arvi100 Kirjutas:Jah näed,vanarauakogumisplaani ei olnud,kuid vana numbrit endale
mälestuseks kah ei saanud.
Oma autol tuli ka musta taustaline number ümber vahetada valge-
taustalise vastu.Sai siis küsitud et kas võib vana numbri omale mäles-
tuseks jätta,ei.No ma lõikan ta pooleks,siis ta on kasutu,kas siis saab
omale ? EI,lõgu aga pooleks ja anna aga meile.
Oot... kas Sa ei aja oma mälestustes erinevaid sündmusi omavahel segamini?
Tuletan meelde numbrimärkidega seonduvaid põhifakte 1960ndatest tänaseni.
1. 1960ndate aastate alguses hakati välja andma musti numbreid (esialgu ЭC-seeria), mis esialgu eraldati uutele autodele, hiljem aga vahetati kõik varasemad kollased numbrid nende vastu kohustuslikus korras välja. 1960ndate lõpuaastateks olid kollased (praktiliselt) käibelt kadunud, 1970ndate esimesle poolel võis neid tänavapildis näha üli-üliharva.
2. 1970-71 asendus mustadel numbritel ЭC-seeria EA-seeriaga. Esialgu (esimesed 6-7 aastat?) kasutati ainult ladina tähti, hiljem nende lõppemisel aga ka slaavi tähti. Sundvahetust ei toimunud, kõik ЭC-seeria numbrimärgid jäid alles ja kehtima (kui omanik/valdaja muidugi soovis, sel vahetati ta EA-seeria vastu).
3. 1982 lõpetati mustade numbrite väljaandmine ja asemele tulid valged numbrid. Need anti uutele autodele - vanade (mustade) numbrite massvahetamist ei toimunud, need kehtisid kõik edasi. Jällegi - kui omanik/valdja vast soovis, siis sai ta selle vahetuse siiski üksikkorras ära teha.
4. 1992 hakati välja andma EV numbrimärke (tüüpi 000 AAA nagu nad praegugi on). Kõik senikehtinu kehtis endiselt edasi, massvahetamist ei toimunud. Muidugi, jätkuvalt kehtis vabatahtlik vahetus.
5. Millalgi taastatud EV algusaastail (võis olla umbes 1993-94) otsustati, et EV registris ei või olla slaavi tähtedega numbrimärke kandvad autod. See tähendas massvahetust suurele osale nõukaaegsetele numbrimärkidele - kogu ЭC-seeriale ning EA-seeriate (nii vanad mustad kui ka uued valged) nendele numbrimärkidele, millel olid slaavi tähed (nt 12-67 EAЩ ja ч3678EA). Nt numbreid 35-05 EAA, 14-68 EAK, o2247EA 1257EAO jms, võis siis veel edasi kasutada (kui neid just vabatahtlikult ei soovitud vahetada).
6. Mõne aasta pärast (umbes 1996-97) leiti, et ikka nõukaaegseid numbrimärke ei või ka siis lubada, kui neid slaavi tähti sees pole. Seega - kõikidel veel säilinud nõukaaegsete numbrimärkidega autodel läksid numbrimärgid sundvahetamisse. Ehk siis tänavapildist kadusid viimased EA-seeria märgid, mille valdav enamik olid valged peale-1982 numbrimärgid, kaduvväike osa neist oli aga ka juba "uunikumistaatuses" mustad EAA, EAK, EAX, EAY jt seeriad.
Ehk siis kokkuvõtteks - musti numbereid vähemalt käsukorras nõukaajal küll ei vahetatud. See toimus hiljem taastatud EV ajal, mil esmalt kadusid slaavitähelised, hiljem aga kõik muu.
Mis puutub vahetatud numbrite mälestuseks jätmist, siis seda tõesti ei tehtud.Aga vähemalt EV ajal ei teinud ARKid erilist probleemi, kui mainisid, et numbrimärgid on kadunud - masina sai uutele EV numbritele vormistada ka ilma.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel