Saksa sõjaväe jalgrattad (wwII)
#1

Tere!

Tekkis huvi siis II maailmasõja-aegsete sõjaväe jalgrataste vastu.
Oleks huvitatud just Saksa sõjaväe jalgratastest, võib kirjutada ka Vene toodangust.
Eelkõige huvitaks just nende margid/mudelid ja see, millised nad välja nägid.
Kui keegi teab marke/mudeleid, võiks siis kirja panna. Ka piltidest oleks huvitatud. Samas kui kellelgi on mingi sõjaväe jalgratas/selle taastamiskõlbulikud jäänused olemas ja Ta tahaks neid müüa, võiks sellest siin teada anda.
Vasta
#2

Rasked küsimused oled esitanudBig Grin ja ilmselt Sa siit eriti targemaks ei saa. Põgusalt on Valdo eelnevalt ka seda teemat puudutanud siin foorumis. Venelaste sõjaväejalgratastest pole vist eriti midagi teada, enamus punaarmeelasi vb ei osanudki jalgrattaga sõitaToungue (mina oskan!) Sõjaväerattaid valmistasid mitmed saksa suuremad firmad, olid ilma kroomosadeta, tugeva konstruktsiooniga jne, meesteratta raamigaWink. Toon ka siis näite Sulle, küll 38-nda aasta Wandereri kataloogist:
Wanderer_Militärrad.....gebaut nach den Bestimmungen des Reichskriegs-Ministeriums, schwarze Lackierung, ohneZierlienien (auch die sonst blanken Teile sind scwarzlackiert), Torpedo-Freilaufnabe, 26 oder 28 x 1,75" Drahtreifen, abnehmbarer Lenker, besonders stabiler Gepäckträger mit Riemen, Dynamo-Beleuchtung.
Lätis Saulskrasti jalgratta eramuuseumis on ka WWII aegne saksa sõjaväejalgratas MP ja muude kodinatega kaunistet. Lääne pool ollakse šveitsi sõjaväe jalgratastest vaimustatud.
Omal teemast ainult üks kiirde/monteeritav lenkstang.
Vasta
#3

Ahsoo, selle sõjaväe Wandereri mudel oli 10M.
Vasta
#4

ktmxcx Kirjutas:Tekkis huvi siis II maailmasõja-aegsete sõjaväe jalgrataste vastu.
[...]
Eelkõige huvitaks just nende margid/mudelid ja see, millised nad välja nägid.
[...]
Kui keegi teab marke/mudeleid, võiks siis kirja panna. Ka piltidest oleks huvitatud.

Palmse mõisa tõllakuuri deponeeritud minu jalgratta erakogu paremikus on ka üks Saksa sõjaväeratas. 1940.a. Wanderer. Värv on teisel veidi kriibitud ja luitunud, aga see on selle ratta originaalvärv, üle pole seda kunagi värvitud - seetõttu ei tahtnud seda puutuda.

Kui soovi on, võid minna Palmse mõisa seda vaatama.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#5

Aitäh hea soovituse eest, Valdo!

Kuid mis marke oli veel peale Wandereri?
Võite anda ka infot teiste 1930-1940.ndate jalgratste kohta, ei pea ilmtingimata just sõjaväe omad olema.
Vasta
#6

Seda ihnfot ei jõua Sulle ilmselt keegi anda, tootjaid oli must-miljon. Meil on liikunud peamiselt saksa ja rootsi rattaid, vähem inglise omi ja veelvähem muude riikide toodangut. Ka näiteks Läti toodangut on suhteliselt palju, ka Eestis on sel ajal jalgrattaid toodetud. Foorumis on ka olnud teema "Kellel milline vanajalgratas", vb leiad sealt midagi huvitavat, mõningaid viiteid, oli unic-moto rubriigis.
Vasta
#7

ktmxcx Kirjutas:Kuid mis marke oli veel peale Wandereri?

NSU ja Neumarkt näiteks. Läti jalgratta-eramuuseumi omanik Janis Seregins oskab vast sellist üldteavet veidi paremini ja rohkem anda kui mina. Ma mäletan, et kunagi, kui ma tal järjekordselt külas käisin, näitas ta mulle kohvi kõrvale Saksa sõjaväerataste alast põhjalikku kirjandust.

http://www.velomuseum.tk/ abiks, seal ka tema kontaktandmed olemas, sh telefoninumber.

ktmxcx Kirjutas:Võite anda ka infot teiste 1930-1940.ndate jalgratste kohta, ei pea ilmtingimata just sõjaväe omad olema.

Tsiviilrattaid oli tollal musttuhat erinevat marki. Nii Eestis kui ka mujal maailmas olid levinud paljud väikesed vabrikud, mis vaid osa detaile tegid ise ja panid palju rattaid valmidetailidest kokku. Minu erakogus on vähemalt 200 eri tootja rataste jäänuseid-silte...

Suurematest Saksa tootjatest tuleb kohe meelde Dürkopp (30ndatel lisaks kaubamärk Elektra), Panther, Brennabor (kaubamärk lisaks Bora), Naumann, Miele, Diamant, Bauer, Adler jt... Lisaks juba mainitud Wanderer ja NSU.

Eesti kolm suuremat jalgrattatootjat olid 1930ndatel ETK, Kr. Saar & Co ning Are. 1920ndatel oli hulk pisitillukesi tegijaid ja ega 1930ndatel need ka kusagile kadunud polnud...

Kui rääkida muudest riikidest, siis tuleb mainida muid marke.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#8

Saksa sõjaväeratastest on natuke juttu ja pilte veel näiteks siin:
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=70557
ja siin:
http://www.benvanhelden.nl/Condorclub/Fi...rmany.html

"Truppenfahrrad" guuglis annab ka kindlasti üht-teist huvitavat.
Vasta
#9

Aitäh huvitava info eest!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne