13-08-2016, 21:56 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 19-12-2016, 15:19 PM ja muutjaks oli mrali.)
Äsja sai pea kaks nädalat mõningaid sõbralikke EL naabreid väisata - ja ka paari tehnikamuuseumi külastada, millest väike ülevaade:
Tatra muuseum - asub Tšehhimaal Kopřivnices, kiviviske kaugusel tehasest ja ekspositsioonis on väga lai valik tehase toodetest - alustades 1897. aasta Tatra Präsidenti replikaga, edasi 1920. ja 30te sõidukid (mh Tšehhi pikaaegse presidendi Tomaš Masaryki limusiin), jätkates aerodünaamiliste keredega (T77 kuni T600, mh Stalinile tema 70. juubeliks kingitud Sodomka kerega kabrio) ning lõpetades pärastsõjajärgsete limusiinidega (T603, eri põlvkondade T613, sh nii 1. gen Vignale kere, Gustav Husaki ja tema kaasgenossede paraadlandolett ja ringraja päästeauto ning viimane sõiduautoehituse ponnistus T700 näol). Muidugi on esindatud ka erinevad veo- ja ekspeditsiooniautod, sh T111, 1988. aasta Dakari ralli võitnud Karel Lopraisi T815, Hanzelka ja Zikmundi Aasia-reisi T805, 1988. aasta prototüüp T162 ning 1987-90 tehtud promoekspeditsiooni "Tatra kolem sveta" erikerega T815).
Lisainfot muuseumi kohta on nt. http://www.tatramuseum.cz/index.php?r=5&idj=1
Pilet maksis täiskasvanule 120 Tšehhi krooni (alla 5 euro).
Sloveenias sai väisata ka sealset tehnikamuuseumi, mis asub ca 25 km Ljubljanast Postojna/Koperi poole Vrhnikas endises Bistra kloostris. Tõe huvides olgu öeldud, et see kujunes mul mõne teise pereliikme suhtelise mitte-tehnikalembuse tõttu pool läbijooksmiseks, mistõttu nt kõike tsikleid, lennundusasju ja ka nt Nikola Tesla ekspositsiooni ei õnnestunud süvitsi uurida (küll olen mõne aasta eest käinud ka Belgradis Tesla majamuuseumis). Vaatamist oli sloveenidel aga ka kõvasti - peale autode ja tsiklite ka põllumajandusmasinaid, metsaga seotut (nii üllatav, kui see ka pole, on Eestist üle 2 korra väiksema pindala ja 2 miljoni elanikuga Sloveenia Euroopas metsasuse protsendi kohalt Soome ja Rootsi järel nr. 3), tekstiilitööstust, sepikoda, veski jne jne).
Autode/tsiklite poolelt väärivad seal märkimist tänaseks küll pankrotistunud suurima sloveenide veokitootja TAM ekspositsioon (mh kloonis TAM pikalt ninaga Magiruseid) ning arvestatav kogu marssal Tito limusiine (enamalt 1950te-60te ameeriklased, aga ka nt kaks soomustatud ZIS-115). Viimased õnnestus minu teada neil hankida 1980tel, enne Jugoslaavia liitriigi lagunemist. Veidi üllatav on ka tõsiasi, et Citroene monteeriti 1960-70tel ka Sloveenias (täna on neil Novo Mesto linnas suur Renault' tehas pluss ka karavanitootja Adria). Oli ka hulgem Tomose mopeede ja tsikleid välja pandud.
Pilet oli 4,50 eurot ja veebist leiab muuseumi aadressilt www.tms.si
Fotoalbumid mõlemast kohast:
Tatra muuseum: https://goo.gl/photos/gXoDhiKA8evY5mgq8
Sloveenia tehnikamuuseum: https://goo.gl/photos/efzQ4iXuzfRCMZi9A
Tatra muuseum - asub Tšehhimaal Kopřivnices, kiviviske kaugusel tehasest ja ekspositsioonis on väga lai valik tehase toodetest - alustades 1897. aasta Tatra Präsidenti replikaga, edasi 1920. ja 30te sõidukid (mh Tšehhi pikaaegse presidendi Tomaš Masaryki limusiin), jätkates aerodünaamiliste keredega (T77 kuni T600, mh Stalinile tema 70. juubeliks kingitud Sodomka kerega kabrio) ning lõpetades pärastsõjajärgsete limusiinidega (T603, eri põlvkondade T613, sh nii 1. gen Vignale kere, Gustav Husaki ja tema kaasgenossede paraadlandolett ja ringraja päästeauto ning viimane sõiduautoehituse ponnistus T700 näol). Muidugi on esindatud ka erinevad veo- ja ekspeditsiooniautod, sh T111, 1988. aasta Dakari ralli võitnud Karel Lopraisi T815, Hanzelka ja Zikmundi Aasia-reisi T805, 1988. aasta prototüüp T162 ning 1987-90 tehtud promoekspeditsiooni "Tatra kolem sveta" erikerega T815).
Lisainfot muuseumi kohta on nt. http://www.tatramuseum.cz/index.php?r=5&idj=1
Pilet maksis täiskasvanule 120 Tšehhi krooni (alla 5 euro).
Sloveenias sai väisata ka sealset tehnikamuuseumi, mis asub ca 25 km Ljubljanast Postojna/Koperi poole Vrhnikas endises Bistra kloostris. Tõe huvides olgu öeldud, et see kujunes mul mõne teise pereliikme suhtelise mitte-tehnikalembuse tõttu pool läbijooksmiseks, mistõttu nt kõike tsikleid, lennundusasju ja ka nt Nikola Tesla ekspositsiooni ei õnnestunud süvitsi uurida (küll olen mõne aasta eest käinud ka Belgradis Tesla majamuuseumis). Vaatamist oli sloveenidel aga ka kõvasti - peale autode ja tsiklite ka põllumajandusmasinaid, metsaga seotut (nii üllatav, kui see ka pole, on Eestist üle 2 korra väiksema pindala ja 2 miljoni elanikuga Sloveenia Euroopas metsasuse protsendi kohalt Soome ja Rootsi järel nr. 3), tekstiilitööstust, sepikoda, veski jne jne).
Autode/tsiklite poolelt väärivad seal märkimist tänaseks küll pankrotistunud suurima sloveenide veokitootja TAM ekspositsioon (mh kloonis TAM pikalt ninaga Magiruseid) ning arvestatav kogu marssal Tito limusiine (enamalt 1950te-60te ameeriklased, aga ka nt kaks soomustatud ZIS-115). Viimased õnnestus minu teada neil hankida 1980tel, enne Jugoslaavia liitriigi lagunemist. Veidi üllatav on ka tõsiasi, et Citroene monteeriti 1960-70tel ka Sloveenias (täna on neil Novo Mesto linnas suur Renault' tehas pluss ka karavanitootja Adria). Oli ka hulgem Tomose mopeede ja tsikleid välja pandud.
Pilet oli 4,50 eurot ja veebist leiab muuseumi aadressilt www.tms.si
Fotoalbumid mõlemast kohast:
Tatra muuseum: https://goo.gl/photos/gXoDhiKA8evY5mgq8
Sloveenia tehnikamuuseum: https://goo.gl/photos/efzQ4iXuzfRCMZi9A