kross
Pensa:
ZIF-77
Muust maailmast:
Jawa Mustang
Honda Camino
Motobecane Moby
Helkama Sport
Crescent F50GL
... rohkem kohe meelde ei tule.
Järgenevates postides ootaksin siis lisandusi sellele nimekirjale, mis veel sellest valdkonnast Eestis olemas on. Huvitaks nii osade nõukogude mudelite olamasolu (Riga 12 ja Riga 16 "lapikkülg paagiga" eksportmudelid, MP-043, MP-046, MP-047, MB-018, Verhovina 3/4/5, B-901 jne) kui siis loomulikult ka see, mis eestisse väljaspoolt jõudnud on.
NB! Lapsed, palun ärge tehke siia sadat posti stiilis mul on kah selline võrr. Sooviks infot markide ja mudelite kohta, mida juba mainitud ei ole.
Selletõttu olid meil siin põhiliselt Läti NSV's Riia tehases toodetud RIGA mopeedid ja Ukraina NSV's Lvovi tehase toodetud Verhovina ja Karpatõ masinaid liikus tunduvalt harvemini ja Vene NSFV Pensas asuva tehase ZIF toodangut eriti harva. Kohaliku mopeedinduse algusajal oli meil lühikest aega kaubandusvõrgust saada ka sõbraliku Tsehhoslovakkia tehastes JAWA kaubamärgi all toodetud mopeedide mõnda mudelit - Jawa Stadion, Jawetta Standart/Sport, Jawa555 jne. Eestis leiduvad üksikud muude sõbralike maade tooted nagu Poola Komar, Saksa Demokraatlikus vabariigis toodetud Simson, Jugoslaavias toodetud (sloveenia) Tomos jne ei olnud tõenaäoliselt pärit kohalikust kaubandusvõrgust vaid jõudnud siia muid kanaleid pidi.
Samuti on kümnekonna viimase aastaga Eestisse sattunud ka küll mitte väga suur aga ikkagi arvestav kogus enne '80ndate keskpaika toodetud erinevaid mopeede kogu maailmast, mis kusagilt odavalt kätte saadud on.
Kõige selle valguses tahakski siis saada pisikest ülevaadet sellest, mis meil Eestis mopeedimaailmast olemas on.
Alustaksin oma garaazis leiduvatega, mis küll erinevates komplektsustes ja seisukordades aga ikkagi esindatud.
Abimootorikomplektid:
D4 (3 erinevat modifikatsiooni, sõltuvalt tootmisaastast)
D5
D5m
D6
D8
D8e
Riia:
Gauja
Riga-1
Riga-3
Riga-4 (2 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-5 (3 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-7
Riga-11
Riga-12 (siseturumudel, randiga paak)
Riga-13 (3 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-16 (siseturumudel, küüru ja raniga paak)
Riga-20 kross
Riga-22
Lvov:
B-902
MB-042 (2 erinevat, üks paarisamordi ja teine monoamordiga)
MB-044
MB-045
Verhovina-7
Karpatõ
Karpatõ 2 Kross
Pensa:
ZIF-77
Muust maailmast:
Jawa Mustang
Honda Camino
Motobecane Moby
Helkama Sport
Crescent F50GL
... rohkem kohe meelde ei tule.
Järgenevates postides ootaksin siis lisandusi sellele nimekirjale, mis veel sellest valdkonnast Eestis olemas on. Huvitaks nii osade nõukogude mudelite olamasolu (Riga 12 ja Riga 16 "lapikkülg paagiga" eksportmudelid, MP-043, MP-046, MP-047, MB-018, Verhovina 3/4/5, B-901 jne) kui siis loomulikult ka see, mis eestisse väljaspoolt jõudnud on.
NB! Lapsed, palun ärge tehke siia sadat posti stiilis mul on kah selline võrr. Sooviks infot markide ja mudelite kohta, mida juba mainitud ei ole.