14-09-2020, 13:03 PM
Soovin täiendada oma «Lada VFTS» temaatilist esemekogu. Kas kellelgi on fotosid, kleebiseid, vimpleid, plakateid vms, kus on kujutatud «Lada VFTS» ralliautot? Ehk oldaks valmis esemeid kas loovutama või müüma minu kogu täienduseks? Tänan.
Viide minu temaatilisele lehele Facebookis
Miks ma sellise auto materjale kogun? On plaan need mingil moel süstematiseerida ja katalogiseerida. «Lada VFTS» on auto, mis köitis mind juba väikese poisina. Huvi selle sõiduki vastu on jäänud, vaatamata asjaolule, et need B-grupi võistlusmasinad on ralliteedelt ammu kadunud. Ligi 40 aasta eest VAZ-2105 baasil ehitatud «VFTS» ehk hüüdnime «puška» (vene k. пушка — tõlkes kahur) kandev võistlusauto on minu meelest läbi ajaloo üks atraktiivsematest ralliautodest üldse. Samuti on «Lada VFTS» temaatika võrdlemisi tihedalt seotud Eestiga. Esimesena endises Nõukogude Liidus võistlusautosid seeriaviisiliselt tootma hakanud «Vihuri» asutaja Juhan Sein oli esimene kaardilugeja leedulasest rallisõitjale Stasys Brundzale, kelle eestvõttel Leedus «Lada VFTS» nime kandvaid rallimasinaid ehitama hakati. Liidu koondisesse kuulunud eestlane Aleksander Tõkke on olnud treener teiste hulgas ka Stasys Brundzale, kes võitis oma kümnest NSVL meistritiitlist esimese ja viimase Eestis. Nõukogude Liidu rallikoondises kihutasid «VFTS-idega» peamiselt eestlased. Siinsetelgi teedel on selliste autodega võidu aetud mitmesugustel distsipliinidel, alates jääradadest kuni suurejooneliste autorallideni. Just need põhjused on innustanud otsima erinevat materjali toonaste sündmuste talletamiseks nii sõnas kui ka pildis, ja seda nii, et fookuses on legendi staatusesse tõusnud võistlusauto «Lada VFTS».
Mida õigupoolest tähendab lühend «VFTS», millele läbi aastakümnete on lisandunud uusi ja erinevaid tõlgendusi? Kõige lihtsamalt öeldes sai sellise nime all tuntuks Vilniuses asunud väike autoremonditehas, kus tegeldi põhiliselt mootorite ja autode ettevalmistamisega sportlikeks võistlusteks. Tähekombinatsioon «VFTS» tuli tollase Leedu NSV pealinnas asunud ettevõtte vene keelsest nimetusest «Вильнюсская Фабрика Транспортных Средств» (Vilnjusskaja Fabrika Transportnõh Sredstv), mis kirillitsas lühendatuna «ВФТС». Leedu keeles võis eksperimentaaltehast nimetada näiteks kas «Vilniaus transporto priemonių fabrikas» või veel pikemalt «Vilniaus autoremonto gamyklos eksperimentinė sportinių automobilių», millest viimane võiks tõlkes kõlada kui Vilniuse eksperimentaalsete sportautode autoremonditehas. Enam kui kolmekümne aasta vältel on ladina tähestiku tähtedega kirjutatud lühendit «VFTS» autohuviliste seas tõlgendatud mitmeti ja sellele omistatud erinevaid tähendusi. Nii on käibele võetud mitu meelevaldset nimetust, sealhulgas «Vilnius Fabrik Tuning Sport» ja «Vilniaus Fabrika Transporto Sportas». Kõige säravam versioon hilisemal ajal käibelevõetuist on kahtlemata inglise keelne «Vehicle For Total Satisfaction» ehk maakeeli täielikku naudingut või rahulolu pakkuv sõiduk — seda põhjusega, kuna «VFTS» on tänapäeval pigem ühe ralliauto, kui tehase leksikaalne sünonüüm.
Viide minu temaatilisele lehele Facebookis
Miks ma sellise auto materjale kogun? On plaan need mingil moel süstematiseerida ja katalogiseerida. «Lada VFTS» on auto, mis köitis mind juba väikese poisina. Huvi selle sõiduki vastu on jäänud, vaatamata asjaolule, et need B-grupi võistlusmasinad on ralliteedelt ammu kadunud. Ligi 40 aasta eest VAZ-2105 baasil ehitatud «VFTS» ehk hüüdnime «puška» (vene k. пушка — tõlkes kahur) kandev võistlusauto on minu meelest läbi ajaloo üks atraktiivsematest ralliautodest üldse. Samuti on «Lada VFTS» temaatika võrdlemisi tihedalt seotud Eestiga. Esimesena endises Nõukogude Liidus võistlusautosid seeriaviisiliselt tootma hakanud «Vihuri» asutaja Juhan Sein oli esimene kaardilugeja leedulasest rallisõitjale Stasys Brundzale, kelle eestvõttel Leedus «Lada VFTS» nime kandvaid rallimasinaid ehitama hakati. Liidu koondisesse kuulunud eestlane Aleksander Tõkke on olnud treener teiste hulgas ka Stasys Brundzale, kes võitis oma kümnest NSVL meistritiitlist esimese ja viimase Eestis. Nõukogude Liidu rallikoondises kihutasid «VFTS-idega» peamiselt eestlased. Siinsetelgi teedel on selliste autodega võidu aetud mitmesugustel distsipliinidel, alates jääradadest kuni suurejooneliste autorallideni. Just need põhjused on innustanud otsima erinevat materjali toonaste sündmuste talletamiseks nii sõnas kui ka pildis, ja seda nii, et fookuses on legendi staatusesse tõusnud võistlusauto «Lada VFTS».
Mida õigupoolest tähendab lühend «VFTS», millele läbi aastakümnete on lisandunud uusi ja erinevaid tõlgendusi? Kõige lihtsamalt öeldes sai sellise nime all tuntuks Vilniuses asunud väike autoremonditehas, kus tegeldi põhiliselt mootorite ja autode ettevalmistamisega sportlikeks võistlusteks. Tähekombinatsioon «VFTS» tuli tollase Leedu NSV pealinnas asunud ettevõtte vene keelsest nimetusest «Вильнюсская Фабрика Транспортных Средств» (Vilnjusskaja Fabrika Transportnõh Sredstv), mis kirillitsas lühendatuna «ВФТС». Leedu keeles võis eksperimentaaltehast nimetada näiteks kas «Vilniaus transporto priemonių fabrikas» või veel pikemalt «Vilniaus autoremonto gamyklos eksperimentinė sportinių automobilių», millest viimane võiks tõlkes kõlada kui Vilniuse eksperimentaalsete sportautode autoremonditehas. Enam kui kolmekümne aasta vältel on ladina tähestiku tähtedega kirjutatud lühendit «VFTS» autohuviliste seas tõlgendatud mitmeti ja sellele omistatud erinevaid tähendusi. Nii on käibele võetud mitu meelevaldset nimetust, sealhulgas «Vilnius Fabrik Tuning Sport» ja «Vilniaus Fabrika Transporto Sportas». Kõige säravam versioon hilisemal ajal käibelevõetuist on kahtlemata inglise keelne «Vehicle For Total Satisfaction» ehk maakeeli täielikku naudingut või rahulolu pakkuv sõiduk — seda põhjusega, kuna «VFTS» on tänapäeval pigem ühe ralliauto, kui tehase leksikaalne sünonüüm.