07-07-2009, 02:11 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 07-07-2009, 02:22 AM ja muutjaks oli valdo.)
Hiljuti täienes minu erakogu ühe naisterahvaratta jäänuste võrra (vt 5 pilti). Raamikuju ja eripärad eeldaksid sakslast, kuid millise tehase oma? Tehasesilt on eest läinud.
Eripärane detail on ketiratta muster, mida ei esinenud just eriti tihti, lisaks veel ümaraprofiililised vändad ja väntade trapetsikujuline ist võlli otsa.
Alles on ka tagaporilaud, leistang ja esikahvel. Latt-terasest pakiraam on kindlalt isepaigaldatud. Porilaual on kohati säilinud algsed kaunistused - kitsad valged ja sinised triibud mõlemas servas (vt pilt), raamil on olnud sarnased kaunistused, kuid need on vaid paaris kohas loetavad.
Raaminumber 1980508 asetseb sildikoha all.
Mis asi see võis olla?
Ise kahtlustan vargsi Brennabori tehase toodangut, kuna raaminumbri asukoht ja raudade ðrift on üsna sarnane 1930ndate aastate Bora jalgratastega (Bora oli Brennabori kaubamärk). Aga kas ta oli Bora? Minuteada oli Brennabori toodangul (sh Boral) ketirattamustriks neli ümarat ringi ja ketiratas kinnitus vändale nelja poldiga - endal on vähemalt kolme-nelja sellise ratta jäänused olemas. Samas ei ole ma kindel, et Brennabori tehas ei kasutanud mõnedel mudelitel teist tüüpi ketiratast.
Kui jääda siiski Brennabori tehase variandi juurde, siis raaminumber 1980508 vastaks ilusasti 1938. aastale (vt Tilman Wagenknechti graafik http://www.tilman-wagenknecht.de/nummern/brennabor.pdf)
Ja lõpuks siis pilt, millel olen kõrvutanud selle raami numbriosa (vasakul) 1935. aasta Bora raami numbriosaga (paremal). Väike sarnasus tegumoes ja numbriðriftis on ju märgata?
Eripärane detail on ketiratta muster, mida ei esinenud just eriti tihti, lisaks veel ümaraprofiililised vändad ja väntade trapetsikujuline ist võlli otsa.
Alles on ka tagaporilaud, leistang ja esikahvel. Latt-terasest pakiraam on kindlalt isepaigaldatud. Porilaual on kohati säilinud algsed kaunistused - kitsad valged ja sinised triibud mõlemas servas (vt pilt), raamil on olnud sarnased kaunistused, kuid need on vaid paaris kohas loetavad.
Raaminumber 1980508 asetseb sildikoha all.
Mis asi see võis olla?
Ise kahtlustan vargsi Brennabori tehase toodangut, kuna raaminumbri asukoht ja raudade ðrift on üsna sarnane 1930ndate aastate Bora jalgratastega (Bora oli Brennabori kaubamärk). Aga kas ta oli Bora? Minuteada oli Brennabori toodangul (sh Boral) ketirattamustriks neli ümarat ringi ja ketiratas kinnitus vändale nelja poldiga - endal on vähemalt kolme-nelja sellise ratta jäänused olemas. Samas ei ole ma kindel, et Brennabori tehas ei kasutanud mõnedel mudelitel teist tüüpi ketiratast.
Kui jääda siiski Brennabori tehase variandi juurde, siis raaminumber 1980508 vastaks ilusasti 1938. aastale (vt Tilman Wagenknechti graafik http://www.tilman-wagenknecht.de/nummern/brennabor.pdf)
Ja lõpuks siis pilt, millel olen kõrvutanud selle raami numbriosa (vasakul) 1935. aasta Bora raami numbriosaga (paremal). Väike sarnasus tegumoes ja numbriðriftis on ju märgata?
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembri lõpuni avatud L.P 11-18