31-10-2009, 13:30 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 31-10-2009, 13:32 PM ja muutjaks oli valdo.)
Naisterahvaratas Hainatio on valmistatud Saksamaal, Dresdeni linnast lõunas asunud Hainsbergi jalgrattatehases. Kaasajal on kunagine Hainsbergi asula tuntud Freitali linna lõunaosana, kohati on kasutusel veel ka ajalooline kohanimi Freital-Hainsberg. Raaminumber 240035 viitab tootmisaastale 1926 (kirjavahetus minu ja kohaliku muuseumi vahel).
Rattal on vanemat tüüpi sisemuhvidega raam (välismuhvidega raam hakkas laiemalt levima 1930ndate aastate algusest) ning tollele ajastule tüüpilised kitsad lihtsa profiiliga porilauad. Esikahvel on tõenäoliselt kunagi vahetatud, sest koonuse ja kontramutri vahele on asetatud lai seib, st kahvel on olnud mõeldud pikema laagrite vahe jaoks.
Vändad on ajastule tüüpiliselt ristkülikukujulise profiiliga, ketiratas ajastule tüüpiliselt viisnurkmustriga (levinuim). Leistang on arvatavasti vahetatud, praegune leistang koos kellaga kuulub 1940ndate lõpu või 1950ndate alguse Riga naisterahvaratta komplektsusse. Puudu on ka kangidega esipidurisüsteem, sellele viitab vaid auk esiporilauas.
Plekist stantsitud pakiraam on arvatavasti rattaga ühevanune lisaseade. Tagahelkur (punane värv pleekinud) asub pakiraami küljes (1926 helkur tehasevarustusna tagaporilaual veel kõigil polnud).
Puudu on veel sadul ja rattad. Arvatavasti on tal olnud ümaraprofiililiste rantvelgedega rattad ning Torpedo-vabajooks. Olen sarnased rattad ja sadula selle ratta komplekteerimiseks juba väljagi valinud, kuid hetkel on need külge panemata.
Ratas on saadud ühelt kaasfoorumlaselt kolm aastat tagasi.
Pildid:
![[Pilt: hain_01.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_01.jpg)
![[Pilt: hain_02.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_02.jpg)
![[Pilt: hain_03.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_03.jpg)
![[Pilt: hain_04.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_04.jpg)
![[Pilt: hain_05.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_05.jpg)
Rattal on vanemat tüüpi sisemuhvidega raam (välismuhvidega raam hakkas laiemalt levima 1930ndate aastate algusest) ning tollele ajastule tüüpilised kitsad lihtsa profiiliga porilauad. Esikahvel on tõenäoliselt kunagi vahetatud, sest koonuse ja kontramutri vahele on asetatud lai seib, st kahvel on olnud mõeldud pikema laagrite vahe jaoks.
Vändad on ajastule tüüpiliselt ristkülikukujulise profiiliga, ketiratas ajastule tüüpiliselt viisnurkmustriga (levinuim). Leistang on arvatavasti vahetatud, praegune leistang koos kellaga kuulub 1940ndate lõpu või 1950ndate alguse Riga naisterahvaratta komplektsusse. Puudu on ka kangidega esipidurisüsteem, sellele viitab vaid auk esiporilauas.
Plekist stantsitud pakiraam on arvatavasti rattaga ühevanune lisaseade. Tagahelkur (punane värv pleekinud) asub pakiraami küljes (1926 helkur tehasevarustusna tagaporilaual veel kõigil polnud).
Puudu on veel sadul ja rattad. Arvatavasti on tal olnud ümaraprofiililiste rantvelgedega rattad ning Torpedo-vabajooks. Olen sarnased rattad ja sadula selle ratta komplekteerimiseks juba väljagi valinud, kuid hetkel on need külge panemata.
Ratas on saadud ühelt kaasfoorumlaselt kolm aastat tagasi.
Pildid:
![[Pilt: hain_01.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_01.jpg)
![[Pilt: hain_02.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_02.jpg)
![[Pilt: hain_03.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_03.jpg)
![[Pilt: hain_04.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_04.jpg)
![[Pilt: hain_05.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_05.jpg)
![[Pilt: hain_06.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/hain_06.jpg)
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel