04-02-2007, 00:41 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 04-02-2007, 00:43 AM ja muutjaks oli valdo.)
Kunagi miskist vanarauahunnikust sai õudsalt kõntsane isend üles korjatud, täna siis hakkasin puhastama/uurima ja asi osutus ülihuvitavaks!
Meenutab eemalt Gauja tagaratast. Aga seda vaid eemalt. 26x2" rehvile mõeldud velg (kroomitud) on keskelt kitsamalt ja järsumalt "punnis" kui Gauja velg. Ja rumm... osutus puhastamisel olema Torpedo toodang aastast 1947. Kusjuures rummuembleemi kujundus on 1930ndate oma, mitte selline, nagu me tunneme 1940ndate lõpu ja 1950ndate reparatsiooni-jalgrataste (pms Diamant) juurest. Ja rumm on kroomitud... enamik 1945-48.a. reparatsioonijalgrataste rumme on musta värvi all nagu sõjaväeratastel. Rummu sisu detailid kannavad ka aastaarvu 1947.
Rattale monteeritud mootoriketile mõeldud ketiratas meenutab ka D-seeria omi, kuid ka vaid kaugelt. Muster on viisnurk, kuid viisnurga kodarad on D-seeria hammasratta omast peenemad, samuti välisvõru. Erinevalt D-seeria hammasratta 6 poldi kinnitusaugust on sellel vaid 3 poldiauku, mis muide kattuvad D-seeria mootori ketiratta aukudega täpselt.
Aga sisemine sektorklamber ei koosne mitte kolmest osast, nagu D-mootorite hammasratastel, vaid kahest poolest. Ja need kaks poolt on omavahel kokku needitud, arvatavasti enne kodarate sisseladumist rattale.
Kõik detailid on liiga ilusad, et olla omatehtud? Mis asi see on? Miski 1947.a. Saksa reparatsiooni abinmootor-riistapuu tagaratas? Või siiski isekompunn, kus on kasutatud juhuslikke detaile, sh 1947. aasta vabajooksu ja millegi tundmatu sõiduki velge/hammasratast? Eelkõige ootaksin kaasfoorumlase oldmoped kommentaare.
Fotosid pole, aga tõin kõikide detailide põhjaliku kirjelduse...
Meenutab eemalt Gauja tagaratast. Aga seda vaid eemalt. 26x2" rehvile mõeldud velg (kroomitud) on keskelt kitsamalt ja järsumalt "punnis" kui Gauja velg. Ja rumm... osutus puhastamisel olema Torpedo toodang aastast 1947. Kusjuures rummuembleemi kujundus on 1930ndate oma, mitte selline, nagu me tunneme 1940ndate lõpu ja 1950ndate reparatsiooni-jalgrataste (pms Diamant) juurest. Ja rumm on kroomitud... enamik 1945-48.a. reparatsioonijalgrataste rumme on musta värvi all nagu sõjaväeratastel. Rummu sisu detailid kannavad ka aastaarvu 1947.
Rattale monteeritud mootoriketile mõeldud ketiratas meenutab ka D-seeria omi, kuid ka vaid kaugelt. Muster on viisnurk, kuid viisnurga kodarad on D-seeria hammasratta omast peenemad, samuti välisvõru. Erinevalt D-seeria hammasratta 6 poldi kinnitusaugust on sellel vaid 3 poldiauku, mis muide kattuvad D-seeria mootori ketiratta aukudega täpselt.
Aga sisemine sektorklamber ei koosne mitte kolmest osast, nagu D-mootorite hammasratastel, vaid kahest poolest. Ja need kaks poolt on omavahel kokku needitud, arvatavasti enne kodarate sisseladumist rattale.
Kõik detailid on liiga ilusad, et olla omatehtud? Mis asi see on? Miski 1947.a. Saksa reparatsiooni abinmootor-riistapuu tagaratas? Või siiski isekompunn, kus on kasutatud juhuslikke detaile, sh 1947. aasta vabajooksu ja millegi tundmatu sõiduki velge/hammasratast? Eelkõige ootaksin kaasfoorumlase oldmoped kommentaare.
Fotosid pole, aga tõin kõikide detailide põhjaliku kirjelduse...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel