Automaksust. Nagu see aastast 2025 olema saab

MNT ehk Maanteeameti nimetusega valitsusasutus lõpetas tegevuse 2020. aastal, alates 01.01.2021 on ksf! aatomi küsimustele vastamiseks vajalik pöörduda Transpordiameti ehk TRAM poole. Ma vabandan tähenärimise pärast, aga inimene esitas õiguslike elementidega küsimuse soovides saada konkreetset õiguslikku vastust, mistõttu vastaja teadmatus terminites ja isegi valitsusasutuse nimes iseenesest paneb sellise nõuande kvaliteedile oma pitseri. Aga eksida võime me kõik ning ka siinkirjutaja ei pea end eksimatuks. Olulisem on aga see, et kui midagi öelda ei ole või ei oska vastata, siis kas ikka peab järjekordse postituse tegema.

Jätkates eelnevat ei ole ksf! aatomi küsimusele vastates mitte mingit tähtsust sellel, kas tal on olemas "dokumendid" ja kas need dokumendid on "korras". Isegi "korras dokumentidega" võib olla "probleeme säilitamisega". Ja mis need "korras dokumendid" üldse on?

Kuna igal sõidukil on veidi erinev lugu, siis on ka vastused erinevad. Lähteandmete mittetäiuslikkuse tõttu ei ole ka ammendavat vastust anda. 

Esiteks lähtun sellest, et kui ksf! aatom on kõigi nende sõidukite omanik ning on omanikuna ka liiklusregistrisse kantud (seda küsimusest üheselt ei ole võimalik välja lugeda, kuna "oma kollektsiooni" osaks võib pidada ka sõidukeid, mis ei ole liiklusregistris enda nimele registreeritud). Sellisel juhul ei ole mitte mingit tähtsust ka sellel, kas ksf! valduses on üldse mingi "dokument" iga sõiduki kohta. Kui ksf! ei ole liiklusregistrisse kantud omanikuna, siis on allolevad selgitused kehtivad liiklusregistrisse kantud omanikule ning ksf! aatomi tegevuse jaoks tuleb tegutsemisjuhist edasi analüüsida sõltuvalt sellest, millises õiguslikus positsioonis ta on ning nüüd mängib juba rolli ka see, millised tõendid on tal olemas või hangitavad oma omandi kohta. Teiseks lähtun sellest, et kõik sõidukid on Eesti liiklusregistris registreeritud, kuna kõigil on registrikanne peatatud. 

Aga püüan nüüd vastata: 
1. Morris Minor 1962, sõidukorras, viimane ülevaatus 2018, peatatud kandega sõiduk, võib-olla lähiaastatel liiklusesse
Selle auto registrikanne jääb peatatuks niikauaks, kuni möödub 7 aastat registrikande peatamisest. Kui selleks ajaks ei ole midagi tehtud, siis kustutab Transpordiamet auto liiklusregistrist (EVKL kokkuvõtte lk 5 p 16). Kui sõiduk on siis (st 7 aasta möödumisel registrikande peatamisest) reaalselt alles, siis on võimalik omanikku karistada (füüsiline isik kuni 800 eurot, juriidiline isik kuni 3200 eurot, EVKL kokkuvõtte lk 5 p 12). Karistamise eelduseks on see, et omanik ei ole teinud toiminguid, millest lähemalt kirjutan eksponaat nr 2 selgituste juures. Registrikande peatamise aega ei ole lähteandmete puudulikkuse tõttu võimalik välja arvutada. Aga seda saab igaüks vaadata ise liiklusregistri avalikust vaatest, kui teab auto registreerimismärki või tehasetähist. Omanik peab arvestama sellega, et sellele sõidukile rakendub alates 2027. aastast aastamaks 50 eurot aastas. Selle vältimiseks on mõistlik peatatud registrikanne asendada ajutise peatamisega. 

Lühisoovitus - pärast 01.01.2026, kuid enne 31.12.2026, ava liiklusregistri iseteenindus ning asenda peatatud kanne ajutise kustutamisega, mida sellises vanuses sõiduki puhul saab teha kuni viieks aastaks. Viie aasta saabudes tuleb toimingut korrata. NB! ajutiseks kustutamiseks tuleb tõendada ka sõiduki olemasolu, milleks on sõiduki ettenäitamine TRAM teenindusbüroos, TÜV punktis või läbi TRAM veebirakenduse. See veebirakendus on alles tegemisel ja 30.10.2025 seisuga oldi lootusrikkad, et see saab ikka seaduse jõustumise ajaks valmis. Seetõttu ei ole võimalik seda ka praegusel hetkel iseteeninduses näha. 

2. Saab 900 1989, kere puhtaks lammutatud ja ootab millal keretöid edasi teen, viimane ülevaatus 2014, peatatud kandega sõiduk, ei liigu niipea
Selle auto osa peab omanik otsustama ja alates 01.01.2026 tegema ühe järgmistest toimingutest: 
- taastama sõiduki registrikande läbides tehnoülevaatuse; 
- taotlema peatatud kandega sõiduki ajutist registrist kustutamist (NB! sh olemasolu tõendamine) 
- andma sõiduki üle jäätmeseaduse § 263 lõike 1 nõuetele vastavale jäätmekäitlejale.   (EVKL kokkuvõte lk 5 p 12)

Kui neid toiminguid ei ole tehtud kuni 30.06.2026, siis kustutab Transpordiamet auto 01.11.2026 liiklusregistrist jäädavalt. Kuna sõiduk on kusagil reaalselt alles, siis on võimalik omanikku karistada eetoodud kohustuste rikkumise eest (vt eelmine punkt). 

Eelneva vastuse eelduseks on see, et registrikanne oli peatatud enne 01.07.2019. Ärge laske end eksitada TÜV ajast, kuna registrikande peatamiseks oli vaja ka viimase kindlustuse lõppemisest 2 aasta möödumine ning paljud inimesed tegid ka TÜV-ta sõidukitele lühiajalisi kindlustusi, mistõttu automaatne peatamine võis lükkuda aastaid edasi. 

Lühisoovitus - kui on soov autoga kunagi siiski liikluses osaleda, siis analoogselt eksponaadiga number üks kustutada sõiduk ajutiselt registrist

3. VAZ 2101 1972, keretööd jne pooleli, ülevaatuse andmeid pole e miski 20+ aastat liiklusest väljas, peatatud kandega sõiduk, ei liigu niipea
Tõenäoliselt sama soovitus nagu eksponaadiga nr 2, aga fraas "20+ aastat liiklusest väljas" võib viidata ka sellele, et sõiduk nagunii enam ei ole liiklusregistris nähtav ja ei allu eelnevatele regulatsioonidele.  

Ma ei ole päris kindel, et vastus oli arusaadav ja täpne, kuna kõiki lähteandmeid ei olnud ning omaniku tegelik soov tulevikuks ei olnud ka päris selge. 

Hoiutingimused on olulised jäätmeseaduse valguses: 
Jäätmeseaduse mõttes on mootorsõiduk ja selle osad "probleemtooted", kuid allolevatele tingimustele vastates nad ei allu jäätmeseaduse regulatsioonile ning keegi ei või neid ära vedada või trahvi teha. 
Jäätmeseaduse § 25 lõike 3 punkt 3 sätestab jäätmeseadusele alluva mootorsõiduki  mõiste-  ”3) mootorsõiduk – M1-, N1- ja L2e-kategooria mootorsõiduk ning M1-, N1- ja L2e-kategooria mootorsõiduki osa, välja arvatud liiklusseaduse § 83 kohane ajaloolise väärtusega sõiduk ja selle osad, mis on hoiustatud nõuetekohaselt ja keskkonnasõbralikul viisil sademekindla ja vedelikukindla pinnakattega rajatises ning mille hoiustamisega ei kaasne keskkonnahäiringut keskkonnaseadustiku üldosa seaduse § 3 lõike 1 tähenduses;”;
Vasta

(31-10-2025, 09:51 AM)indreksirk Kirjutas:  ......
Jäätmeseaduse § 25 lõike 3 punkt 3 sätestab jäätmeseadusele alluva mootorsõiduki  mõiste-  ”3) mootorsõiduk – M1-, N1- ja L2e-kategooria mootorsõiduk ning M1-, N1- ja L2e-kategooria mootorsõiduki osa, välja arvatud liiklusseaduse § 83 kohane ajaloolise väärtusega sõiduk ja selle osad, mis on hoiustatud nõuetekohaselt ja keskkonnasõbralikul viisil sademekindla ja vedelikukindla pinnakattega rajatises ning mille hoiustamisega ei kaasne keskkonnahäiringut keskkonnaseadustiku üldosa seaduse § 3 lõike 1 tähenduses;”;

Seda lugedes jääb mulje, et kõik lageda taeva all seisvad mootorsõidukid, kui neil pole just musta numbrit, kuuluksid otseteed pressi alla vedamisele?
Vasta

Tänud ksf indreksirk.
No vot ma ju ei tea, mis andmeid kõiki vaja on, seega täiendasin oma postitust ja ehk ksf indreksirk muudab ka vastavalt oma postitust, nii asi selgem vast. Kui veel miskeid andmeid vaja, siis anna teada.

Ma loomult leiutaja misiganes valdkonnas (suuremalt elektroonika ja tarkvara), no mitte kuidagi ei sobi minuga kokku ülim pedantsus, palju parimaid asju on välja tulnud just pisikestest äpardustest, kreisidest mõtetest. Ja eks kollektsioon on kah kogunenud nii, et saatus on ette visanud uue väljakutse ja suuremat tööd nõudvad on jäänud tahaplaanile. Nii rikas kah pole, et kalleid töid teenusena sisse osta ning põhiline, kollektsioon on koos, juurde ei plaani võtta, kui just ei vaheta ja mõnusat nokkimist on kah järgnevaks 10+ aastaks, kui just bürokraadid kallale ei tule. 

Muide selle Saab 900 päevik on kah täitsa olemas, kere keevitamist hakkasingi tema peal alles õppima. Ja näitab ilmekalt, et aeg-ajalt (viimasel ajal siiski mitte) olen tema taastamisega tegelenud, mitte ei vedele kuuri nurgas.
Vasta

Närin ka tähte... mnt.ee ja ark.ee  viivad endiselt TRAM mi Minu esivanem käib siiani ARK is?
Vasta

Mu mõte jääb samaks, ilma MNT sisendita pole mõtet pead vaevata.
Vasta

Esmalt vabandan - ei olnud sobiv ironiseerida MNT ja TRAM tähenduse üle. Käibekeeles on meil endiselt säilinud need terminid ja kui teineteisest aru saame, siis pole ülikorrektne terminite kasutus tõesti kõige olulisem. 

Ksf! aatomil tuleb oma eesmärgi saavutamiseks pärast 01.01.2026 kustutada kõik need autod ajutiselt registrist maksimaalseks tähtajaks 5 aastat. Vajalik on ka olemasolu tõendamine. Veel ei ole täpselt teada, kuidas see tehniliselt toimub, tuleb jälgida arenguid. Seejärel tuleb jälgida, et ajutise kustutamise tähtaja lähenemisel saaks uuesti ajutiselt kustutatud. Kui auto saab sõidukorda ja on soov minna liiklusse, siis saab iga ajal ajutise kustutamise lõpetada. 

Ksf! mellpoisil on õigus. Seejuures ei ole musta numbriga sõidukitel selles regulatsioonis mitte mingit eelist võrreldes valge numbriga sõidukitega. Point on selles, kas konkreetset sõidukit on võimalik lugeda jäätmeks jäätmeseaduse § 2 lg 1 mõttes. Aga seda diskussiooni ma siin ei ava ning ei hakka jätkuküsimustele vastama. Põhimõttena tuleb teada seda, et nii Euroopa Liit kui Eesti Vabariik sekkuvad üha rohkem sellesse, mida me teeme äravisatud asjadega. Äraviskamise mõiste on kirjas jäätmeseaduse § 2 lg 2 -  Äraviskamine tähendab vallasasja kasutuselt kõrvaldamist, loobumist selle kasutusele võtmisest või kasutuseta hoidmist, kui selle kasutusele võtmine ei ole tehniliselt võimalik, majanduslikest või keskkonnakaitselistest asjaoludest tulenevalt mõistlik. Definitsioon annab avara tõlgendusruumi, kuid 30+ vanuses sõidukite puhul on nooremate mootorsõidukitega võrreldes kehtestatud täiendav nõue, et isegi kui tehniliselt ei ole võimalik või majanduslikult mõistlik võtta sellises vanuses sõidukit kasutusele, siis nende hoidmisel keskkonnasõbralikul viisil ei saa neid lugeda jäätmeteks ega nõuda nende utiliseerimist.  
Vasta

(01-11-2025, 02:40 AM)indreksirk Kirjutas:  Ksf! aatomil tuleb oma eesmärgi saavutamiseks pärast 01.01.2026 kustutada kõik need autod ajutiselt registrist maksimaalseks tähtajaks 5 aastat.

Kas mitte praegusel ajal maksimaalne ajutiselt kustutamise pikkus ei ole kõigest 2 aastat? Suvel kui käisin oma mosset ajutiselt arvelt maha võtmas siis sai seda teha ainult 2 aasta jagu.
Vasta

(01-11-2025, 10:10 AM)m401 Kirjutas:  
(01-11-2025, 02:40 AM)indreksirk Kirjutas:  Ksf! aatomil tuleb oma eesmärgi saavutamiseks pärast 01.01.2026 kustutada kõik need autod ajutiselt registrist maksimaalseks tähtajaks 5 aastat.

Kas mitte praegusel ajal maksimaalne ajutiselt kustutamise pikkus ei ole kõigest 2 aastat? Suvel kui käisin oma mosset ajutiselt arvelt maha võtmas siis sai seda teha ainult 2 aasta jagu.

Sinu postituses on juba vastus - alates 01.01.2026. Seadustel on see eripära, et neid muudetakse. See, mida täna ei saa, võib homme olla võimalik. Ja vastupidi. Elu ja regulatsioonid meie ümber muutuvad.

Aga nagu ksf! dude armastab juhendada - ilma MNT-st küsimata ei ole mõtet pead vaevata ja siin küsimusi esitada.

Seaduste lugemine ja neist arusaamine ei ole kindlasti lihtne, aga kui tegeleda sellise valdkonnaga, siis on see paratamatus, et tuleb erialast lugemisoskust arendada. Anna soovitus, kuidas EVKL viidatud juhises oleks saanud lk 5 punktis 10 kirjutatut arusaadavamalt kirjutada.
Vasta

Aga mida teha t5 kategooria sõidukiga? Liikluses ei osale, 2014 aasta oktoobrist arvelt ajutiselt maas, liigub ainult oma kinnistul ja aastamaksu maksta ei soovi. Läbisõit alla 2000km-i, terve, komplektne jms. Arvelt kustuta nagu ei saa trahvi hirmus, avalikel teedel sõitmist ette ei näe.
Vasta

(01-11-2025, 02:40 AM)indreksirk Kirjutas:  Põhimõttena tuleb teada seda, et nii Euroopa Liit kui Eesti Vabariik sekkuvad üha rohkem sellesse, mida me teeme äravisatud asjadega. Äraviskamise mõiste on kirjas jäätmeseaduse § 2 lg 2 -  Äraviskamine tähendab vallasasja kasutuselt kõrvaldamist, loobumist selle kasutusele võtmisest või kasutuseta hoidmist, kui selle kasutusele võtmine ei ole tehniliselt võimalik, majanduslikest või keskkonnakaitselistest asjaoludest tulenevalt mõistlik. Definitsioon annab avara tõlgendusruumi, kuid 30+ vanuses sõidukite puhul on nooremate mootorsõidukitega võrreldes kehtestatud täiendav nõue, et isegi kui tehniliselt ei ole võimalik või majanduslikult mõistlik võtta sellises vanuses sõidukit kasutusele, siis nende hoidmisel keskkonnasõbralikul viisil ei saa neid lugeda jäätmeteks ega nõuda nende utiliseerimist. 
Selle lõigu valguses paistab, et kui tahta nooremat kui 30-aastast autot tulevikuajaloo jaoks säilitada, tuleb seda hoida sõidukorras ja registris. Mittekasutamisel ja isegi keskkonnasõbralikult hoidmisel võib keegi kusagil otsustada, et see on jääde ning tuleb ära anda?

Sama paragrahvi prim 1 lõike 1 alguspunktid ütlevad, et jäätmed lakkavad olema jäätmed, kui need on läbinud taaskasutuselevõtu toimingu ning nendel on väärtus ning on kellelegi vajalikud ja otstarbeliselt kasutatavad, kuid järgnevad punktid seovad selle jäigalt jäätmeloaga. Seega autost aiatraktorit vist ei tohi enam teha.
Vasta

(03-11-2025, 09:09 AM)Scott Kirjutas:  
(01-11-2025, 02:40 AM)indreksirk Kirjutas:  Põhimõttena tuleb teada seda, et nii Euroopa Liit kui Eesti Vabariik sekkuvad üha rohkem sellesse, mida me teeme äravisatud asjadega. Äraviskamise mõiste on kirjas jäätmeseaduse § 2 lg 2 -  Äraviskamine tähendab vallasasja kasutuselt kõrvaldamist, loobumist selle kasutusele võtmisest või kasutuseta hoidmist, kui selle kasutusele võtmine ei ole tehniliselt võimalik, majanduslikest või keskkonnakaitselistest asjaoludest tulenevalt mõistlik. Definitsioon annab avara tõlgendusruumi, kuid 30+ vanuses sõidukite puhul on nooremate mootorsõidukitega võrreldes kehtestatud täiendav nõue, et isegi kui tehniliselt ei ole võimalik või majanduslikult mõistlik võtta sellises vanuses sõidukit kasutusele, siis nende hoidmisel keskkonnasõbralikul viisil ei saa neid lugeda jäätmeteks ega nõuda nende utiliseerimist. 
Selle lõigu valguses paistab, et kui tahta nooremat kui 30-aastast autot tulevikuajaloo jaoks säilitada, tuleb seda hoida sõidukorras ja registris. Mittekasutamisel ja isegi keskkonnasõbralikult hoidmisel võib keegi kusagil otsustada, et see on jääde ning tuleb ära anda?

Sama paragrahvi prim 1 lõike 1 alguspunktid ütlevad, et jäätmed lakkavad olema jäätmed, kui need on läbinud taaskasutuselevõtu toimingu ning nendel on väärtus ning on kellelegi vajalikud ja otstarbeliselt kasutatavad, kuid järgnevad punktid seovad selle jäigalt jäätmeloaga. Seega autost aiatraktorit vist ei tohi enam teha.

Täpselt nii - kui tuvastatakse, et noorem kui 30-aastane auto on sellises seisukorras, et selle kasutuskõlblikuks tegemine ei ole tehniliselt võimalik või majanduslikult põhjendamatu, siis võidakse seda käsitleda jäätmena, mis tuleb nõuetekohaselt utiliseerida. Praktikas kasutatakse seda põhimõtet võitluses isetegevuslike lammutuskodade vastu võitlemiseks ning ühe rohkem tuleb ka teateid ka piiridelt. Näiteks selline hiljutine uudis -  https://www.postimees.ee/8318619/saksa-p...transpordi

Oma kodus keskkonda mittehäirival viisil seisvate autode kallale ilmselt riik ei suuda minna. Kuigi on kindlasti erandeid, mistõttu tasub naabritega saada hästi läbi ning hoida oma asju mõistlikul viisil. 

Viimane lõik oleks meelepärane äriidee kõigile ebaseaduslikele lammutajatele, kes hea meelega nimetaksid sellised lammutatavad sõiduautod traktoriteks ning seejärel kustutaksid lammutustõendita registrist. 

See on ka vastus ksf! Econiline küsimusele - liiklusseaduse § 77 lg 6 p 4 kohaselt võib liiklusregistrist sellise sõiduki kustutada omaniku taotluse alusel. Seda taotlust ei pea põhjendama ega esitama mingeid täiendavaid tõendeid selle kohta, mis sellest sõidukist on saanud või saab. Lammutustõend on nõutav vaid kolmerattalise mootorratta või kerge neliratta, sõiduauto või kuni 3500-kilogrammise täismassiga veoauto liiklusregistrist kustutamiseks (LS § 77 lg 6 p 2). Ja veel - kas oled kindel, et sõiduk on ajutiselt registrist kustutatud? Praegusel juhul ei olnud sellel sisulist tähtsust, kuid teises kontekstis võib see olla oluline, kas sõiduk on ajutiselt kustutatud või peatatud registrikandega.
Vasta

01.10.2014
Registrikande peatamine
14.04.2014
Ajutine registrist kustutamine
10.12.2005
Registreerimine Eestis
10.12.2005
Registreerimiseelne nõuete kontroll


Nii ütleb tehingute ajalugu.
Vasta

(03-11-2025, 20:28 PM)Econoline Kirjutas:  01.10.2014
Registrikande peatamine
14.04.2014
Ajutine registrist kustutamine
10.12.2005
Registreerimine Eestis
10.12.2005
Registreerimiseelne nõuete kontroll


Nii ütleb tehingute ajalugu.
Püüdke oma küsimustes kasutada õigeid termineid. Ma ei teagi, kellega ma suhtlen. Ammugi ma ei tea, mis  on sõiduk või milline on registri staatus. Kogu info tuleb postitusest ja kui lähteandmed on ebaõiged, siis sõltub sellest ka vastuse kvaliteet.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne